Kova uupumus, hg oli laskenut 140 -> 120, voinko vaan syödä rautaa vai pitääkö käydä lääkärissä?
En ole paljoa saanut lääkäristä muuta kuin masennuskyselyjä ja epäilyjä oireista, niin ei huvittaisi maksaa taas tyhjästä jos asia hoituu itsenäisesti. Teetätin testin omalla rahalla ilman hoitokontaktia
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen? Jos olet nainen hb on viitearvoissa, mutta jos olet mies 120 on aivan liian matala .
On tuo naisellekin liian alhainen. Ota selvää mitä ne viitearvot tarkkoittavat.
En tiedä mitä Suomessa maksaa käydä yksityisesti labrassa mutta kannattaisi tutkituttaa ferritiini.
Itselläni ferritiini oli 7 kun alin arvo on 10. Oireena nimen omaan kuolettava väsymys, voimattomuus ja huimaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 on ihan hyvä hb
Näin itsekin ajattelin, se vaan laski nyt puolessa vuodessa ja olen ollut todella voimaton. Vuosikausia ollut 135-140
Tutkittava,voi olla sisäistä verenvuotoa noin nopeassa laskussa ja vaikka vakava sairaus.
Yhdellä HB-laskijalla oli nimittäin paksusuolen syöpä.
Ja minulla leukemia.
Rautalisän syöminen ei ole ihan yksinkertaista. Halvat rautatabletit voivat aiheuttaa järkyttävää ripulia, kalliimmat maksavat euron per kapseli.
Mikå mahtaa vaivata, jos elohopea on yli 100??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen? Jos olet nainen hb on viitearvoissa, mutta jos olet mies 120 on aivan liian matala .
On tuo naisellekin liian alhainen. Ota selvää mitä ne viitearvot tarkkoittavat.
Minä olen 55v. Minulla ei teinistä asti koskaan ole hb ollut tuo, vaan sen alle. Ilmeisesti lääkärienkin mielestä normaali, koska käynyt kymmenien vuosien aikana monta kertaa heidänkin pakeillaan eri syistä. Rautatabletit ei imeydy, vaan pahentaa asiaa ripulin myötä, kun muutkin ravintoaineet imeytyy heikommin silloin. Useita valmisteita kokeiltiin jokaisen kolmen raskauden aikana.
Vuosi sitten hirveä väsymys koko ajan. Hb 78. Sain rautaa tiputuksessa terkkarissa. Operaatio kesti n. 20 minuuttia kaikkineen. Siitä asti ollut n.115.
Vierailija kirjoitti:
Väsymykseen voi olla tuhat eri syytä. Voit syödä rautatabletteja, ei ne ainakaan haittaa. Yksi mikä mulla tuli mieleen, on kilpirauhasen liikatoiminta. Oletko ollut kovassa stresissä ja/tai ruumiillisessa rasituksessa viime aikoina?
Itse asiassa rautaa ei pitäisi syödä ellei ole todettu raudanpuute, ja noilla hb:illä ei sellaista ole.
Mutta jos hb:n lasku on nopea, ja on oireita, on syytä käydä tutkituttamassa mikä se syy sitten on, ellei ole ilmiselvää tyyliin erittäin runsaat kuukautisvuodot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymykseen voi olla tuhat eri syytä. Voit syödä rautatabletteja, ei ne ainakaan haittaa. Yksi mikä mulla tuli mieleen, on kilpirauhasen liikatoiminta. Oletko ollut kovassa stresissä ja/tai ruumiillisessa rasituksessa viime aikoina?
Itse asiassa rautaa ei pitäisi syödä ellei ole todettu raudanpuute, ja noilla hb:illä ei sellaista ole.
Mutta jos hb:n lasku on nopea, ja on oireita, on syytä käydä tutkituttamassa mikä se syy sitten on, ellei ole ilmiselvää tyyliin erittäin runsaat kuukautisvuodot.
Miksi ei? Ihan samalla tavallahan vaikka D-vitamiinia syödään ilman, että kartoitetaan mahdollista tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla ei rautapuutetta paranneta, valitettavasti.
Syödyllä ruualla se nimenomaan parannetaan.
Jos Hb laskee, syy pitää selvittää ja seurata, laskeeko edelleen. Joskus yksittäisessä tavanomaista matalammassa arvossa on kyse vain laboratorioteknisestä asiasta. Mutta laskevan Hb:n syy voi olla muukin kuin raudanpuute, vaikkapa B12-vitamiinin puute, ja tutkimukset pitää sitten suunnata syyn mukaan.
Raudanpuutettakaan ei saa hoitaa ilman että syy selvitetään. Naisilla tavallisin syy on runsaat kuukautiset ja usein siihen liittyneenä riittämätön raudan saanti ravinnosta. Jos kuukautisia ei vaikkapa hormonikierukan takia ole, mahasuolikanava pitää tähystää.
Ehdottomasti verikokeisiin. Uupumus ja hb:n tipahtaminen voi olla merkki vakavasta sairaudesta.
Ferritiini kannattaa testata myös. Se voi olla liian matala, vailla hemoglobiini olisi alarajan yli. Kun hb on niinkin matala kuin 120, voi rautalisää syödä turvallisesti. Sehän on ihan alarajan tuntumassa. Kannattaa testata myös B12, kilpirauhashormonit ja D-vitamiini. Nämä testit voi ostaa yksityisestä testauspalvelusta ilman lääkärin lähetettä.
Rautalisää ei suositella otettavaksi joka päivä, koska silloin suolisto alkaa hylkiä sitä. Mieluummiin siis joka toinen päivä, mutta annos voi olla isompi.
maksalaatikkoa, maksamakkaraa, rusinoita, pinaattia, maksaa vain kerran kkssa, ruisleipää, c vit että rauta imeytyy, lihassa kai rautaa
Täällä on taas monenlaista tietäjää liikkeellä.
Valitettavasti raudanpuute ei parane ravinnolla. Sitä ruokaa pitäisi vetää käsittämättömät määrät että rautaa saisi tarpeeksi. Pinaatin rautapitoisuus on lähinnä urbaani legenda.
En tiedä mitä kicksejä nämä väärän tiedon levittäjät saa vai ovatko he oikeasti mielestään oikeassa.
Liittykää kansainväliseen raudanpuute fb-ryhmään, nimeä en tiedä saako mainostaa mutta aika pienellä vaivalla löytyy. Kotimaisissakin fb-ryhmissä jotain apua.
Esim. Puhdilla on raudanpuutteen paketti ja usein -20% tarjouksia, pitäkää Black Fridayna silmät auki.
No en ehkä noin nopealla laskulla jäisi yksin seurailemaan... Ei rautatablettien vuoksi vaan syyn selvittelyn