Voisiko joku neuvoa ATK-asioissa
Pitäisi saada ulkopuolelta yhteys kotiverkossa oleviin laitteisiin, mitä tähän tarvitaan? Eli jos esim. haluaisin päästä digiboksin tallenteisiin käsiksi kotiverkon ulkopuolelta. Onko VPN-yhteys ratkaisu ja jos on niin miten sen saa? Riittääkö kun tekee operaattorin kanssa sopimuksen, esim. DNA digiturva vai tarvitaanko jotain muutakin?
Kiitos etukäteen jos joku ystävällinen henkilö viitsisi auttaa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Atk sanaa ei saa enään käyttää.
Eikä käyttää enään -sanaa, eikä ole edes ikinä saanut käyttää. Opettele itse kirjoittamaan, ennen kuin kommentoit mitään kirjoittamisasiaa. Sitä paitsi tuo ensimmäinen lyhenne kirjoitetaan aina isoilla kirjaimilla.
Saakohan tätä jotenkin sovellettua? Itse hankin reitittimeen DNA:n dataprepaidin (muillakin kai näitä on) ja liitin automaatiopalvelimeni reitittimeen. Määrittelin sen palvelimen osoitteen DMZ alueelle, eli toimii webbipalvelimena maailmalle. Palvelimessa on oma palomuuri, koska nyt siis reitittimen palomuuri ohitetaan ja palvelin näkyy suoraan WAN-portissa maailmalle. Siihen tarkastelin sopivan operaattorin verkossa auki olevan portin, jotta pääsen selaimellani maailmalta päin IP-osoitteella kiinni palvelimeeni tyyliin IPoktetti1.IPoktetti2.IPoktetti3.IPoktetti4:<PORTTINUMERO>. IP-osoite on siis julkinen, mutta se ei ole staattinen. Konfasin palvelimeen että se lähettää sähköpostilla tuon IP:n minulle aamulla ja illalla klo 6. Hommassa ei olisi mitään ongelmaa jos voisi käyttää niitä IPv6 osoitteita ne kun taitaa olla julkisia kaikki (en ole kokeillut), mutta palvelimeni ei valmistajan mukaan niitä ymmärrä, ellen osta parempaa ohjelmistoa.
Kiitos! Tällä mennään. AP