Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKÄ teitä vanhempia oikein vaivaa???

Vierailija
12.09.2008 |

Ok, osaa vanhempia mutta onpahan huomiotaherättävämpi aloitus.

Työskentelen eräässä päiväkodissa pienten puolella eli ryhmässä on 15kpl 1v-3v lapsia. Vanhemmat tuovat sairaita lapsiaan hoitoon, nyttenkin kunnon silmätulehdusepidemia päällä ja sinne vain lapsi kärrätään vaikka olisi nuorempi lapsi kotihoidossa ja hoitoon tulevallakin tulehdus päällä kun "saihan se 2h sitten silmätippareseptin".

Samoin jatkuva räkätauteilu, vaikka valuis paksua mönjää sieraimista ja lapsi yskisi silmät vuotaisi ja olisi itkuinen ja voimaton niin hoitoon vain.

Kaiken huippu tältä viikolta se kuinka 1v3kk pikkuinen tuotiin aamulla 3h ajaksi päikkyyn ennen sairaalaan ja korvien putkitukseen menoa.

Ja putkituksesta 12h niin taas hoitoon vaikka pieni oli ihan pyörällä päästään operaatiosta nukutuksineen ja kaikkineen.

Missä on osan vanhemmista arvot???

1-2v taapero on terveenäkin tosi pieni olemaan 7-10h suht kookkaassa ryhmässä, saati sitten kun vointi ei ihan ok ole.

Säälittää ja surullinen mieli tulee lapsen puolesta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut omien lasteni kohdalla, että parempi on antaa lapsen sairastaa kotona rauhassa. Tauti menee paljon nopeammin ohi, kun ei kärrää kipeänä tarhaan.

Vierailija
2/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin kukaan huvikseen lapsia hoitoon vie, etenkään sairaita.

Päikkäreiden hoitajat ja muut hoitoalan työntekijät / sosiaalityöntekijät / opettajat yms. yms. joiin oon vuosien varrella törmännyt, ei vaan kerta kaikkiaan aina pysty ymmärtämään miten tiukkaa on esim. työelämässä liikeyrityksissä nykyään.

Tervetuloa kvartaalitalouteen.. ei kun sekin on jo pitkä aika, kyllä kk-vk-pv -tasolla ihan seurataan tuloksia...

Siinä on oikeesti työpaikka vaarassa ja sitä kautta perheen toimeentulo, jos ihan kauheesti tulee poissaoloja.

No, varmaan löytyy niitäkin paljon, jotka vähän liikaa priorisoi työtä perheen edelle - mutta haluan vaan huomauttaa ettei se aina ole niin mustavalkoista!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu tuo ura ja töissäkäynti olevan tärkeämpää kuin lapset. En ymmärrä mitä varten tällaiset ihmiset tekevät lapsia? Lapset viedään heti hoitoon kun mahdollista...

Vierailija
4/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärän myös näitä vanhempia.

Jos lapsi on viikon tai kaksi räkätaudissa (kuumeettomassa) voi lapsen viedä hoitoon ja kuka voisi olla töistä pois 2 vkoa räkätaudin vuoksi, niitähän lapsilla kuitenkin on noin 4-6kpl vuodessa kun ovat päivähoidossa ja jo pelkästään syys-kevät kaudella. Ja sairaslomaakaan ei saa jos kuumetta ei ole, joten eipä ole kummoset vaihtoehdot, jos esim. ei ole isovanhempia auttamassa.

Joo no eriasia tietty jos itse kotona...

Vierailija
5/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta saako silloin saikkua jos joku lapsen kärrää hoitoon?

Tai jos vanhemmilla OIKEASTI pakkorako töissä ennen putkien laittoa?? Se saattaa kuulostaa tosi kamalalta, mutta kun KAIKKI ei saa olla pois töistä ellei saa saikkua jne. Lapsihan on aamulla sitten kai ollut hoitokuntonen??

Musta kuulostaa aika uskomattomalta että sää puutut NORMAALIIN HOITOPÄIVÄN PITUUTEEN? Miten se liittyy mihinkään?

Milloin susta olis asiallista viedä lapsi silmätulehduksessa hoitoon -jos lapsella lääkitys? Veikkaan että ylireagoit ja provosoit koska kuka saa vietyä lapsen hoitoon aamulla -jota ennen lapsi on taas käynyt saamatta lääkityksen?

-ja toinen lapsi on äitin kanssa kotona. :))

Juupa juu

Vierailija
6/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta sairastelevista muksuista, mutta AINA olemme lapsemme hoitaneet kotona terveeksi asti, minä ja mieheni. Minusta tuntuu, että nämä sairaita hoitoon vievät ovat niitä samoja, jotka pelleilevät oman terveytensäkin kanssa, flunssassa töihin ja niin edelleen.

Olen itse kuullut, kun eräs äiti sanoi vieneensä räkäisen lapsensa hoitoon, hoitakoot siellä kun sieltä se on tullutkin asenteella. Pikkasen tuli sanomista siinä...

Olen itse taloushallinnossa iki-ihanan kvartaalitalouden kurimuksessa ja kyllä ne hommat täytyy tehdä, juu käyn sitten vaikka illalla tekemässä pois, jos olen päivällä ollut kotona sairaan lapsen kanssa. Ja kaikki ne työt ja projektit mitä voi vaan tehdä alta pois, teen ennenkuin dl paukkuu. Tosin joitain töitä ei tietenkään voi tehdä, ennenkuin h-hetkellä.

Olen ollut pomon puhuttelussa mm. kun molemmat lapseni sairastivat peräkanaa vesirokon n. 10 päivää kumpikin ja olimme mieheni kanssa puoliksi pois tuon ajan...sanoin vain, että tänne töihinkö sen kipeän lapsen tuon ja vesirokosta voi tulla monia ikäviä jälkitauteja.

Minun lapseni ovat aina tärkeämpiä kuin yksikään työ, vaikka työ meidät elättää, työtä voin saada uutta, lapseni ovat korvaamattomia.

Henkilököhtaisesti haukun aina työpaikkani marttyyrit, jotka tulevat sairaana töihin tai kertovat vieneensä "vähän" kipeän lapsen hoitoon.

Vierailija
7/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin kukaan huvikseen lapsia hoitoon vie, etenkään sairaita.

Päikkäreiden hoitajat ja muut hoitoalan työntekijät / sosiaalityöntekijät / opettajat yms. yms. joiin oon vuosien varrella törmännyt, ei vaan kerta kaikkiaan aina pysty ymmärtämään miten tiukkaa on esim. työelämässä liikeyrityksissä nykyään.

Tervetuloa kvartaalitalouteen.. ei kun sekin on jo pitkä aika, kyllä kk-vk-pv -tasolla ihan seurataan tuloksia...

Siinä on oikeesti työpaikka vaarassa ja sitä kautta perheen toimeentulo, jos ihan kauheesti tulee poissaoloja.

No, varmaan löytyy niitäkin paljon, jotka vähän liikaa priorisoi työtä perheen edelle - mutta haluan vaan huomauttaa ettei se aina ole niin mustavalkoista!!

Meinaan jos ei uskalleta jäädä sairasta pienokaista hoitamaan? Missä on teidän jämäkkyys ja itsetietoisuus? Missä työlainsäädännön tuntemuksenne?

Ihmettelee äiti vaan

Vierailija
8/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta saako silloin saikkua jos joku lapsen kärrää hoitoon?

Tai jos vanhemmilla OIKEASTI pakkorako töissä ennen putkien laittoa?? Se saattaa kuulostaa tosi kamalalta, mutta kun KAIKKI ei saa olla pois töistä ellei saa saikkua jne. Lapsihan on aamulla sitten kai ollut hoitokuntonen??

Musta kuulostaa aika uskomattomalta että sää puutut NORMAALIIN HOITOPÄIVÄN PITUUTEEN? Miten se liittyy mihinkään?

Milloin susta olis asiallista viedä lapsi silmätulehduksessa hoitoon -jos lapsella lääkitys? Veikkaan että ylireagoit ja provosoit koska kuka saa vietyä lapsen hoitoon aamulla -jota ennen lapsi on taas käynyt saamatta lääkityksen?

-ja toinen lapsi on äitin kanssa kotona. :))

Juupa juu

Vierailija
9/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset vanhemmat pistävät työn ja talouden etusijalle. Vievät lapsen sairaana hoitoon sairastuttamaan toisia jotta ei tulisi palkattomia päiviä. JOS lapsi sairastaa paljon, on hänen paikkansa ehdottomasti kotona oman hoitajan kanssa. Sairas lapsi ryhmässä vie lisäksi kohtuuttomasti aikaa hoitajilta, mikä puolestaan on pois toisilta lapsilta.

