Onko Suomella oikeasti varaa pitää korkeakoulutettua väkeä työttömänä?
Kommentit (61)
On mulla kielitaitoa mut valmistuin niin ettei harjoittelun lisäksi muuta kokemusta ole. En siis ulkomaillekkaan kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikea ala niin korkeakoulutetut revitään töihin jo ennen valmistumistaan. Sen sijaan jokin museoala on niin pieni ettei siellä yksinkertaisesti ole työpaikkoja kaikille valmistuneille. Vai pitäisikö keksimällä keksiä paperinpyörittelytöitä, jotta maisterien koulutus ei menisi hukkaan, ja mistä siihen revittäisiin rahat?
Luuletko, että kaikki korkeakoulutetut työttömät on museoalalle?
Mukavaa varmaan elää, jossain fantasia maailmassa.
Luuletko, että tuo ei ollut pelkästään yksi esimerkki kaikista niistä aloista, joilla ei töitä yksinkertaisesti vaan ole?
Tottakai on. Insinööri/KTM työttömyys pitää vientialojen palkat matalina ja nostaa kilpailukykyä sen myötä. Itse asiassa paremmin menisi, kun lääkäreitäkin olisi koulutettu/koulutettaisiin pienissä määrin työttömiksi - palkat pysyisivät kuolevaisten tasolla ja joku saattaisi jopa yli 50km päähän kasvukeskuksesta muuttaa työn perässä.
Sitten taas "yleistutkijoita" mm. historioitsijoita tai vaikka muusikoita voisi kouluttaa vähemmän, koska heille ei ole ja tuskin tulee laajaa kysyntää työmarkkinoilla. Toki voidaan työllistää valtion virastoihin mm. Kelaan, mutta hukkaan siinäkin koulutus menee, kun samaan pystyisi jopa paremmin jollain ammattikoulutasoisella sihteerikoulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on navetassa paskan luonti ja ojan kaivuu pelloilla työtä muu on vetelehtimistä.
Tämä on totta. Suomessa eletään henkisesti vielä 50-lukua jolloin maatalous oli pääelinkeino. Kertoo paljon siitä, ketkä ja minkä puolueiden edustajat hallitsevat keskustelua työ- ja koulutuspolitiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on. Insinööri/KTM työttömyys pitää vientialojen palkat matalina ja nostaa kilpailukykyä sen myötä. Itse asiassa paremmin menisi, kun lääkäreitäkin olisi koulutettu/koulutettaisiin pienissä määrin työttömiksi - palkat pysyisivät kuolevaisten tasolla ja joku saattaisi jopa yli 50km päähän kasvukeskuksesta muuttaa työn perässä.
Sitten taas "yleistutkijoita" mm. historioitsijoita tai vaikka muusikoita voisi kouluttaa vähemmän, koska heille ei ole ja tuskin tulee laajaa kysyntää työmarkkinoilla. Toki voidaan työllistää valtion virastoihin mm. Kelaan, mutta hukkaan siinäkin koulutus menee, kun samaan pystyisi jopa paremmin jollain ammattikoulutasoisella sihteerikoulutuksella.
Lääkäriliitto ymmärtää tämän erittäin hyvin ja siksi säätelee koulutusmääriä. Miksei insinöörit ole talousihmisinä ymmärtäneet samaa?
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tässä itsekin mietin. Mitä tuhlausta, kaikin puolin. Mä en mitään muuta ole elämässä odottanut, kuin sitä että pääsisi tekemään itselle rakasta työtä. Mutta kun ei ole töitä.
Mä en usko, että hallitus ymmärtää kuinka katkeria ihmisistä tulee, jos tämä työtilanne jatkuu.
Yrityksissä ne työpaikat ovat,turhaan hallitusta syytät.Vain sosialistihallitus kuvitteli luovansa työpaikkoja julkiselle 50000,se on kestämätön tilanne.
Vierailija kirjoitti:
On mulla kielitaitoa mut valmistuin niin ettei harjoittelun lisäksi muuta kokemusta ole. En siis ulkomaillekkaan kelpaa
Kyllä kelpaa, kun hakee aloitustason hommia. Mieluummin aiemmin kuin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää jääkö Suomeen!
Korkeakoulutetuilla kielitaito hallussa, suomalaista osaamista ja työmoraalia arvostetaan täällä ulkomailla.
Itse olen asunut jo pian 30 vuotta, lähdin edellisen laman aikaan enkä koskaan ole harkinnut paluuta.
Varsinkin nuoremmat jotka uskaltavat tulkaa pois sieltä!
