Mistä apua TYP:in kanssa taisteluun?
Olin työttömänä sairauslomalla, maksimi 300 pv tuli täyteen. Lääkärini mukaan olen kykenemätön mihinkään työhön, Kelalta tuli hylky. Nyt tietysti typ taas kimpussa, jos en osallistu kuntouttavaan työtoimintaan joudun pärjäämään toimeentulotuella. Tuo kuntouttava olisi kerran viikossa 4h ns. "olohuone", lue aikuisten päiväkoti.
Toki menisin jotta työmarkkinatuki jatkuisi. Mutta asun keskellä ei mitään ilman autoa, matkaa lähimmälle bussipysäkille 1,7 km. Sitä matkaa en kykene taittamaan, koska selkäni on siinä jamassa välilevynpullistuman ja lonkkien nivelrikon takia , etten montaa sataa metriä pysty kävelemään. Kertomani valui kuin vesi hanhen selästä sosiaaliohjaajalleni.
Pyysin, että josko kävisi siirtyä typistä te-toimiston asiakkaaksi, ei käy eikä perusteluita tullut. Ajattelin vissiin tyhmästi, että välttyisin näin aktivointisuunnitelmasta ja te-toimistosta tulis se työnhakuvelvoite x kertaa kuussa ja saisin työmarkkinatukea.
Täytän vuodenvaihteessa 61, enpä ole ikinä toivonut vanhenevani, mutta nyt odotan 1.1.2029 että eläkeikä koittaa ja pääsee tästä pompottelusta. On tässä systeemissä jotain pahasti pielessä. Eniten vituttaa Kelan ihanat asiantuntijalääkärit, jotka kumoaa hoitavan lääkärin B-lausunnon.
Kommentit (25)
typissä ollaan yleensä 2vuotta sitten ne voi siirtää te toimistoon. tosin jos et allekirjoita sopimusta niin sitten ei voi.siihen tarvitaan myös kelan lausunto.
Ei kelalle kannata mitään hakemuksia/papereita lähettää. Ainoastaan omaan työeläke yhtiöön.
Nämä asiat ei kuulu kelalle pätkääkään, jos joskus olet ollut töissä.
Typis joutuu olee vaikka 10 vuotta jos on sairas ja ei voi tehdä normitöitä.
Kiitos kaikille. Tappelen vaikka maailman tappiin akan kanssa. On kuin Kathy Bates Piina-leffassa! Ap
Tuskin saa apua jos et kykene normaaleihin töihin niin ne laittaneet sinut typin asiakkaaksi sen takia. Eikä sieltä pois pääse kovin helposti. Minä pääsin vasta kun tein typin virkailijasta rikosilmoituksen koska se kirjoitti lausunnon että olen sairas ja työkyvytön eikä minulla ole elämänhallintaa. Se sanoi aika suoraan että työttömyyteni johtuu muka alkoholista. Minun mielestä se oli kunnianloukkaus ja niin oli avustajani mielestä myös joten haastoin sitten oikeuteen ja voitin. En ollut millään tavalla sairas tai työkyvytön. Harrastin paljon urheilua ja kuntosalia ja nostin penkistäkin 80 kg 15 toistoa. Pitii oikein kaivaa salibandy seurani lisenssikortteja esiin joita oli siis 15 kaudelta. Lappasin ne yksitellen oikeudessa siihen pöytään ja kysyin että onko salibandya pelaava työkyvytön. Sitten oli aika hiljaista ja tuomari sanoi että eiköhän tämä juttu ole selvä.