Minkätyyppinen sisustus miellyttää sinun silmääsi?
Kommentit (14)
Siis tarkoitan sitä, että se persoonallisuus lähtee suoraan asujan persoonasta, ei mitään sisustussuunnittelijan luomaa persoonallisuutta. (Esim. vanhoja esineitä, koska ne asujan mielestä ovat kauniita ja tuovat mieleen kesät mummolassa - ei vanhoja esineitä, jotka on harkiten laitettu " kivaksi persoonalliseksi yksityiskohdaksi - ties vaikka pääsisi johonkin lehteen" -meiningillä.) Jotenkin sen vaan erottaa kummasta persoonallisuudesta on kyse :)
Sellainen melko pelkistetty ja suoria linjoja sisältävä, mutta pehmeitä värejä kuitenkin. Ei liian minimalistinen. Helena Karihtalan ja Kirsi Valantin useimmat sisustukset miellyttävät.
Ja Kannustalojen messutalojen sisustukset poislukien kruusattu Ainola. Useimmat muuten juuri Kirsi Valantin tekemiä :)
Vaalea väritys luo avaramman tunnun. Tykkään pitää vain muutaman koriste-esineen kerralla esillä. Vaihtelen sitten vuodenaikojen ja fiiliksen mukaan.
Minulle tulee ahdistava olo kodissa joka on ihan täynnä tavaroita joilla ei tunnu oikeasti olevan mitään paikkaa. Paikka kaikella ja kaikki paikalla - sanonta onkin yksi mottoni.
Itse en voi myöskään sietää sellaisia - usein sisustuslehdissä esiteltyjä - koteja, joissa " uuteen taloon ei haluttu tuoda mitään vanhasta kodista, vaan talo haluttiin kalustaa aikakautensa huonekaluilla" . Tuntuu kauhealta, että edellinen elämä pitäisi pyyhkäistä kokonaan pois kun muutetaan uuteen kulissiin asumaan.
Itse tykkään noista ko. suunnittelijoiden messutaloista jne. töistä noin periaatteessa, mutta tokihan ne ovat " kulisseja" joissa maalauksetkin on lainattu vartavasten kutakin sisustusta varten.
Itse koen tärkeänä muutamat kalusteet, jotka ovat kulkeneet mukanamme opiskeluajoista lähtien. Silloin penniä venyttäen yritettiin hankkia sellaista laatua joka kestää ja onneksi nyt lastenhuoneissa ovat käytössä silloin hankitut Lundiat täydennettyinä ja maalattuina ja muutamat muut yksittäiset jutut.
Saa olla tavaraa, kunhan ei liikaa. Kaikelle oma paikkansa. Kamalaa on, jos kaikki nurkat ja tasot pursuilevat erinäistä kamaa. Värien pitää olla yhteensointuvia, ainakin samassa huoneessa. Muuten tulee sekava vaikutelma. Ei ruutua ja raitaa ja kukkakuviota sekaisin. Yksi kuviollinen kangas voi olla, mutta muut sitten yksivärisiä. Nämä tuli ekana mieleen.
tärkeintä on että värit ovat harmoniassa. Tämä ei tarkoita että kaiken pitäisi olla valkoista (vaikka vaaleasta tykkäänkin) mutta voimakkaat värit tulevat parhaiten esiin tehostusväreinä. Myös tyylillinen johdonmukaisuus on tärkeää, että esim. vanhassa puutalossa on ajan henkeen ja huoneiston mittasuhteisiin sopiva sisustus, ja 70-luvun rivariin sopivat sitten eri elementit.
Ja ennen kaikkea: tilan tuntua pitää olla, kammottavinta on jos huoneisto tungettu täyteen massiivisia huonekaluja ja irtoroinaa. Tämä on myös itselleni haasteellisinta sisustamisessa.
Kotivinkki-lehdessä on viime vuosina kiitettävästi esitelty tanskalaisia koteja ja mökkejä. Olen aivan hullaantunut niihin! Niissä ideana on rentous, kotoisuus ja romanttisuus.
Itsekin tykkään paljon kukkasista, tilkkupeitoista, räsymatoista ja pitseistäkin. Lempikauppani on Ihana Living. AH! Myös Mokon ja White on whiten tyyli miellyttää.
Meidän kodissa on paljon roinaa: minusta kodikkuus ja kauneus ajaa kirkkaasti käytännöllisyyden ohi. Tykkään tiskata käsin ja pitää astioita näkyvillä avohyllyissä. Tykkään vaaleasta eteisen matosta, vaikka sitä pitää pestä koko ajan. Haluan elää mummonmökkielämää kesät ja talvet. Olen siis romantikko henkeen ja vereen.
Minimalismi ei viehätä mua eikä toisaalta Sotka-tyyli muovikukkineen ja seinäviuhkoineen.
Paljoa tavaraa ei tarvitse/saa olla esillä. Mieluiten kodikkaasti esim. talonpoikaista tai aasialaista antiikkia yhdisteltynä tosi suoraviivaisiin moderneihin klassikoihin.
yhdistettynä lämpimiin väreihin, takorautaan ja raitakuoseihin.
Kammoan yli kaiken modernia, valkoista steriiliä sisustusta.
Moderni valkoinen on ihana ja mainitsemasi sisustus kammoksuttaa mua.
missä on sekä ruumiin että sielun tilaa hengittää. Ja samaan aikaan ehkä yllättäen pidän romanttisesta maalaistyylistä. Ne eivät toki sovi samaan paikkaan. Pyrkimys: kotiin pelkistettyä modernia tyyliä (en kuitenkaan tykkää muovista ja metallista, vaan puusta ja luonnonläheisestä tyylistä; Aalto erityisesti lähellä sydäntä) ja mökille tuota romanttisempaa maalaistyyliä.
Ruskea lattia ja pinnat, muuten vaaleaa. Jotain wanhaa joukossa mutta pääosin vaaleaa, selkeää ja kaunista. Ripauksena hieman rottinkia... Talo valkea kivitalo, valkea puutalo, sen Kannustalon Long Island olisi ihana!
" hörhelöinen" !