Autokoulu itse opetettuna kokemuksia
Onko kellään kokemuksia autokoulusta itse opetettuna lapselle? Paljonko maksoi, miten onnistui, polkimien asennus jne
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt kolmannen lapsen ajo-opetus menossa. Saatiin poljin ilmaiseksi kaverilta. Kilometrejä tulee paljon enemmän kuin autokoulussa, samoin varmuutta erilaisiin keleihin ja tilanteisiin. Samalla tulee keskusteltua päivänpolttavat asiat ja laatuaika nuoren kanssa. Molemmilla vanhemmilla on opetuslupa, mutta päävastuu on paremmilla hermoilla varustetulla vanhemmalla.
Jännä että kaikki ajaa aina niin paljon kilsoja opetusluvalla mutta sitten ne jotka ajaa joku 5h oikealla autolla autokoulussa pääsee kuitenkin ekalla läpi inssistä
Opetin lapset itse, kummallakin 80h ajoa kirjattuna eri aihepiirien myötä, ja päälle toki paljon päälle kirjaamatonta ajoa.
Vanhemman (tyttö) ekan inssin narahdus tapahtui täsmälleen siitä mistä varoitin häntä, eli ajoi "liian oikeasti", esim kaistanvaihdossa kääntymisrä varten vaikka kuinka ajaisi yksin pitkää pätkää, ei riitä peilien tsekkaisu vaan inssissä pitää liioitellen katsoa olkansa yli. Tästä sitten inssi rankaisi, vaikka edelliseen 500m matkalla ketään ajanut ei perässä eikä ollut edes mahdollista kääntyä perään. Tokalla yrityksellä läpi ilman mitään mutinoita. Nuorempi (poika) sitten tuosta viisastuneena "näytteli" inssiajonsa ja kerrasta läpi.
Älä opeta itse. Mieheni on ollut vanhempien opettama ja ajo- sekä liikennesääntöjen hallitsemisessa tämä näkyy.
Itse olen käynyt autokoulun ja osaan paremmin liikennesäännöt ja ajaa.
Tieliikennelaki muuttui 2020 ja harvalla on uusimmat säännöt hallussa.
Täällä syrjäseudulla monet nuoret saavat ikäpoikkeusluvan ja minäkin aloitin poikani kanssa ajo-opetuksen hänen täytettyä juuri 16 vuotta. Ensiviikolla pitäisi olla kortti taskussa kun täyttää 17. Aivan paras tapa viettää aikaa yhdessä vähän änkyrän teinin kanssa. Nuori on miehistynyt tässä vuoden aikana ja hänestä on tullut rauhallinen autonkuljettaja. Todella arvokas kokemus meille molemmille.
Miksi tästä pitäisi edes keskustella?
Juuri näin vain tyhmä maksaa liikaa!
Mitä teet nuorena sen maksat vanhana.
Kai ymmärrät, että tämä on vain internet?
Kaikki näköjään tuijottaa vain rahaa, tuleeko halvemmaksi? Kannattaisi myös kysyä kumpi opetus on laadukkaampaa ja menee paremmin perille? No se riippuu. Tähän ole yksiselitteistä vastausta.
Tavoite on tietysti. että nuori oppii ajamaan eikä aja itseään ja muita hengiltä.
Aivan päinvastainen ajatus täällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt kolmannen lapsen ajo-opetus menossa. Saatiin poljin ilmaiseksi kaverilta. Kilometrejä tulee paljon enemmän kuin autokoulussa, samoin varmuutta erilaisiin keleihin ja tilanteisiin. Samalla tulee keskusteltua päivänpolttavat asiat ja laatuaika nuoren kanssa. Molemmilla vanhemmilla on opetuslupa, mutta päävastuu on paremmilla hermoilla varustetulla vanhemmalla.
Jännä että kaikki ajaa aina niin paljon kilsoja opetusluvalla mutta sitten ne jotka ajaa joku 5h oikealla autolla autokoulussa pääsee kuitenkin ekalla läpi inssistä
Opetin lapset itse, kummallakin 80h ajoa kirjattuna eri aihepiirien myötä, ja päälle toki paljon päälle kirjaamatonta ajoa.
Vanhemman (tyttö) ekan inssin narahdus tapahtui täsmälleen siitä mistä varoitin häntä, eli ajoi "liian oikeasti", esim kaistanvaihdossa kä
Kaistaa vaihtaessa pitää pään kääntyä. Kuollutta kulmaa ei näe peilistä. Näitä virheitä ei opeteta autokoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki näköjään tuijottaa vain rahaa, tuleeko halvemmaksi? Kannattaisi myös kysyä kumpi opetus on laadukkaampaa ja menee paremmin perille? No se riippuu. Tähän ole yksiselitteistä vastausta.
Tavoite on tietysti. että nuori oppii ajamaan eikä aja itseään ja muita hengiltä.
Hyvä jos oppii oikeat liikennesäännöt ja turvallisen ajon asenteen. Ne opitaan parhaiten autokoulussa. Autokoulun opettajilla hermo pitää.
Inssin läpäisyprosentti on romahtanut simulaattoriajon takia. Arvatkaa, missä simulaattoriajoa käytetään? Kotiopetuksessa vai autokouluissa?
Kyllä tuntuu menevän joidenkin naisten ihon alle tämä :D
Siis se sana ei sovi yhtään mun vocabulariin!