Vierailija
10/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 koulu-ikäistä ja 1 päiväkotilapsi. Nyt kun flunssakausi on alkanut, ollaan miehen kanssa vuorotellen oltu poissa töistä sekä lasten että omien flunssiemme vuoksi kohta toista viikkoa. Se ei haittaa meitä eikä meidän työnantajia, sillä meillä on oikeus olla poissa palkalla 3 päivää alle 10-vuotiasta lasta hoitamassa. Eli jos vaikka kaikki kolme sairastuisivat peräkkäin (nyt kyllä ovat sairastuneet päällekkäin), voisimme hyvin olla poissa töistä yhteensä 12 päivää peräkkäin (emme tietenkään yhtäaikaa), näin teoriassa.

Meillä on valistuneet työantajat, jotka tajuavat sen, että kun pitää hyvää huolta omista työntekijöistään, työntekijätkin tekevät hyvää jälkeä siellä työpaikalla ja sitoutuvat firmaan pitkällä aikavälillä. Joskus on joku johtajannilkki yrittänyt jotain sössöttää näistä lasten takia poissaoloista, mutta olen pitänyt lujasti puoleni. Kyseinen tyyppi ei ole enää talon palveluksessa. Minä olen.

Vierailija
11/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todistusta ei anneta on pakko mennä töihin tai se on luvaton poissa olo ja kenkäähän siitä saa.

Itse kyllä monesti huijaan, että lapsella oli kuumetta tai on edelleen jos selvästi väsynyt räkätaudista.

Miksi päiväkodit ottavat vastaan sairaita lapsia ? Ei meidän päiväkotiin saa viedä lasta silmätulehduksessa kuin vasta sitten kun lääkettä on yksi vuorokausi annettu.

Vierailija
12/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata ottaa itse vastuuta omasta lapsestaan ja sen hyvinvoinnista, ei osata ajatella itsenäisesti omilla aivoilla.

Ajatellaan, että päiväkodintädit on sitä varten, että ne hoitaa. Ja ajatellaan, että työantajat on isoja pahoja aikuisia ja työntekijät on pieniä kilttejä lapsia, eli pienet kiltit lapset tottelee niitä isoja pahoja aikuisia, ettei vaan tulis tukkapöllyä.

Vierailija
13/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaltaisiani vanhempia tunnen kyllä ison liudan, jotka kärräävät puolikuntoisia lapsia hoitoon sen kolmen päivän jälkeen, minkä saa olla töistä useimmissa paikoissa pois palkallisena. Me kun olemme menneet töihin siksi, että saisimme perheemme elätettyä, emme minkään hienon uran vuoksi, eikä tämä talous kestä sitä, että olemme pois töistä puolet ajasta ilman palkkaa. Ja osa meistä on töissä juuri itse lapsiin liittyvällä alalla, opettajia ja päiväkotityöntekijöitä, jolloin ollaan niin lojaaleja työpaikalle, että ajatellaan ensin muiden lapsia ja viimeiseksi sitä, jaksaako oma lapsi hoidossa. Sen olen kyllä huomannut, että kaikkein kärkkäimmin arvostelevat ne, joilla joku mummo rientää apuun minuutin viiveellä, merkillistä että kun asiat on hyvin, tulee niin mustavalkoiseksi.

Vierailija
14/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osa meistä on töissä juuri itse lapsiin liittyvällä alalla, opettajia ja päiväkotityöntekijöitä, jolloin ollaan niin lojaaleja työpaikalle, että ajatellaan ensin muiden lapsia ja viimeiseksi sitä, jaksaako oma lapsi hoidossa. Sen olen kyllä huomannut, että kaikkein kärkkäimmin arvostelevat ne, joilla joku mummo rientää apuun minuutin viiveellä, merkillistä että kun asiat on hyvin, tulee niin mustavalkoiseksi.

jos jää kuoppa, olet korvaamaton. Mikäli kuoppaa ei jää voi pomosi hoitaa sinulle sijaisen. Olet itsekäs, viet lapsesi puolikuntoisena, mahdollisesti tartuttavana hoitoon. Ymmärrätkö, että puolikuntoinen lapsi vie ylimääräisesti aikaa muutenkin niin tiukoille joutuneilta hoitajilta ja se on taas pois muilta lapsilta.

