Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsi voi olla kotona yksin?

Vierailija
30.10.2024 |

Sanotaan nyt vaikka että 3h? Entäs koko päivän?

Oletetaan että kyseessä normaalisti kehittynyt lapsi.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä meillä ekaluokkalainen on ollut ihan itsekseen koulun päättymisestä siihen että me vanhemmat tullaan töistä. On itse valinnut näin, tykkää olla yksin eikä halua mihinkään iltapäiväkerhoon. Samoin joskus ei ole halunnut mummolaan sunnuntaina, ja on jäänyt kotiin. Ihan ok meille, koska päiväseltään käydään eikä tarvi olla yötä yksin. Tytär on rauhallinen tietokonenörtti ja kirjatoukka, joten ei ole tarvinnut pelätä että tekee jotain vaarallista tai harkitsematonta.

Minusta tuollaiset päätökset tekee vanhemmat eikä ekaluokkalainen.

Vierailija
22/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ajatus on se että ekaluokkalainen pärjää jo  3 tuntia?

Entä vaikkapa  vanhemman työpäivän ajan viikonloppuna? 

Pakko meillä ja monella muulla on eskarilain yksin kotona kunnes työt loppuu . Ei täällä ole mitään iltapäiväpaikkoja . Suomessa tällainen sallitaan , mutta jos jättäisi esim.3t. Kotiin illalla niin kyllä sitten järjestyy lastensuojelun kautta rahaa lapsen hoitoon.

Eskarilaiselle on päivähoito ihan joka puolella Suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä meillä ekaluokkalainen on ollut ihan itsekseen koulun päättymisestä siihen että me vanhemmat tullaan töistä. On itse valinnut näin, tykkää olla yksin eikä halua mihinkään iltapäiväkerhoon. Samoin joskus ei ole halunnut mummolaan sunnuntaina, ja on jäänyt kotiin. Ihan ok meille, koska päiväseltään käydään eikä tarvi olla yötä yksin. Tytär on rauhallinen tietokonenörtti ja kirjatoukka, joten ei ole tarvinnut pelätä että tekee jotain vaarallista tai harkitsematonta.

Minusta tuollaiset päätökset tekee vanhemmat eikä ekaluokkalainen.

No, nämä ovat niitä rajattomia lapsia, joita opettajat yrittävät kasvattaa yläkouluiässä. 

Vierailija
24/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on harkittu näitä ihan lapsikohtaisesti. Esikoinen on aina ollut älyttömän itsenäinen ja pärjäävä, alkoi harjoitella 6v yksin oloa kauppareissujen ajan. Oli kellopuhelin jolla pystyi soittamaan jos tuli ikävä. Tokaluokkalaisena sanoi itse ettei halua enää mihinkään iltapäiväkerhoon ja sen ikäisestä on n. 3-5h ollut itsestään kotona. Nelosella jäi sitten jo itsekseen kotiin työpäivän ajaksi jos sattui olemaan kipeänä.

Keskimmäinen on samaa maata, toki aina ollut tuo isoveli turvana sitten. Kahdelleen ovat iltapäivät viettäneet keskimmäisenkin tokaluokan puolesta välistä.

Nuorimmainen on sitten ihan eri persoona, haluaa olla kokoajan aikuisten kanssa ja ei uskalla jäädä veljiensä kanssa kotiin vieläkään pitkäksi aikaa. Esim pidemmille ostosreissuille haluaa mukaan.

Vierailija
25/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täällä, 16-vuotiaana olin jo useampia päiviä esim. kesällä yksin kotona, kun vanhemmat jossain sukuloimassa ja minä kotona+kesätöissä.

14-vuotiaalta pojalleni juuri yksi päivä sanoin, että hän voisi mennä mummolaan yöksi, kun minä ja isänsä lähdemme ystäviemme häihin ja olemme siellä yön yli. Poika oli ihan ihmeissään, että miksi hänen pitäisi mennä mummolaan, miksi ei voisi olla kotona. Hän on pienestä asti viihtynyt itsekseen eikä ole koskaan esim. pelännyt olla yksin. Joten ajattelin, että saa kyllä olla sitten kotona. Mummo onneksi asuu lähellä, voihan poika sitten soittaa hänelle, jos tulee jotain.

Vierailija
26/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lapsesta itsestään kiinni. Meillä on saanut lapset olla yksin sisällä sillä aikaa kun olen ollut pihatöissä. Siitä lähdettiin liikkeelle eskari ikäisenä. Kuopus on nyt ekalla mutta henkisesti paljon nuoremman oloinen joten en missään tapauksessa jätä häntä yksin kotiin ellen ole just vain omalla pihalla. Esikoinen on kolmannella luokalla ja hänen valmius olla yksin kotona vaihtelee. Välillä hän on ollut yksin useita tunteja, kerran jopa kokonaisen työpäivän ajan, mutta toisinaan tulee pelko ja ahdistus. Muuten kyllä pärjäisi mutta on niin herkkä.

Vierailija
27/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2 lasta , mutta niin erilaiset.

esikoinen jäi muutamaksi tunniksi yksin eskariikäisenä, kolmosella koko päiväksi (noin 7h) esim koulun lomien aikaan, kun vanhemmat töissä.

kuopus on nyt ekalla,en voi jäTtää yksin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme