Huomioita tänään kahdesta kauppakeskuksesta pk-seudulla
Jumbossa viihtyi yllättävän tyylikkään näköisiä lapsiperheitä. Kyllä siellä sellaisia lähiöpubikavereita heilui, mutta vähemmistössä olivat ne oudot hiihtelijät, joita siellä vielä pari vuotta sitten tallusteli räkä poskella.
Mutta se kielenkäyttö! Oliko Jumboon ahtautunut kaikki pk-seudun savolais- yms maalaissyntyiset? Oikein korvia särki, kun joutu kuuntelemaan Keski-Suomen pojan artikulaatiota ja Savon serkun viäntöä. YÄK!
Eri-ikäisiä pissiksiä Jumbossa oli aika reippaasti, mutta yleisvaikutelma jäi positiiviseksi.
Lippulaiva Espoossa ei ole kooltaan verrattavissa Jumboon, mutta satuinpa siellä käymään. Ruotsia kuului käytävillä paljon, samoin englantia. Lippulaivassa oli sekä fiksun näköistä peruspopulaatiota, että sepalus auki hoipertelevia sänkisuita. Ja muusuomalaisia. Yksikin kollotti kovalla äänellä puhelimeensa että " me ollaan täällä Helsingissä käymässä" . Miten junttia!!!!
Ostarireissuissa on parasta, kun huomaa, miten erityyppistä väkeä eri paikoissa käy.
Kommentit (33)
pointti oli esim se, että Jumbossa ei kannata käydä, jos ei tykkää kuunnella savolaisten raivostuttavan kuuloista puhetta.
Tilanteen mukaan tietysti. Tänään päällä oli saapikkaat, pitkä turkki, your facen jakku+perusfarkut (kapealinjaiset)
Käyttäydytään tietysti hyvin.
Ap
että olisin savoa kuullut Isossa Omenassa puhuttavan, tai Tapiolassa. Siis jos savolta tahtoo välttyä.
Ap
En ymmärtänyt Ap:n kirjoitusta, vaikka hänen huomionsa sinänsä olivat kiinnostavia.
Terveisin,
Tänään Jumbossa liikkunut tyylikäs ja akateemisesti koulutettu pääkaupunkiseudulle monien muiden tavoin muuttanut savolainen
viitsi tulla nyt hiihtolomalla ah niin trendikkäälle Tahkolle tai vasta nousussa olevalle Himokselle puhumaan kännykkääsi nasaalia muka stadia. Se kun käy meidän muusuomalaisten korvaan niin pahasti :)
T: neljännen polven ex-Helsinkiläinen, nyt Kuopion ja Jyväskylän välillä työskentelevä lekuri, joka vasta nyt on tajunnut kuinka itsekeskeistä ja urpoa meno pk-seudulla onkaan :)
se savo ole huonoa käytöstä. Sitä vaan ei jaksa kuunnella. Ystäväpiiriini ei kuulu ketään savolaissyntyistä, ja jotenkin savoa puhuvista jää vähän hidas kuva. Niin kuin ihan kaikki ei menisi heillä jakeluun.
Itse olen siis syntyperäinen espoolainen.
AP
En ole tulossa Tahkolle, joten voit olla huoleti.
Täällä Espoossahan ei puhuta " stadia" .
ap
Vierailija:
se savo ole huonoa käytöstä. Sitä vaan ei jaksa kuunnella. Ystäväpiiriini ei kuulu ketään savolaissyntyistä, ja jotenkin savoa puhuvista jää vähän hidas kuva. Niin kuin ihan kaikki ei menisi heillä jakeluun.Itse olen siis syntyperäinen espoolainen.
AP
Savolaiset ovat vilkasliikkeisiä. Jos savolaiset (tai pohjalaiset, hämäläiset, kainuulaiset ym. maakuntien ihmiset) eivät olisi muuttaneet pääkaupunkiseudulle, ei täällä olisi kovinkaan paljon liike-elämää tai kulttuurilaitoksia. Espookaan ei olisi kasvanut kovin suureksi paikaksi.
Olen Ap pahoillani puolestasi. Kenties sinun ei kannata matkustaa ainakaan muualla Suomessa. On ikävää, jos joudut kuulemaan savon murretta jossain. Ja mikä pahinta, sitä voi kuulla myös ulkomailla, jonne hidasälyiset savolaiset tyhmyyttään matkaavat.
Ja vielä Ap: Mikä on oma koulutuksesi, jos pidät savolaisia tyhminä?
Terveisin,
Se Jumbossa liikkunut akateeminen savolainen (FT; voin toki olla hidasälyinen mielestäsi, koska viännän ja kiännän)
On katsantosi kovin kapea, hanki elämä.
luultavasti savolainen tai pohjoiskarjalainen!
Hyvä kun et tule, sinunkaltaisiasi turkki päällä Tahkoajia on täällä kyllä nähty ja ranteita kipsattaessa naureskeltu :)
Siis Espoossahan just puhutaan niin noloa nasaalistadia kuin olla ja osaa. Vähän vääristyi omassa viestissäni asuinpaikka, eli 5 v ehdin asua Espoon Tapiolassa mieheni kanssa - Ah Otsolahden aikoja :)
Eikö sua häiritse Tapiolan Stockalla Herkun ruotsia puhuvat mummot?
T: Se nykyinen savolaislekuri, jota oma puhetapa täällä välillä hävettää..
Taidat kyllä itse olla vähän kapasiteetiltasi rajoittunut :):):)
Toivottavasti niistä ei tule yhtä junttija ku tuo ap joka ei ossoo muuta ku ommmoo nappoosa kahttoo.
Voe pyhä jyssäys sanon minä. Pitäskköön sitä muuttoo muale, jotta penskosta tulis immeissii.
Tiiätsie kuule ap, jos savolaisilla ja muila metässä kasvanneilla ei siun mielestäs mää assiit kunnolla jakelluun, niin voip olla jotta myökkii naurettaan siun pintaliitoloiles jonnii verran.
Ennemmin mie oo vähä tyhmä ja ilonen, kun hieno ja mukaälykäs....
tää on just tätä teidän junantuomien kanssa! Kaikki pitää ottaa niin viimeisen päälle vakavissaan. Kyllähän minä TIEDÄN, etteivät savolaiset ole tyhmiä. He vain kuulostavat siltä. Se viittaus siihen, ettei ystäväpiiriini kuulu savolaisia, oli implikaatio siihen, että JOS kuuluisi, olisin tottuneempi savolaiseen puhetapaan, eikä se niin ärsyttäisi joka kerta kun sitä kuulee.
Mikä siinä on, että pk-seutulaisten puhetapaa ja olemusta saa mätkiä miten vaan, mutta tällainen ei-niin-tosissaan-oleva jaarittelu otetaan ihan supertosissaan. Espoossa esimerkiksi kaikki osaavat nauraa itselleen ja Espoolle, kukaan ei ota paineita moottoritie jolla on kaupunkioikeudet -läpästä jne jne.
Olin Jumbossa katsastamassa sikäläistä Stockmannia. Toivottavasti kelpaa syyksi ;)
En nyt muista, kysyitkö koulutustani, mutta olen tällainen ihan tavallinen VTM vaan. Ne FT:n paperit eivät sinällään tee muhun vaikutusta, vaan se ihminen (vaikkakin savolainen) siellä tittelin takana. On muuten kaksi ihmisryhmää, jotka aina tuovat oman koulutuksensa esiin - tohtorit ja tradenomit. ;)
Ap
että teillekin riittää meistä pääkaupunkiseutulaisista viihdettä.
Espoolaisnasaaliin en osaa ottaa kantaa.
Stockan ruotsinkieliset eivät ole koskaan ärsyttäneet.
Ap.
Vierailija:
Mikä siinä on, että pk-seutulaisten puhetapaa ja olemusta saa mätkiä miten vaan, mutta tällainen ei-niin-tosissaan-oleva jaarittelu otetaan ihan supertosissaan. Espoossa esimerkiksi kaikki osaavat nauraa itselleen ja Espoolle, kukaan ei ota paineita moottoritie jolla on kaupunkioikeudet -läpästä jne jne.
Ehkä kukaan ei naura espoolaisille siksi, ettei ole kuullut tuosta moottoritie-heitosta? En minä ainakaan.
Kyllä sinulla Ap on kieltämättä asenneongelma. Ehkei sille voi mitään. Kannattaa kuitenkin välttää tiettyjä paikkoja, jottet joudu kuulemaan rumaa murretta.
T. Se FT (joka mielellään korostaa koulutustaan, koska se teetti paljon työtä ja opintoja myös ulkomailla)
Vierailija:
että teillekin riittää meistä pääkaupunkiseutulaisista viihdettä.Espoolaisnasaaliin en osaa ottaa kantaa.
Stockan ruotsinkieliset eivät ole koskaan ärsyttäneet.
Ap.
Eikös se savolaislääkäri kertonut olevansa alkujaan pääkaupunkiseutulainen? Ja älä puhu " meistä" pääkaupunkiseutulaisista. Minä olen kolmannen polven helsinkiläinen, mutta rakastan kuulla eri murteita. Opiskelenkin suomea yliopistossa ;)
Espoolaisillehan nauretaan ihan vatsa kippurassa ainakin tuolla Helsingissä.
Etkö ole koskaan kuullut sitä, että Espoo on maailman ainoa moottoritie, jolla on kaupunkioikeudet?
Hei ja ihan oikeasti, enhän minä täältä Espoosta yleensä mihinkään lähdekään. Ja kun lähden teen avauksen kaltaisia huomioita, pilke silmäkumassa. Enpä vaan tajunnut, että täällä joku noin loukkaantuu. Anteeksi vaan herkkähipiäiset :).
Kiva, että olet ylpeä omasta koulutuksestani. Niin minäkin omastani, en vaan ymmärrä, miksi sitä koulutusta pitäisi tällaisissa yhteyksissä korostaa.
edustan sitä " yleisvaikutelma tyylikäs" -porukkaa.
AP