Pitääkö pois muuttaneet lapsen ilmoittaa tulostaan?
Aikuinen lapsemme muutti omaan asuntoonsa. Asuu lähellä, joten on lähes viikoittain käynyt vanhassa kodissa. Nyt käyntiväli on pidentynyt, kun opinnoissa ja töissä on ollut kiirettä ja kaikki tavarat siirretty omaan asuntoon.
Ilmoitteleeko muiden nuoret aikuiset lapset kun tulevat käymään? Olen jo aiemminkin sanonut, että kannattaa ajoissa ilmoitella, jotta voin tehdä hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Meillä ei nykyään ole välttämättä jääkaapissa kovin kummoisia ja tekisi mieli syöttää köyhää opiskelijaa muulla, kuin kaapista löytyvällä hernekeitolla tai pakastepizzalla.
Toisekseen uskaltaako kotonaan olla rennosti, kun milloin vaan voi paukahtaa vieraita eteiseen? Olemme puolison kanssa odottaneet tätä aikaa, kun koko talo on käytettävissämme kahdenkeskiseen aikaan Aiika lähellä olemme jo olleet kiusallisia tilanteita, kun lapsi on tullut yllättäen kotiin.
Kommentit (46)
Tietenkin ilmoitetaan eikä tulla omilla avaimilla kun on muuttanut muualle. Avaimet luovutetaan pois ellei ole jotain syytä niitä pitää mutta ei käytetä niitä kuin hätätilassa ja sovitaan kylään tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Tulostaan ja tuloistaan on kaksi eri asiaa.
Joo. Toinen on monikko, tässä tapauksessa.
Sovi tuosta lapsen kanssa. Varmaan tuossa muuton kynnyksellä voi olla vielä säätöä, kun kuitenkin 20 vuotinen tapa. Mutta vanhemmiten sitten ottaa etäisyyttä. Muista tämä sitten myös niin päin, että pysyt itse erillisenä henkilönä lapsesta. Et saa puuttua enää tämän asioihin ja hänen lapsenkasvatuksensa ei kuulu sinulle
Mun lapset saa kulkea kotiin omilla avaimilla kun itse tahtoo, ei pois muuttaminen tarkoitan että pärjäisi vielä yksin. Anna harjoitella rauhassa itsenäistymistä.
Anna rahaa että saa ostaa ruokaa, ei sitä nuorta voi määräänsä enempää syöttää silloin kun on kylässä...
Tottakai soitelasn ja tarkistetaan sopiiko
Eiköhän se aikuinen lapsi opi kerralla kun näkee omat vanhemmat alasti sohvalla, että jatkossa soittaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lapsi saa tulla omaan kotiin sillon kun haluaa.
Tietty omaan kotiin, mutta ei vanhempien kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kai te olette avaimen pois ottaneet?
Ottako joku avaimen pois lapsiltaan? Kyllä minulla ja miehelläni on edelleen avaimet vanhempiemme koteihin ja olemme jo viisikymppisiä. Jos lukiot on vaihdettu, olemme saaneet uudet avaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin juuri sitä vanhempien kotia. En ymmärrä miksi lapsi ei saisi käydä lapsuudenkodissa sillon kun haluaa.
Ei meillä ole tarvinnut tuosta edes keskustella. Jokaisella lapsella on avain lapsuuden kotiin, mutta kukaan ei tule sopimatta etukäteen. Aina myös kysyvät, onko mahdollista yöpyä, jos siihen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te olette avaimen pois ottaneet?
Ottako joku avaimen pois lapsiltaan? Kyllä minulla ja miehelläni on edelleen avaimet vanhempiemme koteihin ja olemme jo viisikymppisiä. Jos lukiot on vaihdettu, olemme saaneet uudet avaimet.
Olen samanikäinen ja minullakin on avaimet lapsuudenkotiin. Minä + mieheni ja lapsemme ja sisarusteni lapset, voimme vapaasti käydä vanhempieni luona. Tietysti useimmiten tulee kysyttyä viestillä ovatko itse paikalla, ettei tule hukkareissua. Ja jos eivät ole paikalla ja minulla on sinne asiaa, niin tiedotan käynnistäni ja kerron syyn. En missään tapauksessa alkaisi vaatia omilta jo pois muuttaneilta lapsiltani, etteivät voisi vapaasti tulla lapsuuden kotiinsa, olimme itse sitten paikalla tai ei. Miten kukaan voi noin vain kylmästi alkaa suhtautua omiin lapsiinsa heti kun muuttoauto menee kulman taakse? En vaan käsitä tätä suomalaista lasten ja vanhusten vihaamiskulttuuria...
Pitää ilmoittaa, mutta ilmoittaminen riittää. Ei siis tarvitse kysyä saako tulla, on aina tervetullut. Avain hänellä on vara-avaimena, mutta käyttää sitä vain sovitusti. Kylässä käydessä soittaa ovikelloa.
Mun pojat ilmoittaa tulostaan vaikka ei ole pakollista mutta jos en ole kotona eivät pääse sisään.
Saa tulla milloin vaan. Tietenkin.
Ja annan käteistä joten ostakoot sillä omat sapuskansa, en ota paineita mitä jääkaapissa on juuri silloin kun tulee käymään.
On tervetullut jos olemme kotona, mutta vierailusta tulee sopia etukäteen. Elämme aktiivista elämää ja arvostamme myös harvoin tarjolla olevaa yhteistä aikaa ilman perheen muita lapsia eli aina vierailu ei sovi juuri siihen hetkeen, koska vanhemmat elävät myös omaa elämäänsä, jota lasten tulee kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa tulla on eri asia kuin saa ilmoittamatta tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin juuri sitä vanhempien kotia. En ymmärrä miksi lapsi ei saisi käydä lapsuudenkodissa sillon kun haluaa.
Jos tulee ilmoittamatta, saattaa nähdä vanhempansa harrastamassa seksiä keittiön pöydällä tai katsomassa por*oa olkkarissa.
On se kumma, jos ei kotonaan saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei vain ole hoksannut asiaa. Kannattaa sanoa vaikka tuohon ruokaan vedoten, että haluat tietää milloin on tulossa.
Näin olen sanonutkin, useasti. Esim. viimeksi olin lisännyt juuri 10 min aiemmin ruokaan ainesosan, jota poika ei syö. Jos olisi laittanut viestiä, olisi ollut hyvää ruokaa tarjolla. Ei kuulemma haittaa ja voi sitten syödä vaikka pelkkää leipää.
Taisin joskus vitsaillakin, että laita nyt ihmeessä viestiä, ettei käy niin, että olen kotona vaikka alasti kuin tulee. No, vitsinä otti, ei muutosta käytöksessä.
Ap