Onko amk -tutkinnon suorittanut suorittavaa työtä tekevä vai asiantuntija?
Eikö amk valmista käytännönläheiseen eli suorittavaan työhön?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Eikö valmistumisen jälkeinen työ määritä sen, onko asiantuntija vai duunari?
Kyllä. Ei koulutus.
Oikeasti? Liikkuuko Ap:n kaltaisia vapaalla jalalla normaalien ihmisten parissa 😱
No nyt olen kuullut ja nähnyt kaiken.
En mä insinöörinä ole tehnyt päivääkään oikeita töitä, aina on ollut alaisia. Tälläkin hetkellä menossa satojen miljoonien hankkeita. Oliko nyt tarkoitus taas mollata? Lienet itse joku työtön luuseri.
Riippuu minkä työn saa. Voi olla asiantuntijatehtävässä tai tehdä suorittavaa. Oma kokemus on, että mielellään alennetaan suorittavaa työtä tekevään, vaikka olisikin osaamista, koska sitten voi maksaa pienempää palkkaa ja saa asiantuntijuuden päälle. No, tein työn palkkauksen enkä osaamiseni mukaan ja pomo ei sitten tykännytkään tästä :D
Ammattikorkeasta saa tutkinnon joka ei vielä määrää mitä työtä tekee. Vasta se työtehtävä määrittelee millaista työtä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Olen bio- ja elintarviketekniikan insinööri, aiemmin tein suuressa elintarvikelaitoksessa töitä työnjohtajana, nykyään osastopäällikkönä.
Täällä toinen mokoma. Nyt olen asiantuntijatehtävissä. Sitä ennen B2B-myyjänä, ja sitä ennen tehtaalla esimies- ja asiantuntijahommissa.
Kyllä se olisi suotavaa, että jokainen ammattilainen olisi asiantuntija omassa työssään, oli se työ sitten mitä tahansa. Jos vaikkapa autostani hajoaa moottori, niin mieluummin maksan sen korjaamisesta asiantuntijalle kuin jollekin, joka ei tunne asiaa.
Meillä palkka menee kyllä niin päin, että suorittavasta asiantuntija työstä saa parempaa palkkaa. Ja meillä on asiantuntijoina ne kellä on vuosien työkokemus meidän työstä, tätä kun ei opi koulussa. Siksi palkka sen mukainen, eli todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on duunari. Insinööri ja tradenomi voivat olla asiantuntijatyössä.
Tradenomit on kai useimmiten kaupan kassalla.
Että te jaksatte hokea tätä
Kyllähän esim sosiaaliohjaaja tai sairaanhoitaja on suorittavassa työssä.
On se suorittavaa työtäkin tekevä oman alansa asiantuntija, esim. Lvi-asentaja.
Voihan hän olla vaikka molempia tai ei kumpaakaan. Ei missään koulussa tulla asiantuntijaksi. Koulussa vasta opetellaan etsimään ja ymmärtämään sitä tietoa, jonka avulla sitten vähitellen tullaan asiantuntijaksi, jos tullaan.