Järkyttävä tutkimustulos: etätyöntekijät eivät tee töitä toisin kuin väittävät
Nyt tuli viimeinen naula etätyöntekemiselle ja toivottavasti etätyöskentely loppuu ja katoaa hiljalleen pois:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1a5e7543-da1b-4ae0-96b3-ba80ac177bf3
Kommentit (34)
Työnantajien maksama ja manipuloima epäluotettava vale "tutkimus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistösijoittajien miljardisijoitukset tanssittavat myös mediaa ja yrittävät ohjailla työmuurahaisia istumaan takaisin hiljalleen homehtuviin toimistokiinteistöihin, jotteivat sijoittajien vuokratulot ja tuotto-odotukset sakkaisi.
Koko touhussa ei ole mitään järkeä. Käytännössä kukaan ei ole tuottavampi sen ansiosta että istuu toimiston hälinässä ja autossa tai bussissa aamu- ja iltapäiväruuhkassa. Ainoat jotka hyötyvät toimiston läsnäolopakosta ovat:
- Juttu- ja kuunteluseuraa kaipaavat ekstrovertit
- Liikekiinteistöihin sijoittaneet
- Toimistoinfrakalusteiden myyjät
No kyllähän joka ainoa firma hyötyy siitä, että saa siirrettyä tilakulunsa työntekijöiden harteille, näiden vielä riemuitessa siitä.
itse en pidä tietokonepöytää sellaisena kodin kaunistuksena, että haluaisin sitä olohuoneeseen, saati makuuhuoneese
Minä saan täydet työhuonevähennykset verotuksessa. Jos käyn toimistolla, johon alle kaksi kilometriä, en saa mitään korvauksia
Outoa, jutussa ei väitetty, että etätöissä ei tehtäisi töitä. Siinä mainostettiin toimistoja vuokraavaa yritystä.
Kun toimistossa on tilat max 70%:lle työntekijöistä, niin ihan vähän ottaa päähän, että toimistopäivän viettää autossaan, joka on ainoa mahdollinen paikka tehdä töitä työpaikan alueella.
Itse näen isona onglmana sen, että moni työpaikka on luopunut erillisistä työhuoneista. Työntekijät pakotetaan avokonttoriin, jota tosin nykyään ei saa avokonttoriksi kutsua vaan monitoimitilaksi. Tutkimusten mukaan avokonttorit eivät ole työnteon kannalta hyväksi. mutta työnantajat eivät halua maksaa tiloista. Voisin käydä lähitöissä jos olisi oma työhuone. Tietysti päivän päätyttyä kone jäisi työpaikalle, enkä sitten puolikuntoisenakaan tekisi etänä töitä, vaan sitten olisin ihan saikulla.
Tätä olin tulossa sanomaan, että "tutkimuksen" on taas laatinut kiinteistövuokraaja-taho. Ja oikein arvattu!
Omallakin toimialalla tiloja on radikaalisti vähennetty ja jatkossa määrärahojen vähentyessä karsitaan lisää nykyisten vuokra-aikojen päätyttyä.
Tästä tilanteesta ei kärsi mikään muu taho kuin tilojen vuokraajat. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Itse näen isona onglmana sen, että moni työpaikka on luopunut erillisistä työhuoneista. Työntekijät pakotetaan avokonttoriin, jota tosin nykyään ei saa avokonttoriksi kutsua vaan monitoimitilaksi. Tutkimusten mukaan avokonttorit eivät ole työnteon kannalta hyväksi. mutta työnantajat eivät halua maksaa tiloista. Voisin käydä lähitöissä jos olisi oma työhuone. Tietysti päivän päätyttyä kone jäisi työpaikalle, enkä sitten puolikuntoisenakaan tekisi etänä töitä, vaan sitten olisin ihan saikulla.
Naulan kantaan. Ja tuosta sairausloma-asiasta sen verran, että en ole kahteen vuoteen ollut töistä poissa sairauden takia. Teen etätöitä, joten pikku flunssa ei maata kaada.
Aloittajahan korjasi jutun näpärästi siihen, mistä olisi oikeasti pitänyt puhua.
Toisaalta kaikki tietää, että etänä tehdään jotain 25-50% töitä mutta ei sitä kukaan tunnusta, ei tästä halua kukaan luopua.
Näin ollen tähänkin tulee varmasti paljon vastaväitteitä ja alapeukkuja, katsokaapa vain, kun suojatyöpaikan saaneet yrittävät varjella onneaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olin tulossa sanomaan, että "tutkimuksen" on taas laatinut kiinteistövuokraaja-taho. Ja oikein arvattu!
Omallakin toimialalla tiloja on radikaalisti vähennetty ja jatkossa määrärahojen vähentyessä karsitaan lisää nykyisten vuokra-aikojen päätyttyä.
Tästä tilanteesta ei kärsi mikään muu taho kuin tilojen vuokraajat. Piste.
No toki kärsivät työntekijät, jotka haluaisivat tehdä töitä työpaikalla, kun tilat säästetään minimiin.
Teenhän minä toimistollakin samalla tavalla töitä kuin etänä kotoa. Istun koneen ääressä. Kotona on vähemmän lörpöttelyseuraa ja kahvitteluhetkiä. Ainakin niinä päivinä kun en käy päivällä lounasravintolassa..
Meillä tehdään projektitöitä. Kollegat ovat ulkomailla olin minä missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, ja taas lainattiin jutussa Spondan toimitusjohtajaa, kyseessä on toimitiloja vuokraava yritys eli oma lehmä on nyt kyllä erittäin vahvasti ojassa.
Lisäksi tutkimuksen tekijöiden asenne näkyy jo kommenteista: "Maliranta ja Apunen kysyvät, lisäävätkö etätyöt aidosti tuottavuutta vai ovatko ne vaan nykyaikainen tapa lurjustella."
Ja se varsinaisesti tutkittu asiahan oli yksinäisyyden kokeminen. Sanottiin 34%:n yli 75% etätyöstä sitä kokevan. No, harvassa työpaikassa pakotetaan etätyöhön, kyllä sinne toimistolle voi vapaasti mennä, jos kokee itsensä kotona yksinäiseksi.
Tuottavuuden laskusta ja kriisistä koko kansantaloudelle löpistiin jotain löysää mutuna, mutta se ei ollut edes tutkittu asia.
Se on juuri näin... todellisuudessa firmat saavat valtavia säästöjä kun ei tarvita kalliita konttoreita ja tiimiläiset voivat olla missä päin Suomea tahansa tai missä päin maailmaa tahansa mikä antaa mahdollisuuden rekrytoida hyviä osaajia mistä päin tahansa...
Luitko koko uutista? Pitäisikö sun mennä ala-asteelle kertaamaan, kun et ymmärrä edes mistä tekstissä puhutaan. Siinä puhuttiin yksinäisyyden kokemuksesta, ei siitä tekeekö töitä.
Muutenkin aivan turha uutinen kun lähi- ja etätyötä tekevien välillä yksinäisyyden kokemuksessa oli yhden prosenttiyksikön ero. Ei kovin merkittävää!
Vierailija kirjoitti:
Outoa, jutussa ei väitetty, että etätöissä ei tehtäisi töitä. Siinä mainostettiin toimistoja vuokraavaa yritystä.
Kun toimistossa on tilat max 70%:lle työntekijöistä, niin ihan vähän ottaa päähän, että toimistopäivän viettää autossaan, joka on ainoa mahdollinen paikka tehdä töitä työpaikan alueella.
Minäkin jouduin aikoinaan tehdä töitä seisoen, läppäri kädessä ilman mitään pöytää, koska ei ollut tilaa toimistolla. Siltikin olisi pitänyt tulla toimistolle. No enpä tullut, vaan jäin etätöihin. Ei kiinnostanut matkustaa 3 tuntia per suunta, jotta voin sitten käytävällä seisoa.
Olen ollut huomaavinani että vähiten etätöissä käyvät ovat perheellisiä ja asuvat isossa asunnossa kaukana keskuststasta. He eivät koe yksinäisyyttä koska ovat keskellä ruuhkavuosia ja päivät on täynnä. Kuulun itsekin tähän ryhmään, mutta käyn kerran viikossa näyttämässä naamaa ja tapaamassa muita - ja samalla saan kaupunkiasiat hoidettua.
Eniten etätyössä kävijät ovat yksinasuvia kaupunkiasukkeja joilla seinät kaatuu päälle ja toisaallta työmatka on järkevä. Nämäkin hyödyntävät silloin tällöin etätyötä vaikka siksi että on henkilökohtaisia kiireitä tai puoliflunssainen olo. Mutta ovat siis yleensä töissä.
Loput on vähän siltä väliltä.
Koen itse olevani tehokkaampi kotitoimistolla. pomot eivät välttämättä ole siellä toimistolla eikä kukaan seuraa mitä päivisin teen, vain sillä on väliä montako tapausta tulee tehtyä. Määrää ja laatua monitoroidaan. Virheistä huomautuetaan. Jos jollakulla on helpompi keskittyä konttorilla niin sinne varmaan kannattaa mennä.