Korttitiedot varastettiin, rikosilmoitus?
Mun korttia käytettiin luvatta, mutta korttireklamaation kautta olen saanut rahat jo takaisin joten siinä mielessä kaikki ok. Vaikka nyt vähän turvaton olo onkin... Nyt minua kiinnostaa, että onko täällä kohtalotovereita ja teittekö rikosilmoituksen? Jos teitte, niin tekikö poliisi asialle jotain vai hylkääkö heti, koska tekijää ei ole tiedossa? Mun tapauksessa mulla ei ole mitään hajua, mistä ovat saaneet mun korttitiedot ja rahat olivat menneet Kiinan valuutassa ja lukee vain Bejing. Luultavasti ulkomailla toimiva varas/varkaat.
Kommentit (8)
Kai sen rikosilmon voi tehdä netissä, ei kai siitä haittaakaan ole vaikkei mihinkän johtaisi.
Uuden kortin hankkimista suosittelen.
Ostan paljon Saksan Amazonista ja häiritsee kun nykyään melkein kaikkien myyjien kotipaikka on tuo Kiina. En haluaisi antaa kortti tai muita tietoja.
No oma kortti kopioitiin Venäjällä muutama vuosi sitten, ilmeisesti atm:llä käydessäni...en kiinnittänyt huomiota. Olin jo Mongolian puolella kunnes huomasin tiliotteelta että korttia oli käytetty Intiassa, Mumbaissa. Ilmeisesti bensaa olivat ostaneet.
Tilillä ei kyllä ollut paljoa ehkä 200 egee, mutta sain rahat takaisin tehtyäni rikosilmoituksen. En kyllä muista siitä sen enempää muuta kun sen että tein ilmoituksen ja aika nopeesti rahat oli tilillä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen rikosilmon voi tehdä netissä, ei kai siitä haittaakaan ole vaikkei mihinkän johtaisi.
Uuden kortin hankkimista suosittelen.
Kannattaa heti sulkea kortti. Ilmoittaa pankkiin tietojen varastamisesta, ettei tule itse epäillyksi jostain rikollisesta veivauksesta.
Korttien sulkutiedot kannattaa laittaa puhelimeen ja kirjoittaa vaikka pieneen ruutuvihkoon, joka pysyy mukana eikä hyydy kuten kännykkä. Itse jouduin ottamaan aikanaan tietomurron vuoksi (onneksi ei ollut Vastaamo) omaehtoisen luottokiellon Bisnodelta. Ikävä kyllä se vaikutti työnsaantiin. Toin asian hakemuksissani esille, että toimin kuten vastuuntuntoinen aikuinen toimii kun välittää itsestään ja läheisistään.
Vanhemmista ihmisistä huomaa sen, että eivät käytä nettipankkia tai käyttävät nettipankkia rajatusti. Sain kovalla puhumisella vanhempani rajaamaan korttiensa käyttömaita ja sen lisäksi vuorokausikohtaista käyttörahamäärää pienemmäksi. Jos tulee tarvetta ostaa tonnien tavaroita, silloin voi nettipankissa muuttaa ostospäiväksi rajaa ennen ostoksia ja ostoksien jälkeen taas vetää nettipankin kukkaronnyörit kireälle. Kyllä he jälkeen kiittivät siitä, että neuvoin heitä noin yksinkertaisissa pankkiasioissa.
Mun kortti on kopioitu ja sitä vingutettiin yli kuukauden ajan Yhdysvalloissa. Luottorajakin paukkui yli. Silloin piti tehdä rikosilmoitus niistä tapahtumista, jotka eivät olleet omia. Helppohan se oli todistaa, kun oma reissu loppui noin kuukautta aikaisemmin ja olin toista pankkikorttia käyttänyt Suomessa.
Turhaan teet rikosilmoituksen, jos olet saanut jo rahasi takaisin. Minullekin tuli pitkän ajan päästä poliisilta tutkimattajättämispäätös. Ja luottokorttiyhtiö hyvitti virheelliset tapahtumat ja niistä johtuneet korot.
Myöhemmin on kortin tiedot vuotaneet, mutta ne tapahtumat eivät menneet läpi maarajauksen takia. Pankki vaan ilmoitti, että lähettävät mulle uuden kortin. Olin vasta saanut uuden kortin enkä ollut sitä montaa kertaa käyttänyt. Varmaan jostain nettiostosta vuotanut kun en ollut reissannutkaan. UK:ssa oli yritetty käyttää kahvilassa ja Espanjassa jossain moottoripyöräliikkeessä.
Sama kuin ap:llä. Pistin heti kortin sulkuun, soitin aspaan; uusi kortti tulossa.
Onneksi nyt sentään on 3 pankissa tili, etten nyt ihan tyhjänpäälle pudonnut.
Mutta: ovelia rosvoja - eivät vieneet kaikkia kerralla, vaan kk-veloitus, kustansi mulle n. 70e. Pieni hinta, opetuksesta.
Jja, otan selville kuka/ketkä sen teki, laitetaanpa "päällystakki" päälle. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ostan paljon Saksan Amazonista ja häiritsee kun nykyään melkein kaikkien myyjien kotipaikka on tuo Kiina. En haluaisi antaa kortti tai muita tietoja.
Maksan PayPalin kautta. PayPal ei halua koijareita asiakkaikseen. Jos on ongelma, voi tehdä PayPalille reklamaation ja saa rahansa takaisin. Ainoa minua PayPalin kanssa jymäyttänyt ihminen oli suomalainen kenkähyllyköiden myyjä. PayPal ja eBay kävivät toimiin ja tyypin myyntikanava suljettiin. Sain rahani takaisin PayPalin kautta.
Olisko joku, jolla kokemusta rikosilmoituksen etenemisestä?