Miksi on tärkeää oman elämän kannalta asua ja matkustella ulkomailla?
Kommentit (35)
Olen elänyt Ranskassa kulkurina pari vuotta,ja Espanjassa sitten jo ihan asunutkin kolme vuotta.
Kyllä siinä ajassa jo yhtä jos toista ehti näkemään ja muistissa muistoina ja tunnelmina mielessä säilyy.
Olin tuolloin, tuona ajanjaksona siis , 24-29 vuotias.
Nyt olen jo 40 , ja elelen mieluiten Suomessa. Omassa omakotitalossani.
Ranskan ja espanjan kielten tuntemuksestani on minulle silti päivittäin hyötyä esim. netissä (tapaan toki toisinaan täällä Imatrallakin ihmisiä noilta kielialueilta)
Positiivisena pidän sitä että esim. netissä en sentään ole, ulkomaisista kielistä, pelkästään englannin kielisen tiedotuksen, uutisoinnin ja viihteen varassa ja siihen kielten ymmärtämiseni takia ja kautta rajoitettu.
Ulkomailla asuessa eniten oppii maan kieltä, kun ei ketään suomalaisia puhekumppaneita ole mailla halmeilla ja joutuu täysin vaan itsenäisesti pärjäämään maassa sen kielellä.
Eli: 'maassa maan tavalla'.
eiköhän kaikki tuppukylälle jääneet ole jo alkoholisteja 20-vuotiaana, kun virikkeitä ei ole ja ihmissuhteet nolla.
Olen asunut viidessä maassa ja matkustanut melkein 50 eri maassa. Uskon että olen ihan eri ihminen kuin jos olisin viettänyt elämäni samoilla nurkilla kuin missä synnyin. Asuminen ja matkustus ulkomailla on avartanut mieltä todella paljon ja arvostan Suomea vielä enemmän kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
eiköhän kaikki tuppukylälle jääneet ole jo alkoholisteja 20-vuotiaana, kun virikkeitä ei ole ja ihmissuhteet nolla.
Kyllä siinä on suudeltu jo haulikkoa siihen mennessä, kun ei paremmasta tiedetä.
On se matkustaminenkin ja ulkomailla asuminen oma kuplansa. Asioiden prosessoiminen avartaa, ei niinkään kokemukset.
En ole itse asunut ulkomailla, matkustellut olen kyllä pikkuisen.
Pääsee näkemään mielenkiintoisia paikkoja ja saa joitakin pysäyttäviäkin kokemuksia.
Matkailu ja lukeminen tekevät ahdasmielisiksi ja kapeakatseisiksi, ainakin jos katsoo suomalaisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut viidessä maassa ja matkustanut melkein 50 eri maassa. Uskon että olen ihan eri ihminen kuin jos olisin viettänyt elämäni samoilla nurkilla kuin missä synnyin. Asuminen ja matkustus ulkomailla on avartanut mieltä todella paljon ja arvostan Suomea vielä enemmän kuin aiemmin.
Oot sitten just pahimman luokan juntti ja patriootti.
Vierailija kirjoitti:
Uudet kokemukset
Kielitaidon kehittäminen
Seikkailu ja muut aktiviteetit
Historialliset nähtävyydet
Erilainen luonto ja kauniit maisemat
Rentoutuminen
Lämmin sää
Konsertit, festarit ja muut tapahtumat
Todentotta.
t.setämies,pattayaa vuodesta 2004
Se avaa ainakin silmät sille, miten helposti Suomessa saa vain olla, ja valtio maksaa. Muualla kun joutuu oman elämän eteen tekemään jotain.
Asun ulkomailla. Matkustelen pääasiassa tässä maassa, jossa on paljon nähtävää, ja naapurimaissa. Autolla ja junalla. Jaa onko törkeää? No ei toki elintärkeää, mutta kivahan se on joskus lähteä katsomaan jotain paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla. Matkustelen pääasiassa tässä maassa, jossa on paljon nähtävää, ja naapurimaissa. Autolla ja junalla. Jaa onko törkeää? No ei toki elintärkeää, mutta kivahan se on joskus lähteä katsomaan jotain paikkaa.
Siis ei törkeää vaan tärkeää :)
Ihminen voi olla suvaitsevainen ja sivistynyt matkustamattakin. Itseään voi kehittää monella tavalla. Mutta osa jämähtää henkisesti jo nuorena. Yhtä ainoaa totuutta ja tietoa ei ole kenelläkään, joten ollaan avoimin mielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet kokemukset
Kielitaidon kehittäminen
Seikkailu ja muut aktiviteetit
Historialliset nähtävyydet
Erilainen luonto ja kauniit maisemat
Rentoutuminen
Lämmin sää
Konsertit, festarit ja muut tapahtumat
Todentotta.
t.setämies,pattayaa vuodesta 2004
Ei kun se on eri asia.
T. vi ttuaan jakanut tiedostava emansipaatti
Tuntee eläneensä täydempää elämää kun on ns. kiertänyt muutakin kuin tahkoa. Kun vertaa elämäänsä huonompiosaisiin paikalleen jämähtäneisiin ihmisiin, se hivelee itsetuntoa tavalla, jonka voi aistia ihan fyysisenä mielihyvänä.