Lasten pukeutuminen hautajaisissa
Rakas pappani ja lasteni isopappa kuoli:(
En ole ollut hautajaisissa 10 vuoteen ja lapseni ei ikinä. Millaisissa vaateissa lapset voivat hautajaisiin osallistua vai onko lapset parempi jättää kotiin? Lapset on 6v, 5v ja 7kk.
Kommentit (29)
hoitamaan. Lapset puin noihin hautajaisin, jossa olivat, tytöt tummaan liivihameeseen ja valkoiseen paitapuseroon, pojan tummiin suoriin housuihin ja valkoiseen paitapuseroon. Sekä tytöillä että pojalla oli lisäksi neuletakki, pojalla sininen, tytöillä valkoiset.
Tumma ja siisti ovat keskeiset sanat, muita rajoituksia ei ole. Kaiken ei tarvitse edes olla ihan tummaa, lapsilla sallitaan vähän vapaampi skaala.
Pojilla voi hyvin yhdistää tummiin housuihin myös valkoista paitaa tms. Tytölle esim, tummansininstä tai tummaa lilaa, pojille käyvt hyvin tummat sammarit tai muut siistit housut.
Lasten on hyvä olla myös hautajaisissa pienestä pitäen mukana. Minua suojeltiin niiltä lapsena, ja aikuisena kärsin kuoleman pelosta, koska asia on niin " kummallinen" . Uskon että näin ei olisi, jos pienestä pitäen olisin huomannut että kaikki kuolevat, on hautajaisia ymv. eivätkä ihmiset vain " katoa taivaaseen" .
Lasten pukeutumisen suhteen ei olla tarkkoja, yleensä tummansinistä tmv. mutta harvoin lapsille puetaan mustaa päälle, edes hautajaisiin. Siistit vaatteet toki, mutta mitään " surupukuja" ei lapsille tarvitse hankkia.
Monet ihmiset muuten pitävät siitä, että hautajaisissa on lapsia. Se luo " uskoa tulevaisuuteen" läheisen kuollessa. Suku ja elämä jatkuu seuraavissa sukupolvissa--->siis lapsissa=)
Jättäisin kyllä ensisijasesti kotio hautajaisista pois. Itte olen ollu ekoissa hautajaisissa 15- vuotiaana. Sitä ennen oli parempi kun en ollu mukana.
Mutta jos veisin niin mulla olis ekana mielessä että vaatteet on mukavat päällä, tutut mielellään.. Lapsesi on niin pienet että kammottava tilannekin jo hautajainen sinänsä. Turvaa siis tutuista vaatteista.
Samaten lämpö tärkeä. Näin talvella kiva nyhjätä kylmissään?
Musta lapsille ei ole sinänsä värikoodia hautajaisiin, mautonta lähinnä pukea täysin mustaan. Ei sentään kirkuviin väreihinkään!
Vierailija:
Rakas pappani ja lasteni isopappa kuoli:(En ole ollut hautajaisissa 10 vuoteen ja lapseni ei ikinä. Millaisissa vaateissa lapset voivat hautajaisiin osallistua vai onko lapset parempi jättää kotiin? Lapset on 6v, 5v ja 7kk.
Tottakai voit kysyä vanhemmiltasi, mitä mieltä he ovat asiasta. Vainajan lapset ovat ne läheisimmät ja päättävät asian. Ainakin kaksi vanhinta lasta ottaisin itse mukaan vastaavassa tilanteessa. Hetki kappelissa on lyhyt ja muistotilaisuus on toivottavasti lapsiystävällinen. Lapsille mukaan piirustuspaperia ja vaikka lautapelejä, joita voivat pelata tilaisuuden aikana. Vauvan voisin jättää kotiin, jos hänen hoitonsa järjestyy muuten. Tuolloin saisit itse keskittyä enemmän tilaisuuteen kuin lapsenhoitoon.
Lasten päälle jotain tummaa ja siistiä. Tummat housut ja valkoinen paitakin on sopiva yhdistelmä. Lasten ei tarvitse olla aivan mustissa. Kunhan vaan eivät ole pukeutuneet kirkkaisiin ja räikeisiin vaatteisiin. Tummansininen tai tummanvihreä ovat myös sopivia värejä hautajaisiin.
Valkoinen on puhtauden ja viattomuuden väri ja juuri sellainen lapsi itsekin on. Lapsi ei ymmärrä kuoleman lopullisuutta ja siihen liittyvää surua ja tuskaa ja sitähän se mustiin pukeutuminen kuvaa.
Ottaisin lapset ilman muuta mukaan hautajaisiin. Vauvan voisin jättää hoitajalle, jos oma jaksaminen olisi sellainen, etten kykenisi hänestä huolehtimaan. Tai ehkä ottaisin hoitajan mukaan hautajaisiin ja hän vastaisi lapsista, minun kanssani tietenkin.
Tytölle valkoinen juhlamekko, näin talvella esim. villamekko. Pojalle tummat housut ja valkoinen paita.
Lapsilla ei saisi olla mustaa päällä.
naisilla (myös siis tytöillä) tulisi olla hame/mekko päällä. Mutta tosiaan myös valkoinen värinä ok, esim. mustat/tummansiniset housut pojilla ja jokin vaalea paita.
Mutta itse olen ollut hautajaisissa joissa serkkuni parivuotiaalla oli yllään punainen mekko, ja eipä se ketään häirinnyt... Meidän sukumme hautajaiset ainakin ovat olleet sellaisia, joissa paikalla on ollut vain läheisimmät ystävät/sukulaiset, ehkä joku työpaikan tmv. edustajakin, mutta mitään " virallista-virallista" meno ei ole ollut.
Tarkoitan siis sitä, että olemme itkeneet ja surreet rakkaan ihmisen pois lähtöä, emmekä tulleet esittelemään omaamme/kyttäämään toisten vaatetusta...
Ajattelin 6-vuotiaalle tytölle valkoista paitaa ja valkoiset sukkahousut sekä tummansininen samettiliivihame.
5-vuotiaalle pojalle tummansiniset housut ja valkoinen paita.
7kk:n ikäiselle tytölle valkoinen body+sukkahousut ja vaalea mekko.
Voiskohan noilla vaatteilla mennä? Onko sopivaa ja etikettien mukaista? Pitäskö vauvalle hankkia tumma mekko?
joitakin vauvoja tosin saattaa hermostuttaa urkujen soitto, joten voi vähän yrittää ennakoida jos vauva menettää hermonsa siunaustilaisuudessa.
Mielellään ei ulkovaatteiksikaan kaikkein kirkkaanpunakirjavimpia haalareita, koska ainakin perinteisissä arkkuhautajaisissa ollaan siinä haudallakin ulkona jonkin aikaa. Tumma sininen, vihreä, ruskea ym. yksivärinen käyvät hyvin lapsille. Ihan vauva voi mielestäni olla valkoisissakin, kun ainakin tyttövauvalle voi olla vaikea löytää tummansinistä mekkoa tms.
Tuo ulkovaatekysymys on aika hankala - tiedän omasta äskettäisestä kokemuksesta. Tyttärelläni esimerkiksi oli vain punaoranssikirjava Lassie-haalari, mutta löysin onneksi käytettynä tummansinisen takin hänelle.
eikös hautajaisissa ole juuri sukulaiset mukana, ja tilaisuus saattaa olla pitkänkin matkan päässä. Uteliaaana vain kyselen.
tummansinistä (samettia yläosa ja alaosa kiiltävää kangasta). Mekkotakit ovat tummansiniset. Hatut, lapaset, kaulahuivit tummansiniset ja kengät mustat. Kyseessä on ollut lasten isovanhempien hautajaisia, eli läheisen ihmisen hautajaiset.
no vauva ei todellakaan tarvitse mitään tummaa! kunhan ei ole mitään räikeän värikästä, se riittää. ja vaaleata mekkoahan ehdotitkin, se on hyvä.
vaatteet kuulostavat ihan sopivilta=)
Pienelle vauvalle ei tarvitse lähteä etsimään tummaa vaatetta, valkoinen sopii hyvin.
ai määrääkö joku etiketti että naisilla pitäisi olla hame?! enpä ole noudattanut, eikä taida kovin moni muukaan nykyään. ja miksei housupuku olisi yhtä hyvä?
Vierailija:
Ajattelin 6-vuotiaalle tytölle valkoista paitaa ja valkoiset sukkahousut sekä tummansininen samettiliivihame.5-vuotiaalle pojalle tummansiniset housut ja valkoinen paita.
7kk:n ikäiselle tytölle valkoinen body+sukkahousut ja vaalea mekko.
Voiskohan noilla vaatteilla mennä? Onko sopivaa ja etikettien mukaista? Pitäskö vauvalle hankkia tumma mekko?
Ei tarvitse hankkia vauvalle tummaa mekkoa, jos et itse välttämättä halua. Enpä usko, että kukaan loukkaantuu, jos vauva on vaaleissa vaatteissa. Kunhan ei ole kirkkaanpunaisissa.
Miehesi varmaan auttaa vauvanhoidossa ja vie vauvan tarvittaessa pois juhlasalista.
Mummo (miehenkin puolella on mummo nääs), kummeja, kaverini sopii hyvin hommaan.. Onhan noita!!! Tai sitten Mannerheimiltä hoitaja? Naapurin kanssa voisin hoito-ongelman ratkasta??
Mua ärsyttää suunnattomasti vauvojen vieminen hautajaisiin. Varsinkin kun vanhemmat ei ymmärrä viedä pientä lasta rauhottumaan toisaalle.
Itse en lasta vie hautajaisiin ennenkö on teini-ikänen. Mutta suvussa on pari jokka raahaa lapsia joka paikkaan " näytille" ja esittelee sielä jälkikasvuaan.
Toki jokkut osaa olla järkevästi lapsiensa kanssa, mutta omasta suvusta ei löydy kuin esittelijöitä.. :(
mutta lienee jokaisella lapsella myös jokin siistimpi ulkovaate kerta...?
Jos tämä takki ei ole oranssi/keltainen/räikeän punainen niin se sopii ihan hyvin...! Miksi ostaa musta takki vain sitä varten että ruumis saatetaan hautaan (menee ehkä kymmenen minuuttia...?). Minusta esim. vaaleanpunainen takki menee ihan hyvin pienellä lapsella, ja luten sanottua, ei hautajaiset mikään muotinäytös ole jossa vaatteet olisivat pääosassa!
Lapselle sopivat vaaleammatkin värit kunhan ei liian kirkasta. Minäkin olen sitä mieltä että jos vaan onnistuu niin lastenkin on hyvä päästä hautajaisiin, etenkin jos on kyseessä tuttu ja läheinen hlö. Itse olin ensimmäisen kerran hautajaisissa 3v ja ei siitä
mitään haittaa ollut. Meillä suvuissa ja tuttavapiirissä on aina olleet lapsetkin mukana niin häissä kun hautajaisissakin. Siinähän oppivat elämän kirjoa ja tilaisuuksissa olemista. Liikkuakin
saa kunhan ei metelöi ja ala juosta (ne lapset ohjataan muualle purkamaan tarmoaan).
itse olen aina laittanut jotain yksiväristä, esim. tummansinista tms. vaatetta lapsille, mustaa sen ei mielestäni tarvitse olla.