Jääkaapissa on 2 päivää vkp:n ylittänyt raaka lohifilee. Vastaa tähän, jos et laittaisi sitä ruoaksi itsellesi
Kommentit (27)
Laittaisin, ei se lohi tiedä päiväystään. Pari päivää ei meinaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kypsentää heti kun on ostanut, sitten säilyy pitempään.
Vaan kyllä kärsii lämmityksestä, kuivuu. Paras laittaa pakastimeen, jos ei ennen viimeistä käyttöpäivää ehdi käyttämään. Sielläkään ei kannata liian kauaa säilyttää ja kannattaa pakata hyvin. Itse käärin ensi alumiinifolioon ja sitten muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu, käyttöpäivän ylittänyt vakuumissa voi olla riski botulismin takia, mutta enempi se koskee savustettua. Terve ihminen kestää lievän ruokamyrkytyksenkin.
En kuitenkaan ottaisi riskiä, ei se niin mukavaa ole. Mieluummin laittaisin pois.
En tule laittamaan ruokaa vanhentuneesta lohifileestäsi.
Käytännössä viimeinen käyttöpäivä merkinnöissä on aina päivä pari turvavaraa, koska eihän sitä oikeasti voi tarkalleen määritellä koska se muuttuu syömäkelvottomaksi.
Käytännön syistä valmistajan kannattaa pistää viimeinen käyttöpäivä varman päälle enneaikaiseksi ettei saa valituksia ja korvausvaatimuksia.
Periaatteessa aina on siis aina syötävää vielä päivän tai pari yli.
Ilman muuta jos on raikkaan hajuinen, syödään suolakalaa ihan raakana, eihän se ole sen kummoisempaa.
En minäkään luottaisi hajuaistiini. Vatsani on herkkä, olen saanut lievän ruokamyrkytyksen ruoasta, joka tuoksui ja maistui ihan hyvältä, mutta oli ollut jo pari päivää jääkaapissa (lohipatee). Kukaan muu ei sairastunut, vain minä. Ihmiset kestävät vanhoja ruokia eri tavoilla.
Kyllä varmasti lohi, joka on jo pari päivää yliajalla, jo haiseekin pahalta.