Miksei kirppismyynti kannata enää missään?
Ei netissä, ei myyntipöydässä. Hirveesti puhutaan ostovoiman heikentymisestä mutta kirpputorit ei selvästikään vedä samaan tyyliin kuin ysärilaman aikaan. Köyhilläkin ihmisillä on jo kaikkea.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Olin just kirppiksellä myymässä ja sain 1000e pöytävuokran jälkeen. 2viikkoa oli pöytä. Kalleimmista tuotteista pyysin 60e.
Mitä sulla oli siellä myynnissä?
Kävin juuri suositulla kirppiksellä. Tämä etupäässä vaatteita myyvä kirppis on toiminut muutamia vuosia ja alkuaikoina myynnissä oli paljon vähän käytettyä hyvälaatuista vaatetavaraa ja myös laadukkaita merkkituotteitakin, mutta nyt myytävien vaatteiden laatu ja kunto on selvästi laskenut. Vaikka vaatteen saisi eurolla tai kahdella, mutta jos se on ollut halpa alun perinkin eikä ole enää ihan hyväkuntoinenkaan ei sellaista kukaan osta koska välillä saa vastaavia uusiakin vaatteita kauppojen poistomyynneistä m3ljein samaan hintaan. Käyn kiertelemässä myös muuta kuin vaatetavaraa myyviä kirppareita ja niistä saattaa joskus tehdä jonkun löydönkin, mutta parhaat löydöt olen nykyään tehnyt siististä second hand kaupasta, jossa myydään vain valikoitua laatutavaraa ja mm. myytäviä huonekaluja on vähän fiksattukin.
Näin Kontissa Alexander Wangin takin myynnissä 95 € ja Fidalla Espritin untuvatakin 70 €. Vaikka takit ovatkin maksaneet uutena 300-800 €, ei noin suolaisella hinnalla kukaan halua ostaa. Sopivampi hinta olisi ollut max. 20-30 €. Kulut ovat nousseet, juu, mutta tulee enemmän tappiota, jos tavara ei liiku.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan jotain kirpputorilta, sen pitää olla laadukas ja superhalpa. 90% pois alkuperäisestä hinnasta.
Eli oletat että myyjä myy tappiolla? Myyntipöytä maksaa ja monet kirpparit vetävät vielä myyntituloistakin provikat.
AIka harva tuote voidaan myydä kirpparilla kalliimalla kuin kaupasta ostettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hinnasta ja tavarasta. Paskasta saa paskan hinnan.
Ei ihmiset maksa yhtään mitään edes laadusta. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
No älä sitten pane niitä rakkaita "aarteitasi" myyntiin. Käytä ne itse tai lahjoita ne suoraan kierrätyskeskukseen, seurakunnalle tai vaikka eläinsuojeluyhdistykselle. Niin minäkin. En ole koskaan saanut SENTTIÄKÄÄN rahaa näistä lahjoituksista.
Ihmiset myy aivan liikaa kamaa kirppiksellä. Ostavat alunperin itse liikaa. Ei ihme ettei mee kaupaksi. Kirppiksillä selvästi myös yritetään harrastaa sitä että ostetaan halvemmalla ja myydään kalliimmalla -ei kukaan osta kiinnostamatonta moskaa moisilla hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parhaillaan kirppispöytä, tällä hetkellä ollaan 38 € voitolla, pöytävuokran ja provikan jälkeen. Puolet viikosta on vielä jäljellä, mutta en tiedä, onko parhain kama jo mennyt. Ei tällä tienaamaan pääse, mutta toivon mukaan ei hirveästi tarvitsisi tavaraa takaisin tuoda.
Itse vien vaatteet paikalliseen kierrätyskeskukseen. Rikkinäiset tai muuten kulahtaneet menevät roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska köyhäkin voi ostaa Temusta vaatteensa ja muut tarvikkeensa. Tuotteet ovat sentään uusia eikä jonkun ryvettyneitä ja ylihintaisia rytkyjä.
Tällä logiikalla köyhät kuolee kohta pois kiinalaisissa myrkkyrievuissaan. Ensin yhteiskunta maksaa kuitenkin sairaanhoitokulut.
Tuolla logiikalla kirppareilla ei voi olla myrkkyrytkyjä yhtään. Mistäpä luulet että esim.Tokmanni ostaa rytkynsä? Aivan, eivät taatusti ole suomalaisia vaatteita. Eikä ole monessa marketissakaan. Made in India ja Bangladesh lukee monesti lapussa. Ihan tuubaa nuo höpötykset että Temun vaatteet on myrkkyä. Ja ne voi sitäpaitsi pestä ennen käyttöä.
Näitä sentään tulli valvoo Suomessa. Ei niitä Temu-ostoksia. Siis pistokokein ja ottavat niistä tullilaboratorioissa pitoisuudet myrkkyjen suhteen ja vasta kun on tullut mahdollisesti vihreää valoa, päästävät markkinoille.
Miehenä jota ei rätit kiinnosta, sanoisin että sadasta pöydästä alle kymmenessä pöydässä näen mitään kiinnostavaa. Minä olen kiinnostunut vanhoista tavaroista, ei minua kiinnosta mikään tokmannilta tai temusta ostettu krääsä. Vanhat tavarat monesti on hinnoiteltu järkevästi, paitsi ne työkaluhyllyt joihin on tyhjennetty papan työkalut ja pyydetään 15e jostain yksittäisestä kiintolenkistä.
Olisiko temut ja sheinit muuttaneet pelin hengen. Kun saa halvalal kiinakrääsää, ei kierrätys tunnu enää mukavalta. En minäkään tykkää esim. toisten vaatteista, vaikka olisivat kuinka hyvin ja vähän pidettyjä. Äärimmäisen harvoin natsaavat tyyli, kunto, koko, jne. kohdalleen. Joissakin luksustuotteissa olen valmis tekemään kompromisseja, mutta nekin ostan usein tyyliin "kerran käytettyinä"
Kirppaeilla näke myös paljon kodin- ja sisustustavara, jotka ovat ajastaan jäljessä. Kun kodissa on perusjutut, se ei enää parane krääsän tyyliä vaihtamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettimyyntejä verottaa tosi paljon postin tolkuton kallistuminen.
Lähetin just postissa yhden fingerpori-sarjiksen postin pakettiautomaattinoutona, maksoi 11.90€. Lähetys tuli melkein kalliimmaksi kuin paketin sisältö.
Jos ei viitsi opetella käyttämään omapostia ja maksamista siellä, sitten joutuu tiskillä maksamaan lähes tuplasti enemmän. Pieni sijoitus vaakaan, mittanauhaan ja teippiin, ja ilmaiseksi pakkaustarvikkeet kaupoista, niin kauppa käy paremmin. Ostajatkin palaa ostamaan samalta myyjältä kun myyjä tietää nämä asiat ja panostaa pakkaamiseen.
Kierrätyskeskus, SPR:n Kontti, FIDA, UFF, Pelastusarmeija, muut yksittäiset seurakunnat...
Ihmiset mielummin lahjoittavat ylijäämää noihin kuin näkevät itse myymisen vaivan. Eli pöytäkirppisten myyntipöytiä vuokrataan vähemmän, joka johtaa vääjäämättä pöytävuokrien (ja myyntiproviisioiden) nousuun, koska jollain sen yrittäjänkin on kulut katettava. Kohonneet pöytävuikrat taas karsivat myyjiä entisestään....
Sitten noissa lahjoituspaikoissa on helppo käydä myös ostoksilla, kun jotain tarvitsee, yleensä tuotteet ovat tuoteryhmittäin, tavaratalo tyyliin, esillä, kun taas pöytäkirppiksillä joudut kiertämään kaikki pöydät nähdäksesi esim. kaikki lasten takit. Toki on kirppiksiä, joissa myyjät provikkaa vastaan hoitavat tuotteiden esillä pidosta ja silloin tuotteet voidaan laittaa tuoteryhmittäin...
Itse en jaksa myydä kirpparilla tai edes useinkaan netissä. Hirveä vaiva muutaman euron tai kympin tähden. Laitan tavarat ja vaatteet suoraan keräykseen tai tarjoan parhaat ilmaiseksi ystäville. Just vietiin tutulle yksinhuoltajalle kasa lastenhoitotavaroita ja leluja ja toiselle ystävälle pari kassia lastenvaatteita. Tulee hyvä mieli kun voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin Kontissa Alexander Wangin takin myynnissä 95 € ja Fidalla Espritin untuvatakin 70 €. Vaikka takit ovatkin maksaneet uutena 300-800 €, ei noin suolaisella hinnalla kukaan halua ostaa. Sopivampi hinta olisi ollut max. 20-30 €. Kulut ovat nousseet, juu, mutta tulee enemmän tappiota, jos tavara ei liiku.
Kyllä tuolla hinnalla laadun tunteva ja sitä arvostava pihistelijä saattaa ostaa. Sattuman kauppaa sitten, eksyykö tällaisia paikalle. Kannattaisi melkein myydä mieluummin netissä, niin tulisi ainakin nähdyksi tuotteet
Vierailija kirjoitti:
Kontti ja Fida saavat tavaran lahjoituksena. Kulut ovat joka tapauksessa samat.
Ei kannata kovin halvalla myydä. Jos myyntiaika on vaikka kaksi viikkoa, aina tulee se ostaja, joka ymmärtää mitä kyseinen tuote uutena maksaisi ja ostaa pois. Näin olen toiminut ja juuri mitään ei ole tarvinnut kotiin takaisin kantaa. Mutta en toki myy lumppua ja mietin millä itse ostaisin.
Aina on myös niitä mielensäpahoittajia, jotka olettavat saavansa kaiken lähes ilmaiseksi muilta. Hyvä tuote tulee myytyä joka tapauksessa, joten aivan turha laskea hintoja. Haluan maksimoida oman tuoton, en ole kiinnostunut sponsoroimaan ventovieraita. Jos olisin, en näkisi kirpparimyynnin vaivaa, vaan veisin ennemmin vaikka lahjoituksena jonnekin. Ja niin kauan kun kauppa näillä toimintatavoilla käy, ei voisi vähempää kiinnostaa onko jonkun mielestä se pilannut kirppikset. Voitte itse myydä omat tuotteenne eurolla jos olette huolissanne, että muut eivät muuten löydä tavaraa riittävän halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa myydä kirpparilla tai edes useinkaan netissä. Hirveä vaiva muutaman euron tai kympin tähden. Laitan tavarat ja vaatteet suoraan keräykseen tai tarjoan parhaat ilmaiseksi ystäville. Just vietiin tutulle yksinhuoltajalle kasa lastenhoitotavaroita ja leluja ja toiselle ystävälle pari kassia lastenvaatteita. Tulee hyvä mieli kun voi auttaa.
Kyllä he sitten myyvät ne ja ostavat rahalla jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei missään, kuinka monen kirppiksen otos sinulla on? Kaikki Suomesta?
Tähän kiinnitin myös huomion. " Ei missään , ei kukaan , ei koskaan....
Olin just kirppiksellä myymässä ja sain 1000e pöytävuokran jälkeen. 2viikkoa oli pöytä. Kalleimmista tuotteista pyysin 60e.