Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä on talviajassa?!

Vierailija
29.10.2024 |

Tai "ajassa" - tiedän kyllä, että talviaika on se ns. alkuperäinen.

Jossain maaseutuyhteiskunnassa sillä aamuvalolla varmaan teki jotain. Mutta nyt suuri osa ihmisistä on töissä tai koulussa koko valoisan ajan. Suomessa (ja vielä Keski-Euroopassakin) valoisa aika loppuu muutenkin tähän aikaan vuodesta juuri siihen aikaan, kun ihmiset pääsisivät iltapäivällä ulkoilemaan. Ja sitten sitä vielä lyhennetään omaehtoisesti entisestään siirtymällä tähän "talviaikaan"?! 

Okei, olen tietotyöläinen ja iltavirkku. Minua väsyttää aamulla ympäri vuoden ja joka tapauksessa, joten on ihan yks hailee, mihin aikaan aurinko nousee. Sen sijaan iltapäivän valoisille tunneille minulla olisi paljonkin käyttöä. Samanlaisia on kuplassani jokainen, mukaanlukien ysikymppinen mummoni. Ja eikö 7-15 -vuoroa tekeville, esim. monille hoitoalan tai tehtaiden työntekijöillekin olisi parempi, että iltapäivällä ehtisi ulkoilla valoisassa?

Sen ymmärrän, että kellojen siirtely suuntaan ja toiseen sotkee monien rytmejä ja aiheittaa ongelmia (vaikka en itse kuulu tähän ryhmään). Mutta selittäkää tyhmälle, mitä hyötyä on talviajasta nyky-yhteiskunnassa?

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyötyä ollut talviajassa, se toi tullessaan vain entistä suuremman väsymyksen ja pimeät illat jolloin ei voi tehdä mitään ulkona. Valosta on enemmän hyötyä illalla koska valoisa päivä menee hukkaan sisätiloissa ja aamulla pitää muutenkin herätä jo pimeän aikaan jolloin sisällä on kyllä valot valaisemassa aamutoimia. Ulkona on jo pimeää silloin kun sinne ehtisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla