Donitsiseinä? Ilmapallokaari? Milloin lasten synttäreistä tuli tälläistä? Mitä tapahtui kekseille ja kermakakulle?
Piilosen leikkimiselle herkkujen jälkeen?
Nyt vanhempien pitää järjestää näyttävä show ja viihdyttää vieraita.
Kommentit (52)
Maailma muuttuu. Kun nykylapset ovat aikuisia he varmaan valittavat jollakin foorumilla sen aikakauden synttäreistä ja muistelevat niitä ilmapallokaariaan.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Kun nykylapset ovat aikuisia he varmaan valittavat jollakin foorumilla sen aikakauden synttäreistä ja muistelevat niitä ilmapallokaariaan.
En ole kuullut kenenkään aikuisen valittavan lapsuuden synttäreitään.
Itse en edes muista lapsuuden synttäreitäni :D Yritän kaivella muistojani niiden suhteen, mutta ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne on ne babyshowerit ja goldenshowerit?
Vaippakakku. Sitten Kultainen suihku päälle. Sitten kaikki taputtaa ja halaa toisiaan ihan niin kuin Amerikassa !
Legit on peisettii. Ketää ei canceloida. Huutista.
Olin syntymäpäiväjuhlissa noin 10 vuotta sitten, siellä oli ilmapallokaari, ikinä nähnyt sellaista aiemmin😁 Perheen tytär täytti 5, perhe oli kotoisin etelä-Amerikasta. Hienot tarjoilut ja kaikki vieraat saivat lahjat. Aikuisilla vierailla oli myös omia alkoholijuomia mukanaan, sellaista ei usein näe suomalaisissa lastenjuhlissa.
Olen onnellinen, että omien lasten lastenkutsut on jo vietetty. Alkoi mennä meno niin villiksi. Tuntuu, että se johtui siitä, että enää ei juurikaan leikitä, vaan lapset ovat tottuneet, että aina on jotain hulvatonta viihdytystä kutsuilla aikuisen johdolla. Jos ei ole, alkaa riehuminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on donitsiseinä?
Sellainen, mitä näkee somejulkkisten kuvissa. Enää ei voi laittaa donitseja tarjoiluastiaan pöydälle, vaan ne pitää ripustaa seinälle telineeseen, jokainen yksitellen siitä reiän kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Minun muksuni lainasi kirjastosta muutaman leffan. Vieraat saivat tehdä haluamansa laisen jäätelöannoksen pakettijäätelöistä, strösseleistä ja kastikkeista, sitten valitsivat leffan (taisi olla Hotel Transylvania) ja katsoivat sen pimennetyssä tv-huoneessa, oli myös sipsiä, popcornia ja limsaa. Kaverin synttäreillä pompittiin trampoliinilla ja pelattiin tavallisia pihapelejä kuten sulkapalloa ja krokettia. Kaikki ovat jo vähän kyllästyneitä puuhamaasynttäreihin.
Katsoivat elokuvan?
Meillä on aina järjestetty lasten synttärit HopLopissa. On vaan helpompi niin. Etenkin kun kaksi lasta ja ovat tyttö ja poika. Samat synttärit, molemmat kutsuu niihin omia kavereita. Ei tarvitse leipoa, koristella, siivota jne. Maksaa sen pari sataa, sen verran saattaa mennä ihan niihin kotisynttäreihinkin. Lisäksi ei tarvitse kestää sitä lapsilaumaa kotonaan. Synttärit pahimpaan kurakeliaikaan, niin ei välttämättä onnistu mitkään ulkojuhlat.
Sukulaisille on sitten ne juhlat tässä kotona.
Olen huomannut etteivät lapset enää osaa leikkiä vaan odottavat aikuisten keksivät viihdykettä. Etenkin synttäreillä tämä näkyy,naristaan että on tylsäääää .
Järkytyin kun tyttö täytti 10 ja paikalle pölähti meikattuja pikkulikkoja bilemekoissa.
Haukkuivat tarjottavat ja sen ettei ollut mitään tekemistä vaikka tarjosin lautapelejä ja vaikka hippaa tai piilosta. Tytär pidätteli itkua . Leikki yksin petseillään huoneessaan, kun vieraat haukkui meitä olohuoneessa. Teki mieli heittää koko pissilauma ulos😡
Seuraavana vuonna juhlittiin kahdestaan menemällä leffaan ja mäkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Noh. Nykyään on varaa elämyksiin. Lapsillekin.
Oli meillä varaa 80-luvullakin. Mutta silloin oli vielä jokin järki päässä ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun muksuni lainasi kirjastosta muutaman leffan. Vieraat saivat tehdä haluamansa laisen jäätelöannoksen pakettijäätelöistä, strösseleistä ja kastikkeista, sitten valitsivat leffan (taisi olla Hotel Transylvania) ja katsoivat sen pimennetyssä tv-huoneessa, oli myös sipsiä, popcornia ja limsaa. Kaverin synttäreillä pompittiin trampoliinilla ja pelattiin tavallisia pihapelejä kuten sulkapalloa ja krokettia. Kaikki ovat jo vähän kyllästyneitä puuhamaasynttäreihin.
Katsoivat elokuvan?
Niinhän sitä yleensä dvd:lle tehdään. Vieraille kerrottiin etukäteen ohjelmasta. Meillä lähin elokuvateatteri on 25 km päässä.
Mua ei mikään donitsiseinä tai ilmapallot haittaa, mutta joko me voidaan luopua aasin hännän kiinnityksestä yms peleistä? Inhosin aina lapsena kaikkia kaverisynttäreitä. Lauma lapsia, jotka ei voi leikkiä, koska vanhemmat on pukenut ne joihinkin mekkoihin ja boleroihin, on jotenkin luonnotonta. Jälkeenpäin ajateltuna, kaikkein hauskinta olisi ensin syödä kakkua ja sitten lähteä ulos pelaamaan vaikka piilosta. Kaikkein tyhmin kaverisynttäreilläni pelaama peli oli sellainen, jossa lapsen vyötärölle laitettiin naru, jonka päässä oli kynä, ja se kynä piti kyykkimällä saada pulloon. Todella nöyryyttävää ja tyhmää.
Onginta nyt tietysti oli hauskaa, mutta kauheaa materialismia sekin. Tuntuu, että aikuiset haluaa vaan tehdä kunnolliset juhlat itseään varten, eikä mietitä mitä lapset oikeasti haluaa ja kaipaa
N20
No monikin asia oli ennen toisin. Lapsillekin riitti harrastukseksi vaikkapa vain lukeminen tai ulkoilu. Ja ihan kelpo veronmaksajia kasvoi silti. Nykyään jo 3v natiaisten pitää harrastaa kilpailumielessä verenmaku suussa.
Kiva muistella omia kaverisynttäreitä ysäriltä. Pienellä paikkakunnalla lahjat yleensä ostettiin marketista, karkkipussi ja Aku Ankka taskukirja ja joskus päivänsankari saattoi saada kolme samaa taskaria 😅 Ulkona pelattiin palloa ja sisällä jotain muuta, sitten oli täytekakkua, limsaa, sipsiä ja karkkia. Kaikilla oli aina hauskaa ja mukava oli käydä kaverien synttäreillä 👍
M37
Joku donitsiseinä kuulostaa oudolta mutta ilmapallokaari on kiva ja helppo toteuttaa. Meillä ollut monilla synttäreillä ja Vappuina. Jos tykkää järjestää juhlia ja koristella näyttävästi ja viihdyttää vieraita niin mikäs siinä. Pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin kun tyttö täytti 10 ja paikalle pölähti meikattuja pikkulikkoja bilemekoissa.
Haukkuivat tarjottavat ja sen ettei ollut mitään tekemistä vaikka tarjosin lautapelejä ja vaikka hippaa tai piilosta. Tytär pidätteli itkua . Leikki yksin petseillään huoneessaan, kun vieraat haukkui meitä olohuoneessa. Teki mieli heittää koko pissilauma ulos😡
Seuraavana vuonna juhlittiin kahdestaan menemällä leffaan ja mäkkäriin.
Tässä taas asetelma että kaikki muut lapset on huonoja kun meikkaavat, minun lapsi on kunnollinen kun leikkii vielä
Oikeasti keskiverto 10-vuotias ei leiki leluilla eikä meikkaa. Kaikki mun luokan tytöt oli 9-12-vuotiaina kunnon heppatyttöjä. Käytiin tallilla, fanitettiin artisteja, pelattiin pihapelejä, katsottiin salaa kauhuleffoja. Oli meillä sitten luokalla yksi tyttö, joka oli jotenkin kehityksestä jäljessä. Tuli iholle ilman lupaa, suuttui kun ei menty hänen pillin mukaan, leikki leluilla, ei tullut toimeen kenenkään kanssa
Noh tää nyt on vaan tämmönen kärjistys, eikä ole todellakaan normaalia sekään, että esiteini leikkii 16-vuotiasta, mutta ehkä luokkalaiset eivät vaan viihdy sun erityisen lapsen kanssa kun mielenkiinnonkohteet on niin erilaisia. Pari vuotta nuoremmista saattais löytyä kavereita, jotka kehittyy samaan tahtiin :)
Mikäs siinä donitsiseinässä on vikana? Oon kerran semmosen juhlissa nähny, ja ajattelin vaan että onpas hauska
Lapsenlapset olivat noin 10 vuotiaita joku vuosi sitten.
Hämmästelin kun heidän kavereilta saamansa lahjat olivat n. 20 -30 euroa ja samanarvoisia veivät kavereilleen.
Tosin en kuullut kenenkään synttäreillä olevan palkattuja ohjelmanumeroita. Enkä muuten mäkkärisynttäreitäkään
Sitten heillä oli jotain toimintasynttäreitä, jossain hallissa jotain ampumisleikkejä tms.
Kun omat lapset olivat pieniä lahjat olivat muutaman markan tiimarijuttuja, tarjoamiset mehukatti ja kakku ja keksejä.