HS: Kokoomuksen Mia Laiho haluaa korvata suljettavien museoiden työntekijät "vapaaehtoistyöllä"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010786127.html
Museoiden kunnostamista, korjausrakentamista, siivoamista, näyttelytilojen ylläpitoa, kahvioiden pitoa, kiinteistönhuoltoa ja hankintoja voitaisiin Laihon mukaan ulkoistaa "vapaaehtoisille" ilman palkkaa.
Ilmoittautuuko Laiho itse yhdeksi vapaaehtoiseksi vai pitääkö taas muiden tehdä 0€ palkalla "talkoita" kun itse nostaa 7000 euron kuukausipalkkioita kokouslisineen?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnetietouttahan ei tarvita. Ei lasten tarvitse tietää, millaisissa rakennuksissa esi-isänsä ovat asuneet.
Mahdetaanko nuo eri maakuntien perinnehirsiaitat jättää paikoilleen? Hyvää polttopuuta niistä saisi.Suomessa olisi paljon talomuseoita, vaikka niistä 90 % lakkautettaisiin.
Seurasaari sijaintina on kyllä hyvä. Perähikialle on haastavampaa lähteä. Tuonne on koottu eri maakuntien aittoja. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että lapissa rakennustapa on poikennut itä-Suomesta ja taas länsi-Suomesta.
Ei sillä ole enää väliä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi miettiä mikä museo, onko se tarpeellinen todella ja järkeä - esimerkiksi klassinen maalaustaide on järkevää tai Suomen historiaa tallentava museo. Ilmeisesti siis työntekijästä harjoittelijaksi. Kuten pajalla on harjoittelijoita askartelupuuhissa. Sitähän politiikka on, osa äänestää ja hyväksyy hiljaisesti köyhien heikennystä.
Suomen historiaa tallentava museo.
Minun mielestäni kaikki museot tallentavat suomalaisten historiaa, jotkut yleislinjalla, jotkut erikoistuvat johonkin tiettyyn elämän haaraan, kuten nyt vaikkapa merenkulkuun merimuseo, ilmailumuseo lentämiseen, poliisimuseo poliisiin liittyviin asioihin jne...
Turun linnan olisi voinut sulkea! Kivihän ei homehdu. Ja esineistö kuitenkin talletetaan jonnekin varastoon ja suojataan.
Eikä yrityksiä voisi johtaa talkoohengellä ilman palkkaa? Miten se on aina nämä jo valmiiksi pientä palkkaa saavat keiden pitäisi tehdä työtä ilmaiseksi? Miten lastenhoito on kutsumusammatti, josta voi ehkä pari ropoa hyväntahdoneleenä antaa, mutta kukaan ei ikinä sano että pelkkä lakimiehenä toimiminen ja oikeuden puolustaminen on ihan riittävä palkkio, ei niille mitään rahaa tarvitse antaa.
Siis ideahan on loistava! Juuri jotain tällaista homma voisi olla pari pvä/vko yhteiskunnan tukien vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikä yrityksiä voisi johtaa talkoohengellä ilman palkkaa? Miten se on aina nämä jo valmiiksi pientä palkkaa saavat keiden pitäisi tehdä työtä ilmaiseksi? Miten lastenhoito on kutsumusammatti, josta voi ehkä pari ropoa hyväntahdoneleenä antaa, mutta kukaan ei ikinä sano että pelkkä lakimiehenä toimiminen ja oikeuden puolustaminen on ihan riittävä palkkio, ei niille mitään rahaa tarvitse antaa.
Koska esim lakimiehenä toimiminen vaatii paljon opiskelua ja asioihin perehtymistä. Jotain museokahvilaa tai talokierrosta taas kuka tahansa voi pitää yhden päivän viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärivalan vannoneethan ovat kusumusammatissa. Ei siitä mitään palkkaa pidä maksaa kun on nyt niin ikävä ja kauhea taloustilanne.
Kansanedustajatkin ovat luottamustehtävässä kansan asialla. Eiköhän sinne löydy tuhansia halukkaita vapaaehtoisperusteisesti ilman palkkaa.
Lääkärit eivät enää vanno mitään valaa valmistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Neuvostokokoomuksen palkaton työnteko ja rahaton yhteiskunta koskee vain työläisiä, joihin lasketaan muut kuin julkisen sektorin ja järjestöjen ylimmissä viroissa toimivat.
Vierailija kirjoitti:
No tämä on se kokoomuksen next level-utopia: kansa tekee työt, kellekkään ei makseta palkkaa ja valtio näin säästää (!?). Hämmentävää.
Oletan että mia laiho tässä tapauksessa tekee oman työnsä ilman palkkaa.
Eikö? Mikä yllätys!!
Mitäs se Mia Laiho totesikaan tässä äskettäin: "50 euroa on iso raha". (Tosin hänen vastaanotollaan ei sillä summalla saa kovinkaan montaa minuuttia lääkärinpalveluja.)
Perskokkareiden äänestäjät nyt ainakin ilmoittautuvat innolla talkootöihin. Itseaiheutettuun ongelmaa löytyi kelpo ratkaisu.
Hänhän voi itse osallistua ilmaiseen iltatyöhön. Hyvin pystyy tuollaisella palkalla arki-illat hääräämään vapaaehtoistyössä, ilmaiseksi rempaten ja siivoten. Esimerkillä johdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin 3 miljoonan säästön vuoksi merkittäviä kulttuurimme kannalta ratkaisevien aikojen tiloja suljetaan! Tämä summa on murto-osa esim.puoluetuista, eduskunnan sisäisistä hankinnoista, puhumattakaan esim.yritystuista ja maataloustuista! Kun kulttuuri tapetaan, ei maasta ole jäljellä kuin kuoret! Persut siis haluaa tätä?
Muutamaan täysin turhaan kosulttipalkkioon tuo menee hetkessä. Museoiden väki on pääsääntöisesti hyvin pienipalkkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärivalan vannoneethan ovat kusumusammatissa. Ei siitä mitään palkkaa pidä maksaa kun on nyt niin ikävä ja kauhea taloustilanne.
Kansanedustajatkin ovat luottamustehtävässä kansan asialla. Eiköhän sinne löydy tuhansia halukkaita vapaaehtoisperusteisesti ilman palkkaa.
Lääkärit eivät enää vanno mitään valaa valmistuttuaan.
No, ilmankos.
Aiemminkin ilmaista rahaa vastaan tehtiin jotain tytötä, viimeksi kesällä kävin Lohjan vanhalla teollisuualueella katsomassa tällaista, hyvää kädenjälkeä. Todellakin jokainen työtön 1pvä/vkossa museolle ja sillä ansaitsee sitten yhteiskunnan tukirahat. Samalla tavalla voisi työllistää myös siivousala ja vanhusten ruoka/kuivitushuolto.
"Hei vaan! Saako yllättyä?" (Petteri Orpo)
Vaali mainos
Meillä tehdään orjia.
-Kokoomus-
Laiho ihmetteli taannoin sitä, kuinka Suomessa voi yhä olla 700 000 ihmistä digipalvelujen ulkopuolella. Voin mainita yhtensä esimerkkinä tästä oman mummoni, joka on 94-vuotias. Hänelle on turha alkaa enää opettamaan mitään tietokoneen, saati älypuhelimen käyttöä, kun ei hän ole koskaan ollut niistä edes kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Laiho ihmetteli taannoin sitä, kuinka Suomessa voi yhä olla 700 000 ihmistä digipalvelujen ulkopuolella. Voin mainita yhtensä esimerkkinä tästä oman mummoni, joka on 94-vuotias. Hänelle on turha alkaa enää opettamaan mitään tietokoneen, saati älypuhelimen käyttöä, kun ei hän ole koskaan ollut niistä edes kiinnostunut.
Laura "Saako Suomessa joku muka palkkaa alle 2 600 €/kk?" Räty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tyypillistä kokoomusta. Oikeasti, kehtaavatkin kutsua itseään sivistyspuolueeksi.
Vaikka kaikki Suomen museot laitetaan kiinni,minä en huomaa elämässäni muutosta,se ei ole elinehto.
Vaikka kaikki Suomen jäähallit laitettaisi kiinni ja jäät sulatetaisiin,minä en huomaisi elämässäni muutosta, se ei ole elinehto.
Jatketaanko?
Vierailija kirjoitti:
Mia Laihon ajatuksineen voisi pistää näytille museoon.
Meillä ei enää ole mitään vakaata toimeentuloa edes keskivertokansalaisella. Epävarmuudessa eletään ja sieltä täältä haalitaan toimeentuloa. Hinnat on tuplaantuneet 2000-luvun alusta mutta palkat tuskin lainkaan nousseet pienipalkkaisilla.
Sitten vielä VAPAAEHTOISTYÖHÖN?😂😂😂
Minä olen aikanani tehnyt yli 10 vuotta vapaaehtoistyötä, kun olin töissä mm SPR:lle nuorison urheilulle. Nyt ole sairauspäivärahalla, joten en voi tehdä, enkä Vaikka olisin työtön, muuten voisinkin tehdä. Olin pienituloinen, ja vaikka jouduin itse maksamaan mm. matojani, silti tein.
M.Laiho voi tulla uudestaan räkättämään asiasta, kun on itse työssäkäyvänä ja paljon tienaavana tehnyt itse yhtä kauan aikaa vapaaehtoistyötä, kuin minä.
Persujen äänestäjät hurraa. Heistä jokaiselta vois ottaa palkat pois kun mitään rahaa tarvi