Inhoatko oksentamista?
Itse inhosin kunnes tajusin että elimistö putsaantuu. Nykyisin oksennan hyvin helposti.
Kommentit (15)
Jep, aiheuttaa minulle paniikkikohtauksen
En mä sitä rakastakaan. Joskus se vaan on tehtävä.
Eipä se pää vessanpöntössä yökkiminen ole kovin kivaa. Tai kun oksennusta menee nenään. Tai kun mahalaukku kramppaa ja tuntuu, että se ei lopu ikinä.
Oksentaminen saa aikaan vahinkoa!
Olin nuoruudessani hurjan paineen alla ja kun painen oli suurin minun oli pakko oksentaa se mitä olin hetki sitten niellyt. Syystä, koska henkinen paine oli liian kova.
No...nyt ajan päästä sain kurkun, ruokatorven ja mahan tiimoilta vaivoja, mahalaukun suuaukko on laajennut, eikä pidä enää normaalisti ruokaa sisällä. Siis älkää hyvät ihmiset huviksenne ainakaan oksennelko. Terveys on kallis ja vaalittava asia.
Hei, tarkoitin että jos on aiemmin pakottanut itsensä olemaan oksentamatta paniikkiinkin asti ja sitten oppinut ettei se niin kauheaa ole... Pitää muistaa että esim syömishäiriössä jos oksennuttaa usein työntämällä sormet kurkkuun saa hampaisiin kiillevaurioita. Mutta se että on päässyt pelosta on hyvä.
Ap
Inhoan, mutta norossa ja ruokamyrkytyksessähän ribbe ja oksennus hyvä juttu, puhdistaa elimistön... Heti parempi olo. Mut ei nyt bulimiassa siitä oksentelua ole hyötyä..
Inhoan. Exän kanssa juopoteltiin, niin seuraava päivä meni hänellä okkiessa. Sanoin, et mitä järkeä tuossa on: juot ensin limua tai vettä ja kohta käyt puklaamassa sen ulos; ja vielä niin, kun maalla olitiin, niin työnteli heinää kurkkuun, et se tulis. Mun luona käydessä (kaupungissa) sanoi, et nyt kun sitä heinää ei ole, niin sormet sitten.
....
Vuosia myöhemmin, itselle tuli joku vatsapöpö, mikä lie (ei alkoa), hain vessasta sankon, siihen vettä pohjalle. Menin keittiön lattialle nelinkontin ja puklasin siihen, piti tunkea sormia kurkkuun, et sain sen oksennusrefleksin tulemaan. Puoli lasia haaleaa vettä ja eikun uudestaan. Kesti n. 6 tuntia. Se meni ohi, niin nosti kuumeen.
Kuulostaako tuo muuten haimakohtaukselta???
En ainoastaan inhoa vaan suorastaan pelkään. Emetofobia jo alakouluikäisestä, kevättalvet tuskaa vauhdilla leviävien tautien pelossa. Nautin korona-ajasta, koska silloin myös vatsatauteja liikkui vähemmän.
Krapulassa oksennan lähestulkoon aina. Ei ole välillä mukavaa jos oksentaa 10 kertaa ja loput sappinesteitä ja sen jälkeen yökkii muttei tuu mitään.
Inhoatko fyysistä vai henkistä oksentamista? Johtuuko alkosta, ruokamyrkytyksestä - vai terapian kaltaisesta henkisestä tilasta ja 'sielun' puhdistuksesta. Olisi ihan hommaa 'papille'. Siis oikeasti henkinen asia saattaa aikaansaada fyysisen oksennuskohtauksen.
Minä oksensin tänään palstalle pitkän jutun, vaikka en vielä tiedä oliko se oikein. En ole siitä koskaan edes maininnut kenellekään ja se on elämäni hirveä häpeäpilkku. Ja nyt olen tehnyt siitä iihan julkisen. En tiedä onko tämä henkilö enää edes elossa.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5796964/aborttia-harkitseva-nainen-ja-p… seksi
Aborttia harkitseva nainen ja pariskunta! Entäpä jos ratkaisu olisikin, että lapsi syntyisi ja päätyisikin isälle ja tämän suvulle? Mitä mieltä? Miehelle täytyy tietysti aina kertoa alkaneesta raskaudesta - ei mitään pimitystä tietenkään missään tilanteessa.
Oksentaminen on sairasta, aina kyse poikkeustilasta. Kuka siitä nyt voisi tykätä!
Vaihtelee. Toisaalta tuntuu ihanalta, kun tyhjenee kunnolla, mutta sitten kun on jo päivän pari oksentanut pelkkää vatsanestettä (tai yrittänyt). Ensin se on keltaista kitkerää limaa ja sitten vihreää. Edellisestä diabetekseen liittyvästä ketoasidoosista jäi kyllä kammo. Edes sairaalassa en syönyt aluksi mitään, kun pelkäsin oksentamisen alkavan uudestaan.
On meillä taas pyhäpäivän jutut :)
Mutta: olin talvilomalla käymässä kotona. Äiti oli tehnyt ruokaa, sitä samaa ruokaa syötiin molemmat. Katottiin iltapäivällä telkkua, niin hän ei sanonut mitään, lähti vessaan ja puklasi, 3-4 kertaa. Ja sitä tuli ihan paineella, ilman mitään kakostelua. Ja mulla ei ollut mitään oireita.
Meniköhän siitä ehkä pari vuotta, niin äiti sai Alz-diagnoosin. Nyt mietin, et oliko noilla jotain tekemistä keskenään???
Se helpottaa oloa niin paljon että en enää.