Päivi Räsänen haluaa kieltää halloweenin kouluissa
Päivi Räsäsen mukaan erityisesti herkemmät lapset voivat kokea halloweenin juhlinnan todella epämiellyttävänä.
Räsänen jätti perjantaina kirjallisen kysymyksen aiheesta hallitukselle. Se kuuluu näin: Miten hallitus aikoo ehkäistä kouluissa ja päiväkodeissa vakiintuneen halloween-juhlinnan aiheuttamia haittoja lapsille? Voitaisiinko kouluja ja päiväkoteja ohjeistaa viettämään sadonkorjuun tai pyhäinpäivän aikaista juhlaa niin, että kaikki oppilaat voisivat niihin osallistua hyvillä mielin?
Lapset oppisivat arvostamaan kotimaista maataloutta, ja samalla liittyisivät Suomessa pitkäaikaisemman juhlan perinteeseen, Räsänen sanoo.
Aiheesta on vireillä kansalaisaloite, jossa aihetta käsitellään useasta eri näkökulmasta.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räsänen voi kieltää mitä tahansa. Valtio voi myös kieltää mitä tahansa. Mutta se ei vaikuta mihinkään koska minä voin tehdä mitä minä haluan. Siihen voi olla jotain sanomista jollakin mutta kukaan ei voi minua estää tekemästä mitä minä haluan. Minulla on ihan omat säännöt joiden mukaan elän eikä se kuulu valtiolle millään tavalla 🤪
Niin, kyllä kaupassa voi sanoa lapsille, että mitään joulupukkia ei ole olemassa, teidän vanhemmat ostavat ne joululahjat.
Tietenkin saa jos lapsi on niin jumalattoman typerä ettei sitä itse tajua. Minulle ei ole ikinä tarvinnut tuollaista selittää koska en ole idiootti. Sen sijaan sain vängätä vanhempieni kanssa siitä miksi he yritti valehdella minulle, että sellainen on.
No, tottakai. Ei alle kouluikäisille tarvitse valehdella joulupukista.
Vai että ihan pelottavia, ahdistavia ja uhkaavia elementtejä, ja käsittelee väkivaltaisia aiheita. Raamatussahan ei ole mitään näistä, ristiinnaulitsimisineen, kivi ttämisineen, r a i s k auk sin een ja kansanm u r h ineen (usein itse jumalan toteuttamana). Eikä se ole yhtään uhkaavaa ja ahdistavaa että uhkaillaan helvetin tulella ja muilla rangaistuksilla jos ei usko niihin satuihin. :D
Päivi Räsänen on pelle ja nykyinen hallitus sirkus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räsänen voi kieltää mitä tahansa. Valtio voi myös kieltää mitä tahansa. Mutta se ei vaikuta mihinkään koska minä voin tehdä mitä minä haluan. Siihen voi olla jotain sanomista jollakin mutta kukaan ei voi minua estää tekemästä mitä minä haluan. Minulla on ihan omat säännöt joiden mukaan elän eikä se kuulu valtiolle millään tavalla 🤪
Niin, kyllä kaupassa voi sanoa lapsille, että mitään joulupukkia ei ole olemassa, teidän vanhemmat ostavat ne joululahjat.
Tietenkin saa jos lapsi on niin jumalattoman typerä ettei sitä itse tajua. Minulle ei ole ikinä tarvinnut tuollaista selittää koska en ole idiootti. Sen sijaan sain vängätä vanhempieni kanssa siitä miksi he yritti valehdella minulle, että sellainen on.
Päiväkodin joulujuhlassa sanoo lapsille, että ei mitään joulupukkia ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
On se vaan elämä vaikeaa joillekin....
MIksi pitäisi joutua osallistumaan vasten vakaumustaan? Ei uskonnon opetukseenkaan tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Päivi, olen täysin samaa mieltä. Aivan järjetöntä, että esim. kauhuelokuvissa on ikäraja, mutta sitten yhtenä päivänä onkin ok mennä joku kirves päässä ja silmä poskella kouluun eskareiden/ekaluokkalaisten iloksi. Eikä niistä verijutuista nauti kaikki isommatkaan.
Puolisoni on töissä ala-asteella ja kyllä ainakin osassa kouluja rajoitetaan tätä. Heillä on sääntö, ettei esim. mitään splatter/gore-tyyliä saa olla tai muutenkaan väkivaltaista tai pelottavaa. Kasvojen peittäminen on myös kielletty, sillä henkilökunnan täytyy pysty tunnistamaan lapsi jo ihan turvallisuuden vuoksi.
Mutta ristiinnaulittua ja veristä miestä pitää kirkkojen seinillä riiputtaa?
No siitä en tiedä, ei kuulu nykykoulun arkeen mitenkään. Ainakaan niiden koulujen, joissa asiat tehdään kuten pitää.
Pointti onkin se, että on äärimmäisen tekopyhää puhua Halloweenin pelottavuudesta, jos omaan uskontoon kuuluu kidutuskuolemat ja veriset ristit. Sekö ei haittaa, jos lapsi kokee ne epämiellyttävinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIksi pitäisi joutua osallistumaan vasten vakaumustaan? Ei uskonnon opetukseenkaan tarvii.
Joulujuhlat tonttuineen ja joulupukkineen voidaan kieltää.
Jokainen viettää joulua kotona, jos viettää.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on kouluista. Halloweenin kauhukabinetti ei ole sopivaa kuvastoa herkimmille. Oletko koululainen?
Suomessa kun ollaan, halloweenin voisi korvata kekrillä. Minä aion lämmittää kekrisaunan ja syödä hyvän ruoan.
"Saunominen on liittynyt moniin vuotuisjuhliin. Jouluna ja juhannuksena on yhä tapana saunoa, mutta aikoinaan kekrisauna oli yksi vuoden merkittävimmistä.
Kekriä juhlittiin, kun satokausi oli päätöksessä. Kekrin aikaan ajateltiin vainajien henkien olevan liikkeellä ja saunomiseen kuului ajatus lämmittää sauna heillekin.
Perinnesaunottaja Maaria Alén kertoo, että sauna on saatettu lämmittää joko ensin vainajille, tai sitten vainajille on jätetty viimeinen vuoro illan hämärissä.
Alénin mielestä kekrisauna on perinne, jonka toivoisi jatkuvan. Nykypäivään sovellettuna se voisi myös tarjota tavan muistaa kuollutta läheistä pyhäinpäivän tienoilla. Alén pohtii, että jos matka haudalle on pitkä tai sinne ei tunnu luontevalta mennä, saunassa voisi luoda löylyn muistellen läheistään."
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan pelottavia, ahdistavia ja uhkaavia elementtejä, ja käsittelee väkivaltaisia aiheita. Raamatussahan ei ole mitään näistä, ristiinnaulitsimisineen, kivi ttämisineen, r a i s k auk sin een ja kansanm u r h ineen (usein itse jumalan toteuttamana). Eikä se ole yhtään uhkaavaa ja ahdistavaa että uhkaillaan helvetin tulella ja muilla rangaistuksilla jos ei usko niihin satuihin. :D
Päivi Räsänen on pelle ja nykyinen hallitus sirkus.
Pikkulapsille ei kuvata raakuuksia eikä uhkailla missään koulussa. Elät itse elämääsi ilmeisesti siellä pimeällä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Päivi, olen täysin samaa mieltä. Aivan järjetöntä, että esim. kauhuelokuvissa on ikäraja, mutta sitten yhtenä päivänä onkin ok mennä joku kirves päässä ja silmä poskella kouluun eskareiden/ekaluokkalaisten iloksi. Eikä niistä verijutuista nauti kaikki isommatkaan.
Puolisoni on töissä ala-asteella ja kyllä ainakin osassa kouluja rajoitetaan tätä. Heillä on sääntö, ettei esim. mitään splatter/gore-tyyliä saa olla tai muutenkaan väkivaltaista tai pelottavaa. Kasvojen peittäminen on myös kielletty, sillä henkilökunnan täytyy pysty tunnistamaan lapsi jo ihan turvallisuuden vuoksi.
Mutta ristiinnaulittua ja veristä miestä pitää kirkkojen seinillä riiputtaa?
Mikä sinä tietämätön pakana olet mikään mitään arvostelemaan?
Räsänen on aivan oikealla asialla. Kaikkea pskaa ja kaupallista roskaa ei ole tarpeen tänne ja kouluihin roudata. Ei myös myöskään propagoivia, lasten sukupuoli-identiteetin normaalia kehitystä häiriinnyttäviä "valistajia". Kyseisten "vierailujen" ajaksi kannustan vanhempia huolehtimaan lasten hyvinvoinnista kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulujuhlat tonttuineen ja joulupukkineen voidaan kieltää.
Jokainen viettää joulua kotona, jos viettää.
Kirkkoon kuulumaton voi viettää Joulun töissä. Eihän muiden juhlapäivä hänelle ole mikään vapaapäivä vaan ihan tavallinen arkipäivä. Eiköhän tämä ole jo EKn listalla.
Jännä juttu että palstalla haukutaan jo kuukausi etukäteen Halloweenia ja mm. minä sain kuulla olevani vaajaälyinen kun pukeudun Halloweeninä naamiaisasuun vaikka olen nelikymppinen. Mutta jos Päivi sanoo että ei tykkää Halloweenistä, palstalla alkaa kuorossa huuto Halloweenin puolesta ja marmatus Pämpsän vääristä mielipiteistä. Olen siis tietenkin sitä mieltä ettei Halloweenia tule eikä voi kieltää mitenkään, mutta myös sitä mieltä että Päivi saa olla sitä mieltä mitä haluaa.
Kekriä peräänkuuluttavat - alkakaa siis juhlia kekriä! Siihen kuuluu hyvä ruoka ja juoma, sekä kekripukiksi tai muiksi hahmoiksi pukeutuminen. Miehet myös pukeutuivat naisiksi ja naiset miehiksi. Siitä vaan perinnettä elvyttämään.
Minä olin sellainen herkkä autistinen lapsi. Äitini on tapakristitty joten minutkin pakkokastettiin, jolloin jouduin väkisin tunnustukselliseen uskonnon opetukseen. 1.luokalla heti ensimmäisenä viikkona olin niin kauhuissani etten saanut nukuttua, kun opettaja oli kertonut jumalasta joka rankaisee ikuisella helvetin tulella jos ei usko. En osannut kyseenalaistaa sitä koska olin pieni lapsi ja kuullut että kouluun mennään oppimaan totuuksia maailmasta. Pyysin mielessäni anteeksi etten ollut ennen tiennyt tästä kiukkuisesta näkymättömästä miehestä ja rukoilin ettei tämä satuttaisi minua siitä hyvästä. Raamatun tarinat joissa tarinan opetus oli moraaliltaan usein täysin järjetön ja julma, aiheuttivat minussa suurta ahdistusta vielä pitkään, kunnes joku mukava luokkatoverini valaisi etteivät ne ole totta.
Halloween sen sijaan ei ole koskaan aiheuttanut ahdistusta. Siinä on aina ollut selvää että kyse on pelkästä pukuleikistä, ei sen kummemmasta kuin vaikkapa teatterissa. Se on myös lähellä syntymäpäivääni joten siitä sai kivan teeman syntymäpäiväjuhliin. Nykyäänkin kurpitsat ovat lähellä sydäntä ja kasvatan niitä syötäväksi ja koristeeksi. Kivaa että tällainenkin juhla on tuomassa iloa harmaaseen arkeen, myös lapsille.
Niin koska uskontojen innoittamat kansanmurhat ynnä muut eivät ole mitenkään pelottavia tai kauhistuttavia, eikä verta tai ruumiita loju missään. Lapset ei katsele sn u f f ia eikä brutal po ke a eikä kuvamateriaalia gazasta tai ukrainasta, lapset ovat niin viattomia eivätkä näe puhelimiltaan mitään kamalaa. Vain halloveeni, pukeutumiset vampyyreiksi ja kummituksiksi on lapsista äärimmäisen pelottavaa.
Meilläpäin meni kaksi lapsen halloween tapahtumaa pieleen ja överiksi, itkun kanssa pois.
Saa jäädä ensi vuonna väliin
Huonosti käyttäytyvälle kakaralle kannattaa sanoa muuallakin ja huomauttaa vielä vanhempiensa olevan niin köyhiä ettei heillä enää rahaa lahjoihin.