Normaalia vai jotain erityisherkkyyttä, jos lapsi toistuvasti sanoo siitä, miten epämiellyttävät kuravaatteet on päällä?
Kyse ei ole pikkutaaperon itkupotkuamisesta, vaan iso fiksu tammikuussa 7v täyttävä, joka asiallisesti mutta toistuvasti sanoo siitä, miten epämiellyttävältä ne tuntuu. Olen kaikki kuulemani vinkit jo kokeillut, eli kurahousujen koko on sopiva, ei ole makkarankuori, henkselit säädetty niin, että ei valu, mutta ei kiristä, samoin saapaslenkit pysyy saappaiden alla, mutta ei liikkuessa kiristy liikaa jne. eikä ole liian paksuja vaatteita alla ja kurahanskoissakin vain ohuet merinolapaset, jotka ei vaikuta liian lämpimiltä jne. Eskarihenkilökunnan kanssa olen pari kertaa jutellut, ovat ihan ymmärtäväisiä, mutta ratkaisu oli lähinnä se, että lapsi kyllä tottuu, kun niitä nyt käytetään melkein päivittäin.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Kukapa tuollaisista hiostavista teflon-vaatteista tykkäisi
Sellainen paljon liikkuva, joka on jo vauvasta tottunut touhuamaan ulkohommissa vanhempiensa kanssa.
Lapsi(kin) tietää, että sään- ja tilanteenmukainen pukeutuminen mahdollistaa ulkoleikit kaikilla keleillä. - Myös ojissa. :D
Tämä ei vaadi kurahousuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos eskarilainen ei tarvitse kurahousuja, tarvinnee samainen muksu yläkouluiässä lihavuusleikkauksen.
Antaisitte niiden lasten liikkua ja sotkea.
Liikkua voi kyllä ilman kurahousuja. Paremmin kuin kurahousujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eskarilainen ei tarvitse kurahousuja, tarvinnee samainen muksu yläkouluiässä lihavuusleikkauksen.
Antaisitte niiden lasten liikkua ja sotkea.
Liikkua voi kyllä ilman kurahousuja. Paremmin kuin kurahousujen kanssa.
Mitä haittaa niistä oikeasti on? Enemmän liikkumista häiritsee se, jos on pari numeroa liian isot lonksuvat kumisaappaat.
No onhan ne hankalat, aikuisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Teflon Brothers ?
et oikein erityisherkkyyttä. Anna mun nauraa. Ei ole ihme, että diagnoosit ovat kovassa nousussa.
Vierailija kirjoitti:
et oikein erityisherkkyyttä. Anna mun nauraa. Ei ole ihme, että diagnoosit ovat kovassa nousussa.
Diagnoosi on KKK = Kova Kurahousu Kammo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi on KKK = Kova Kurahousu Kammo
Iso valkoinen sadeviitta päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 7 vuotiaan pitäisi pukeutua kuravaatteisiin? Ymmärärän noi taaperolla, mutta ei tuon ikäinen nyt enää vesilätäkössä istu läträämässä. Ne hiostaa, ihan sama minkä kokoiset ne vaatteet on. 7v liikkuu niin paljon, ja nuo eivät hengitä yhtään. Osta silel lapsellesi kunnon hengittävät ja vettä pitävät gore tex vaatteet.
Siksi, koska kyseessä oli esikoulu eikä koulu, ja esikoulussa on yleensä pitkät päivittäiset ulkoilut, joissa vaatteet pääsee kastumaan, ja ne pitää kuivattaa sisälle tullessa.
Eikö koulu nykyään alakkaan sinä vuonna kun lapsi täyttää 7v?
Joo yleensä, mutta jos täyttää tammikuussa 7, silloin on esikoulussa vielä noin 7,5-vuotiaa
No kyllä on. Kouluun mennään yleensä sinä vuonna kun täytetään seitsemän. Jos satut olemaan tammikuussa syntynyt niin silloin on seitsemänvuotiaana päiväkotia mahdollisesti vielä elokuulle asti jäljellä.
Onko sillä väliä, onko erityisherkkyyttä vai ei, jos lapselle itselleen on epämukavaa? Sinäkö se paremmin tiedät, miltä lapselta tuntuu tai kuuluisi tuntua?
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä väliä, onko erityisherkkyyttä vai ei, jos lapselle itselleen on epämukavaa? Sinäkö se paremmin tiedät, miltä lapselta tuntuu tai kuuluisi tuntua?
On eri asia, että joku tuntuu oikeasti kurjalta, tai että ei vaan halua, koska ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Mä vihasin lapsena kuravaatteita. Menin päiväkotiin noin 3-4 vuotiaana ja siellä niitä piti käyttää. Ikinä koskaan ei kotona tarvinnut käyttää vaikka leikin paljon ulkona niin ei vaatteet sotkuuntuneet. Minusta ne kuravaatteet myös ihan oikeasti haisi pahalle (kumille, tämä oli 80-luvulla) ja ne ahdisti päällä kunnolla. Ei niihin tottunut koskaan. Tämän jälkeen en ole mitään kumi/sadevaatetta käyttänyt enkä edes sellaista omista. Se tekstuuri ihan ahdistaa. Onneksi nykyisin on goretex jne. Omia lapsia ei ole, mutta en ikinä voisi pakottaa lapselle kuravaatteita. Mitään aistiherkkyyttä mulla ei ole.
Nykyajan kuravaatteet on kyllä aivan erilaisia (onneksi) kuin ne minun lapsuuden kumin hajuiset paksut ja tönköt vaatteet. Mutta onhan ne ylimääräinen kerros silti jos pitää normi ulkovaatteiden päälle pukea ja voi häiritä lasta. Ehkä sellainen fleecevuorinen setti voisi olla kivempi niin ei tarvitse pukea niin paljon kerroksia? Toki sellaista ei voi kovin lämpimällä käyttää, ei ainakaan tuon ikäisellä liikkuvalla lapsella. Lämpimämmällä säällä sitten vaan verkkarit sadeasun alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen paljon liikkuva, joka on jo vauvasta tottunut touhuamaan ulkohommissa vanhempiensa kanssa.
Lapsi(kin) tietää, että sään- ja tilanteenmukainen pukeutuminen mahdollistaa ulkoleikit kaikilla keleillä. - Myös ojissa. :D
Tämä ei vaadi kurahousuja.
Ei toki, voihan siellä ojassa leikkiä vaikka verkkareissa. Kurikset on vaan paljon kätevämmät kura-muta-vesililluleikkeihin kuin mitkään muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis melkein ekaluokkalainen käyttää kurahousuja? Mitä kummaa?
"Melkein ekaluokkainen" on sama kuin esikoululainen ja monissa esikouluissa kyllä pukeudutaan kuin päiväkodissa.
Eikös 7-vuotiaat ole jo ekaluokkalaisia. Ei 7-vuotiaita koululaisia pueta kurahousuihin.
Ei ehkä kouluun, mutta pihaleikeissä ne kurikset on kyllä hyvät. Itsekin pidän sadetakkia jos sataa kunnolla, goretexit ei vaan ole niin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Ne tuntuu rajoittavammalta kun pelkät ulkovaatteet. Lohduttaudu sillä, että nyt on vika vuosi kun käyttää niitä. Kohta tulee lumi ja sitten niitä ei enää käytetä.
Tai sitten huonolla tuurilla on kuusi kuukautta putkeen vettä, räntää ja loskaa.
Tästä tuli mieleen kun äiti aina mun lapsuudessa ihmetteli kun en koskaan halunnut pitää housuja niin että niiden vyötärö oli vatsan päällä. En koskaan, koska se oli epämukavaa. Nyt aikuisena voin kyllä jo pitää, mutta pitkään siinä meni ennenkuin totuin siihen. Erityisherkkänä pidän itseäni ajoittain myös :) N
Normaalia. Ei ole normaalia että aikuiset kysyvät koko ajan onko joku normaalia. :D Lapsi saa olla jotain mieltä, että miltä tuntuu. Kuravaate voi olla hankala, vaikka se on päällä.
Tää on yhtä pöhköä kuin vertaisi, että onko kivempi toppapuvussa vai kesämekossa. Tietysti kevyemmät vaatteet on kivemmat, mutta silti pakkasella laitetaan toppapuku ja vastaavasti märällä säällä puetaan kurahousut.
Minä inhosin lapsena kuravaatteita, varsinkin niitä henkselihousuja. En joutunut pukemaan eikä äiti koskaan sellaisia minulle hankkinut.
ihan normaali ihminen olen.
Ei kyllä ole.