Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsi voi olla kotona yksin?

Vierailija
30.10.2024 |

Sanotaan nyt vaikka että 3h? Entäs koko päivän?

Oletetaan että kyseessä normaalisti kehittynyt lapsi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun käsikirja lähtee siitä, että alle kouluikäisen jättäminen yksin on aina lasun paikka. Sitä vanhempien lasten osalta asia on vanhempien itse harkittavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tuntia jos ei ekaluokkainen pärjää, niin on täysin avuton. Kuusi vuotias pärjää jo hetken aikaa. 

Vierailija
4/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eskari ikäisen voi hetkeksi jättää, esim kauppareissu max tunti

Koko päiväksi jättäisin jo kolmasluokkalaisen

Kuudesluokkalaisen tai yläkoululaisen yön ylikin.

Vierailija
5/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen voi jättää. Moni joutuukin jättämään, koska ei kaikilla paikkakunnilla ja pikkukouluissa ole iltapäiväkerhoja 

Vierailija
6/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajatus on se että ekaluokkalainen pärjää jo  3 tuntia?

Entä vaikkapa  vanhemman työpäivän ajan viikonloppuna? 

Vierailija
7/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotias. silloin lapsi on tarpeeksi kehittynyt että osaa tehdä ruokaaa ja selviytyy kaikesta normaalista.

Vierailija
8/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä ekaluokkalainen on ollut ihan itsekseen koulun päättymisestä siihen että me vanhemmat tullaan töistä. On itse valinnut näin, tykkää olla yksin eikä halua mihinkään iltapäiväkerhoon. Samoin joskus ei ole halunnut mummolaan sunnuntaina, ja on jäänyt kotiin. Ihan ok meille, koska päiväseltään käydään eikä tarvi olla yötä yksin. Tytär on rauhallinen tietokonenörtti ja kirjatoukka, joten ei ole tarvinnut pelätä että tekee jotain vaarallista tai harkitsematonta.

Vierailija
9/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta, ymmärtääkö että pitää noudattaa sääntöjä. Jotkut ymmärtää jo 6v jotkut eivät edes teininä...

Vierailija
10/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eskari ikäisen voi hetkeksi jättää, esim kauppareissu max tunti

Koko päiväksi jättäisin jo kolmasluokkalaisen

Kuudesluokkalaisen tai yläkoululaisen yön ylikin.

Samaa mieltä kanssasi. Tuntuu että nykyään monet vanhemmat (varsinkin äidit) eivät uskalla jättää pienokaistaan edes puoleksi tunniksi itsekseen.

Kaippa se on tuo woke jne vaikuttanut moniin ihmisiin että eivät uskalla jättää lastaan hetkeksi yksin, koska yhteiskunnan paineet ja mitähän kaveritkin ajattelisivat minusta jne.

Minkä ikäisenä itse jäit yksin yön yli kotiin ekaa kertaa ?  Itse en koskaan. vanhemmat olivat aina paikalla ja se välillä vituttikin kun kaverit sai jäädä yksin viikonlopuksikin kun vanhemmat lähti reissuun tai jotain,

Vierailija
11/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ajatus on se että ekaluokkalainen pärjää jo  3 tuntia?

Entä vaikkapa  vanhemman työpäivän ajan viikonloppuna? 

Pakko meillä ja monella muulla on eskarilain yksin kotona kunnes työt loppuu . Ei täällä ole mitään iltapäiväpaikkoja . Suomessa tällainen sallitaan , mutta jos jättäisi esim.3t. Kotiin illalla niin kyllä sitten järjestyy lastensuojelun kautta rahaa lapsen hoitoon.

Vierailija
12/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parivuotiaan voi jättää yksin siksi aikaa kun lähtee paikalliseen parille.

Vierailija
13/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun käsikirja lähtee siitä, että alle kouluikäisen jättäminen yksin on aina lasun paikka. Sitä vanhempien lasten osalta asia on vanhempien itse harkittavissa.

Miten lapsi oppii olemaan yksin kouluikäisenä, jos sitä ei harjoitella jo etukäteen?

Vierailija
14/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään tiettyä ikää. Lapset kehittyvät yksilöllisesti. Toiden voi jättää kuusivuotiaana, toista ei edes 12 -vuotiaana. Kannattaa kysyä myös lapselta itseltään. Jos jää itkemään perään, niin ei varmaan ole valmis, jos itse ehdottaa, että haluaisi jäädä, voi jo harkita. t: lasun sossu

Vierailija
15/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu neuvolasta että jo 5-vuotiaan voi jättää hetkeksi yksin, esim kauppareissun ajaksi noin tunnin ajaksi. Jos siis lapsi itse uskaltaa ja haluaa jäädä yksin. 7-vuotias pärjää pari tuntia iltapäivästä yksin koulun jälkeen. Ei halua mennä iltapäiväkerhoon vaan haluaa tulla kotiin. Hyvin on pärjännytkin tuon ajan. Osaa itse ottaa välipalaa ja ottaa avaimen mukaan jos lähtee pihalle. 

Vierailija
16/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 v aloitetaan harjoittelemaan yksin oloa. Niitä iltapäiväkerhoja pitäisi kyllä ihan lakisääteisesti olla. 10 v pärjää muutaman tunnin, joku 12 pidempään päivällä, ja yli 16 v yön yli. 

Vierailija
17/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 v yön yli? Olin tuon ikäisenä yksin jo viikon.

Vierailija
18/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla yksin kotona joitain tunteja noin 8-10 v alkaen, jos on normaalista lapsesta kyse. 

Vierailija
19/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla yksin kotona joitain tunteja noin 8-10 v alkaen, jos on normaalista lapsesta kyse. 

Niin, lapset on yksilöitä. Ihan turhia nämä ikä X sopii kaikille. No ei sovi. Itse katsoin 10 vuotiaana K18 elokuvia enkä saanut niistä mitään traumoja tai menettänyt unia.

Vierailija
20/27 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 v yön yli? Olin tuon ikäisenä yksin jo viikon.

Niin. Meillä on erilaisia näkemyksiä lasten kasvatuksesta. Ihan hyviä ja pärjääviä aikuisia lapsistani on tullut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän