Päivi Räsänen haluaa kieltää halloweenin kouluissa
Päivi Räsäsen mukaan erityisesti herkemmät lapset voivat kokea halloweenin juhlinnan todella epämiellyttävänä.
Räsänen jätti perjantaina kirjallisen kysymyksen aiheesta hallitukselle. Se kuuluu näin: Miten hallitus aikoo ehkäistä kouluissa ja päiväkodeissa vakiintuneen halloween-juhlinnan aiheuttamia haittoja lapsille? Voitaisiinko kouluja ja päiväkoteja ohjeistaa viettämään sadonkorjuun tai pyhäinpäivän aikaista juhlaa niin, että kaikki oppilaat voisivat niihin osallistua hyvillä mielin?
Lapset oppisivat arvostamaan kotimaista maataloutta, ja samalla liittyisivät Suomessa pitkäaikaisemman juhlan perinteeseen, Räsänen sanoo.
Aiheesta on vireillä kansalaisaloite, jossa aihetta käsitellään useasta eri näkökulmasta.
Kommentit (176)
Kävin allekirjoittamassa, hyvät perustelut oli vetoomuksessa
Kansalaisaloite . fi
Vetoomus halloweenin vieton lopettamiseksi peruskoulussa ja varhaiskasvatuksessa
kannatan, varsinkin päiväkodeissa monet lapset pelkää hirviöasuja. ei koulukaan niitä tarvi. maailmassa on muutenkin ihan tarpeeksi väkivaltaista kuvastoa peleissä, uutisissa, elokuvissa ja sarjoissa. sadonkorjuujuhla ja pyhäinpäivän vietto sopisivat mielestäni suomeen paremmin.
Tämähän on veto siihen, että sattumoisin Suvivirren kuulleen lapsen isä anoi vahingonkorvauksia, ja saikin. Että taruolentoja ei saa sotkea juhlimisiin. No eikö tontut ja zombit ole myös taruolentoja, tähän Räsänen viittaa.
Kielletään vappu, sehän koetaan työläisten juhlaksi.
Minä haluan kieltää Päivi Räsäsen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Päivi, olen täysin samaa mieltä. Aivan järjetöntä, että esim. kauhuelokuvissa on ikäraja, mutta sitten yhtenä päivänä onkin ok mennä joku kirves päässä ja silmä poskella kouluun eskareiden/ekaluokkalaisten iloksi. Eikä niistä verijutuista nauti kaikki isommatkaan.
Puolisoni on töissä ala-asteella ja kyllä ainakin osassa kouluja rajoitetaan tätä. Heillä on sääntö, ettei esim. mitään splatter/gore-tyyliä saa olla tai muutenkaan väkivaltaista tai pelottavaa. Kasvojen peittäminen on myös kielletty, sillä henkilökunnan täytyy pysty tunnistamaan lapsi jo ihan turvallisuuden vuoksi.
No miksei haluaisi? Onko se jotenkin väärin, että tämä juhla halutaan kieltää samoin kuin ylipäätään uskonnollinen sisältö. Ihanan tasa-arvoista, eikö? Kielletään ihan kaikki ettei kukaan vaan loukkaannu.
"Lapset oppisivat arvostamaan maataloutta"
??
Eikö se ollut Räsäsen oman puolueen Essayah, joka ei tiennyt edes maitolitran hintaa, kun sitä jossain tentissä kysyttiin?
Vierailija kirjoitti:
Kristilliset ovat kyllä yksi syöpä tässä yhteiskunnassa. Kaikkea pitää kontrolloida eikä ihmisillä ole vapauksia elää sellaista elämää mitä haluavat, jos yhteiskunta rakennettaisiin näiden ehdoilla. Pitäisikö laittaa kansalaisaloite pystyyn, ja kieltää uskonnolliset puolueet yhteiskunnalle haitallisina?
Saatte juhlia vapaa-ajalla ihan miten haluatte, mutta kouluun ei tarvita mitään kauhugalleriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Päivi, olen täysin samaa mieltä. Aivan järjetöntä, että esim. kauhuelokuvissa on ikäraja, mutta sitten yhtenä päivänä onkin ok mennä joku kirves päässä ja silmä poskella kouluun eskareiden/ekaluokkalaisten iloksi. Eikä niistä verijutuista nauti kaikki isommatkaan.
Puolisoni on töissä ala-asteella ja kyllä ainakin osassa kouluja rajoitetaan tätä. Heillä on sääntö, ettei esim. mitään splatter/gore-tyyliä saa olla tai muutenkaan väkivaltaista tai pelottavaa. Kasvojen peittäminen on myös kielletty, sillä henkilökunnan täytyy pysty tunnistamaan lapsi jo ihan turvallisuuden vuoksi.
Mutta ristiinnaulittua ja veristä miestä pitää kirkkojen seinillä riiputtaa?
En minäkään ymmärrä, miksi Halloweenia on välttämätöntä juhlia kouluissa ja päiväkodeissa.
Voihan sitä juhlia vapaaehtoisesti muuten. Miksi siihen pitää pakottaa? Taidan allekirjoittaa tuon aloitteen.
Peen ohjekirjassa ei katsota hyvällä naisten avautumisia. Miten nyt pääsi näin Jumalan tahdon vastainen toiminta lipsahtamaan?
Lapset varmaan innostuvat. Karkkien ja naamiaisasujen sijasta saavat kotimaista maataloutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan kieltää Päivi Räsäsen.
Minä olen äänestänyt häntä monta kertaa. On tolkun ihminen vaikka kaikkia hänen ajatuksiaan en allekirjoita.
Kohta varmaan tulee Halloween koristelut hautausmaalle ettei lapsille paha mieli mummon haudasta?
Vierailija kirjoitti:
Peen ohjekirjassa ei katsota hyvällä naisten avautumisia. Miten nyt pääsi näin Jumalan tahdon vastainen toiminta lipsahtamaan?
Nainen vaietkoon seurakunnassa... politikoida ilmeisesti saa.
En voi sietää halloweenia. Kaupat täynnä luontoa kuormittavaa muoviromua. Koko lokakuu tuntuu nykyään olevan yhtä halloweenia. Ei tuota turhaakin turhempaa juhlaa kouluissa vielä 80-luvulla vietetty. Taitaa Suomessakin yleistynyt vasta 2010-luvulla ja pahemmaksi menee. Aikuisille yksi tekosyy alkoholipitoisten juomien nauttimiseen. Lasten juhlaksi ei muuten vaan sovellu.
Räsäselle pohjimmainen syy kieltämiseen on varmaan kristillinen. Mutta puollan kansalaisaloitetta oli syy mikä hyvänsä...
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on täynnä verisiä tarinoita ja siellä oikein hekumoidaan vääräuskoisten kuolemia.
https://vapaasana.net/2007/11/28/raamatun-julmuuksia-ja-ristiriitoja/
Näitä sen sijaan Päivin mielestä on ihan ok opettaa lapsille...