Miten ihmiset kuolee noissa tulvissa? Esim Espanjassa 50-60 kuollutta. Ei kai sillä 10m vettä tule tai vastaavaa?
Eikä olisi aika helppoa kuitenkin vain mennä jonkun talon ylempään kerrokseen, tietysti välttäen taloja jotka vaarassa sortua. Tai vain jonkun auton katolle.
Miten tulvissa kuolee niin paljon? Jäävätkö makaamaan siihen 50cm veteen vai mikä on syy?
Kommentit (131)
Siellä on ollut 4 metrin korkuisia aaltoja kapeisa kohdissa. Ja vesi voi myös pyyhkäistä talon äkkiä virtaan, niin kyllähän ihmiset yrittävät pyrkiä pois tilanteesta.
"Ja onpa jopa vaarallisia eläimiäkin uiskennellut vesien mukana"
Kun Australiassa oli isot tulvat (jokunen vuosi sitten) ihmiset pakenivat talojen katoille. Ongelmaksi muodostui monella katolla myrkylliset käärmeet, nekin etsivät tulvavesiltä suojaa, ja muuta 'pakopaikkaa' ei niillekkään vastaan tullut, kun ne talojen katot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyn uskomasta että kukaan kysyy mitään näin tyhmää tosissaan.
minusta tämä ei ole niin tyhmä kysymys. Olen töissä Helsingin kaupungilla ja joku on kysynyt mikä on Helsinki ruotsiksi. Siinä töissä ollessa kysytään kollegalta mitä tyhmimpiä kysymyksiä, ihan estoitta. Ilman mitään itsereflektiota. Kilautan kaverille. Ei tiedä mikä on KVG, ei osata käyttää mitään ilmaisia nettipalveluja, saatikka intraa tai omaa kotisivua, pelätään AI:ta (joten ei voi esim käyttää konekäännintä).
Jos asuu Uudellamaalla missä tulvii rauhallisesti ehkä pari kertaa vuosisadassa niin ei voi käsittää. Ja koska meille ei kantaudu uutisia että Tornionjoki olisi vienyt ihmishenkiä jäidenlähdön aikaan, emme tajua mitkä voimat siinä jyllää.
Jep. Kannattaa vastata kohteliaasti vaikka itse tietää enemmän. Jokainen meistä on jossain asiassa tyhmä ja kokematon, jos ei sitä ymmärrä niin ei paljoa muutakan.
Vierailija kirjoitti:
.Eikö siellä osata ennustaa säätä.Minä menisin päivää ennen sateita turvaan korkeammille paikoille tai paikkaan mikä ei jää veden alle.Hullu menee istumaan joen uomaan tai missä on satoja vuosia vesi tulvinut aina sateella.Ihan hyvin voidaan kysyä että miksi kaikki eivät huku.Mikä siihen on syynä.
Joku vika on varoitusjärjestelmässä, eikö tuota kukaan osannut ennustaa. Japanin tsunamin jälkeen he alkoivat varoittaa asukkaita aina kun merellä on iso maanjäristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2004 tsunamissakin kuoli 200 tuhatta ihmistä vaikka se oli pikku aaltonen...
200 tuhatta typerystä jotka ei tienneet mitä se vetäytyvä meri tarkoittaa.
Aika juntteja varmaan jonkun mielestä. Olis pitänyt matkustella enemmän.
Ap voi testata asiaa yrittänällä kävellä runsaasti virtaavan joen yli. Katotaan kuinka käy.
Vierailija kirjoitti:
"Ja onpa jopa vaarallisia eläimiäkin uiskennellut vesien mukana"
Kun Australiassa oli isot tulvat (jokunen vuosi sitten) ihmiset pakenivat talojen katoille. Ongelmaksi muodostui monella katolla myrkylliset käärmeet, nekin etsivät tulvavesiltä suojaa, ja muuta 'pakopaikkaa' ei niillekkään vastaan tullut, kun ne talojen katot.
Itse kuulen tästä ensimmäistä kertaa, onpa järkyttävää oikeasti. Toki muut fiksummat keskustelijat täällä tämän tiesivätkin, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Itse olevan Valenciassa juuri ja siellä sylkevät meidän ulkomaalaisten päälle. (Erotun porukasta vaalean ihon ja sinisten silmien takia.) Siinä joku mummo juuri kellui viimeisiään samovaari kainalossa poijun virkaa toimittaen. Minä menin kylmästi vain ohi eli annoin samalla mitalla takaisin. Hukkukkoon sinne, jos en minäkään heille kelpaa.
Kukaan ei kyllä sylje kenenkään ulkomaalaisen päälle Valenciassa ja vieläpä tällaisenä hetkenä.
Tällä.hetkellä tulvan uhreja on: 92 kuollutta ja kymmeniä kadoksissa pelkästään Valencian itsehallinto alueella.
Vaalea iho ja siniset silmät herättävät närästystä tuhoisan tulvan keskellä!? Mitä ihmettä tänne kirjoitellaan???
Jotkut ihmiset kohtaa toisten tietämättömyyden aika sadistisella tavalla. Eikö voisi vaan jakaa tietoa mitä itsellä on, jos on.
On tuo kyllä aika hirveän näköistä. Tätä ei kai saisi ääneen sanoa, mutta väittäisin että sillä ilmiöllä jolla meitä pelotellaan ihan turhaan, mutta jota ei oikeasti ole edes olemassa, on tässäkin sormensa pelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olevan Valenciassa juuri ja siellä sylkevät meidän ulkomaalaisten päälle. (Erotun porukasta vaalean ihon ja sinisten silmien takia.) Siinä joku mummo juuri kellui viimeisiään samovaari kainalossa poijun virkaa toimittaen. Minä menin kylmästi vain ohi eli annoin samalla mitalla takaisin. Hukkukkoon sinne, jos en minäkään heille kelpaa.
Kukaan ei kyllä sylje kenenkään ulkomaalaisen päälle Valenciassa ja vieläpä tällaisenä hetkenä.
Tällä.hetkellä tulvan uhreja on: 92 kuollutta ja kymmeniä kadoksissa pelkästään Valencian itsehallinto alueella.
Vaalea iho ja siniset silmät herättävät närästystä tuhoisan tulvan keskellä!? Mitä ihmettä tänne kirjoitellaan???
Turisteja inhotaan joissain paikoin, hän taisi tarkoittaa tapahtumia ennen tätä luonnonmullistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turisteja inhotaan joissain paikoin, hän taisi tarkoittaa tapahtumia ennen tätä luonnonmullistusta.
Massaturismin tuomiin ikäviin ilmiöihin/ muutoksiin ollaan kyllästytty/ väsyneitä; ei yksittäisiin turisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turisteja inhotaan joissain paikoin, hän taisi tarkoittaa tapaht
Ja se massaturismi on pääasiassa brittejä ja saksalaisia.
Britit osaavat kyllä sikailun. Ovat myös ostaneet melko ison osan maan asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Matkailuinfossa jaettiin Espanjan tulvista varoittavaa tarrasarjaa jo 30 vuotta sitten, kun olin Interraililla Espanjassa. Niisä kerrottiin miten tulee toimia rankkasateiden aikaan.
Kerrottiinko niissä että kannattaa pyrkiä pitämään pää vedenpinnan yläpuolella ja oleman hengittämättä jos se menee veden alle?
En itsekään ymmärrä miksi tulvissa kuolee niin paljon ihmisiä. Toki ymmärrän neliraajahalvaantuneet tai sänkyyn köytetyt mielenterveyspotilaat, mutta en käsitä miksi joku toteaa tulvaveden noustessa että nytpä jään tähän paikoilleni ja vedän syvään henkeä kunhan vedenpinta on noussut otsani korkeudelle.
Varsinkin vanhukset ja muut liikuntakyvyttömäy on suuressa vaarassa koska eivät pääse ajoissa pakoon tai korkeammille paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2004 tsunamissakin kuoli 200 tuhatta ihmistä vaikka se oli pikku aaltonen...
Tsunamissakin suurin osa ihmisistä kuoli kun vesi nousi todella nopeasti, veden virtaus oli kova ja vei ihmisiä ja romua mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunamissakin suurin osa ihmisistä kuoli kun vesi nousi todella nopeasti, veden virtaus oli kova ja vei ihmisiä ja romua mukanaan.
Onneksi iso osa oli turisteja, joten vahinko ei ollut niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailuinfossa jaettiin Espanjan tulvista varoittavaa tarrasarjaa jo 30 vuotta sitten, kun olin Interraililla Espanjassa. Niisä kerrottiin miten tulee toimia rankkasateiden aikaan.
Kerrottiinko niissä että kannattaa pyrkiä pitämään pää vedenpinnan yläpuolella ja oleman hengittämättä jos se menee veden alle?
En itsekään ymmärrä miksi tulvissa kuolee niin paljon ihmisiä. Toki ymmärrän neliraajahalvaantuneet tai sänkyyn köytetyt mielenterveyspotilaat, mutta en käsitä miksi joku toteaa tulvaveden noustessa että nytpä jään tähän paikoilleni ja vedän syvään henkeä kunhan vedenpinta on noussut otsani korkeudelle.
Tulvavesi ei ole mikään tyyni, paikallaan lilluva uimavesi, vaan kaduilla ja kujilla vellova, nopeasti ja kovalla vauhdilla tai virtauksella kulkeva vesimassa, missä on mukana mm. huonekaluja, puita, muita ihmisiä ja autoja.
Tuskin monikaan kuolema tuolla on uimataidosta kiinni.