Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten ja naisten erot älykkyys ja luonne distribuutiossa

Vierailija
20.10.2024 |

Uskon lukemani pohjalta (jossakin määrin epäpätevänä) joiden tilastollisten erojen johtuvan X-kromosomissa perittyjen resessiivisten geenien aiheuttamista eroissa. Eli tässä on sama mekanismi kun värisokeuden periytymisessä. Miehiä on todennäköisemmin äärilaidoissa kun 1 X kromosomi aiheuttaa tietyn epätavallisen tilan (sekä hyvässä, että pahassa tai kuka määrittää).

X-kromosomissa periytyy myös älyllistä kehitysvammaisuutta, joka on todennäköisempää miehillä.

Keskiarvot ja odotusarvot sitten voi kalibroida eri testeihin eri tavalla.

Y:ssä ei ole havaittu (ainakaan suoraan) älyyn vaikuttavia geenejä.

Eli tietyt ominaisuudet (eivät kaikki) periytyvät todennäköisesti äidiltä pojalle.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska x kromosomi on monimuotoisempi ja y kromosomi yksinkertaisempi.

Jos x kromosomissa on sairaus, pitää naisella toinen x kromosomi sen terveenä (sairaus oireeton) jos miehellä sama sairaus, ei y osaa pitää sitä oireettomana.

Tämä on havaittavissa esim siinä että edesmennellä isälläni oli kalansuomutauti ja minä ja siskoni ollaan terveitä vaikka häneltä olemme x:n saaneet.

Jos saan joskus poikalapsen on hänellä 50% todennäköisyys sairastua samaan kuin isäni. Hän joko voi saada minun terveen x:n tai minun x:n missä sairaus on. Mieheltä sit joko se x tai y, mikä määrää sukupuolen.

Kalansuomutautisilla tyttölapsilla molemmat x kromosomit kantavat tätä sairautta mikä on hyvin harvinaista.

Vierailija
2/2 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa.

Oletetaan X kromosomissa periytyvä värisokeus;

Eli miehillä huonompi värinäkö oletus. -> Tietyillä tilastollisilla oletuksilla/määrityksillä totta.

Kuitenkin suurimmalla osalla miehistä on normaali värinäkö (= likimain sama kuin naisilla)

Samalla kuitenkin on naisia jotka ovat kahdella X kromosomilla yhtä värisokeita kuin värisokeat miehet, vaikka heitä on vähemmän.

Sama pätee muihinkin ominaisuuksiin, jotka perityvät ko. tavalla. (Hormonit sitten erikseen, jos ne vaikuttavat)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi