Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juha Mieto Seiskassa : 45 vuotiaana pitää olla velaton

Vierailija
31.10.2024 |

Mieto kertoo viisauksia seiskassa suomalaisille

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että vaikka on velaton niin aina tulee tilalle jotain muita kuluja. Eli ihan plusmiinus nolla. 

Jaa, sitten mulla on varmaan jäänyt hitosti jotain laskuja maksamatta, koska ei ole näkynyt "tilalle tulevia kuluja"... Taidat olla niitä ihmisiä jolla rahat polttelee taskussa, ja ne on aina pakko kaikki tuhlata? 

Uusi asunto on kiva, mutta kun lainat on maksettu alkaakin asunnon korjaaminen. Sauna/ kylppäri, keittiö ja kaikki muu, maksaakin taas maltaita.

Kannattaa siis asua veneen alla ja sitten eläkkeellä ostaa vasta valmistunut uutuuttaan tuoksuva ihka oma koti, käteisellä.

Kylppäri plus keittiöremontti maksaa luokkaa 2-3 vuoden normi asuntolainan lyhennykset (esim laina 200te, keskimääräinen lainaerä 1000e/kk, vs ko. Remontit yhteensä luokkaa 25-30te max) . Meinaatko alkaa rempata nuo kolmen vuoden välein, jos väität että lainan maksun loputtua muut kustannukset nousee kuitenkin yhtä suuriksi?

Heittosi on typerä klisee, jolla ei ole mitään todenperäisyyttä. Kunhan toistelet papukaijana kun olet sen jostain joskus lukenut. Oikeassa elämässä keskimääräinen velaton omistusasunto on todella edullinen asua. Poikkeukset ovat hyvin harvinaisia ja suht helposti vältettävissä. 

Vierailija
82/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen hiihtäjä ja mämminsyöjä, nykyinen talousneuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ensiasunnon 54 vuotiaana kokonaan lainalla kokonaan ilman omia säästöjä.

Minä ostin 55-vuotiaana ilman lainaa. Tuntuu aika mukavalta, pakko sanoa. Oma tupa oma lupa jne. 

Vierailija
84/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinkin velaton, vaikka ei vielä muutamaan vuoteen ole 45 mittarissa, jos tyytyisin vaatimattomampaan asuntoon. Mutta tässä iässä oli viimeinkin niin paljon omarahoitusosuutta, että oli mahdollisuus ostaa ihana, jättimäinen omakotitalo, joten omasta valinnasta olen velaton vasta joskus eläkeiässä. <3

Vierailija
85/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää sitä ja pitää tätä... Aina vähän naah kun joku alkaa kertomaan, miten kaikkien pitää toimia.

Kyllä ennen on ymmärretty ilmankin, että jonkun jakama elämänohje on hänen tiivistelmänsä siitä mitä kannattaa tavoitella. Ei määräys. Ei siinä tarvitse mitään naahatella. Ihmisillä on oikeus sanoa, mikä heidän mielestään on tärkeää. Sinulla on velvollisuus suhtautua kohteliaasti, käyttäytyen kuin aikuinen.

Vierailija
86/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieto on jo täysin horisko. Eikä ole ikinä viisas ollutkaan, viisas ei häviä hiihtokisaa 1/1000 sekunnilla. Nyt hän jakelee ohjeitaan kaikille elämänaloille, kuten muutkin höperöt, jotka luulevat olevansa parhaan tiedon omaavia. En lukenut juttua, enkä seuraa tvstä mitään ohjelmaa, missä on Mieto. 

Vierailija
87/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi velkaa pitäisi edes ottaa?

Vierailija
88/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että vaikka on velaton niin aina tulee tilalle jotain muita kuluja. Eli ihan plusmiinus nolla. 

Siis mitä muita kuluja? Ei minun kulut ole nousseet yhtäkkiä asuntolainan maksamisen jälkeen. No pientä pintaremonttia pitää tehdä jossain vaiheessa, mutta ei nyt vielä ole ajankohtainen. 

Vierailija
89/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, sitten mulla on varmaan jäänyt hitosti jotain laskuja maksamatta, koska ei ole näkynyt "tilalle tulevia kuluja"... Taidat olla niitä ihmisiä jolla rahat polttelee taskussa, ja ne on aina pakko kaikki tuhlata? 

Uusi asunto on kiva, mutta kun lainat on maksettu alkaakin asunnon korjaaminen. Sauna/ kylppäri, keittiö ja kaikki muu, maksaakin taas maltaita.

Kannattaa siis asua veneen alla ja sitten eläkkeellä ostaa vasta valmistunut uutuuttaan tuoksuva ihka oma koti, käteisellä.

Kylppäri plus keittiöremontti maksaa luokkaa 2-3 vuoden normi asuntolainan lyhennykset (esim laina 200te, keskimääräinen lainaerä 1000e/

Ei nyt kannata alkaa solvaamaan, en ole julkkis :) En laitattanut kullattuja hanoja ja ihan tavallisen WC-istuimenkin,  mutta maksamaan se kaikki tuli.   Kerrostalossa parvekeremontti ja siihen vielä putkiremppa voi pistää eläkeläisen uudelleen polvilleen.

80-90 luvulla korot olivat pilvissä, nythän lainoja ei kuulemma tarvitse maksaa takaisin.

Vierailija
90/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en aio remontoida vaan vanhalla pärjää. Itse maalaan vähän seiniä jossain vaiheessa. 

Vierailija
91/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en aio remontoida vaan vanhalla pärjää. Itse maalaan vähän seiniä jossain vaiheessa. 

Oman mökin kanssa saa toki huseerata miten tahtoo, mutta kerrostalossa on eri asia.

Vierailija
92/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Mieto puhuu kerrankin täyttä asiaa.

Vierailija
93/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo saatiin maksettua, kun ikää oli 48. 49v maksoin loppuun 2-vuotiaan auton loppulainan. 

Vierailija
94/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisellä ryhti suoristuu ja varmuus kasvaa, kun tilille jää rahaa, eikä velkaa ole. Siinä on paljon vahvemmilla kaikissa tilanteissa.

Vierailija
95/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, mitä nopeammin on velaton niin sitä parempi. Asuntolaina ja asunnon mahdollinen remonttilaina on ainoa velka mitä pitää ottaa, kaikki muut velat on täysin tarpeettomia. Itse olen 34 vuotias ja asuntolainan olen maksanut pian pois, viimeistään 40 vuotiaana olen velaton. 

Tämän jälkeen on rahaa enemmän käytössä ja voin sijoittaa enemmän.

Vierailija
96/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juha Mieto on ikäluokkaa jolloin työnteko aloitettiin heti kansakoulun jälkeen ja työn lomassa iltaopiskeltiin ja töissä hurjasti  ATK:n saloja. Ei opiskeltu viittä eri ammattia, ei tehty paria väitöskirjaa, tehtiin töitä.

Ei pidetty välivuosia, eikä chillailtu. 

Ja asuttiin siinä yhdessä ja samassa talossa eikä vaihdettu välillä isompaan ja kalliimpaan (ja jouduttu ottamaan uusi asuntolaina)

Vierailija
97/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi velkaa pitäisi edes ottaa?

Asuntolaina on ainoa velka mikä pitää ottaa koska harvalla ihmisellä on rahaa niin paljon että se voi ostaa asunnon ilman velkaa.

Vierailija
98/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain asuntolainan maksetuksi 35 vuotiaana 👍

Vierailija
99/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juha Mieto on ikäluokkaa jolloin työnteko aloitettiin heti kansakoulun jälkeen ja työn lomassa iltaopiskeltiin ja töissä hurjasti  ATK:n saloja. Ei opiskeltu viittä eri ammattia, ei tehty paria väitöskirjaa, tehtiin töitä.

Ei pidetty välivuosia, eikä chillailtu. 

Ja asuttiin siinä yhdessä ja samassa talossa eikä vaihdettu välillä isompaan ja kalliimpaan (ja jouduttu ottamaan uusi asuntolaina)

Miksi pitää muuttaa kalliimpaan asuntoon? Eikö paras asunto ole mahdollisimman edullinen asunto?

Vierailija
100/114 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mämmiä, mutta silti sadasosan tappio 15 km Wassbergille.