Miesten ja naisten erot älykkyys ja luonne distribuutiossa
Uskon lukemani pohjalta (jossakin määrin epäpätevänä) joiden tilastollisten erojen johtuvan X-kromosomissa perittyjen resessiivisten geenien aiheuttamista eroissa. Eli tässä on sama mekanismi kun värisokeuden periytymisessä. Miehiä on todennäköisemmin äärilaidoissa kun 1 X kromosomi aiheuttaa tietyn epätavallisen tilan (sekä hyvässä, että pahassa tai kuka määrittää).
X-kromosomissa periytyy myös älyllistä kehitysvammaisuutta, joka on todennäköisempää miehillä.
Keskiarvot ja odotusarvot sitten voi kalibroida eri testeihin eri tavalla.
Y:ssä ei ole havaittu (ainakaan suoraan) älyyn vaikuttavia geenejä.
Eli tietyt ominaisuudet (eivät kaikki) periytyvät todennäköisesti äidiltä pojalle.
Kommentit (2)
Jatkoa.
Oletetaan X kromosomissa periytyvä värisokeus;
Eli miehillä huonompi värinäkö oletus. -> Tietyillä tilastollisilla oletuksilla/määrityksillä totta.
Kuitenkin suurimmalla osalla miehistä on normaali värinäkö (= likimain sama kuin naisilla)
Samalla kuitenkin on naisia jotka ovat kahdella X kromosomilla yhtä värisokeita kuin värisokeat miehet, vaikka heitä on vähemmän.
Sama pätee muihinkin ominaisuuksiin, jotka perityvät ko. tavalla. (Hormonit sitten erikseen, jos ne vaikuttavat)
Koska x kromosomi on monimuotoisempi ja y kromosomi yksinkertaisempi.
Jos x kromosomissa on sairaus, pitää naisella toinen x kromosomi sen terveenä (sairaus oireeton) jos miehellä sama sairaus, ei y osaa pitää sitä oireettomana.
Tämä on havaittavissa esim siinä että edesmennellä isälläni oli kalansuomutauti ja minä ja siskoni ollaan terveitä vaikka häneltä olemme x:n saaneet.
Jos saan joskus poikalapsen on hänellä 50% todennäköisyys sairastua samaan kuin isäni. Hän joko voi saada minun terveen x:n tai minun x:n missä sairaus on. Mieheltä sit joko se x tai y, mikä määrää sukupuolen.
Kalansuomutautisilla tyttölapsilla molemmat x kromosomit kantavat tätä sairautta mikä on hyvin harvinaista.