Kyllä, 70-luvulla peseydyttiin ainoastaan kerran viikossa lauantaisaunassa
Kommentit (159)
63-vuotias olen, syntynyt Helsingissä ja lapsuuden asunut täällä myös.
Kyllä meillä oli oma kylpyhuone, jossa oli kylpyamme. Siellä aivan tämän päivän tavalla peseydyttiin.
Meil oli ke suihku päivä ja lauantaina sauna.. huvittavaa et mun puolisolla oli ihan sama setti heidän perheessään.
Meille tuli suihku ja sisäwc muistaakseni 1983
70-luvulla kävimme saunassa yleensä vain kerran viikossa. Vesi saatiin pihan pumppukaivosta. 80-luvulla muutimme sitten rivitaloon, jossa oli sisävessa ja suihku. Se tuntui kyllä ihan luksukselta!
Kyllä meillä 1970-luvun Helsingissä käytiin suihkussa joka päivä, vähintään kerran päivässä. Näin tekivät myös kaikki, jotka tunsin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kommentoijat ovat olleet 1970 luvulla teinejä tai nuoria aikuisia? Erikoinen ketju, kun kaikki kommentoijat ovat pitkälti yli 50 vuotiaita ja ylikin. Melkein kaikki kävivät kerran tai kaksi päivässä suihkussakin jo 1970-luvulla. Jopa lenkkisaunoja oli vaikkei kukaan edes lenkillä 1970 ja sitä aiemmin käynyt. Edistyksellistä on ollut. Minä kasvoin erilaisessa Suomessa näköjään.
En muista lenkkisaunoja 70-luvulta. Meillä oli saunavuoro lauantaisin ja suihkussa käytiin tarpeen mukaan. Vanhemmat kyllä lenkkeilivät enkä muista mitään hienhajua, että kyllä sitä suihkua ja kylpyammetta käytettiin paljon.
Voi kuulkaa.....Kun talossa oli karjaa, ja oli ns, karjakeittiö, ja siellä muuripata josta sai kuumaa vettä yllin kyllin, oli puhtaita pesuvateja yms, ja hiukset pystyi pesemään vaikka joka päivä, navetan ovi kun oli auki, lehmät katseli karjakeittiöön päin kun hiuksia pestiin..... Ulkosaunassa oli muuripata, ja siinä tietenkin vettä, ja muuripataan tuli ja sitä rataa se vesi lämpesi. Saunan pesään tulet, ja ei ku ulkosaunaan nauttimaan löylyistä. ETTÄ, kyllä tämän pystyi tekemään vaikka joka ikinen päivä, jos vaan viitsi sytyttää saunanpesään ja muuripataan tulet. Joulutkin oli 1970 luvulla ihania... Että.....
Kerran viikossa sauna ja pesu riitti minulle ennen ja saa riittää nytkin. Aivan tarpeetonta veden tuhlausta!
Meillä lämmitettiin sauna keskiviikkona ja lauantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vain sinun perheessäsi urpå.
Ei, niin meilläkin tehtiin ja vielä jopa 80-luvulla. Synnyin -81 ja ehkä joskus 80-luvun lopussa tai ala-asteella myöhemmin aloin käydä useammin suihkussa. Nelosen luokkakuvassa mulla ainakin oli aikas rasvainen tukka, niin veikkaan, että vitosella alkoi tihentyä.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli suihku ja sisäwc muistaakseni 1983
Meille tuli sisäwc 1975, suihku ja lämminvesivaraaja 1997. Siihen asti peseydyttiin ulkosaunassa ja talousvedet lämmitettiin keittiössä hellan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan meidän pitäisi ekonatszien mielestä palata.
Mene palvelutaloon asumaan niin se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinun perheessäsi urpå.
Olimme keskivertoperhe hyvinvarustetussa Uudessa omakotitalossa Turussa.
No me olimme keskivertoa köyhempi perhe Rovaniemellä, mutta silti sauna lämmitettiin 2 - 3 kertaa viikossa. Välilläkin peseydettiin. Näin jo 60 -luvulla. 70 luvulla oli jo suihkukin. Pienessä omakotitalossa asuttiin.
Sama juttu maalla mummolassa
Ulkosaunat ovat nykyään muotia, suurta muotia. Ai, että on ihanaa käydä ulkosaunassa, ulkopuolella pieni katos, jossa istuutua kiireettömästi, eikä vesisade haittaa tippaakaan, ja nauttia elämästä. Vanhaan aikaan oli taloissa montakin saunaa, oli myös savusauna. 1950- 1970 luvun nuoriso, kokoontui mopedeillaan syrjäkylien meijerilavoille , narraamaan tyttösiä. Vanhemmat pojjaat ajeli 25 A, ja K Zetoreilla, ja kylillä raikui Zetorien päkätys. Voi niitä aikoja. Latotansseja ja lavatansseja....
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kommentoijat ovat olleet 1970 luvulla teinejä tai nuoria aikuisia? Erikoinen ketju, kun kaikki kommentoijat ovat pitkälti yli 50 vuotiaita ja ylikin. Melkein kaikki kävivät kerran tai kaksi päivässä suihkussakin jo 1970-luvulla. Jopa lenkkisaunoja oli vaikkei kukaan edes lenkillä 1970 ja sitä aiemmin käynyt. Edistyksellistä on ollut. Minä kasvoin erilaisessa Suomessa näköjään.
Mitä ihmettä. Kyllä meillä vanhemmat kesällä lenkkeilivät ja talvella hiihtivät ahkerasti 70-luvulla.
Samoin me teinit. Pelattiin, juostiin ja hiihdettiin. Kouluun kuljettiin pyörillä, suksilla tai kävellen. Käytännössä joka päivä liikuttiin hikeen saakka. Ja pesulla käytiin.
Kyllä meillä aika usein lämmitettiin sauna useamman kerran viikossa. Padan alla poltettiin roskia, mistä sai lämmintä vettä, tosin oli meillä suihkukin.
70-luvun puolivälissä teininä kävin kyllä varmaan suihkussa joka ilta. Muutettiin tuolloin upouuteen omakotitaloon, missä oli mukavampi sauna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lämmitettiin sauna keskiviikkona ja lauantaina.
Meillä myös näin.
Kyllä mun mummo ja ukki pesivät itseään saunalla myös viikolla vaikka sitä ei lämmitetty. Niillä siis ainoa pesupaikka oli tuo sauna. Padan vesi pysyi haaleana aika pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten kainalot, jalat ja genitaalialueen voi pestä lavuaarissa? Ihan järjettömän epäkäytännöllistä.
Kyykkyvatissa.
Olin lapsi tuolloin, mutta muistan kyllä että pesulla käytiin vain viikonloppuisin saunassa. Meillä ei ollut suihkua vaan vesi lämmitettiin padassa.
Isovanhempien luona oli suihku, mutta se oli kylmässä kellarissa. Lattialämmitystä ei siihen aikaan tunnettu.