Pensionärsorganisationerna slår tillbaka och påpekar hur mycket stöd de unga har fått
I dagens tidning vill pensionärsföreningarna reda ut, hur mycket understöd de unga har fått som dagens pensionärer aldrig fick.
Pensionärsorganisationerna missar flera punkter av vilken en är att deras pensioner aldrig har minskats, trots att de är de största vinnarna. En annan sak som går förbi är det, att pensionärerna aldrig har betalat de ungas understöd.
Hur är det med dem som varken är pensionerade eller unga? Deras pensioner är skurna, de får inga understöd och de betalar både pensionerna och de ungas understöd.
Är det ännu någon som undrar varför Finlands överlägset största emigrantgrupp är mellan 15 och 44 år gamla?
Kommentit (29)
Monella eläkeläisellä on parempi eläke kuin monella työntekijällä palkka. On talo, auto, mökki ja varaa matkustella kalliilla valmis- ja kiertomatkoilla. En hyväksy niiden kitinää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella eläkeläisellä on parempi eläke kuin monella työntekijällä palkka. On talo, auto, mökki ja varaa matkustella kalliilla valmis- ja kiertomatkoilla. En hyväksy niiden kitinää yhtään.
Det är en svår jämförelse, men då vareviga av dagens pensionärer får något i stil med 4 - 7 gånger sin egen insats och det redan från den dagen de fyllde 55 år om de så ville, tar nog effektivt bort all rätt att gnälla.
Då dagens pensionärer i snitt lever till 82 års ålder, borde de som pensionerar sig om några år nå upp till 100 år i snitt för att ha förhållandevis lika lång tid på pensions.
No joo, mutta kun otetaan huomioon nykyinen työelämä, harva on töissä yhteen putkeen 30-40 vuotta kuten moni eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Det är en svår jämförelse, men då vareviga av dagens pensionärer får något i stil med 4 - 7 gånger sin egen insats och det redan från den dagen de fyllde 55 år om de så ville, tar nog effektivt bort all rätt att gnälla.
Då dagens pensionärer i snitt lever till 82 års ålder, borde de som pensionerar sig om några år nå upp till 100 år i snitt för att ha förhållandevis lika lång tid på pensions.
No joo, mutta kun otetaan huomioon nykyinen työelämä, harva on töissä yhteen putkeen 30-40 vuotta kuten moni eläkeläinen
Mä olin 45 vuotta putkeen töissä, ei mammalomia eikä juurikaan sairauslomia.
Kyllä tomaatinpoimijoille maksetaan samoin kuin muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Jag har många möbler i mitt rum.
Oj vad bra, då kan du bränna dem 😂😂
Bara skölden varor kan uphittas från Grankulla. Med vilka granner är det rättighet som saavasi mmed profilinspektorare.
Vierailija kirjoitti:
Bara skölden varor kan uphittas från Grankulla. Med vilka granner är det rättighet som saavasi mmed profilinspektorare.
Det kan uphittas med granhulters mammor, de är hulliga när don kommerna med de andra
Vierailija kirjoitti:
Javist, men grannar kan åckså vara lire upfittig om de inte har medellande utan notifigerig
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 70. Kerkeen ennen eläköitymistä saada lähemmä 60 vuotta työelämässä.
Alotin työt 19 vee, pääsen eläkkeelle 68 ja risat.
Sukuni 40 luvulla syntyneet pääsivät 60 veenä.
Ja aika monet heistä ovat vielä hengissä.
Eikö näitä hjyrrejä saada täältä buiss?
Jag är inte så intresserad av den här pensionärsdiskussionen, men jag är glad att även svenska talas på bebis.fi.
Vierailija kirjoitti:
Jag är inte så intresserad av den här pensionärsdiskussionen, men jag är glad att även svenska talas på bebis.fi.
Har du tomater at sälja? Vai oletko vain poimija?
Vierailija kirjoitti:
Skulle du inte må bättre på den där Yhteislauta som marknadsförs så hårt här?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skulle du inte må bättre på den där Yhteislauta som marknadsförs så hårt här?
Men inte dom som poimii tomater får någre andra? Vil du gärnå huudan vi kan hitaasti dom?
Vierailija kirjoitti:
Egentligen var tanken inte att diskutera pensionärer, utan den delen av befolkningen som betalar allt. Unga skyller på pensionärerna och nu ger pensionärerna tillbaka genom att racka ner på unga. Varken unga eller pensionärer betalar för sig själva. De som sköter om betalningen ligger helt utanför diskussionen. Därför tar de i all tysthet och lägger av med det i en takt av 15.000 - 20.000 pax/år.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egentligen var tanken inte att diskutera pensionärer, utan den delen av befolkningen som betalar allt. Unga skyller på pensionärerna och nu ger pensionärerna tillbaka genom att racka ner på unga. Varken unga eller pensionärer betalar för sig själva. De som sköter om betalningen ligger helt utanför diskussionen. Därför tar de i all tysthet och lägger av med det i en takt av 15.000 - 20.000 pax/år.
Ei tomaatteja poimimalla noin paljon tienaa, turhaan uhoat
Mene jollekin muulle foorumille sönköttämään ruotsia, kiitos.