Vierailija
15/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että käy töissä elättääkseen perheensä. Jos ei olisi rahan tarvetta, kai sitä olisi kotona jo valmiiksi.

Vierailija
16/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaltaisiani vanhempia tunnen kyllä ison liudan, jotka kärräävät puolikuntoisia lapsia hoitoon sen kolmen päivän jälkeen, minkä saa olla töistä useimmissa paikoissa pois palkallisena. Me kun olemme menneet töihin siksi, että saisimme perheemme elätettyä, emme minkään hienon uran vuoksi, eikä tämä talous kestä sitä, että olemme pois töistä puolet ajasta ilman palkkaa. Ja osa meistä on töissä juuri itse lapsiin liittyvällä alalla, opettajia ja päiväkotityöntekijöitä, jolloin ollaan niin lojaaleja työpaikalle, että ajatellaan ensin muiden lapsia ja viimeiseksi sitä, jaksaako oma lapsi hoidossa. Sen olen kyllä huomannut, että kaikkein kärkkäimmin arvostelevat ne, joilla joku mummo rientää apuun minuutin viiveellä, merkillistä että kun asiat on hyvin, tulee niin mustavalkoiseksi.

Vierailija
17/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei, toisen työpaikalla ei ole sellaista oikeutta. 16

Vierailija
18/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaan ole mikään työnantajan ihannetyöläinen, koska käytän kyllä viimeiseen asti mahdollisuudet olla kotona sairaan lapsen kanssa. Mulla on siihen oikeus äitinä ja ennen kaikkea lapsillani on oikeus toipua rauhassa. Eihän aikuisellakaan ole hääviä olla töissä puolikuntoisena. Onneksi lapseni ovat olleet tosi terveitä (koputan puuta). Tänä vuonna on tarvinnut olla pois töistä vain kolme päivää lasten sairauksien vuoksi. Lapset ovat 2 ja 4, ja pienempi on vasta aloittanut hoidossa vuoden alussa, joten mielestäni vähällä ollaan päästy.

Vierailija
19/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kotiin ei saa tuttua hoitajaa, niin käyttäkää hyvät ihmiset vaikka MLL tai väestöliittoa. Ja te jotka olette hyvissä ja vauraissa firmoissa, eikä teillä ole työnpuolesta jo sopimus jonkun lastenhoitoa järjestävän firman kanssa? Jos ei,niin kannattaa ehdottaa.

Itselläni kaksi lasta. Pienemmällä jokaikinen flunssa painuu korviin. Nyt jo vähän helpottaa, onneksi. Korvat putkitettu 2 kertaa, ja silti tulehtuu. Isommalla infektioastma. Ollaan sitten pahimpien flunssien aikana sairaalassa spiiralla. Kaikilla se flunssa kun ei ole vain pientä nenän valumista muutama päivä!

Toivoisin todellakin vastuullisuutta vanhemmilta.

Vierailija
20/23 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ollaan just niitä pahoja uraihmisiä, mutta ei meidän lapsia sairaina viedä hoitoon. Ja muuten esimiehenäkin ajan kaikki flunssaiset ja oksutautiset kotiinsa sairastamaan. Mitä järkeä on sairastuttaa muutkin?

Jos on vastuullisissa tehtävissä ja firmalle "korvaamaton", niin silloin on kyllä yleensä sen verran ammattitaitoa, että huonolle työnantajalle tai esimiehelle ei kannata jäädä töihin. Siinä kärsii ura ja perhe.

Nuo firmojen tarjoamat lastenhoitopalvelut ovat yllättävän edullisia työnantajalle, joten jos omatyönantaja ei tarjoa sitä, niin kannattaa ehdota. Ennen kuin kukaan teilaa, niin ei tietenkään kipeää 2-vuotiasta koko päiväksi täysin tuntemattoman hoitoon, mutta vaikka sen kriittisimmän asiakaspalaverin ajaksi tunniksi. Me pyritään tekemään niin, että toinen vanhemmista on puoli päivää kotona ja toinen toisen puolen. Joskus on tosiaan tarvinnut apua lyhyen hetken ulkopuoliselta. Ja kellä on esimerkiksi kouluikäiset lapset, niin silloin jollekin toipilasajalle voisi ottaa koko päiväksikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme