Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä, 70-luvulla peseydyttiin ainoastaan kerran viikossa lauantaisaunassa

Vierailija
22.10.2024 |

Myös ihan kaupungeissa. 

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1975 uudessa kerrostalossa oli jo uima-allaskin saunaosaston yhteydessä. Huoneistoissa oli kylpyhuone jossa amme ja suihkukin. Keittiössä astianpesukone. Ihan normaali 3-kerroksinen kerrostalo kylmäkellareineen ja pommisuojineen ja pesutupa ja kuivaushuone.

Vierailija
142/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana on vaikea oppia käymään suihkussa, jos sitä ei ole ollut 18 eka vuoteen. 

Helposti tuon on oppinut. Olin 37, kun laitettiin suihku. Siihen asti oli ulkosauna, jossa kävin vain peseytymässä. Inhoan löylyjen ottamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut toteutua silloin puhtaus on puoli ruokaa. Kyllä ihmisen olisi hyvä pestä itsensä päivittäin ainakin käydä suihkussa. Hampaiden ja kasvojen pesu päivittäin. Sanottiin jo aikanaan harjaa hampaat aamuin illoin raikkaana ne pysyy silloin.

Vaikea oli käydä suihkussa, kun sellaisesta näki vain kuvia lehdisssä.

Vierailija
144/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

So? Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Vierailija
145/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomisaisilla se on yhä käytäntö mitä tulee pillun pesuun."

Niin, susta se on kii, kasvakoon hämähäkin seittiä, sun nakkis on pistopoistoravistus!

Vierailija
146/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut ihottumaa kenelläkään

Tottakai oli! Esim.mun isällä psoriasis. Ihottumat eivät tule vedestä.

Vierailija
147/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 70-luvulla ulkosauna, joka lämmitettiin kerran viikossa. Muuta peseytymistä varten haettiin kaivosta vettä ämpäriin ja ämpärissä kaadettiin pesuvatiin. Jos halusi lämmintä vettä piti vesi keittää puuhellalla. Kädet ja kasvot pestiin joka päivä, muukeho kerran viikkoon.

Varmaan haju oli kauhea esim.kuukautisten aikaan...

Vierailija
148/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä en kävisi joka päivä suihkussa niin ihan hirveälle mä haisisin ja olisin ihan musta. Työni kun sattuu olemaan erittäin likaista. Jos olisi kerran viikossa pesu niin aivan varmana haluaisi pysyä ihmisistä kaukana.

Vierailija
149/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran kun oon jättänyt pesulla käymisen niin seuraavana päivänä itsekin huomaan kaamean hajuni.

Ilman pesuja kaikenlaiset eliötkin alkaa elää iholla.

Vierailija
150/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut ihottumaa kenelläkään

Mullapa oli. Vm 1965

Vierailija
151/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 70-luvulla tunteneeni ihmisiä joilla ei ollut kylpyhuonetta kotona. Vain se sauna joka lämmitettiin tosiaan lauantaina. 

Tottakai sisällä oli pesukomuuti, ja tottakai vanhemat saattoivat raskaan työn jälkeen vähän huljutella kainaloitaan, ja tottakai pesulapulla saattoi peseytyä sen mitä piti. 

Lapset eivät juuri hieltä haisseet joten emäntä saattoi pyyhkeellä vähän naamaa korvantauksia pyyhkiä mutta se oli siinä. Sauna kerta viikkoon. 

Ja samaan aikaan selitettiin että suomalaiset ovat puhdasta kansaa koska sauna. Voi hyvin olla että sotien jälkeisessä Euroopassa muillakin köyhillä oli vain lähinnä pesuvati, eikä edes sitä saunaa.

Osalla, kuten meillä, oli hellahuonetta isompi asunto, ja meillä on aina ollut kylpyamme tai ainakin suihku. Yksi opiskelukämppä oli kuitenkin sellainen josta suihku puuttui eikä edes lavuaarissa pystynyt päätä pesemään.  Kävin uimahallissa pari kertaa viikkoon  uimassa opiskelija-alennnuksella  ja samalla peseydyin, viikonlopulla kävin kotona ja pyykkäsin ja saunoin. 

Vierailija
152/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 70-luvulla ulkosauna, joka lämmitettiin kerran viikossa. Muuta peseytymistä varten haettiin kaivosta vettä ämpäriin ja ämpärissä kaadettiin pesuvatiin. Jos halusi lämmintä vettä piti vesi keittää puuhellalla. Kädet ja kasvot pestiin joka päivä, muukeho kerran viikkoon.

En muista mitään hajuja koulussa tai muutenkaan. Kyllä suurin osa keksi keinot miten peseytyä ilman suihkua. Meillä oli ulkosaunassa päivittäin muuripadassa kuumaa vettä, kaivosta sinne pumpulla tuli vesi. Meitä oli neljä tytärtä ja pari poikaa perheessä. Äiti ja mummu opettivat meille tytöille alapesun. Jokaisella oli oma pieni alumiininen pesuvati ja saunassa käytiin aamuin illoin pesulla. Sauna lämmitettiin aika usein, ainakin joka toinen päivä, kun maatalossa asuttiin. Karjakeittiössäkin oli muuripata jossa päivittäin kuumaa vettä. Muuripadoissa vesi oli aamullakin vielä haaleaa. Outoa, että kuvittelet ihmisten olleen jotenkin vähä-älyisempiä ennen, oli se sitten 1970 tai 1940 tai sillä välillä, etteivät olisi etsineet mitään keinoja peseytyä kun suihkua ei ollut. Olen vuosimallia 1950 ja maaseudulla asuttiin. Suihku ja sisävessa jossa oli myös kylpyamme, sellainen istuma-amme tuli meille vuonna 1965. 

Vierailija
153/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmilla on tänäkin päivänä vain pihasauna, jonka lämmittävät kaksi kertaa viikossa. Vesi sinne tulee kaivosta letkun ja pumpun avulla, mutta se lämmitetään saunapadassa eikä suihkusta ole tietoakaan. Normaali sisävessa heillä sentään talossaan on. Asuvat kaupungissa sellaisella vanhalla omakotitaloalueella jossa talot on rakennettu 40-50-luvuilla. En tiedä miksi eivät ole koskaan remontoineet taloonsa kunnon kylppäriä, ehkä ovat vain niin tottuneet pihasaunassa peseytymiseen. Nyt kun heillä alkaa ikä lähestyä 80 vuotta, niin luulisi jo mukavuuden menevän pikkuhiljaa muun edelle, saa nähdä kuinka kauan kykenevät talossaan asumaan kun olosuhteet on nuo.

Itse en kyllä haluaisi tuollaisissa olosuhteissa elää. Mökillä kesällä pihasauna kantovedellä on mukavaa puuhastelua, mutta arjessa ja kylminä vuodenaikoina ei tulisi kuuloonkaan. 

Mun lapsuuden kodissa oli sama juttu. Asuttiin siis isän kotipaikalla maalla, pieni kaupunki Itä-Suomessa. Isä oli syntynyt v. -41, äiti v.- 47 ja itse olen v. -82. 2 kertaa viikossa lämmitettiin ulkosauna ja ensin tietysti kannettiin sankoilla saunaan lämmin ja kylmä vesi. Lämmin vesi lämmitettiin muuripadassa. Kesällä vesi saatiin saunaan letkun avulla ja kesällä saunaa lämmitettiin vähän useammin. Sisävessa tehtiin 1989 ( kun keittiöremontti tehtiin ja porakaivo tuli myös) mutta suihkua ei ollut. Ja talo/mökki oli alunperin rakennettu 1930-luvun puolivälissä johon oli tehty pieni kamari 1940-luvun lopulla. 1990-luvulla yläkertaan tehtiin pieni huone myös.

Vierailija
154/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä omakotitalossa saunottiin keskiviikkoisin ja lauantaisin. Muuten käytettiin bideesuihkua ja kasvot ja kainalot (ja jalat) pestiin lavuaarissa. Pidän kyllä aika lailla kätevämpänä sitä, että pistäydytään suihkussa, jossa saa helposti ja nopeasti koko kropan puhtaaksi.

Kaivoveden riittävyys oli yksi syy, miksei meillä suihkuja harrastettu, mutta yleisesti ottaen koko yhteiskunnassa puhtaus ei ollut niin tärkeää kuin nykypäivänä. Eikä kaikilla ollut bideesuihkujakaan. 

Ei puhtaus ole nykyään yhtään tärkeämpää. Siitä on vain monelle muodostunut pakkomielle erinäisine haittoineen.

Vierailija
155/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja meille tuli suihku omakotitaloon rempan yhteydessä vasta 80-luvun puolessa välissä.

Muistan lapsuudesta niitä vatipesuja. Pyykkääminenkin taisi tapahtua aika harvakseltaan jollain vanhalla pulsaattorilla ja usein muistan äidin ja mummun pesseen pyykkiä käsin. 

Suihku kyllä asennutettiin, mutta sitä ei olisi millään saanut käyttää. Suihkun vieressä nökötti iso vesipata ja sitä lämmitettiin saunapäivinä ja siitä piti ottaa pesuvesi. Sauna lämpeni 2 tai 3 päivää viikossa ja pesuilla käymistä muutoin pidettiin turhana läträämisenä.

Taisin kyllä haista lapsena, pesuille ei yksinkertaisesti päässyt, vatipesujakaan ei tehty päivittäin. Suihkussa käymisestä piti teininä käydä kovaa vääntöä, ihan hirveää, ettei olisi saanut käydä pesulla!

Tiedän, että perheessäni oli paljon muutakin vinksallaan, mutta ilmeisesti on ollut jonkinlainen ajan tapa, että sauna pari kertaa viikossa on ollut pesukertojen määrä ja laatu. 

Nykyisin käyn suihkussa joka päivä ja jos on tarvis, vaikka kolmesti. Vaatteista olen tarkka ja pyykkään tarkasti. Lasteni puhtaudesta ja siisteydestä olen ollut suorastaan niuhottaja.

Lapissa olen kasvanut. 

Vierailija
156/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olen syntynyt -73 , Perheemme asui kaupunki alueella rintamamiestalossa, jossa pihasauna. Pihasauna lämpisi minunkin lapsuudessani 2krt. viikossa. Keskiviikkona ja lauantaina.  asuntoon rakennettiin 70-luvun puolivälissä sisäsuihku vessan yhteyteen.  Olin niin pieni, etten muista aikaa ilman suihkua. Sen jälkeen pystyi pelkästään suhkuttelemaankin ilman sitä saunaa.

Vierailija
157/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä peseytyy edelleen 2 kertaa viikossa kun käy saunassa lauantaina ja keskiviikkona, ei hän ikinä muulloin käy suihkussa.

Jos äitisi elää, niin säälin häntä. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Tää on kyllä hyvin yleistä iäkkäämmillä ihmisillä. Jotkut saavat apua kotihoidosta ja silloin peseydytään kerran viikossa.

Vierailija
158/159 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon muitakin tapoja pestä itseään kuin suihku. Pesivati on keksitty ehkä kivikaudella, ja muinoin äitiysavustuspakkauksessa oli emalinen pesuvati.

Vierailija
159/159 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ennen. Nyt eletään tätä päivää, urpå

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme