Onko ok kerryttää leipäjonon avulla 3 000 euron säästöt?
On tosi stressaavaa, että kun jos joskus onnistuu saamaan jonkun satasen säästöön niin pian jotain hajoaa tai jotain muuta tapahtuu niin että tili on taas nollilla. Pelkään koko ajan, milloin tulee joku isompi vastoinkäyminen enkä enää selviä menoistani. Tahtoisin saada säästöön sellaisen puskurin, jonka avulla voisin nukkua yöni rauhassa. En kuitenkaan keksi mistä voisin enää säästää. Onko ok jos alan käymään leipäjonossa, jotta saisin ruokakuluja alemmas? Tavoitteena siis 3 000 euron puskurirahasto yllättäviä menoja varten, ei mikään etelän matka tai vastaavaa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ompa moraalitonta porukkaa. Se että joku käyttää tukia väärin tms, ei oikeuta omiin vääryyksiin. Se joka näin toimii on huono ihminen. En haluaisi tuntea.
Ja mitähän väärinkäyttöä siinä on jos menee leipäjonoon? Ainakaan omassa kotikaupungissani leipäjonoon meneville ei ole asetettu mitään tulo- tai varallisuusrajoja.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonot ovat pidentyneet, mutta jaettava vähentynyt mm. hävikin vähenemisen vuoksi. Niissä käy ihmisiä, joilla EI OLE muuten ruokaa. Ja sitten niitä, joilla on muutenkin ruokaa.
Niinpä. Fiksut varautuu huonompiin aikoihin jo ennen kuin tilanne pääsee niin pahaksi, että täytyy olla koko viikko syömättä jos ei jostain syystä pääsekään leipäjonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki siellä käyvät säästää rahaa johonkin muuhun tai on mennyt ruokarahat johonkin muuhun tarkoitukseen jos ei ole ruokaa.
Ei tietämystä ihmisten elämäntilanteista kun ne poikkeaa tavallisesta turvatusta arjesta?
Sosiaalituillahan sitä arkea juuri turvataan. Työmarkkinatuella hamstrasin raha päivänä perusruoka aineksia kuivakaappiin ja pakastimeen jolla pärjäsi 4 viikkoa jos rahat loppuu ja loppuikin jo puolessavälissä mutta ainakin oli ruokaa. Mitä ne "tilanteet" ovat jos rahat menevät muuhun kuin ruokaan. Sellaiset "tilanteet" pitää poistaa elämästä.
Hamstraaminen oli opittu jo opiskeluaikoina jolloinka oli vieläkin tiukempaa.
Nyt on ruoka ja kaikki kalliimpaa mutta tuttavalleni maksetaan ihan kaikki asumiskulut, lääkkeet, terveydenhoito, silmälasit yms. harkinnanvaraisia sänkyyn, pesukoneeseen, imuriin n. viiden vuoden väliajoin jääden n. 580e ruokaan, hygieniaan+ muut peustarpeet. Käy aikansa kuluksi hävikkiruokajonoissa. Varakkailta lähiomaisilta saa paljon vaatteita ja kenkiä.
Jos ei mitään ala itse sörssimään niin tosi turvattua arkea eikä tarvitse päivääkään töissä raataa.
Nostan hattua. En ole käynyt, mutta sieltä sai aikoinaan aika paskamaisia tuotteita kun näin mitä oli.
Hävikki ei ole vähentynyt, sitä viedään Viroon myytäväksi.
Sinne vaan. On varmaan muitakin jotka säästää rahat muuhun.
Paheksuttavaahan tuo on, mutta kuinka väärin on kostona tehdä törkyrikoksia jollekin, joka olisi tukia ehkä väärin käyttänyt.
Ihmiset tällä palstalla on niin saatanan katkeria ja vihaisia, ettei saisi käydä ruoka jonossa. Ovat juoppoja tai narkkeja. Tai jos köyhä säästää edes 50e pahan pv varalle on joku rikollinen joka joutaa linnaan, kun on hakenut ruokaa.
On se köyhyys SYY vihata ihmisiä joilla menee jo valmiiksi huonosti. Kyllä karman laki kostaa.
Kävin aikoinaan itsekin, kun mies sairastui henkisesti ja hajotti tavaroitani. Poltti vaatteita. Ero ja turvakodin kautta uusi asunto.
Mä todella toivon teille vähintään saman kohtalon jotka haukutte jotain ruoka apua tarvitsevaa.
Ehkäpä olet samanlainen hihittelijä kuin minä. Ei ole akuuttia hätää taloudellisesti, mutta kävin leipäjonossa. Tapasin tuuttuja ja sain sieltä mitä sain, ei kyllä koskaan mitään arvokasta, niin että olisi kovia summia, tonneja jäänyt talteen.
Mutta se mikä ei ole kiellettyä, on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan. On varmaan muitakin jotka säästää rahat muuhun.
Juu ja niitäkin, jotka säästää pahan päivän sijasta etelänmatkaan.
Antaa mennä vaan. Suurin osa leipäjonssa käyvistä ihmisistä pärjäisi ihan hyvin ilmankin.
Näin just joku päivä kaupassa merkkivaatteita käyttävän naisen, joka osti EU:n ruoka-apukortilla suklaata, sipsejä ja limukkaa. Sitä voisi jo sanoa ruoka-avun väärinkäytöksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tällä palstalla on niin saatanan katkeria ja vihaisia, ettei saisi käydä ruoka jonossa. Ovat juoppoja tai narkkeja. Tai jos köyhä säästää edes 50e pahan pv varalle on joku rikollinen joka joutaa linnaan, kun on hakenut ruokaa.
On se köyhyys SYY vihata ihmisiä joilla menee jo valmiiksi huonosti. Kyllä karman laki kostaa.
Kävin aikoinaan itsekin, kun mies sairastui henkisesti ja hajotti tavaroitani. Poltti vaatteita. Ero ja turvakodin kautta uusi asunto.
Mä todella toivon teille vähintään saman kohtalon jotka haukutte jotain ruoka apua tarvitsevaa.
Varmaan haet seuraavankin samanlaisen. Sitten se vaan yhtäkkiä sairastuu. Se on kumma vaan kun näille yhtäkkiä sairastuneille miehille löytyy aina naisia ja niistä eroon lähteneille naisille taas samanlainen yhtäkkiä sairastunut äijä edellisen tilalle. Elämä on joillain ihan sama etenevä kierre. Mikään ei muutu koskaan muuta kuin kunnes on niin vanha ettei saa edes niitä renttujakaan enää.
Käyn itsekin leipäjonossa, vaikka mulla on velaton omistusasunto ja yli 100 000 euron osakesalkku.
Kuinka paljon saat tällä hetkellä säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Näin just joku päivä kaupassa merkkivaatteita käyttävän naisen, joka osti EU:n ruoka-apukortilla suklaata, sipsejä ja limukkaa. Sitä voisi jo sanoa ruoka-avun väärinkäytöksi.
Kas kun ei ollut vielä dimangeja korvissa ja tekoripset.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka nopeasti meinasit tän 3000e kerryttää?
Kuulostaa utopistiselta kun mulla ei mene ruokaan edes vuodessa noin paljoa.
Jos käyttää ruokaan 200 €, 3 000 € saa kasaan jos hakee kaiken ruokansa leipäjonoista 1 v 3 kk ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuohon paljon sanottavaa. Ihmiset on ääliötä suhteessa siihen, kuinka vauhkoontuvat kriittisistä mielipiteistä sosiaalituesta tai vaikka leipäjonoista.Mikään ei varmaan ole helpompaa kun laittaa köyhät heitä arvostelevienkimppuun.
Mitä nuo eivät tajua on, että monesti on tilanne, missä joku ei edes itse paheksu tuon henkilön kommentteja, mutta haluaa usuttaa toiset kimppuun tunteita vetotavalla kampanjalla tyyliin kaikki köyhät ja ne jotka eivät ole syntyneet kulta- tai hopealusikka suussa, kuten myös muut syrjityt vähemmistöt käykää niiden kimppuun, jotka eivät osoita tarpeeksi ymmärrystä tai ovat itse paremmista oloista.
Oikea syy voi olla ihan eri eli kampanjan vetäjä haluaa ajaa ihan muita asioita mihin vetoaa.
Arvosta työtä ja työntekoa!
Sanoo joku joka pelkää veroeurojen vähenemistä? Oikeasti hän ei välitä pätkääkään onko jollain asiat hyvin tai ei tai onko sitä työtä ja rahaa juuri tuolla henkilöllä, eikä itse arvosta sen enempää työntekoa sinänsä kun mitä joku muu.
Häntä ehkä ärsyttää jonkun tietyn henkilön työttömyys ja ovelasti lietsoo vihaa sillä, että tämän henkilön kerrotaan pitävän työtätekeviä luusereina tai jotain muuta paskaa, että on haukkunut nuoria laiskoiksi sossupummi vätyksiksi, vaikka ei ole? Tai on kehunut kuinka helppoa on työttömänä vaikka ei ole? Kaikilla tuollaisilla saadaan kyllä tomppelit liikkeelle.
Muuten, ei kai kukaan ole niin ääliö että ei osaa erottaa karmaa eli sattumaa järjestetyistä rikoksista?
Tämä kysymys kertoo sen miksi ruokajonot ovat nykyään niin pitkiä. Suurin syy ei ole se että ihmisillä ei ole enää varaa ruokaan vaan siitä että kynnys mennä ruokajonoon on madaltunut. Ennen ruokajonoon eivät menneet kuin ne joilla oli pakottava tarve eikä muuta mahdollisuutta. Nykyään ruokajonoon menee myös sellaisia joilla olisi oikeasti varaa ruokaan mutta he haluavat käyttää rahansa muuhun. Minusta tämä on epäreilua, koska silloin niille joille ruokajono on ainoa mahdollisuus jää vähemmän ruokaa. Ruokajonot ovat nimenomaan heitä varten, ei niitä varten jotka haluavat säästää rahaa.
Nyt on nyt ja 20 vuotta sitten oli 20 vuotta sitten. Jos silloin jaettiin ääriään myöten täynnä olevia kasseja kaksin käsin kannettavaksi asti, miksei apajille olisi voinut mennä muutkin kuin nälkäkuoleman partaalla olevat poikkeusyksilöt?