Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasten täytyy asettaa pahimmuusjärjestykseen koiran, hiiren tai kärpäsen tappaminen elämänkatsomustiedon tunnilla?

Vierailija
24.10.2024 |

Samassa listauksessa koulukaverin pahoinpiteleminen. Omituista minusta teettää moisia arvottamisia. 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sulla pohtimista koko illaksi.

Vierailija
2/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saako kärpäsen tai hiiren tappaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Minä olen tätä jo aamusta lähtien pohtinut ja siksi haluaisin kuulla mielipiteitä. ap 

Vierailija
4/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävässä olisi pitänyt olla tilaa luetella koko luokan oppilaat.

Vierailija
5/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalipohdintaa. Aika karsea asettelu kyllä, vähintään k15 settiä

Vierailija
6/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lapsia kannattaa opettaa miettimään mitä voi tehdä ja millä perusteella. Jos näitä ei koskaan pohdi, ihminen jää moraalisesti alamittaiseksi, ja saattaa kyseenalaistamatta hyväksyä minkä tahansa tahon väitteet siitä mikä on oikeaa ja väärää. Pian hän onkin jo fundamentalistien riveissä pomm itta massa toisin ajattelevia.

Vierailija
7/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap ymmärsi miksi lasten kannattaa miettiä moraalikysymyksiä?

Vierailija
8/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤔 mitä jos lapsi tykkää enemmän hiiristä kuin koirista? tai kärpäsistä enemmän kuin koirista ja hiiristä? mitähän päätelmiä opettaja mahtaa tehdä. rupesin miettimään että jos itse olisin lapsi ja pitäisi valita niin hiiri olisi noista ollut lapsena minulle se pahin koska minulla oli hiiriä lemmikkinä ja koiria taas en voinut sietää koska naapurin saksanpaimenkoira oli kerran tullut aidan yli kimppuuni kun leikin pihalla.

Vierailija
9/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että lapsia ohjataan oikeaan kuitenkin jo ennen sitä vanhempien ja opettajien avulla, tarinoidenkin avulla. Outo kysely. Joku psykopatiatestikö se on?

Vierailija
10/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤔 mitä jos lapsi tykkää enemmän hiiristä kuin koirista? tai kärpäsistä enemmän kuin koirista ja hiiristä? mitähän päätelmiä opettaja mahtaa tehdä. rupesin miettimään että jos itse olisin lapsi ja pitäisi valita niin hiiri olisi noista ollut lapsena minulle se pahin koska minulla oli hiiriä lemmikkinä ja koiria taas en voinut sietää koska naapurin saksanpaimenkoira oli kerran tullut aidan yli kimppuuni kun leikin pihalla.

Tuossa on varmasti ollut ajatus, että lapsi miettii, millä perusteella hän arvottaa minkäkin otuksen. Oikeaa vastausta ei ole. Ehkä opettaja olisi voinut jatkaa sinun kanssasi keskustelua pyytämällä sinua miettimään, onko sinun omat kokemukset eri lajin eläimistä hyvä syy asettaa ne eläimet tappolistalla eri kohtiin. Ja jos ei, niin millä perusteilla tuollaisen listan voisi tehdä. Ovatko jotkin syyt parempia kuin jotkin toiset syyt?

Vierailija
11/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun et-ope ei arvostellut varsinaisia ratkaisuja vaan sitä, oliko pohtinut ja osasiko perustella pohdintojaan

Itse vastaisin samalla tavalla: perustuen henkilökohtaiseen kokemukseeni kyseisistä olennoista. Tuota pahoinpitelyn rinnastamista pitäisi vähän miettiä

Vierailija
12/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voight-Kampff -testi.

Vierailija
13/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisitko palavasta talosta yksinhuoltajaäidin, alkoholistin, down-lapsen vai pääministerin?

Noilla kysymyksillä on tarkoitus pohtia oikeaa ja väärää ja moraalia.

Eiköhän tuohon liity keskustelua onko kärpäsen tappaminen vähemmän väärin kuin koiran tappaminen ja miksi joku olento on vähemmän arvokas kuin toinen.

Vierailija
14/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että lapsia ohjataan oikeaan kuitenkin jo ennen sitä vanhempien ja opettajien avulla, tarinoidenkin avulla. Outo kysely. Joku psykopatiatestikö se on?

Ei tällaisissa yleensä ole mitään "oikeaa vastausta" vaan tarkoitus on opettaa kyseenalaistamaan ja pohtimaan. Eikä maailma todellakaan ole niin yksinkertainen, että joka tilanteessa olisi joku selvästi oikea tai väärä tapa toimia

Vierailija
15/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastaisitko palavasta talosta yksinhuoltajaäidin, alkoholistin, down-lapsen vai pääministerin?

Noilla kysymyksillä on tarkoitus pohtia oikeaa ja väärää ja moraalia.

Eiköhän tuohon liity keskustelua onko kärpäsen tappaminen vähemmän väärin kuin koiran tappaminen ja miksi joku olento on vähemmän arvokas kuin toinen.

Pelastaisin yh-äidin, koska saa aiheetonta lokaa niskaansa mielettömästi ja siksi karmansa on noista kaikista korkein. Suorastaan jumalallinen. Alkkis varmaan helpottuisi kuolemasta. Down-lapsi "herran haltuun" koska ei pärjää kovassa yhteiskunnassa (en pidä kuolemaa rangaistuksena vaan se voi olla myös vapautus) ja pääministeri nyt evvk. En tiedä kuinka paljon sillä on oikeasti mitään merkitystä, kuka siinä pääministerin pallilla heiluu. Saattaa olla toki hyväkin ihminen, mutta näiden tietojen perusteella en voi tietää

En varmaan tässä tapauksessa heittäisi arpaa, kun kuitenkin jotain käsitystä useamman noista elämästä ja olosuhteista. Jossain muussa tapauksessa voisin heittää. Jos listassa olisi mies niin päästäisin taivaaseen ihan sen vuoksi, että olisi yksi ahdistelija vähemmän ja mieskin pääsisi seksuaalisista tuskistaan!

Vierailija
16/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällaisissa yleensä ole mitään "oikeaa vastausta" vaan tarkoitus on opettaa kyseenalaistamaan ja pohtimaan. Eikä maailma todellakaan ole niin yksinkertainen, että joka tilanteessa olisi joku selvästi oikea tai väärä tapa toimia

Ai, että koulu opettaa kyseenalaistamaan asioita:D

Vierailija
17/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole ihan hyvä. Moni varmaan laittaa järjestykseksi kärpänen, hiiri, koira, mutta miksi. Sehän on hienoa lasten kanssa miettiä, että miksi ajattelemme niin ja voiko niitä oikeasti järjestää noin tai millään muullakaan tavoin. Me ainakin pohditaan näitä asioita ihan kotonakin.

Vierailija
18/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET on monesti vähän filosofiaa. Moniin siellä käytäviin asioihin ei ole oikeita tai vääriä vastauksia vaan pointtina on opettaa lapsia ajattelemaan.

Vierailija
19/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli sitä mieltä, että koiran, hiiren ja kärpäsen saa tappaa, ET-opettaja oli toista mieltä. Hän halusi järjestyksen ja lapsi ilmoitti, että sellaista ei ole, arvotti miten tahansa, eläimet ovat samanarvoisia koosta tai haitasta riippumatta. On asioita, joita ei voi laittaa järjestykseen.

Ja kas, todistukseen tuli 6, vaikka lapsi osasi asian, hän vain ajatteli toisin kuin opettaja.

Vierailija
20/42 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni oli sitä mieltä, että koiran, hiiren ja kärpäsen saa tappaa, ET-opettaja oli toista mieltä. Hän halusi järjestyksen ja lapsi ilmoitti, että sellaista ei ole, arvotti miten tahansa, eläimet ovat samanarvoisia koosta tai haitasta riippumatta. On asioita, joita ei voi laittaa järjestykseen.

Ja kas, todistukseen tuli 6, vaikka lapsi osasi asian, hän vain ajatteli toisin kuin opettaja.

On mahdollista, että lukuvuoden todistusarvosanaan vaikuttivat muutkin tekijät, kuin tämä yksittäinen pohdinta.. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi