Korvien huuhtelu terveyskeskuksessa. Onko millainen prosessi?
Ois huomenna käynti huuhteluun. Mihin kaikkeen minun tulee varautua?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ei ole lainkaan epä miellyttävä toimenpide, ja korva avautuu hyvin. Käyn vuosittain Terveystalossa sairaanhoitajan pakeilla huuhtelussa kun on taipumusta tukkeutua.
Ennaltaehkäisevästi käytän Removaxia, mutta tietyn ajan jälkeen korva kuitenkin lukkiutuu.
Etkö osaa laskea itse vettä korvaasi suihkussa, avuton olento!?
Vierailija kirjoitti:
Korvahuuteluoperaation voi suorittaa ihan itse kotona. Terveysasemalla käynti sen takia on todellista uusavuttomuutta.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/WebRoot/KYA/Shops/KYA/4912/A454…
Muistan kun lääkäri sanoi, että korvat pitää huuhdella. Kun hän ei heti sen jälkeen jatkanut puhettaan, niin kysyin epävarmana: "Eli siis mun pitää vain itse...?" Mutta lääkäri sanoi: " Ei. Ei itse." Ja tunsin itseni ihan tyhmäksi, kun olin ajatellut että sellaisen voisi itse tehdä.
Homman voit tehdä yhtä turvallisesti itse suihkussa . Pesen korvani suihkussa päivittäin eikä ole 30 vuoteen menneet tukkoon. Suosittelen teille avuttomille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki terveyskeskukset enää huuhtele korvia. Monet apteekit tarjoavat sitä nykyisin maksullisena palveluna. Varmaan neuvovat myös laittamaan ensin sitä emorvaksia korviin
Removaksia suositellaan nykyisin harvoin. Lähinnä sillä saa ne korvat tukkoon.
Ihan itse.
kylläitse.
kotona.
vedellä.
suihkussa.
ajattele. Tämän takia terveysasemat on tukossa kun avuttomat jonottaa punkinpoistoon ja korvahuuhteluihin. Voi Jeesus!
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä
mennä terveyskeskukseen kun asian voi hoitaa kotona ihan yhtä turvallisesti. Suihkussa lasket lämmintä vettä pienellä paineella korvaan niin kauan että vaha sulaa Pois. Tämä on jo ihan yleinen käypä hoito-ohje. Turhaa mennä viemään resursseja terveysasemalta kun voit tehdä itse.
Kuulostaa aika hurjalta. Mistä sen edes näkee onko tukos avautunut, kun ei voi katsoa sinne korvan sisään? Ja eivät kai ne terveysasemalla tavallista hanavettä tuohon käytä? Kai sen pitää olla steriiliä tai jotain?
Ei mitään tippoja tarvi. Huuhtelen aina itse korvani. Tilasin temusta siihen sopivan ruiskun. Kätevää... ei enää tk-hoitajien yrityksiä jotka jäi usein yrityksiksi kun eivät uskaltaneet ruutata kunnolla paineella sitä vettä. Eihän sieltä mitään tullut. Oma apu paras apu.
Vierailija kirjoitti:
Homman voit tehdä yhtä turvallisesti itse suihkussa . Pesen korvani suihkussa päivittäin eikä ole 30 vuoteen menneet tukkoon. Suosittelen teille avuttomille.
Se muuten on inhottavaa, jos korvia pestessä menee vettä korvan sisään. Minulle kävi kerran niin, että korva meni lukkoon ja vesi valui ulos vasta tuntien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä
mennä terveyskeskukseen kun asian voi hoitaa kotona ihan yhtä turvallisesti. Suihkussa lasket lämmintä vettä pienellä paineella korvaan niin kauan että vaha sulaa Pois. Tämä on jo ihan yleinen käypä hoito-ohje. Turhaa mennä viemään resursseja terveysasemalta kun voit tehdä itse.
Kuulostaa aika hurjalta. Mistä sen edes näkee onko tukos avautunut, kun ei voi katsoa sinne korvan sisään? Ja eivät kai ne terveysasemalla tavallista hanavettä tuohon käytä? Kai sen pitää olla steriiliä tai jotain?
Miksi se pitäisi steriiliä olla, ei sinun korvasikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä
Raanasta tuo näytti ottavan kun viimeksi kävin. Hampaatkin pestään vesijohtovedellä.
Minulla toimenpiteen teki lääkäri. Ensin korvaan laitettiin vahaa pehmittämään ainetta ja sitten lääkäri käytti jonkinlaista imuria, jolla imi vahan pois. Mitään vettä ei käytetty. Imu teki minulle sen että pyörryin. Varmaan herkkä sisäkorvan. Muuten oli kivuton toimenpide ja vaha lähti helposti pois. Kuulokin parani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä
Kyllä ainakin itse tunnen ja näen, että korva on puhdistunut. Hanavettä siihen käytetään. Ei meidän terkkariin saa nykyään korvahuuhteluaikoja ollenkaan vaan itse se on tehtävä.
Helsingissä ( ainakin omaan terv asemaani), ei saa aikaa huuhteluun. Pitä laittaa Removax ja huuhdella itse.
Ei ole kummoinen toimenpide. Sen voi kyllä tehdä kotonakin kun ostaa sellaisen korvapumpun apteekista. Ensin kannattaa laittaa vaikka Removaxia että vahan pehmenee ja tulee hlpommin ulos.
Tein korvahuuhteluita kun työskentelin terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa vaikuttaa nimittäin siltä että korvat eii hellävaraisin keinoin puhdistu. Korvia harvoin enää edes lähdetään huuhtelemaan. On olemassa tippoja jotka korvan puhdistaa hellävaraisemmin.
Jos korvat on kunnolla muhjussa niin ei ne tipoilla puhdistu.
AP: Hae apteekista remowaxia ja laita tänään illalla korvakäytäviin ohjeen mukaan. Pehmittää vahan jolloin huuhtelu onnistuu. Kovettunut vaha ei lähde kunnolla pelkällä huuhtelulla, vaan tarvii pehmityksen.
-Hoitsu
Kuka hullu ostaa keittosuolaliuosta apteekin hinnoilla?
Mitä? Sanoitko korvien huutelu? Tehdäänkö sellaista?
Vieläkö tuollaista palvelua saa julkisesta terveydenhuollosta? Olen ollut vakuuttunut, ettei se onnistu kuin rahalla joissain apteekeissa.
Vierailija kirjoitti:
Korviin laitetaan lämmintä vettä jollain letkulla (joo, voi olla että letku ei ole oikea sana, mutta en muista tarkkaan millaisella välineellä se tehtiin koska omasta kokemuksesta on muutama vuosi). Sitten sieltä tulee vahamöykkyjä ulos. Ei siinä sen kummempaa.
Itselleni se toimenpiteen suorittaja ihmetteli, että kuulenko paljon mitään kun vahaa on korvissa niin paljon. Olin kyllä kuullut ihan hyvin eikä kuulo parantunut toimenpiteen myötä.
Korvienhuuhteluruiskulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa vaikuttaa nimittäin siltä että korvat eii hellävaraisin keinoin puhdistu. Korvia harvoin enää edes lähdetään huuhtelemaan. On olemassa tippoja jotka korvan puhdistaa hellävaraisemmin.
Jos korvat on kunnolla muhjussa niin ei ne tipoilla puhdistu.
AP: Hae apteekista remowaxia ja laita tänään illalla korvakäytäviin ohjeen mukaan. Pehmittää vahan jolloin huuhtelu onnistuu. Kovettunut vaha ei lähde kunnolla pelkällä huuhtelulla, vaan tarvii pehmityksen.
-Hoitsu
Kuka hullu ostaa keittosuolaliuosta apteekin hinnoilla?
Remowax ei ole keittosuolaliuosta.
Ihan älytöntä