Mirtazapine unettomuuteen. Lihottiko teitä?
Sia lääkäriltä mirtazapinea unettomuuteen ja univaikeuksiin. Veti hyvin tajun pihalle ja nukuin pitkästä aikaa hyvin.
Hieman huolettaa sivuvaikutukset, kuten ruokahalun lisääntyminen ja painon nousu ja muutokset aineenvaihdunnassa. En itse vielä ole näitä sivuvaikutuksia huomannut koska vasta soitin lääkkeen käytön.
Lisäkiloja on tullut ihan unettomuuden takia enkä haluaisi lihoa enää yhtään enempää. Normaalipainon rajoissa onneksi mennään, ainakin vielä.
Pitäisikö sitten alkaa syömään vähemmän kun kuulemma hidastaa aineenvaihduntaa ja lisää ruokahalua?
Vai oliko joku niin onnekas ettei ruokahalu muuttunut ja lihonut?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
No apua! Ihan pienetkin annokset lihottivat?
Sain ohjeen jakaa tabletti 1/8 tai 1/4 osaksi ja jo noin pienellä määrällä nukuin hyvin.
Seuraava lääkäriaika on vasta kuukauden päästä, pitää ehkä kysellä jotain toista lääkettä tilalle.
Ja kaikille niille, jotka sanovat etteivät lääkkeet lihota vaan ruoka minkä tunkee naamaansa: oletteko itse kokeilleet sellaista lääkitystä, minkä yleisin sivuvaikutus on painonnousu???
Ap
Koita olla etukäteen stressaamatta, tuloksia näet sit parin viikon kuluttua.
Itse söin vain viikon ja mä sain ainakin armottomat mässyt siitä. Jos se ei laita sua syömään niin hyvä juttu, painonnousu on epätodennäköisempää. Jos koet, että se sua auttaa niin syö pois ja odottele joku viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lihottanut, alkuun huomasi kyllä, että näläntunne tuli lääkkeenoton jälkeen mutta se jäi pois parissa viikossa. Mulla säännöllisessä käytössä 1/4 tbl 15 mg tabletista.
Miten halkaiset pikkuruisen tabletin 1/4 osaan
Lääkegiljotiinilla. Eri.
"Joillakin paino tuntuu nousevan lääkekuurin aikana, vaikka he söisivät hyvin hillitysti. Karhiaho pitää mahdollisena, että osa lääkkeistä jarruttaa lepoaineenvaihduntaa eli energian kulutusta levossa. Reittejä on useita.
Osa psykoosilääkkeistä vaikuttaa todennäköisesti lämmönsäätelyyn siten, että keho muuttaa ruoan tuomaa energiaa aiempaa vähemmän lämmöksi, jolloin energiaa muuttuu enemmän rasvaksi. Kortisoni puolestaan voi vaikeuttaa rasvakudoksen hajoamista nostamalla insuliinin määrää ja toisaalta heikentämällä sen vaikutuksia kudoksissa. Samalla mekanismilla painonpudotus voi hidastua tyypin 2 diabeteksessa tai sen joidenkin lääkehoitojen aikana."
https://avainapteekit.fi/laake-voi-lihottaa-monin-eri-tavoin/
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääke pakota sinua tunkemaan moskaa kurkkuun mikä lihottaa. Sen teet ihan itse. Kasvata itsekuria.
Ei se lääke sua pakota nukkumaan. Ihan itse sä sen teet. Kasvata itsekuria.
Pikkupossut taas keksii kilpaa tekosyitä. "Pakko ahmia ja en voi sille mitään". Voi jestas mitä lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muru ketipinoria ei lihota mutta toimii unilääkkeenä.
Jos sitä syö enemmän repeää illalla hervoton syömishimo, jopa niille, jotka eivät erityisesti välitä syödä kovin paljoa.
Se otetaan tunti ennen nukkumaanmenoa. Silloin ei yleensä kukaan fiksu enää nälkäänsä syö.
Itse olen syönyt yölläkin kun käytin Ketipinoria, enkä ole ainut.
Kyse on asian tiedostamisesta ja kyvystä itsehillintään. Tuskin se on itse mr. Ketipinor, joka työntää läskisoosia kenenkään suuhun keskellä yötä?
Selvästi et ole koskaan kokeillut Ketipinoria tai Mirtazapiinia. En itsekään kuvitellut, että minulle kävisi noin, kunnes kohdalle sattui. Oma painoindeksini on 20, ja se sisältää kohtuullisen määrän lihaksia (teen raskaan 1,5h painonnostotreenin koko kropalle kolmesti viikossa). Itsehillintäni on kova, ja herkkuja syön vain yhden pienen herkun (tyyliä pieni suklaalevy) kerran viikkoon. Silti, kun minulle määrättiin uniongelmiin mirtazapiinia, lihoin kymmenen kiloa tuosta vain, vaikka lääke ei omalla kohdallani edes "toiminut" eli ei juuri nukuttanut, ja vaikka en mielestäni muuttanut syömistäni, en edelleenkään ostanut kaupasta herkkuja, en syönyt koskaan noutoruokaa tms. Minulle kokeiltiin sitten Ketipinoria 25mg/ilta. Se toimii minulla tuolla annoksella niin, että ensimmäiset pari päivää niiden iltojen jälkeen kun otan sitä, minulla on ihan kamala nälkä. Sellainen, että en ole tuntenut vastaavaa edes vaellettuani 10 tuntia syömättä ja ilman taukoja. Kroppa ei tunne mitään kylläisyyttä, vaikka sinne tunkisi ruokaa kuinka paljon. En pysty olemaan paikoillani ja olemaan tekemättä mitään, koska ruoka ja etenkin herkuttelu pyörii koko ajan pakkomielteisesti mielessä, vaikka olisin juuri syönyt tasapainoisen aterian. Tuota voisi verrata sellaiseen, että koko päivän nenääsi kutittaa armottomasti, mutta sinun on vain oltava raapimatta ja yritettävä keskittyä johonkin muuhun tekemiseen. Olet koko ajan henkisesti vain puolittain elossa ja läsnä, koska niin suuri osa sinusta keskittyy herkeämättä alitajuisesti siihen nälkään.
Mä olin siitä onnekas, että Ketipinorilla tuo tunne kesti mulla vain pari päivää ja sen ajan onnistuin vastustamaan sitä, ja lopulta laihdutinkin ne Mirtazapiinista tulleet noin 10 kiloa yhdessä kesässä samalla kun söin Ketipinoria. En kuitenkaan yhtään epäile, etteikö jollain voisi tulla samanlainen nälkä koko ajan ko. lääkkeestä, etenkin, jos annos on isompi (25mg on suunnilleen pienin mahdollinen annos). Lopetin itse Ketipinorin, koska pelkään sen muita sivuvaikutuksia. Lääkäri ehdotti, että voisin ottaa sitä satunnaisesti tarpeen mukaan, jos on paha unettomuusjakso, ja kokeilin pari kertaa, mutta jos otan yhdenkin pillerin illalla, tuo sama pohjaton nälkä palaa seuraavaksi päiväksi. Se on minusta kamalampi tunne kuin päiväkausia jatkunut unettomuus, joten sanoin lääkärille, etten pysty siihen enkä tule Ketipinoria syömään vaan jos eivät kirjoita jotakin muuta, tulevat näkemään mua psyk. polin päivystyksessä aina välillä. Sain onneksi bentsoja, ja toistaiseksi on aina osunut kohdalle lääkäri, joka suostuu uusimaan reseptin, kun yksi 30kpl purkki kestää mulla sen vuoden eli mistään riskikäytöstä ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lihottanut, alkuun huomasi kyllä, että näläntunne tuli lääkkeenoton jälkeen mutta se jäi pois parissa viikossa. Mulla säännöllisessä käytössä 1/4 tbl 15 mg tabletista.
Lääkegiljotiinilla. Eri.
Ei ole helppoa tuollakaan konstilla. Tosin apteekki myy 4,5 mg tablettia, mutta siihen pitää olla toinen resepti.
1/4 tabua tunti ennen nukkumaanmenoa. Ei ole lihottanut tai lisännyt ruokahalua. Suurempaa määrää kyllä käytetään ruokahalua parantavana lääkkeenä.
Mirtazapiinin 15 mg puolittaminenkin on työlästä. Lohkenee muruja. Mikseivät valmista 7,5 mg ja 3,75 mg tabletteja ominaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkegiljotiinilla. Eri.
Ei ole helppoa tuollakaan konstilla. Tosin apteekki myy 4,5 mg tablettia, mutta siihen pitää olla toinen resepti.
Hyvin onnistuu.
T: hoitaja
Vierailija kirjoitti:
1/4 tabua tunti ennen nukkumaanmenoa. Ei ole lihottanut tai lisännyt ruokahalua. Suurempaa määrää kyllä käytetään ruokahalua parantavana lääkkeenä.
Suurempaa määrää käytetään masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurempaa määrää käytetään masennukseen.
Kokonaistakin käytetään unettomuuden hoitoon. Riippuu reseptistä mikä annos.
Ei ne lääkkeet lihota jos et osta kotiin mitään lihottavaa mässyä.
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapiinin 15 mg puolittaminenkin on työlästä. Lohkenee muruja. Mikseivät valmista 7,5 mg ja 3,75 mg tabletteja ominaan.
Tuo on alunperin masennuslääke isommalla annoksella - tuo neljäsosa tai jopa kahdeksasosa on nukahtamiseen ja ilmeisesti "keksitty vahingossa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ois täällä muutama purkki ketipinoria ylimääräisenä kun en itse niitä kykene syömään. Voin tarjota kuukauden kuurin jokaiselle joka on sitä mieltä, että ei se lääke itsessään lihota :)
Mieti ite.
Etköhän ite ittes lihota. Ei ketipinor. Muut ei ole aina syyllisiä. Itsekin voi ottaa vastuuta.
Näin on. Ketipinorin käyttäjänä tiedän millaisen herkkuhimon se aiheuttaa. Sitten on ihan pakko mässätä ja lihoohan siitä. Eli en enään osta herkkuja kotiin niin en enää lihokkaan. Eli ei siinä lääkkeessä ole mitään lihottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkegiljotiinilla. Eri.
Minä halkaisin ihan (ruoka)veitsellä. Ensin tabletti jakourasta puoliksi, sitten talouspaperin päälle se puolikas ettei lennä kun veitsellä puolittaa vielä kerran.
AP täällä
Jouduin lopettamaan lääkkeen parin kuukauden jälkeen. Sain nukuttua hyvin jopa pienellä 2-3 mg annostuksella.
Mutta.
Sitten aloin saamaan lääkkeestä ihan kauheat levottomat jalat. Lopulta jalkojen pakotus kesti 48h ennen kuin helpotti ja päätin lopettaa käytön.
Lisäksi, vaikka lisäsin liikuntaa ja tarkkailin syömisiä, lihoin muutamia kiloja. Kävin myös yöllä jääkaapilla, mistä ei ole juuri muistikuvia itsellä, mutta todisteet ja puoliso kertoivat näin...
Itsellä mirtatsapiinin kanssa kävi niin, että se auttoi nukkumaan vain muutaman viikon. Sinä aikana oli myös monenlaisia sivuvaikutuksia, tai elimistön totutteluvaiheen hankaluuksia. Sitten kun nuo sivuvaikutukset meni ohi, meni teho unettomuuteenkin, eli ei auttanut siihen enää ollenkaan. Ei sinänsä ihme, kun pakkauksessakin luki yhtenä sivuvaikutuksena, että *käytön alkuvaiheessa* voi olla uneliaisuutta.
Ketipinoria en edes suostuisi kokeilemaan. Suomi on lähes ainoa maa, missä tuota vahvaa psykoosilääkettä edes suostutaan määräämään pelkkään unettomuuteen. Jenkeissä sitä aikoinaan annettiin armeijassa PTSD-oireista kärsivien sotilaiden unettomuuteen, mutta kun näitä ihmisiä alkoi täysin yllättäen kuolla, ja tuli oikeusjuttuja, ketipinorin käyttöaihe rajattiin pelkästään psykoositason häiriöihin. Erittäin paljon fysiologisen tason vakavia sivuvaikutuksia ko. lääkkeellä. Suomessa jostain syystä tuo on nykyään yleislääke vähän kaikkeen, unettomuudesta PMS-vaivoihin.
😂😂😂😂😂😂😂😂
Mä painan 50 kiloa koska tykkään liikkua ja syödä terveellisesti. Mulla on myös aikamoinen repertuaari kokeiltuja lääkkeitä ja omakohtaista kokemusta. Ne vaan tykkää tuota syöttää joka vaivaan, itsellä on unettomuuteen mutta en sitä halua käyttää kuin äärimmäisen harvoin tokkuraisen olon takia. En todellakaan ole juoksulenkkikunnossa jos edellisenä iltana olen ketipinorin ottanut, mässäsin tai en. Ja ne sydämen muljahdukset.
Niin siis haluat kokeilla?