En ymmärrä miten kukaan kykkii siellä Suomen raunioilla kun osaamista olisi myydä maailmalle, sitä mikä Suomelle ei kelpaa!
Sama homma tässä itsellä mielessä. Vaikka töitä tällä hetkellä teenkin, niin tavoite saada maisterin paperit ulos ja siinä samalla muutama amistutkinto, jase on sitten heippa Suomi
Ilmeisesti on koska olen työtön. En ole nirso työn suhteen ja olen hakenut monenlaisia töitä mutta ei vaan pääse mihinkään. Jotain pätkätöitä tein alkuvuodesta mutta 6 kk työn saaminen on tosi vaikeaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Korkeakoulutetut heti näpsäköiksi hoiva-avustajiksi.
Pystyykö ne edes siihen?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa vaipua epätoivoon. Kiina ostaa meiltä kanaa 🤪🤪🤪
Stubb kävi kiinassa sanomassa "ostakaa kanaa" niinkuin siinä mainoksessa vuosia sitten
Koulutetaan vaan lisää ulkomaalaisia ja huudetaan sitten, etteivät työnantajat palkkaa kielitaidottomia. Samanaikaisesti suomalaisillekaan ei riitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on koska olen työtön. En ole nirso työn suhteen ja olen hakenut monenlaisia töitä mutta ei vaan pääse mihinkään. Jotain pätkätöitä tein alkuvuodesta mutta 6 kk työn saaminen on tosi vaikeaa nykyään.
Mä en ole päässyt haastatteluunkaan enää 1,5 vuoteen. Ei tässä ole mitään järkeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Korkeakoulutetut heti näpsäköiksi hoiva-avustajiksi.
Pystyykö ne edes siihen?
Ei. Huonoryhtisiä ja luihuja.
Suomella varaa?
Miten se asiaan liittyy? Päätöksenhän rekrytoinnista tekee 30v rekrytointihenkilön jatkoon päästämistä kandidaateista 30v esihenkilö, ja arvottaa siinä lähinnä sitä, kuinka tästä kandista on hälle aliseksi, paljonko maksaa, onko suunnilleen samaa viiteryhmnää, eli samanikäinen, sama koulutus jne.
...toki ne kandit tuon 30v rekryhenkilön jäljiltä jo suunnilleen näitä ovatkin.
Ja takaan, ettei Suomen etu käy prosessissa kertaakaan mielessä.
Oletko vajaa ap?
Mistä niitä taiotaan, jos yritykset eivät työllistä.
Ei niitä työpaikkoja tyhjästä synny. Pitää jo opiskeluaikoina kesäduuneissa ja harjoittelussa verkostoitua ja tehdä itseään tykö.
Vain parhaat työllistyy. Ne ovat yritkset jotka työllistävät insinöörejä, ekonomeja, lakimiehiä ja muita korkeakoulutettuja.
Enemmän suurehkoja yrityksiä tänne, niin työpaikkoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ulkopuolella on huutava kysyntä korkeakoulutetusta työvoimasta. Niillä ei siellä itsellään ole yliopistoja, eikä niistä valmistu väkeä työmarkkinoille. Jokainen rallienglantia vähänkään osaava Suomalainen humanisti työllistyy ennen kuin ehtii kissa sanomaan.
Monessa maassa itseasiassa on työvoimapula varsinkin korkeasti koulutetusta työvoimasta. Humanisteista en tiedä mutta onhan Suomessa työttömiä diplomi-insinöörejäkin. Monessa työpaikassa työkieli on englanti vaikka se ei olisi maan kieli ja moneen paikkaan riittää, että on halukas oppimaan maan kieltä. Suomen työmarkkinat ovat oikeasti aika huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on navetassa paskan luonti ja ojan kaivuu pelloilla työtä muu on vetelehtimistä.
Tämä on totta. Suomessa eletään henkisesti vielä 50-lukua jolloin maatalous oli pääelinkeino. Kertoo paljon siitä, ketkä ja minkä puolueiden edustajat hallitsevat keskustelua työ- ja koulutuspolitiikasta.
Olet tollo!
Onko tuottavaa korkeakoulutettua väkeä ja sitten näitä huuhaa tukiraha-korkeakoulutettua. Kansanesimerkkeinä vaikka rakennusinsinööri ja sukupuolentutkimuksen maisteri.
Mitä luulette että jälkimmäinen tuottaa viivan alle .... ei muutako miinusta. Ensimmäisillä taasen riittääkin tarvista.
Eli juu, ei ole mutta jälkimmäisiä ei olisi pitänyt kortistoon turhaan kouluttaakkaan.
Ei saa vaipua epätoivoon. Kiina ostaa meiltä kanaa 🤪🤪🤪