Sisko komentaa lastani
Joka kerta, kun siskoni on kylässä meillä, me olemme hänen luonaan tai satumme samaan aikaan vanhemmillamme, sisko komentaa lastani
Tytär on vasta 2-vuotias, eikä tietenkään osaa vielä käyttäytyä täydellisesti
Minusta minulla on oikeus itse päättää miten lastani kasvatan, eikä jatkuva kieltäminen kuulu siihen. Silti lapseton sisko komentaa koko ajan että ei saa kiusata kissoja (lapsi ei kiusaa kissoja, siskon kissat vaan ovat niin säikkyjä etteivät kestä perässä juoksemista tai lapsen ääntä), ei saa lähteä pöydästä ruokaa kädessä (lapsi ei jaksa vielä keskittyä syömiseen pitkään, vaan lähtee välissä leikkimään), ei saa koskea siihen ja siihen jne. Itse olen ottanut kasvatuslinjaksi, että en kiellä lasta tekemästä mitään, vaan ohjaan hänet parempaan tekemiseen jos esim. lyö muita. Olen siskolleni sanonut, että kasvatan kyllä itse lapseni, mutta silti vaan jatkaa
Pitäisikö vähentää muuten rakkaan siskon näkemistä, vai miten saan hänelle perille, ettei hänellä ole oikeutta kasvattaa minun lastani?
Kommentit (53)
Ai että, lähipiirissäni on nuori, joka on kasvatettu niin, ettei komenneta ja ei saa tulla paha mieli. Silloin kaksivuotiaana vanhemmat sanoivat juuri noin, että ei se jaksa olla paikallaan. Ja pitkään kävivät esim. ravintolassa niin, että söivät vuorotellen ja toinen viihdytti lasta. Nyt teininä on kaverit vähissä, kun tyhmät muut eivät tajua, että hän on keskipiste ja muut ihmiset ovat olemassa hänen viihdyttämistään ja tarpeitaan varten. Ensimmäiseen kesätyöpaikkaan ei ole paluuta, koska siellä joutui tehdä muitakin kuin kivoja juttuja.
Ap, jos olisin sun sisko, en huolisi teitä kylään. Itselläni on kallis design sohva ja nojatuolit. Yksinään lapsi, ei oma eikä muiden, ei mene niille ruuan kanssa.
(Minulla on omia lapsia, useampikin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siskosi komenna sinun lasta, vaan noudattaa normaalia hyvää käytöstä.
Lapsi ei saa juosta kissojen (tai koirien) perässä, sillä se on eläinten kiusaamista.
Ja toki jos ruoka ei maistu, niin ruokapöydästä saa lähteä välillä leikkimään, mutta lapsi ei tietenkään lähde pöydästä pois syömisten kanssa.
Ap, kasvatat itsellesi ongelmia.
Lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita. Hyvät tunnetaidot ovat paljon tärkeämpi asia kuin joku epämääräinen "hyvä käytös".
Jos tuolle linjalle lähtee kissojen kanssa, niin on syytä muistaa, että kissakin voi ilmaista niitä tunteitaan ihan oikeutetusti.
-ohis
Onko nykypäivän poliisit jo opetettu tähän tunteiden sanoittamiseen, että sitten osataan hoitaa "mua ei saa komentaa/et sä mua määrää" pertti putkaan ihan oikeaoppisesti
Vierailija kirjoitti:
Onko nykypäivän poliisit jo opetettu tähän tunteiden sanoittamiseen, että sitten osataan hoitaa "mua ei saa komentaa/et sä mua määrää" pertti putkaan ihan oikeaoppisesti
Harva se päivä poliisi-raukat joutuu kanniskelemaan yli-ikäisiä taaperoita pois kadulta kun ne haluaa olla elokapisia ja retkahtaa veltoksi siihen maahan makaamaan. Jos vanhemmat olisi aikoinaan kantaneet ne ulos kaupasta kun ne tyhmäilee ehkä aikuisina ne osaisi olla ihmisiksi.
Kyllähän poliisit yrittää nätisti puhumalla saada ne pois, mutta kun se ei auta eikä niillä poliiseilla ole karkkia antaa noille lapsukaisille ne kantohommiksihan se lopulta päätyy.
Jos olet oikeasti tosissasi, niin sun tehtävä on huolehtia siitä lapsestasi silloinkin kun olette kylässä jossakin.
Siskosi puolestaan huolehtii kissoistaan ja samalla lapsestasi. Eli komentaa lastasi kun et itse ole huolehtinut siitä ettei lapsesi juoksentele niiden perässä.
Voi olla ettei tuo komentaminen ole se "oikea tapa", mutta sinä itse annat sen lapsen tehdä asioita joita ei saisi antaa tehdä.
Pahimmillaan kissa repii lapseltasi silmät päästä kun annat lapsesi ahdistella eikä se ole kissan tai lapsesi syytä vaan sinun. Siskoa voi syyttää kyllä siitä että päästää sinut ja lapsesi kotiinsa kun tietää jo mitä siitä seuraa.
Ohjaa sitten sitä lasta ennakoivasti niin, ettei siskosi tarvitse kieltää. Tiedät, ettei siskosi luona saa juosta kissojen perässä tai vaellella ruuan kanssa, joten ohjaat lapset tekemään jotain muuta, ettei näin tapahdu.
Lapseni aloitti päiväkodissa n. 1v1kk vanhana. Koska hän osasi kävellä, niin vei ruokailun jälkeen omat astiat sovittuun paikkaan, kuten muutkin isommat lapset. Myös kotona vei astiat tiskipöydälle, johon juuri ja juuri yletti. Hyvin pienestä pitäen opetetaan käytöstapoja.
2-vuotias on oikein hyvä ikä opetella mikä on oikein ja mikä väärin, sekä miten käyttäydytään jne.
Meillä syödään keittiössä, eikä vaelleta ruoan kanssa ympäri kämppää. Kun lapsena oppii, niin teininäkin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei saa juosta kissojen (tai koirien) perässä, sillä se on eläinten kiusaamista.
Ja toki jos ruoka ei maistu, niin ruokapöydästä saa lähteä välillä leikkimään, mutta lapsi ei tietenkään lähde pöydästä pois syömisten kanssa.
Lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita. Hyvät tunnetaidot ovat paljon tärkeämpi asia kuin joku epämääräinen "hyvä käytös".
Nämä kaksi eivät ole millään tavalla toisensa poissulkevia. Tunteita pitää osata sanoittaa, mutta yhteiskunnassa on myös osattava käyttäyä yhteisten sovittujen sääntöjen, eli tapojen, mukaan. T: kolmen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaksi eivät ole millään tavalla toisensa poissulkevia. Tunteita pitää osata sanoittaa, mutta yhteiskunnassa on myös osattava käyttäyä yhteisten sovittujen sääntöjen, eli tapojen, mukaan. T: kolmen lapsen äiti
Ai niin, lähipiirissäni oleva nuori, josta ylempänä kerroin, ei loista peruskäytöstavoissa kuten tervehtiminen, ruokapöydässä ojentaminen yms., mutta hän ei myöskään osaa sanoittaa tai käsitellä kovin hyvin tunteita. Hänen mieltään kun ei ole koskaan komentamalla ja kieltämällä pahoitettu, on pettymyksistä yli pääsemisen opettelukin jäänyt vajavaiseksi. Siksi se oli nyt ensimmäisessä työpaikassa vaikeaa joutua siivoamaan. Työnantaja kun käski eikä luopunut käskystä, vaikka teini ei olisi halunnut siivota. Kotona sitten haukkui työnantajan ja ystäväni, tämä vanhempi, vain hymisteli ja voivotteli. Ystäväni on ystävänä ihana, vanhempana täysi tumpelo.
Jotta tunteita osaisi sanoittaa ja käsitellä, ne tunteet pitäisi ensin tuntea.
Ihmiset, joilla ei ole omia lapsia ovat aina mielestään niitä "parhaita kasvattajia" ja oikeutettuja puuttumaan toisen lapsen kasvatukseen!
Tuo "sanoitus" on ilmeisesti joku uusi juttu? Itse olin päiväkodissa töissä 2004-2017, enkä muista että olisi koskaan mitään "sanoitettu".
Vierailija kirjoitti:
Tuo "sanoitus" on ilmeisesti joku uusi juttu? Itse olin päiväkodissa töissä 2004-2017, enkä muista että olisi koskaan mitään "sanoitettu".
Mun lapset oli juuri silloin päiväkodissa ja siellä kyllä sanoitettiin. Ei se ole sen kummempaa kuin tunteen nimeäminen ääneen ja huonosta tunteesta yli pääsemisessä auttaminen. Fiksut vanhemmat ovat tehneet tuota aina, ei välttämättä sanoittamiseksi kutsuen.
Sinkkonen on sanonut viisaasti: Vanhemman tärkein tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä.
Valitettavasti monen vanhemman oma pettymystensietokyky on niin huono, ettei vanhempi kestä pettymystä pettymyksen tuottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset oli juuri silloin päiväkodissa ja siellä kyllä sanoitettiin. Ei se ole sen kummempaa kuin tunteen nimeäminen ääneen ja huonosta tunteesta yli pääsemisessä auttaminen. Fiksut vanhemmat ovat tehneet tuota aina, ei välttämättä sanoittamiseksi kutsuen.
Jep. Yksinkertaisimmillaan se on ihan vaan kysymys: mikä sulla on? tai mikä sua vaivaa?. Ja sitten kuunnellaan lapsen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, joilla ei ole omia lapsia ovat aina mielestään niitä "parhaita kasvattajia" ja oikeutettuja puuttumaan toisen lapsen kasvatukseen!
Sun mielestäsi ap:n lapsi saa kiusta kissoja ja sotkea paikat siskon luona, niinkö tosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap kasvattaa lastaan juuri niin kuin suositusten mukaan tuleekin, eli positiivisesti vahvistaen. Jos menette kysymään vaikka perheneuvolasta tai lastensuojelusta, että miten lapsia tulee kasvattaa, niin ei siellä todellakaan neuvota kurin käyttöön, vaan nimenomaan lapsen tukemiseen positiivisin menetelmin.
Tuloksia on näkyvillä ja kuuluvilla. Huonosti käyttäytyvät kurittomat ipanat käyvät kaikkien hermoille, kun aikuinen ei edes kerro mikä meni väärin. Kuri muuttuu aikanaan itsekuriksi, ihminen tarvitsee rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yksinkertaisimmillaan se on ihan vaan kysymys: mikä sulla on? tai mikä sua vaivaa?. Ja sitten kuunnellaan lapsen vastaus.
Enemmän se on kylläkin aate missä lapselle tuputetaan jotain tunnetta ja lässytetään eikä rangaista.
Mun siskolla on poika, jota minä kyllä komennan varmasti enemmän kuin siskoni. Koskaan hän ei ole siihen puuttunut ja antanut minun luoda omalla tavalla suhteen lapseensa. Välillä saattaa jopa sanoa pojalleen, että jos et tottele, niin käsken tädin komentamaan. Voithan toki kasvattaa lapsestasi huonokäytöksisen lumihiutaleen, jolla tulee olemaan ongelmia ohjeiden ja sääntöjen suhteen tai voit olla onnellinen että suvussasi on edes yksi, joka viitsii nähdä vaivan ja opettaa lapsellesi oikean ja väärän eron
Lasta pitää kieltää, jos hän tekee jotain väärin. Muuten hän ei ikinä opi oikeaa ja väärää. Jos lapsi esim. lyö toista ihmistä, niin kyllä silloin pitää kieltää. Ei riitä, että ohjaa vain muuhun tekemiseen. Tuon lapsen kanssa ollaan vielä myöhemmin ongelmissa, ellei ap muuta kasvatustyyliään.
Pääsääntöisesti 2 v. ja kissat on hyvä pitää erillään. Kissat eivät ole leluja.