Donitsiseinä? Ilmapallokaari? Milloin lasten synttäreistä tuli tälläistä? Mitä tapahtui kekseille ja kermakakulle?
Piilosen leikkimiselle herkkujen jälkeen?
Nyt vanhempien pitää järjestää näyttävä show ja viihdyttää vieraita.
Kommentit (52)
Sama ilmiö kuin se että jotkut hankkii kotiin aamiaiskaapin tai kaakaobaarin...Olen niin vanhanaikainen etten ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikastahan tännekin kaikki p*ska tulee. Nuoret ottavat sieltä paljon mallia.
Persut vihaavat kaikkea amerikkalaista, paitsi Trumpia
Oli ne ysärikoristeetkin ihan erilaisia kuin joskus vuosisadan puolivälissä käytetyt. Miksi Suomessa juhla ei saa erota arjesta mitenkään? Mitä vikaa ilmapalloissa ja viireissä? Ankealta hapannaamalta kuulostaa ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin kun tyttö täytti 10 ja paikalle pölähti meikattuja pikkulikkoja bilemekoissa.
Haukkuivat tarjottavat ja sen ettei ollut mitään tekemistä vaikka tarjosin lautapelejä ja vaikka hippaa tai piilosta. Tytär pidätteli itkua . Leikki yksin petseillään huoneessaan, kun vieraat haukkui meitä olohuoneessa. Teki mieli heittää koko pissilauma ulos😡
Seuraavana vuonna juhlittiin kahdestaan menemällä leffaan ja mäkkäriin.
Tässä taas asetelma että kaikki muut lapset on huonoja kun meikkaavat, minun lapsi on kunnollinen kun leikkii vielä
Oikeasti keskiverto 10-vuotias ei leiki leluilla eikä meikkaa. Kaikki mun luokan tytöt oli 9-12-vuotiaina kunnon heppatyttöjä. Käytiin tallilla, fanitettiin artisteja, pelattiin pihapelejä, katsottiin salaa kauhuleffoja. Oli meillä sitten luokalla yksi tyttö, joka oli jotenkin kehityksestä jäljessä. Tuli iho
10. Vuotias esiteini? Lapsi se on.
Itse en tuntenut yhtään heppatyttöä.
Ja vielä 12-13vuotiaana leikin salaa välillä barbeilla, vaikka välitunnilla käytiinkin tupakalla. Tämä oli ysärillä. Jo 8 vuotiaana olin katsonut kaikki alienit, tappajahait etc. Mitään ei estä esim. Leikkimistä ja myös jonkun bändin fanittamista. Nämä toiminnot eivät sulje toisiaan pois.
Sinäkään et ole mikään määrittelemään sitä mikä on normaalia.
Aika sääli,jos 10vuotias on muka liian vanha leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Oli ne ysärikoristeetkin ihan erilaisia kuin joskus vuosisadan puolivälissä käytetyt. Miksi Suomessa juhla ei saa erota arjesta mitenkään? Mitä vikaa ilmapalloissa ja viireissä? Ankealta hapannaamalta kuulostaa ap.
Mitkä koristeet?
Kynttilät kakussa?
Tässä lapset joutuvat eriarvoiseen asemaan. Pienituloisilla ei ole varaa järjestää HopLop synttäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut vihaavat kaikkea amerikkalaista, paitsi Trumpia
Mistä sinä taas persut tähän vedit?
Kyse on lasten synttärikutsuista, ei politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitäs ottaa Venäjältä mallia,
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pekka-haavisto-putinilla-on-ikava-s…
Venäjä haluaa paitsi etupiirin, niin myös katkaista Euroopan ja Yhdysvaltojen välisen yhteyden. Eristäytynyt Eurooppa olisi Venäjän etu.
Kaiken kiilan lyöminen transatlanttiseen yhteistyöhön on Venäjän edun mukaista. Euroopan ja Yhdysvaltojen suhde on toiminut Joe Bideninaikana hyvin, Haavisto toteaa.
[Venäjä haluaa] luoda riidan aiheita, heikentää suhdetta. Länsi olisi silloin heikompi, Haavisto jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä koristeet?
Kynttilät kakussa?
Lattialla olevat ilmapallot, serpentiini? N-95
Vierailija kirjoitti:
Mua ei mikään donitsiseinä tai ilmapallot haittaa, mutta joko me voidaan luopua aasin hännän kiinnityksestä yms peleistä? Inhosin aina lapsena kaikkia kaverisynttäreitä. Lauma lapsia, jotka ei voi leikkiä, koska vanhemmat on pukenut ne joihinkin mekkoihin ja boleroihin, on jotenkin luonnotonta. Jälkeenpäin ajateltuna, kaikkein hauskinta olisi ensin syödä kakkua ja sitten lähteä ulos pelaamaan vaikka piilosta. Kaikkein tyhmin kaverisynttäreilläni pelaama peli oli sellainen, jossa lapsen vyötärölle laitettiin naru, jonka päässä oli kynä, ja se kynä piti kyykkimällä saada pulloon. Todella nöyryyttävää ja tyhmää.
Onginta nyt tietysti oli hauskaa, mutta kauheaa materialismia sekin. Tuntuu, että aikuiset haluaa vaan tehdä kunnolliset juhlat itseään varten, eikä mietitä mitä lapset oikeasti haluaa ja kaipaa
N20
Mun tuttavapiirissä on ollut neljät lastenkutsut tänä vuonna. Tuntuu, että jokainen järjestäjä on yrittäny tehdä hienommat juhlat, mitä edelliset on ollu. Hienommat leikit, hienommat koristelut ja tarjottavat, hienommat lahjat... jotenkin tuntuu, että niillä yritetään tehdä lasten vanhempiin vaikutus.
Mä aattelin, et jos mä ensvuonna jaksan järjestää lastenjuhlat, aattelin vaan just jotain trampoliinia ja pihapelileikkejä, kuten "kapteeni käskee" ja "peili" ym sellaista yksinkertaista. En jaksa lähteä mukaan tuohon kilpavarusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä koristeet?
Kynttilät kakussa?
Lattialla olevat ilmapallot, serpentiini? N-95
Ne oli vappuna
Mun tyttö nyt 13v, lopetti leikkimisen pari vuotta sitten. Hän ja ystävänsä leikkivät jatkuvasti erilaisia roolileikkejä tuonne 11-vuotiaaksi saakka, ja 10-vuotiaana meillä vietettiin vielä nukkejen synttäreitä joille saman ikäiset kaverit tulivat omien nukkejensa kanssa. Oli kakkua ja kynttilät jne.
Eli osa lapsista leikkii edelleen. Myös erilaiset pihapelit on olleet suosittuja oman tyttäreni lapsuudessa.