Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että kaikki tapaamani äidit on ns. vanhoja äitejä?

Vierailija
24.10.2024 |

Olen 45-vuotias, lapseni on 5. Hän on päiväkodissa, ja kaikkien ryhmän lasten äidit on suunnilleen ikäisiäni. Samoin aina kun olemme käyneet neuvolassa, niin neuvolan käytävillä istuvat äidit (myös raskaana olevat) ovat olleet suunnilleen ikäisiäni, tai noin 40 siis. Sama koskee kaikkia äitejä, joita asuu naapuristossa, ovat saaneet lapsensa noin 35-45 -vuotiaina. En ole oman lapseni syntymän jälkeen kohdannut oikeastaan missään nuoria äitejä, sellaisia 18-30 -vuotiaita. Mistä tämä voi johtua? Asun Espoossa. Onko täälläpäin vain tapana saada lapset myöhään, siis noin nelikymppisenä?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen 45, ja mun lapseni on 23. En ole enää aikoihin viettänyt aikaani sen enempää neuvolassa kuin päiväkodissakaan. Todennäköisimmin näkisit meidät lapseni kanssa yhdessä lounaalla, sikäli kun töiltä ehditään.

Tottakai näin. Mutta missaat nyt täysin pointin. Niitä parikymppisiä äitejä, jotka nyt tällä hetkellä saavat lapsia, heitä ei näy täällä missään. Eli heitä ei juuri ole (ainakaan täällä). Puhun nykyhetkestä. En niistä äideistä kuin sinä, jotka sai lapsensa 20 vuotta sitten. Ap

Käy alkuun jossain Suvelassa. 

Sille suunnalle minulla ei ole asiaa. Tosin sille suunnalle ei ole asiaa oikeastaan kenelläkään, joka ei asu siellä, eihän siellä nimittäin ole käytännössä muuta kuin asuintaloja. M

Itse asun keskiluokkaisella pientaloalueella Espoossa, enkä ymmärrä ap:n jankutusta. Ei, tuollaista ilmiötä ei täällä ole. Tuoreita äitejä on täällä vähän alle 30-vuotiaista päälle 40-vuotiaisiin. Ei todellakaan niin, että kaikki olisi nelikymppisiä.

Ehkä ap näkee sen, mitä haluaakin nähdä? Oma ikä arka paikka?

Vierailija
42/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen 45, ja mun lapseni on 23. En ole enää aikoihin viettänyt aikaani sen enempää neuvolassa kuin päiväkodissakaan. Todennäköisimmin näkisit meidät lapseni kanssa yhdessä lounaalla, sikäli kun töiltä ehditään.

Tottakai näin. Mutta missaat nyt täysin pointin. Niitä parikymppisiä äitejä, jotka nyt tällä hetkellä saavat lapsia, heitä ei näy täällä missään. Eli heitä ei juuri ole (ainakaan täällä). Puhun nykyhetkestä. En niistä äideistä kuin sinä, jotka sai lapsensa 20 vuotta sitten. Ap

Käy alkuun jossain Suvelassa. 

Sille suunnalle minulla ei ole asiaa. Tosin sille suunnalle ei ole asiaa oikeastaan kenelläkään, joka ei asu siellä, eihän siellä nimittäin ole käytännössä muuta kuin asuintaloja. M

No kyselit, eikö Espoossa ole nuoria äitejä. Nuoret espoolaisäidit voisivat olla köyhiä (opiskelijoita tai työttömiä) ja asuvat just sillä suunnalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja olen täällä töissä. Meidän työpaikalla lapsia on viime aikoina saaneet vain nelikymppiset. Toki meillä on sitten töissä monta 40-50 -vuotiasta, joilla on jo lukioikäisiä lapsia. Mutta nuoremmista työntekijöistä kukaan ei ole saanut lapsia eikä heillä ole ennestään lapsia. Eli kyllä tämä lienee joku ilmiö ainakin Pk-seudulla, että tällä hetkellä vain noin nelikymppiset lisääntyy. 

Tämähän on täyttä tuubaa. Sinun työpaikka ei ole sama kuin koki pk-seutu. Enemmistö lapsista syntyy edelleen kolmekymppisille ja alle neljäsosa lapsista syntyy 35 täyttäneille.

Vierailija
44/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten et vaan osaa arvioida ikiä. Pikkulapsiaika on rankkaa, joten nuoruuden hehku on olematonta.

Vierailija
45/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten et vaan osaa arvioida ikiä. Pikkulapsiaika on rankkaa, joten nuoruuden hehku on olematonta.

No kyllähän sen nyt näkee jos kasvoissa on jo selkeitä juonteita. Ei se johdu pikkulapsiajan rankkuudesta vaan iästä.

Vierailija
46/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsen 24-vuotiaana ja lapsi on nyt 15v. Melkein kaikkien kavereidensa vanhemmat ovat huomattavasti vanhempia kuin minä, yli 50v. Helsingissä asutaan, kaupunginosassa, jossa asuu perheitä niin arvotaloissa, kuin kaupungin asunnoissa. Olen itsekin huomannut, että kovin nuoria äitejä ei enää näy katukuvassa, mutta on totta, että ikää on vaikea arvioida.

