Mistä johtuu, että kaikki tapaamani äidit on ns. vanhoja äitejä?
Olen 45-vuotias, lapseni on 5. Hän on päiväkodissa, ja kaikkien ryhmän lasten äidit on suunnilleen ikäisiäni. Samoin aina kun olemme käyneet neuvolassa, niin neuvolan käytävillä istuvat äidit (myös raskaana olevat) ovat olleet suunnilleen ikäisiäni, tai noin 40 siis. Sama koskee kaikkia äitejä, joita asuu naapuristossa, ovat saaneet lapsensa noin 35-45 -vuotiaina. En ole oman lapseni syntymän jälkeen kohdannut oikeastaan missään nuoria äitejä, sellaisia 18-30 -vuotiaita. Mistä tämä voi johtua? Asun Espoossa. Onko täälläpäin vain tapana saada lapset myöhään, siis noin nelikymppisenä?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen 45, ja mun lapseni on 23. En ole enää aikoihin viettänyt aikaani sen enempää neuvolassa kuin päiväkodissakaan. Todennäköisimmin näkisit meidät lapseni kanssa yhdessä lounaalla, sikäli kun töiltä ehditään.
Tottakai näin. Mutta missaat nyt täysin pointin. Niitä parikymppisiä äitejä, jotka nyt tällä hetkellä saavat lapsia, heitä ei näy täällä missään. Eli heitä ei juuri ole (ainakaan täällä). Puhun nykyhetkestä. En niistä äideistä kuin sinä, jotka sai lapsensa 20 vuotta sitten. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää juuri Espoon osalta kuluneiden viiden vuoden aikana syntyneiden lasten äitien ikäjakauma. Saisikohan tällaista tilastotietoa ongittua mistään? Koko maan tilastot vääristää, on selvää, että jossain toisaalla Suomessa saadaan lapsen keskimäärin nuorempina kuin täällä. Ap
Espoossakin on suuri määrä nuoria äitejä, mutta he eivät asu siellä keskiluokkaisella pientaloalueella vaan edullisemmilla alueilla ja vuokrakerrostaloissa. Käy joskus siellä oman kuplasi ulkopuolella. Se kaupan kassa tai kotisiivoojasi saattaa olla nuori äiti, joten näe hänetkin ihmisenä.
Univelkaiset, huolestuneet (ja lihoneet) äidit saattavat näyttää kymmenen vuotta vanhemmilta. Kyllä se siitä helpottaa, ja moni näyttää nelikymppisenä nuoremmalta kuin kolmekymppisenä, kun lapset ovat pieniä. Itsellä kävi näin.
En kyllä tunnista ilmiötä. Olen itse 45-vuotias ja minun silmään vauvojen ja pikkulasten äidit on nuoria. Koen olevani eri sukupolvea. Asun Espoossa.
Nuoret äidit on yleensä työttömiä ja hoitaa lapset kotona.
Vierailija kirjoitti:
Maalla saadaan nuorempina, kaupungeissa vanhempina noin keskimäärin. Maaseudulla se että saa 30v:nä voi tuntua paikallisille tantoille "vanhalta", kun kaupungissa 35:vt vasta pohtivat koko asiaa
Asun kaupungissa ja tässä talossa asuu alle 40 vuotiaita joilla on lapset jo koulussa, yks alle 25 vuotias pienen taaperon äiti asuu myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen 45, ja mun lapseni on 23. En ole enää aikoihin viettänyt aikaani sen enempää neuvolassa kuin päiväkodissakaan. Todennäköisimmin näkisit meidät lapseni kanssa yhdessä lounaalla, sikäli kun töiltä ehditään.
Tottakai näin. Mutta missaat nyt täysin pointin. Niitä parikymppisiä äitejä, jotka nyt tällä hetkellä saavat lapsia, heitä ei näy täällä missään. Eli heitä ei juuri ole (ainakaan täällä). Puhun nykyhetkestä. En niistä äideistä kuin sinä, jotka sai lapsensa 20 vuotta sitten. Ap
Nyt puhutaan noin kolmekymppisistä. Sinä jostain syystä puhut kaksikymppisistå ja nelikymppisistä, unohdat ne kolmekymppiset, jotka muodostaa enemmistön synnyttävistä äideistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää juuri Espoon osalta kuluneiden viiden vuoden aikana syntyneiden lasten äitien ikäjakauma. Saisikohan tällaista tilastotietoa ongittua mistään? Koko maan tilastot vääristää, on selvää, että jossain toisaalla Suomessa saadaan lapsen keskimäärin nuorempina kuin täällä. Ap
Espoossakin on suuri määrä nuoria äitejä, mutta he eivät asu siellä keskiluokkaisella pientaloalueella vaan edullisemmilla alueilla ja vuokrakerrostaloissa. Käy joskus siellä oman kuplasi ulkopuolella. Se kaupan kassa tai kotisiivoojasi saattaa olla nuori äiti, joten näe hänetkin ihmisenä.
No nyt kun mainitsit, niin voin kertoa, että en itsekään asu keskiluokkaisella pientaloalueella vaan edullisemmalla alueella. Ja arvostan paljonkin siivoajien ja kassojen työtä. En tiedä miksi suhtaudut minuun noin ikävän asenteellisesti. Ap
Ite kävin tänään kirkossa.,missä oli äitejä ja vauvoja. Suurin osa noin 20-30-v äideistä. Muutama vanhempi mahtui joukkoon.
Outo päiväkotiryhmä. Ovatkohan tahallaan keskittäneet vanhempien vanhempien lapset samaan ryhmään?
Totta, sama havainto .Yhdellä lapseni kaverilla on alle kolmekymppinen äiti, mutta kaikki muut ovat omaa ikäluokkaani (43v) ja osa jopa vanhempia (ovat jo toisella kierroksella, eli ekat lapset jo aikuisia). Lapsi on nyt 7 vuotias....
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunnista ilmiötä. Olen itse 45-vuotias ja minun silmään vauvojen ja pikkulasten äidit on nuoria. Koen olevani eri sukupolvea. Asun Espoossa.
Myös Tampereen seudulla vauvojen äidit näyttävät 25-30-vuotiailta. Melko harvoin tosin näkee ketään vaunujen kanssa!! Keski-ikäisen näköistä odottajaa tai vauvan äitiä en ole nähnyt vuosiin muuta kuin netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy alkuun jossain Suvelassa.
Sepä mukavaa. Helsingissä tutuissani on suunnilleen oman ikäisiä äitejä, koska olen ystävystynyt lähemmin suunnilleen oman ikäisteni kanssa. Muuten eri yhteyksissä tapaamistani moni on selvästi nuorempi.
Olen 45 ja olen tavannut paljon kolmekymppisiltä vaikuttavia, toki ikiä en ole kysynyt. Lapseni ei ole vielä aloittanut päiväkodissa.
Nelikymppisen oloisiakin tiedän joitain esim. työpaikalta.
Minulle 35-vuotias on melko nuori, joten erilainen vaikutelma voi johtua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy alkuun jossain Suvelassa.
Sille suunnalle minulla ei ole asiaa. Tosin sille suunnalle ei ole asiaa oikeastaan kenelläkään, joka ei asu siellä, eihän siellä nimittäin ole käytännössä muuta kuin asuintaloja. Mihin pyrit ottamalla esimerkiksi koko kaupungin köyhimmän ja surkeimman asuinalueen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Tampereen seudulla vauvojen äidit näyttävät 25-30-vuotiailta. Melko harvoin tosin näkee ketään vaunujen kanssa!! Keski-ikäisen näköistä odottajaa tai vauvan äitiä en ole nähnyt vuosiin muuta kuin netissä.
Toinen tamperelainen komppaa, ei näy keski-ikäisiä vaunujen kanssa. Selkeästi nuorempia kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi bussissa kulkee nykyään paljon harvemmin äitejä vaunujen kanssa kuin vielä kymmenen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun mainitsit, niin voin kertoa, että en itsekään asu keskiluokkaisella pientaloalueella vaan edullisemmalla alueella. Ja arvostan paljonkin siivoajien ja kassojen työtä. En tiedä miksi suhtaudut minuun no
Aloituksesi kysymys kuulostaa perusespoolaiselta, joka elää omassa kuplassaan.
Asun Helsingissä ja olen täällä töissä. Meidän työpaikalla lapsia on viime aikoina saaneet vain nelikymppiset. Toki meillä on sitten töissä monta 40-50 -vuotiasta, joilla on jo lukioikäisiä lapsia. Mutta nuoremmista työntekijöistä kukaan ei ole saanut lapsia eikä heillä ole ennestään lapsia. Eli kyllä tämä lienee joku ilmiö ainakin Pk-seudulla, että tällä hetkellä vain noin nelikymppiset lisääntyy.
Nuoret ovat viisastuneet, elämä ilman lisääntymistä paljon helpompaa. Lisääntymiseen tänä päivänä on tasan nolla (0) kappaletta hyvää syytä.
Niin? Kuka kysyi? Oletko tyhmä.