Mitä järkeä on talviajassa?!
Tai "ajassa" - tiedän kyllä, että talviaika on se ns. alkuperäinen.
Jossain maaseutuyhteiskunnassa sillä aamuvalolla varmaan teki jotain. Mutta nyt suuri osa ihmisistä on töissä tai koulussa koko valoisan ajan. Suomessa (ja vielä Keski-Euroopassakin) valoisa aika loppuu muutenkin tähän aikaan vuodesta juuri siihen aikaan, kun ihmiset pääsisivät iltapäivällä ulkoilemaan. Ja sitten sitä vielä lyhennetään omaehtoisesti entisestään siirtymällä tähän "talviaikaan"?!
Okei, olen tietotyöläinen ja iltavirkku. Minua väsyttää aamulla ympäri vuoden ja joka tapauksessa, joten on ihan yks hailee, mihin aikaan aurinko nousee. Sen sijaan iltapäivän valoisille tunneille minulla olisi paljonkin käyttöä. Samanlaisia on kuplassani jokainen, mukaanlukien ysikymppinen mummoni. Ja eikö 7-15 -vuoroa tekeville, esim. monille hoitoalan tai tehtaiden työntekijöillekin olisi parempi, että iltapäivällä ehtisi ulkoilla valoisassa?
Sen ymmärrän, että kellojen siirtely suuntaan ja toiseen sotkee monien rytmejä ja aiheittaa ongelmia (vaikka en itse kuulu tähän ryhmään). Mutta selittäkää tyhmälle, mitä hyötyä on talviajasta nyky-yhteiskunnassa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika on Moskovan aika, sitä kannattaa vain vasurit.
Sulla on nyt vanhentunutta tietoa.
Venäjällä palasivat pysyvään talviaikaan jo kymmenen vuotta sitten 26. lokakuuta 2014.
Eli siellä on kello yhtä paljon kuin täällä kesäajassa. Eli toden totta, Moskovan kanssa saamme saman aikavyöhykkeen kesäajan valitsemalla. Hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne vanhuksia lukuun ottamatta kuin yksittäisiä aamuvirkkuja. Suurin osa tuntemistani ihmisistä on päin vastoin aamu-unisia ja päivän aktiivisin aika osuu iltaan. Tietysti sitä toivoisi valoa aktiivisimmalle ajalle, että näkisi edes tehdä jotain.
Ei siinä auta aloittaa ajatustyötä vaativaa työt tuntia aiemmin, jos ajatus ei yksinkertaisesti kulje vielä kukonlaulun aikaan.
Ihmeellisen aggressiivinen ketju muutenkin...
Jos sitä, mikä on oikeasti kello kuusi, aletaan kutsua kello seitsemäksi, niin mikä ongelma ratkeaa? Auttaako se oikeasti ajatusten juoksuun?
Niin, mut ei se vaikuta valoisaan tai pimeään. Se vaikuttaa pimeään päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se luonnollinen aika, jossa pitäisi elää aina.
Tai oli, kun suuri osa kansasta lähti aamulypsylle kukon pierun aikaan. Nyky-yhteiskunta on erilainen.
Suomen leveysasteet on muutenkin kaukana ihmisen luonnollisesta rytmistä - me ollaan kotoisin Afrikasta, jossa päivä ja yö on yhtä pitkiä. Kellonajat on valittu keinotekoisesti.
Se oli sian pieru... kukko vaan kiekuu.
Kesäaika ja talvirajoitukset. Prseestä molemmat.
Big deal. Marraskuussa on jokatapauksessa pilkkopimeää koko ajan. Varmaan luntakaan ei saada kun vasta joskus tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika on Moskovan aika, sitä kannattaa vain vasurit.
Sulla on nyt vanhentunutta tietoa.
Venäjällä palasivat pysyvään talviaikaan jo kymmenen vuotta sitten 26. lokakuuta 2014.
Eli siellä on kello yhtä paljon kuin täällä kesäajassa. Eli toden totta, Moskovan kanssa saamme saman aikavyöhykkeen kesäajan valitsemalla. Hienoa.
Muistan kun yksi tuttu neuvosto-Virossa vuonna 1990 oli onnellinen, kun ne sai oman ajan.
Vierailija kirjoitti:
Eläimetkään ei pidä kellojen siirtelystä. Esim.lehmät ovat tottuneet tiettyyn lypsyaikaan.Lehmät on viisaita eläimiä.
On ne niin viisaita, etteivät valita. Kyllä tuohon tuntiin äkkiä tottuu lehmäkin.
Miten hitossa täältä aina löytyy sankoin joukoin ihmisiä, jotka ovat muka ulkoilemassa iltapäivällä töiden jälkeen? Se on ehkä huonoin aika ulkoilla ainakin kaupungissa juuri iltapäiväruuhkan aikaan.
Itse menen töiden jälkeen ruokakauppaan, valmistan ruuan, syön, kaadun sohvalle lepäämään ja menen iltamyöhällä vielä kävelylle.
Viikonloppuisin voin ulkoilla mihin aikaan päivästä tahansa, vaikka sitten valoisaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne vanhuksia lukuun ottamatta kuin yksittäisiä aamuvirkkuja. Suurin osa tuntemistani ihmisistä on päin vastoin aamu-unisia ja päivän aktiivisin aika osuu iltaan. Tietysti sitä toivoisi valoa aktiivisimmalle ajalle, että näkisi edes tehdä jotain.
Ei siinä auta aloittaa ajatustyötä vaativaa työt tuntia aiemmin, jos ajatus ei yksinkertaisesti kulje vielä kukonlaulun aikaan.
Ihmeellisen aggressiivinen ketju muutenkin...
Jos sitä, mikä on oikeasti kello kuusi, aletaan kutsua kello seitsemäksi, niin mikä ongelma ratkeaa? Auttaako se oikeasti ajatusten juoksuun?
Näköjään.
Suomi ei ole tarkoitettu asumista varten.
Vierailija kirjoitti:
Big deal. Marraskuussa on jokatapauksessa pilkkopimeää koko ajan. Varmaan luntakaan ei saada kun vasta joskus tammikuussa.
Näin toivon.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa täältä aina löytyy sankoin joukoin ihmisiä, jotka ovat muka ulkoilemassa iltapäivällä töiden jälkeen? Se on ehkä huonoin aika ulkoilla ainakin kaupungissa juuri iltapäiväruuhkan aikaan.
Itse menen töiden jälkeen ruokakauppaan, valmistan ruuan, syön, kaadun sohvalle lepäämään ja menen iltamyöhällä vielä kävelylle.
Viikonloppuisin voin ulkoilla mihin aikaan päivästä tahansa, vaikka sitten valoisaan aikaan.
No riippuu kai vähän missä slummissa asuu.
Vierailija kirjoitti:
No esim. etätyöpäivinä tai pienemmissä kunnissa. Kyllä meidän lähimetsässä tilaa riittää mihin tahansa vuorokauden aikaan, mutta siellä on syys- ja talvi-iltoina pimeä kuin p*****ä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu kai vähän missä slummissa asuu.
Minä en asu slummissa, joten kommenttisiei liity asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. etätyöpäivinä tai pienemmissä kunnissa. Kyllä meidän lähimetsässä tilaa riittää mihin tahansa vuorokauden aikaan, mutta siellä on syys- ja talvi-iltoina pimeä kuin p*****ä.
Niin, Suomi on fantastinen maa, mitä tulee lähiluonnon tarjoamiin mahdollisuuksiin. Moni asuu aivan metsien kupeessa. Harmi vaan, että tämän suomat terveys- ja onnellisuushyödyt jäävät vajaakäytölle, kun se aika, kun siellä metsässä jotain näkisi, on kökittävä töissä tai koulussa. Tietysti sinne valaistulle pururadalle voi mennä tungeksimaan, talviaikaan vielä trollaamaan raivokkaita hiihtäjiä kävelemällä ladulla. Tai kadulle saasteiden sekaan. Onnistuu pimeässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä, minä, minun elintapani, mikseivät kaikki elä niin kuin minä
Lehmälänkytys on nollan arvoista.
Kellot ja kellonajat ovat teollisen aikakauden tuotteita.
Looginen valinta oli että kello on 12 kun aurinko on korkeimmillaan. Töihinmenoajat valittiin sitten sen mukaan mikä parhaalta tuntui. Ja voitaisiin valita edelleen. Mutta ei, Hölmöläinen kääntää kelloaan ;-)
Kellojen siirtely on jonkun vtun idiootti sadistin idea.
Vierailija kirjoitti:
Lehmälänkytys on nollan arvoista.
Kellot ja kellonajat ovat teollisen aikakauden tuotteita.
Looginen valinta oli että kello on 12 kun aurinko on korkeimmillaan. Töihinmenoajat valittiin sitten sen mukaan mikä parhaalta tuntui. Ja voitaisiin valita edelleen. Mutta ei, Hölmöläinen kääntää kelloaan ;-)
Kello 12 aurinko korkeimmillaan oli looginen valinta silloin kun aurinko oli kello.
Nykyään loogisin valinta taitaisi olla että vuorokausi vaihtuisi kaikkein hiljaisimmalla hetkellä. Eli esimerkiksi että kelloja siirrettäisiin 3,5 tuntia eteenpäin, kuitenkin niin että eri aukioloajat ja vastaavat pidettäisiin valoisuuden suhteen suunnilleen samalla kohdalla kun nykyään.
Mistä päättelet, että illanvirkut on automaattisesti laiskoja, vähän sellaista tulee tästä tekstistä mieleen. Omalla työpaikallani tehottomien työntekijä on sellainen joka tulee klo 6 töihin (vaikka meillä on siis liukuva työaika) ja lähtee sitten työkaverien rytmiin liittyen aivan liian aikaisin töistä n. klo 14 aikoihin. Ja ilmeisesti nyt pitäisi sitten pitää häntä jotenkin parempana ja ahkerampana siksi, että on aamunvirkku? Arvostan paljon enemmän muutamaa selvästi illanvirkkua työkaveria, jotka tulevat yleensä 9-10 aikaan töihin ja ovat n. klo 18-19 saakka, ja miksi. No siksi, että ovat vaan hemmetin paljon parempia tekemään töitä kuin tuo aamuvirkku (joka muuten jaksaa jauhaa tuosta kuinka virkeä on aamuisin, mutta ei se työtehoissa näy).