Uusia luovia tapoja säästää elinkustannuksissa?
Eli hyviksi kokemianne asioita ja vinkkejä saada mahdollisimman paljon säästettyä juoksevissa kuluissa.
kiitos asiallisesta keskustelusta. :)
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkuvälejä voi pidentää ja aikaa suihkussa lyhentää.
Siinä säästää vielä enemmän kun peseytyy julkisissa vessoissa.
Pääsen ilmaiseksi uimaan kerran viikossa. Se siitä ;)
Vierailija kirjoitti:
Taas on "säästövinkkejä" joilla ei oikeasti säästä mitään vaivaan nähden. Kannattaa ennemminkin keskittyä tulojen kasvattamiseen kuin nähdä tuhottomasti vaivaa parin centin säästön vuoksi.
Minä kasvatan tulevia tulojani viikoittain niin ei tarvitse idioottimaisuuksia tehdä.
Aina joka ketjuun tämä sama kommentti ilman että avataan käytännön toimia. Liittyy ehkä jonkunlaiseen sijoittamiseen? Sitä harrastan itsekin niillä säästyneillä pennosilla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5327942/saastovinkit-2024
Näistä olen ottanut käyttöön monta, viimeisimpänä erosin liitosta, jätin vain kassan jäsenyyden.
Tee tämä vain jos työpaikkasi tuntuu vakaalta ja lakia noudattavalta eli et tule tarvitsemaan liiton apua. Itse en ole ihan heti saamassa potkuja koska pulaa on muutenkin vastaavista tekijöistä. On myös iso firma jossa kaikki menee kyllä ammattilaisten toimesta pilkulleen lakien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on "säästövinkkejä" joilla ei oikeasti säästä mitään vaivaan nähden. Kannattaa ennemminkin keskittyä tulojen kasvattamiseen kuin nähdä tuhottomasti vaivaa parin centin säästön vuoksi.
Minä kasvatan tulevia tulojani viikoittain niin ei tarvitse idioottimaisuuksia tehdä.
Aina joka ketjuun tämä sama kommentti ilman että avataan käytännön toimia. Liittyy ehkä jonkunlaiseen sijoittamiseen? Sitä harrastan itsekin niillä säästyneillä pennosilla.
Käytännön toimet ovat niinkin yksinkertaisia kuin "osta osinkoja maksavia firmoja salkkuusi". Ostamalla tiettyjä osakkeita voi saada osinkotuloa jopa useammin kuin kerran kuukaudessa siitä yhtiöstä. Parhaillaan 4 osakkeella voi saada viikoittain pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Aloita lenkkeily. Suosittelen esimerkiksi 10 000-15 000 askelta päivässä (tai 2 tuntia). Lenkkeilyssä on hyviä puolia kunnon kannalta, mutta se myös säästää rahaa, koska lenkkeilyn aikana harvemmin tulee syötyä, shoppailtua tms. samaan aikaan. Jos pidät tuon lenkkeilytahdin niin voit säästää myös kuntosalikustannuksissa tms, jos sellaisella käyt.
Lenkeillä kannattaa poiketa aina myös metsään, kun on marja/sieni/yrttiaika, kerätä vaikka iltapuuroon marjat tai vaikka syödä niitä siellä. Keittonokkoset tai joku sieni ruuan jatkoksi. Itse kävin eilen suon reunalla syömässä pari kourallista karpaloita
Ei uusi eikä luova mutta kirkosta eroamalla voi säästää vuodessa satasia. Itse en ole koskaan maksanut kirkollisveroa ja työelämää takana yli 20 vuotta.
Tänä vuonna maksaisin kirkollisveroa melkein 400€ vaikka olen osa-aikainen kaupankassa.
Minulla on toiminut kauppojen välttely, myös kirpputorien. Kaupoissa tulee helposti tehtyä heräteostoksia.
Työvaatteet ostan nettikaupasta, josta tiedän tietyt mallit itselleni sopiviksi. Ostan näistä erivärisinä farkut, villatakit, t-paidat silloin kun nettikaupassa on ale ja on tarvetta. Yleensä näin löytyy myös kokoja, joita ei liikkeessä välttämättä ole.
Eroa ay-liitosta, pysy vain kassassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toiminut kauppojen välttely, myös kirpputorien. Kaupoissa tulee helposti tehtyä heräteostoksia.
Työvaatteet ostan nettikaupasta, josta tiedän tietyt mallit itselleni sopiviksi. Ostan näistä erivärisinä farkut, villatakit, t-paidat silloin kun nettikaupassa on ale ja on tarvetta. Yleensä näin löytyy myös kokoja, joita ei liikkeessä välttämättä ole.
Työvaatteet? Eikös niiden kustantaminen kuulu työnantajalle?
Hoks, ihmiset rakkaat jotka on nyt rikkaiden hakattavana!
Järjestäytykää, mieluummin nyt eikä vasta hetken päästä!
Talon valtaaminen ja kauppiaan tavaroiden sosiaalisoiminen nälkään on porukalla merkittävästi helpompaa!
Jos saatte porukkaan messiin sähkömiehen niin sinne vallattuun taloon saadaan lämmityskin!
Youtubesta löytyy miten aseistaa itsensä aseistamatta itseään, how to make a monkey fist hakukenttään.
Discord ja telegram tekee tämän helpoks.
Nyt on väärä aika jäädä passiivisesti odottamaan että joku muu hoitaa, sittenkun homma lähtee käsistä kaikki vetää rivinsä tiukaks ja ne jotka on ulkopuolella jää yksin.
Jos te ette ole osa hallituksen takana hääräävää eliittiä, heitä koskee sama, te ette ole heidän porukkaa ettekä sinne kelpaa kun tilanne on paha jos ette nytkään kelpaa/osallistu.
Älkää rikkoko lakia, mutta valmistautukaa siihen kun teillä ei ole enää varaa noudattaa sitä.
Levittäkää sanaa, ettei kukaan jäis ulkopuolelle, omien hylkäämisen aika on ohi. <3
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä uusia tai luovia.. Mutta asiat mitä säännöllisesti käyttää, kannattaa hamstrata jos ne on tarjouksessa. Esim. atooppisen ihon takia käytössä apteekin pesuaine ja ihorasva --> ostan kun esim. -20% en koskaan norm. hinnalla, vuositasolla iso säästö.
Käytä 'samanlaisia' vaatteita. Toki voi olla eri värisiä, mutta helpottaa arkea ja säästää vaatekuluissa kun ei ole 'liikaa' vaihtoehtoja. Kannattaa myös suosia klassisia vaatteita, ne kestävät aikaa paremmin kun uusinta muotia olevat. Monikäyttöisyys on myös hyvä asia, esim. siistillä valkoisella 'kauluspaidalla' voi mennä moneen paikkaan, vaihtaa vähän erilaista sen kanssa (hautajaisiin mustat housut ja jakku, pikkujouluihin tai teatteriin kimaltavia koruja asusteeksi jne.)
Vaatteet ostan nykyään 99% nettikaupoista alennuksista, en Temusta, vaan esim. Saksalaisista.
Olen myös jättänyt lemmikin hankkimatta, koska tiedän siitä aiheutuvan kuluja. Vaik
Apteekin ihorasvat kannattaa vaihtaa Tummeliin. Iho paranee ja rahat säästyy. Toisin kuin apteekin rasvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sammuta läppäristä tai pöytäkoneesta NumLock-näppäin ettei sen valo kuluta sähköä.
Ennemmin kannattaa sammuttaa näyttö tai koko kone jos ei sitä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sammuta läppäristä tai pöytäkoneesta NumLock-näppäin ettei sen valo kuluta sähköä.
Ennemmin kannattaa sammuttaa näyttö tai koko kone jos ei sitä käytä.
Tai lataa laitteesi muiden piikkiin. Esim työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Aloita lenkkeily. Suosittelen esimerkiksi 10 000-15 000 askelta päivässä (tai 2 tuntia). Lenkkeilyssä on hyviä puolia kunnon kannalta, mutta se myös säästää rahaa, koska lenkkeilyn aikana harvemmin tulee syötyä, shoppailtua tms. samaan aikaan. Jos pidät tuon lenkkeilytahdin niin voit säästää myös kuntosalikustannuksissa tms, jos sellaisella käyt.
Liikunta lisää ruokahalua. Minä nukun enemmän niin ei tule syötyä kuin 2-3 kertaa päivässä. Talvella säästyy myös sähköä kun nukkuu päivän kalleimmat tunnit. Työtätekevältä ei tietysti onnistu mutta vanhana sinkkuna helppoa. Voi valvoa yöt tai saunoa yöllä.
Säästää myös paljon kun pitää hyvää huolta tavaroista ja vaatteista. Käytän kotona ikivanhoja vaatteita, kaupungilla sitten siistit uudemmat.
Vierailija kirjoitti:
Eroa ay-liitosta, pysy vain kassassa.
Tämä on huonoin neuvo vähään aikaan. Kun tarpeeksi moni työntekijä eroaa liitosta, niin työehtosopimusten yleissitovuus lakkaa. Siinä kohtaa voidaankin sanoa hyvästit lomarahoille, sairausajan palkalle, vuorolisille yms. muille tesseissä sovituille asioille, ja tämä jos mikä tulee työntekijälle kalliiksi.
Myy persettä. Maailman vanhin ammatti.