Onko Suomella oikeasti varaa pitää korkeakoulutettua väkeä työttömänä?
Kommentit (61)
Otsikko kertoo Suomesta ja suomalaisuudesta paljon. Näinhän täällä ajatellaan. Amerikassa on sanonta:Nobody owes You a living.
Aloittaja siis olettaa, että koska suoritti ilmaisen tai lähes ilmaisen koulutuksen, joku jossain olisi velkaa hänelle työpaikan. Jotta ei tarvitsisi ottaa riskiä, tms. epämiellyttävää, vain jotta saisi elantonsa.
Me naiset ei tehdä ilmaistyötä vapaa-ajalla eli eläkeläiset jää valtion hoidettavaksi.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ei ole enää edes autoa, kun ansiosidonnaista leikattiin eli ei voida käydä eläkeläisten luona eikä tehdä vuorotyö sijaisuuksia, linja-autoa ei kulje.
No ei Suomella ainakaan ole niiden palkkoja varaa maksaa. Sen kun vaan alat töihin, kyllä töitä löytyy. Palkkaa ei löydy.
Olen ikuinen opiskelija sata titteliä löytyy ja olen vielä juoppo,en vaan saa työtä.
595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ei autolaina ja auton kuluja makseta.
Hallitus vei ansiosidonnaisen.
Eli vuorotyötä voi tehdä jatkossa vain, jos saa vakituisen kokoaikatyön.
Vierailija kirjoitti:
On se harmi, että jouluaattona e kulje linja-autoa. Pitää olla kotona, ei voi mennä sijaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vajaa ap?
Mistä niitä taiotaan, jos yritykset eivät työllistä.
Ei niitä työpaikkoja tyhjästä synny. Pitää jo opiskeluaikoina kesäduuneissa ja harjoittelussa verkostoitua ja tehdä itseään tykö.
Vain parhaat työllistyy. Ne ovat yritkset jotka työllistävät insinöörejä, ekonomeja, lakimiehiä ja muita korkeakoulutettuja.
Enemmän suurehkoja yrityksiä tänne, niin työpaikkoja löytyy.
"Vain parhaat työllistyy". Ei työllisty. Ne työllistyvät, jotka ovat "verkostoituneet ja tehneet itseään tykö"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se harmi, että jouluaattona e kulje linja-autoa. Pitää olla kotona, ei voi mennä sijaiseksi.
Aikuisten lasten vanhemmat on kotona ja vakituiset joilla on pieniä lapsia tekee jatkossa jouluaattona kaksi vuoroa putkeen, jos työkaveri sairastuu. Taaperot voi olla isovanhempien kanssa jouluaattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten lasten vanhemmat on kotona ja vakituiset joilla on pieniä lapsia tekee jatkossa jouluaattona kaksi vuoroa putkeen, jos työkaveri sairastuu. Taaperot voi olla isovanhempien kanssa jouluaattona.
Kokoomus piti huolen, että ei saa enää vuorotyö sijaisia.
Mitä me tehdään korkeakoulutetuilla, jotka eivät saa edes työpaikkaa hankittua?
Vierailija kirjoitti:
Otsikko kertoo Suomesta ja suomalaisuudesta paljon. Näinhän täällä ajatellaan. Amerikassa on sanonta:Nobody owes You a living.
Aloittaja siis olettaa, että koska suoritti ilmaisen tai lähes ilmaisen koulutuksen, joku jossain olisi velkaa hänelle työpaikan. Jotta ei tarvitsisi ottaa riskiä, tms. epämiellyttävää, vain jotta saisi elantonsa.
En. Ajattelen asian niin päin, että minun kuuluisi maksaa tuo kallis koulutus takaisin veroina. Nyt minulle lapataan vaan lisää valtion rahaa ja olen pelkkä kuluerä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tässä itsekin mietin. Mitä tuhlausta, kaikin puolin. Mä en mitään muuta ole elämässä odottanut, kuin sitä että pääsisi tekemään itselle rakasta työtä. Mutta kun ei ole töitä.
Mä en usko, että hallitus ymmärtää kuinka katkeria ihmisistä tulee, jos tämä työtilanne jatkuu.Yrityksissä ne työpaikat ovat,turhaan hallitusta syytät.Vain sosialistihallitus kuvitteli luovansa työpaikkoja julkiselle 50000,se on kestämätön tilanne.
Ensin sanot että älä syytä hallitusta ja sitten itse syytät hallitusta. Oliko tuossa joku logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vajaa ap?
Ei niitä työpaikkoja tyhjästä synny. Pitää jo opiskeluaikoina kesäduuneissa ja harjoittelussa verkostoitua ja tehdä itseään tykö.
Vain parhaat työllistyy. Ne ovat yritkset jotka työllistävät insinöörejä, ekonomeja, lakimiehiä ja muita korkeakoulutettuja.
"Vain parhaat työllistyy". Ei työllisty. Ne työllistyvät, jotka ovat "verkostoituneet ja tehneet itseään tykö"
Kyllä. Valitettavasti sekään ei kaikille ole mahdollista koska jo opiskeluajan harjoittelupaikoista on todella kova kilpailu.
Oma lapseni sai mm. harjoittelupaikan jota haki noin sata ja valittiin siis yksi. Tuskin nuo 99 ihan onnettomia hekään olivat vaikka olin tietysti tosi ylpeä että oma lapseni valittiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuottavaa korkeakoulutettua väkeä ja sitten näitä huuhaa tukiraha-korkeakoulutettua. Kansanesimerkkeinä vaikka rakennusinsinööri ja sukupuolentutkimuksen maisteri.
Mitä luulette että jälkimmäinen tuottaa viivan alle .... ei muutako miinusta. Ensimmäisillä taasen riittääkin tarvista.
Eli juu, ei ole mutta jälkimmäisiä ei olisi pitänyt kortistoon turhaan kouluttaakkaan.
Eipä muuten ole rakennusinssille sillekään ollut hetkeen tarvetta markkinoilla. Kun työttömänä sitten on yli vuoden, ei kukaan koske enää pitkällä kepilläkään. Ihan riippumatta siitä, kuinka hyvä olet työssäsi. Koulutettujen työmarkkinathan Suomessa ovat hyvin ohuet ja suunnattu vain työpaikanvaihtajille.
Ulkomaille olen päässyt yllättävä helposti ja jokaisen kerran jälkeen aina helpommin. Olen ollut töissä Belgiassa, Sveitsissä, Ranskassa, Italiassa ja aikoinaan Venäjällä. Näistä yksi on ollut vakituinen pesti, kolme määräaikaista ja Brysselissä olen tehnyt lyhyempää keikkaa. Suomessa on ollut tarjolla nihkeästi joitakin määräaikaisia virkoja.
Mulla on omistusasunto ja siihen on saanut 3 kk asumistukea, kun on lähtenyt työkeikalle. Se on mahdollistanut sen, että voi maksaa kahden asunnon kulut kunnes pääsee alkuun toisaalla. On ollut hyvä kannustin, jos vaihtoehtona on nostaa työttömyyskorvausta pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vajaa ap?
Kyllä. Valitettavasti sekään ei kaikille ole mahdollista koska jo opiskeluajan harjoittelupaikoista on todella kova kilpailu.
Oma lapseni sai mm. harjoittelupaikan jota haki noin sata ja valittiin siis yksi. Tuskin nuo 99
Koulutuksessa pitää ottaa jatkossa enemmän huomioon, että töärkein taitohan on työhakemusten tekemisen osaaminen,m suhteet ja verkostoituminen. Varsinaiset osaamista vaativat tekemisethän voidaan sitten kilpailuttaa alihankintana esim. alustoilla.
Näin saadaan pidettyä huoli, että asioista vastaa keskenään suhteileva eliitti, joka ei itse osaa eikä viitsi substanssiasioita tehdä. Ne osaavathan saavat sitten palkakseen lisää töitä huonoilla ehdoilla, silloin kun sattuu tarvetta olemaan.
Osaaminenhan alkaa olla täysin yliarvostettua. Eihön enää kaikissa urheilulajeissakaan pärjää pelkästään sillä, että on paras jossakin. Pitää ensin päästä porukkaan, josta parhaat valitaan, ja siinä ratkaisee usein ihan muut asiat kuin se urhelilun substanssi. Esim. taitoluistelkijalla täytyy olla takanaan uraa ja meriittejä. Huippuhyväö noviisi out of nowhere ei voi voitaa mestaruutta. Formulakuskin tärkein ominiaisuus on päästä suhteilla talliin ajamaan..
Rahaa on! Korkeammat verot vaan työssäkäyville.
Mun mielestä Suomessa tehtiin vuosikymmeniä väärin siinä, että porukkaa koulutettiin kyllä yhä enemmän, mutta sen kuuluisan Jonkun Muun olisi pitänyt keksiä, mitä korkeasti koulutettu voisi tehdä leipänsä eteen. Ja sen Jonkun Muun olisi pitänyt perustaa yritys, johon näitä korkeasti koulutettuja palkattaisiin. Yrittäjyydestä tehtiin (tarkoituksella???) mahdollisimman hankalaa sekä riskialtista ja yrittäjän sosiaaliturvasta käytännössä olematonta. Ideoita ja innovaatioita olisi voinut olla vaikka minkälaisiin menestystuotteisiin, mutta kun ainoa taloudellisesti turvallinen malli oli palkansaaja, niin nämäkin keksinnöt sitten vaan laitettiin kotona piironginlaatikkoon.
Mun isästäni (nyt jo 95v) tuli aikoinaan alansa huippuja ja maailmallakin tunnettu, mutta isä käyttikin tuhansia tunteja tutkimalla asioita ja kehittämällä uutta. Haki jonkin verran keksinnöilleen patenttejakin. Aluksi yksinyrittäjänä ja myöhemmin, kun firma alkoi menestyä paremmin, alkoi palkata työntekijöitäkin. Teki pitkää päivää, koska millään 40 tunnin työviikolla ei olisi onnistunut. Kirjoitti sitten jossain vaiheessa tuon alan oppikirjoja ja toimi yrittäjyytensä lisäksi muutaman vuosikymmenen Teknillisellä korkeakoululla ko aineen opettajana.
On ihan ymmärrettävää, ettei korkeasti koulutetut tänä päivänä uskalla ryhtyä yrittäjiksi. Mutta työttömänäkin voisi kehitellä jotain uutta. Tiedonhaku on helpompaa kuin koskaan aiemmin ja kun kerran on koulutuksensa ansiosta laajojen kokonaisuuksien sekä abstraktioiden ymmärrys, sitä voisi ehkä hyödyntää ilman, että ensin jonkun pitää maksaa sulle kuukausipalkaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vajaa ap?
Samaten työyhteisöissä ja jopa erilaisissa harrastusporukoissakin eteneminen tapahtuu pääasiassa suhdeverkostojen avulla, toki osaamista täytyy olla riittävästi mukana.
Ne parhaat osaajat eivät useinkaan ole niitä, jotka ylenevät, vaan heille on jostain syystä leimattu otsaan "resurssi", vaikka olisi, kuten itse asiassa mopnellkin asintuntijalla on, potentiaalia myös esimiestehtäviin. Rseurssit sitten saavat loistavista suorituksista palkakseen lisää töitä, kun nämä sosiaaliset kiipeilijät saavat rahaa ja ylennyksiä.
Itsekin olen reurssiluokkaan usein joutunut, jos toki on kyllä esimiesuraakin tehty. Ratkaisen kuitenkin resurssiksi joutuessani asian aina ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin äänestämällä jaloillani ja teen sen vielä organisaation kannalta pahimmalla hetkellä.
"Paras voittakoon", vai miten se meni?
Oletko kokeillut?