Duunarista toimistotyöhön?
Alkaa kroppa prakaamaan ja suorastaan v ituttamaan 1800e nettotulot kuussa. Mikä voisi olla työ, johon pääsisi helposti opiskelemaan ja palkat lähtökohtaisesti parempia jo harjoittelijatasolla? En toivo kuuta taivaalta, mutta maksimissaan kolmen vuoden opiskelut ja saisi tehdä ns. siistiä sisätyötä vastapainoksi 20 vuoden fyysiseen ulkotyöhön. Ei mitään tohtoritason rakettitiedettä, vaan jotain ihan tavallista, jokseenkin helposti työllistävää, jossa myös etäpäivät mahdollisia.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt keksin; te-toimiston omavalmentaja!
Etätyö? Ei noissakaan palkka taida olla kuin n. 2500 euroa bruttona. Nyt monessa paikassa yt:t eikä edes määräaikaisuuksia jatketa niin hankala ajankohta.
Tasan tarkkaan pystyvät osittain etätyötä tekemään. Mediaanipalkka googlen mukaan 3000
Olen itse alalla ja joka ikisessä omavalmentajan paikassa on ollut palkkaus noin. 2500 euron molemmin puolin. En tiedä tuleeko heko päälle ja millainen se on. Mutta yhdessäkään ei ole ollut 3000 euron bruttoa ja se tieto ei ole Googlesta eikä työpaikkailmoituksista.
Duunari työssä itsekin, mutta ei mulla kyllä noin huono palkka ole, siksi teen duunarin hommia kun palkka on meillä ainakin todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan siis vaihtaa työtä lähinnä siksi, että olen 20 vuotta tehnyt 9h päiviä ulkona säässä kuin säässä ja kroppa alkaa jo prakaamaan, mutta olisi vielä 20 vuotta työelämääkin jaksettava. En halua olla enää ulkona ja tehdä fyysistä työtä. Parempi palkka kuin nyt 20 vuoden jälkeen on plussaa, mutta ei se mikä määrittää lopulta. Kysyn siksi ammatteja/aloja toimistohommista, koska en tunne sitä maailmaa yhtään.
ap.
Otan osaa. Kaikki mitä kirjoitat on kuin itseltäni. Sama aikakin alalla.
Viherala/ puutarha-ala on todella rankkaa fyysisesti, harva tajuaa sitä. Päälle se ulkoilma, etenkin nämä helteiseksi muuttuneet kesät on viedä hengen. Sateet, pakkaset ja lumituiskut kestää kyllä.
Ja korvaukseksi se parin tonnin bruttopalkka kuussa...
Itsekin paljon miettinyt, että mihin tästä, mutta on vaikeaa nähdä itseään missään muualla. Oikeastaan työpäivät istuallaan ja tietokoneen äärellä tuntuu myös tosi vastenmieliseltä. Myöskään hoitoalalle en lähde. Vaikeaa kyllä, kun ei tiedä mikä muu fyysinen työ voisi olla sellaista, minkä kroppa kestäisi hajoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä duunarin hommaa sä olet tehnyt sen 20 vuotta? Ota siitä amk tutkinto niin laajennat helposti toimiston puolelle hommiin. Kun on kentältä paljon kokemusta.
Amk-tutkinnosta ei siinä mielessä ole hyötyä, että se ei työllistä juurikaan eikä edelleenkään poista työn fyysistä osuutta.
ap
Jos olet noin heikoilla tiedoilla koulutuksesta yleensä Suomessa, niin kärvistele nykyisessä työssäsi. Tai jää työttömäksi.Vaikutat älynlahjoiltasi erittäin tyhmältä.
Et edes pääsisi amk:n opiskelemaan.
Pösilö.
Siinäpä sitä älynlahjoilla loistetaan. Taitaa olla ihan tohtoriainesta?
Vierailija kirjoitti:
Metsätalousinsinööriä minäkin ajattelin. Mutta jos liian pitkä opiskelu, miten olisi metsäkoneen kuljettaja? Saa työskennellä lämpimässä kopissa, paljon yksin...no etätyö ei onnistu.
No, pääsee työskentelemään hyvin etäisissä kohteissa.
Valtiolla joku ikuinen paperinpyörittäjän suojatyö.
Vierailija kirjoitti:
AP, 80 luku soitti ja haluaa asenteensa takaisin.
Newsflash, nykypäivänä joka hiton hommaan pitää olla kurssitus, koulutus, kortit ja muut lisenssit. Harvassa on ne työpaikat johon vaan mennään, vaikkei olisi hajuakaan mitä työssä pitäisi tehdä.
En tiedä, mikä sulle soittaa, ehkä luetun ymmärtäminen? Ap kun kirjoittaa ihan selkeästi, että 3 v opintoihin olisi ok.
Ja ap:n alalla jos jossain löytyy kyllä nippu erilaisia kortteja povitaskusta, että tiedossa varmasti on! (Itseltäni: tietyö, työturva, ensiapu, tulityö, kasvinsuojelu...)
Ap, jos sulla on työterveys niin sitä kautta voisi päästä työvalmentajan juttusille. Meidän tuntemattomien on aika vaikea ehdottaa sulle aloja kun ei tiedetä sun vahvuuksista, motivaatiosta, koulumenestyksestä tai työkokemuksesta.
Oman alan ammattiliittoon toimitsijaksi. Ei välttämättä täysin toimistotyötä, mutta ei kovin fyysistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Metsätalousinsinööriä minäkin ajattelin. Mutta jos liian pitkä opiskelu, miten olisi metsäkoneen kuljettaja? Saa työskennellä lämpimässä kopissa, paljon yksin...no etätyö ei onnistu.
Puutarhureilla on yleensä aika vankka ymmärrys luonnosta. Luulenpa, että kova-arvoinen metsäala ei ihan natsaa puutarhurin arvojen kanssa... Ei ainakaan perinteinen puunmyynti tai mhy-työ, eikä motokuskin hommat. Ehkä ennemmin yliopistopuolelta biologiaa, metsäekologiaa, mutta työnsaanti onkin sitten jo toinen juttu... Maatalouspuolelta agronomi voisi jo natsata paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Insinööri.
En kyllä tajua tuota kommenttiasi, että alasi AMK-tutkinnolla (hortonomi) et pääsisi toimistohommiin, kun itse tiedän valtavan määrän hortonomeja, jotka tekee esim. maisema-/ympäristösuunnittelua tai -konsultointia. Toimistolla, etänä ja joskus harvoin joku maastokäynti, jossa ei tarvi siis tuntia kauempaa viihtyä eikä tehdä mitään fyysistä.
Mutta jos ei tosiaan tuollaiset hommat houkuta, niin insinööri olisi mielestäni varmin. Esim. Infrarakennusala vetää usein huonommissakin taloustilanteessa ja siellä esim. työmaainsinöörinä/laatuinsinöörinä tai vastaavana voi pyöritellä papereita toimistossa tai etänä.
Riippuu varmaan ihan sijainnista. Tuskinpa nämä tuttusi kovin kaukana isommista kaupungeista asuu ja työskentelee. Noin yleisesti, kyllähän tämä ala on aika lailla keskittynyt pk-seutu, Turku, Tampere + muualla maakunnissa isommat kaupungit. Jossain hikiän perukoilla on turha luulla, että suunnittelu- tai konsultointityöllä itsensä elättää, kun kukaan ei sellaisia palveluja tarvitse.
Kiitos vastauksista.
Minulla ei ole työnjohtajalta vaadittavia taitoja. Tiedättekö, kun joillain ihmisillä on johtajuustaitoja luonnostaan, joillain ei. Minulla niitä ei ole, ne on tavallaan vastoin perusluonnettani. Henkilökohtaisesti johtamisasiat ovat yhtä luotaantyöntäviä kuin soteala. Yritin niitä taitoja opiskella ryhmänjohtajana työskennellessäni (josta en saanut yhtään lisää palkkaa), mutta vuoden jälkeen totesin, että ei niitä ole ja palasin riviin takaisin. Olen tosi kiva työkaveri, mutta surkea pomona.
Tiedän viheralan maailman kuin omat taskuni. Tällä alalla puutarhurin ammatin opiskellut ei saa yhtään sen enempää palkkaa kuin muualta tullut kausityöntekijäkään, ammatti ei tuo lisää palkkaa. Toki näin ei joka paikassa, riippuu kuntien ja kaupunkien vaatimuksista sekä minkä alan tessiä käytetään, mutta kolmen eri kunnan kokemuksella sanon tämän. Meillä päin (200km säteellä) hortonomin koulutuksella ei työllisty, koska ainoat työllistäjät lähinnä srk ja kunnat sekä muutama isompi maailmanlaajuinen infrayritys. Näissä on kyllä tekijät omasta takaa, ja tiedän sen siitä, että olen kyllä selvittänyt oman alan amk mahdollisuudet. Kaikilla käytännössä sama vastaus, ei tarvita. Kun nykyinen tekijä jää eläkkeelle, virkaa ei kaikkialla edes tulla jatkamaan. Näiden vaatimukset ja työnkuvat ovat lisäksi todella laajoja ja niihin kaikkiin vaatimuksiin minulla ei taida olla ns. päätä, ja suurimmassa osassa puhutaan myös ison tiimin johtamisesta. Joku kommentoi tyhmäksi, varmasti joissain asioissa olenkin. Minulla myös tiettyjä terveydellisiä rajotteita (ovat liian eksakteja ääneen sanottavaksi, ettei tunnisteta), jotka ovat esteenä moneen insinöörin työhön ja myös opiskelijaksi pääsyyn.
Juu, ja kyllä löytyy kaiken maailman korttia taskusta turvallisuudesta ea:n..
Haluaisin täysin uudelle alalle. Yritin kysellä vaihtoehtoja, koska "toimistotyöt" on tuntemattomia, joten jos nyt unohdetaan tuo hortonomin amk ja muut alaan liittyvät työt. Melkein missä vaan työssä saa enemmän palkkaa kuin mitä saan nyt, joten ei kannata siihen palkkaankaan nyt takertua.
ap
Perustoimistotöihin on kauheasti hakijoita. Tampereen seudulla esim. 100-400 hakijaa. Palkka ei myöskään päätä huimaa. Kirjanpitäjille on töitä, mutta siinäkin vaaditaan kyllä muuta kuin ihan perustaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä duunarin hommaa sä olet tehnyt sen 20 vuotta? Ota siitä amk tutkinto niin laajennat helposti toimiston puolelle hommiin. Kun on kentältä paljon kokemusta.
Amk-tutkinnosta ei siinä mielessä ole hyötyä, että se ei työllistä juurikaan eikä edelleenkään poista työn fyysistä osuutta.
ap
En voi ehdottaa tutkintoa ellet kerro mitä kokemusta sulla on.
Käytännössä ainut amk vaihtoehto meidän alalla on hortonomi.
ap
Entä kukkien myyjä? En tiedä palkoista mutta onhan kukkakauppoja monissa paikoissa.
Ei nuo amk-tutkinnot ole mitää rakettitiedettä. Nyt voi talous vähän yskähdellä, mutta jahka trump aloittaa presidenttinä, nin saataisi alkaa taas nousta yhdysvaltojen vanavedessä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan siis vaihtaa työtä lähinnä siksi, että olen 20 vuotta tehnyt 9h päiviä ulkona säässä kuin säässä ja kroppa alkaa jo prakaamaan, mutta olisi vielä 20 vuotta työelämääkin jaksettava. En halua olla enää ulkona ja tehdä fyysistä työtä. Parempi palkka kuin nyt 20 vuoden jälkeen on plussaa, mutta ei se mikä määrittää lopulta. Kysyn siksi ammatteja/aloja toimistohommista, koska en tunne sitä maailmaa yhtään.
ap.
Melkeinpä alalla kuin alalla pystyy tekemään toimisto hommia. Melkein suosittelisin hakemaan sellaisen alan korkeakoulututkintoon mihin on kiinnostusta. Toimistohommissa se kuormitus on sitten enemmän henkistä eikä fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Minulla ei ole työnjohtajalta vaadittavia taitoja. Tiedättekö, kun joillain ihmisillä on johtajuustaitoja luonnostaan, joillain ei. Minulla niitä ei ole, ne on tavallaan vastoin perusluonnettani. Henkilökohtaisesti johtamisasiat ovat yhtä luotaantyöntäviä kuin soteala. Yritin niitä taitoja opiskella ryhmänjohtajana työskennellessäni (josta en saanut yhtään lisää palkkaa), mutta vuoden jälkeen totesin, että ei niitä ole ja palasin riviin takaisin. Olen tosi kiva työkaveri, mutta surkea pomona.
Tiedän viheralan maailman kuin omat taskuni. Tällä alalla puutarhurin ammatin opiskellut ei saa yhtään sen enempää palkkaa kuin muualta tullut kausityöntekijäkään, ammatti ei tuo lisää palkkaa. Toki näin ei joka paikassa, riippuu kuntien ja kaupunkien vaatimuksista sekä minkä alan tessiä käytetään, mutta kolmen eri kunnan kokemuksella sanon tämän. Meillä päin (200km säteellä) hortonomin koulutuksella
Hyvin monessa perustoimistotyössä bruttopalkka on n. 2200-2500 euroa eli et välttämättä enempää tienaa, kiitos progressiivisen verotuksen. Jos kirjanpito kiinnostaa niin se voisi olla yksi. Tradenomin tutkinto antaa aika hyvän perustan moneen toimistotyöhön, kun vaan ei tee sitä virhettä, että hyväksilukee harjoittelut, koska moni työllistyy harjoittelun kautta. Myös minä itse.
Pakko todeta, että ei ole mitään pomminvarmaa alaa mitä opiskella jolla kävelet harjoittelun kautta vakitöihin. Tuoreilla kauppatieteiden maistereilla ja tradenoimeillakin on vaikeuksia työllistyä nykyään ja tilannetta pahentaa talouden tilanne ja se että entrylevel hommat on usein jo ulkoistettu Intiaan tai Itä-Eurooppaan ihan IT-alasta reskontranhoitoon. Olen itse kauppatieteilijä ja muutama vuosi sitten valmistuttuani aloitin urani tekemällä pari vuotta asiakaspalvelua. Meitä oli siellä useampia yliopisto- tai AMK-taustalla.
Jos osaat käyttää tietokonetta ja Office-ohjelmistoja ja opit nopeasti, voit kyllä hakea ilman koulutustakin aspatehtäviin. Niihin hakee paljon porukkaa ja etätyöstä ei ole takeita, mutta se on se helpoin entry level -toimistotyö. Ja lisäksi ainakin toistaiseksi työ jota ei ole ulkoistettu toisaalle. Varaudu kuitenkin siihen että etätyötä saa yleensä tehdä kun hommat rutinoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, 80 luku soitti ja haluaa asenteensa takaisin.
Newsflash, nykypäivänä joka hiton hommaan pitää olla kurssitus, koulutus, kortit ja muut lisenssit. Harvassa on ne työpaikat johon vaan mennään, vaikkei olisi hajuakaan mitä työssä pitäisi tehdä.
En tiedä, mikä sulle soittaa, ehkä luetun ymmärtäminen? Ap kun kirjoittaa ihan selkeästi, että 3 v opintoihin olisi ok.
Ja ap:n alalla jos jossain löytyy kyllä nippu erilaisia kortteja povitaskusta, että tiedossa varmasti on! (Itseltäni: tietyö, työturva, ensiapu, tulityö, kasvinsuojelu...)
Sun puhelin jos soi, siinä pyydetään sisälukutaitoa takaisin.
Kun aplle ehdottelee työpaikkoja, hänen ensisijainen kysymys on "tarvitaanko siihen koulutusta?"
Mihin työpaikkaan pääsee alanvaihtajana tosta vaan?
Ja muista, että sinä olet aina pomo eivätkä asunto-osakeyhtiön hallitus ja osakkaat. Teetät tietenkin turhia remontteja kavereillasi ja osakkaat maksavat mielellään.