Vierailija
47/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja olen täällä töissä. Meidän työpaikalla lapsia on viime aikoina saaneet vain nelikymppiset. Toki meillä on sitten töissä monta 40-50 -vuotiasta, joilla on jo lukioikäisiä lapsia. Mutta nuoremmista työntekijöistä kukaan ei ole saanut lapsia eikä heillä ole ennestään lapsia. Eli kyllä tämä lienee joku ilmiö ainakin Pk-seudulla, että tällä hetkellä vain noin nelikymppiset lisääntyy. 

Tämähän on täyttä tuubaa. Sinun työpaikka ei ole sama kuin koki pk-seutu. Enemmistö lapsista syntyy edelleen kolmekymppisille ja alle neljäsosa lapsista syntyy 35 täyttäneille.

Ei se nyt tuubaa ole vaan yksi esimerkki alueelta. Kerroin vain tehneeni saman havainnon kuin aloittaja. Oletpas sinä hyökkäävä.

48/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan huolestuttavaa, kun ihmiset opetetaan uhkaamaan biologiaa. Jos haluaa lapsia, kannattaa varautua siihen että se oma hedelmällisyys alkaa yleensä heikentyä 30v jälkeen. Toisella nopeasti, toisella hitaammin. Miesten yleinen hedelmällisyys on myös vuosi vuodelta heikompi tilastojen mukaan, eli onnea yritykseen sitten 45 vuotiaana.

Vierailija
49/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vaikutelma. Kolmekymppisistä moni voi olla vielä sinkkukin ja jokunen sinkku tai parisuhteessa elävä ehkä hankkii ensin asunnon. Vakityön tai pidemmän työn saaminen voi vaikuttaa ensin jonnekin muuttamiseen. Työpaikalla näkyy lähinnä paljon lapsettomia, lapsen jo eri vaiheessa hankkineita ja joitain 35-45 iässä lapsen saaneita tuoreempia äitejä.

Yksittäiset nuorehkot ovat saaneet lapsia ja jääneet vapaalle mutta eivät yleensä sen jälkeen palaa samaan työhön. Jos eivät ole vakituisia kuten nuoret yleensä eivät, vaikka paikka taas avautuisi eivät hae tai muusta syystä heitä ei näy.

Vierailija
50/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7173 kirjoitti:

Minusta on vaan huolestuttavaa, kun ihmiset opetetaan uhkaamaan biologiaa. Jos haluaa lapsia, kannattaa varautua siihen että se oma hedelmällisyys alkaa yleensä heikentyä 30v jälkeen. Toisella nopeasti, toisella hitaammin. Miesten yleinen hedelmällisyys on myös vuosi vuodelta heikompi tilastojen mukaan, eli onnea yritykseen sitten 45 vuotiaana.

Tämäkään ei nyt ole se pointti. Eikä ihmisiä mitenkään opeteta uhmaamaan biologiaa. On monia syitä miksi lasta ei ole mahdollista saada nuorena. Esimerkiksi sopivan kumppanin puuttuminen, epävakaa taloudellinen tilanne, epävakaa työtilanne, se ettei vain tule raskaaksi vaikka yrittää jne. En usko, että kukaan nainen alle parikymppisenä varta vasten suunnittelee, että minäpä haluan tehdä lapset vasta nelikymppisenä. Siinä vain käy niin, että lapsen saaminen ei ole mahdollista nuorena, sitten ikää tulee lisää, 30 menee rikki, lapsen saaminen ei ole edelleenkään mahdollista, ja vasta lähempänä neljääkymppiä se onnistuu. Ap

Vierailija
51/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunnista ilmiötä. Olen itse 45-vuotias ja minun silmään vauvojen ja pikkulasten äidit on nuoria. Koen olevani eri sukupolvea. Asun Espoossa.

Myös Tampereen seudulla vauvojen äidit näyttävät 25-30-vuotiailta. Melko harvoin tosin näkee ketään vaunujen kanssa!! Keski-ikäisen näköistä odottajaa tai vauvan äitiä en ole nähnyt vuosiin muuta kuin netissä. 

Esimerkiksi bussissa kulkee nykyään paljon harvemmin äitejä vaunujen kanssa kuin vielä kymmenen vuotta sitten.

Oma auto on lasten kanssa huomattavasti helpompi kulkuneuvo kuin bussi, lisäksi niitä saa nykyään edullisesti, ihan näyttää tässäkin talossa jopa nuoret opiskelijat pitävän noita vanhoja Opelin romuja parkissa...

Vierailija
52/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7173 kirjoitti:

Tämäkään ei nyt ole se pointti. Eikä ihmisiä mitenkään opeteta uhmaamaan biologiaa. On monia syitä miksi lasta ei ole mahdollista saada nuorena. Esimerkiksi sopivan kumppanin puuttuminen, epävakaa taloudellinen tilanne, epävakaa työtilanne, se ettei vain tule raskaaksi vaikka yrittää jne. En usko, että kukaan nainen alle parikymppisenä varta vasten suunnittelee, että minäpä haluan tehdä lapset vasta nelikymppisenä. Siinä vain käy niin, että lapsen saaminen ei ole mahdollista nuorena, sitten ikää tulee lisää, 30 menee rikki, lap

Espoolaisena äitinä sanon, etten tiedä täällä kaltaisiasi äitejä. Käytännössä useimmilla perheellisillä naisilla on täällä 2-3 lasta ja esikoinen saadaan selvästi nuorempana kuin mitä sinä olit.

Yksilapsisia perheitä on havaintojeni mukaan enemmän Helsingissä. Useat kaverini siellä ovat saaneet ainokaisensa 35-40 -vuotiaana. Toista lasta ei sitten ole haluttu, uskallettu hankkia ja joissain tapauksissa saatu, vaikka olisi haluttu. Toki voi olla, että tämä ei ole yleistettävissä. Toisaalta tilastollisesti helsinkiläiset saavat vähemmän lapsia kuin espoolaiset.

Vierailija
53/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan Pk-seudun ns. syntyperäisistä suomalaisista äideistä, jotka ovat viime vuosina saaneet lapsen tai ovat nyt raskaana, niin tottahan se on, että lähes kaikki ovat nelikymppisiä kuten aloittaja. Tietenkin muutama poikkeus on, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Tilastoihin taas sitten vaikuttaa ns. muista maista muuttaneiden tilanne.

Vierailija
54/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat ovat muuttuneet. Vielä 1970-luvulla lapset saatiin useimmiten ikävälillä 20-25 vuotta.

Siis suurin osa sai. Totta kai poikkeuksia.

Nykyään suurin osa lapsista saadaan 30-34 -vuotiaana, ei suinkaan nelikymppisenä. Pysytään faktoissa. 

Tässä on paljon alueellista eroa, tuo on keskiarvo

Vierailija
55/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene Ouluun niin siellä on kaikilla 35-vuotiailla isot lapset ja niitä on vähintäänkin kolme. Itse huomasin tämän, kun siellä työntelin omaani rattaissa ja saman ikäiset vanhemmat kulkivat lähes teinien kanssa. 

Tuolla eletään siis jotain 1940 lukua kun naisilla ei ollut omaa elämää ja he olivat lähinnä synnytys- ja kodinkoneita ja mistään nuoruuden vietosta, bilettämisestä tai matkustelusta ei oltu kuultukaan.

Vierailija
56/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhakuva.

Äidit tilastoissa 

"Naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 29,6 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31,2 vuotta. Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä. Yli 45-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 187 lasta."

Vierailija
57/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä missäpäin asuu. Heldingissä, Espoossa ja Kauniaisissa esimerkiksi naiset ovat korkeammin koulutettuja, tekevät töitä ja saavat lapsensa myöhemmin. Maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissa aimmin. Eli alueellisia eroja esiintyy.

Vierailija
58/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat ovat muuttuneet. Vielä 1970-luvulla lapset saatiin useimmiten ikävälillä 20-25 vuotta.

Siis suurin osa sai. Totta kai poikkeuksia.

Tuolloin suomalaiset työpaikat olivat suomalaisille, kenenkään ei tarvinnut notkua työttömänä työnhakija, ellei varta vasten halunnut ja sellaisia oli todella vähän.

Tuolloin myös palkat olivat järkevät ja naiset pystyivät elämään kotiäiteinä, eikä työttöminä ja siis puhumme nyt ihan perus duunari-tasosta ja valtaosasta kansaa.

Miehilläkin oli vielä aika paljon enemmän moraalia parisuhdeasioissa, joten ei heti juostu ottamaan avioeroa kun lapsi syntyy, joten naisetkin uskalsivat tehdä lapsia miesten kanssa.

Vierailija
59/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan Pk-seudun ns. syntyperäisistä suomalaisista äideistä, jotka ovat viime vuosina saaneet lapsen tai ovat nyt raskaana, niin tottahan se on, että lähes kaikki ovat nelikymppisiä kuten aloittaja. Tietenkin muutama poikkeus on, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Tilastoihin taas sitten vaikuttaa ns. muista maista muuttaneiden tilanne.

Tämähän ei ole totta. Eikä sinullakaan ole mitään tilastoa tietenkään. Yli 40-vuotiaiden osuus synnyttäjistä, varsinkin essisynnyttäjistä on niin pieni, ettei tuo olisi mahdollista vaikka he kaikki olisivat keskittyneet pk-seudulle.

Vierailija
60/89 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhakuva.

Äidit tilastoissa 

"Naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 29,6 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31,2 vuotta. Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä. Yli 45-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 187 lasta."

Äidit tilastoissa ei kerro mitään Espoon tilanteesta. Suomessa on kuntia, joissa lapset saadaan keskimääräistä paljon nuorempina. Sitten taas kuntia, joissa lapset saadaan keskimääräistä selvästi vanhempina. Sinun lukusi on Suomen keskiarvo. Se hämärryttää eri alueiden välisen vaihtelun täysin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi