Kustannusten jako vanhempien ja aikuisten lasten välillä?
Miten jaatte kustannukset omien vanhempienne kanssa esim matkoilla tai jos olette pitkiä aikoja yhdessä mökillä tms? Meillä oli aiemmin tilanne että vanhempani maksoivat suurimman osan kuluista mutta nyt heistä on tullut pihejö ja tilanne on kääntynyt toisin päin. He olettavat että me maksamme kaiken. Meillä kuitenkin omat lapset elätettävänä ja asuntolaina niskassa joten ei mielestäni ole meidän asia maksaa heidän ruokiaan. Heillä on säästöjä tilillä ja lainat maksettuna. Lisäksi tuntuu että vanhempani maksavat veljeni kuluja paljon enemmän vastaavissa tilanteissa eli eivät ole tasapuolisia. Olen ottanut asian puheeksi mutta siitä tulee aina riita, eikä mikään muutu.
Kommentit (54)
Ette harrasta mitään kimppareissuja tai mökkeilyjä. Jokainen maksaa tietenkin omat kulunsa.
Vanhempasi yrittävät kertoa sinulle jotain. Miksi asiasta on syntynyt riitaa? Mitä he ovat sanoneet syyksi?
Lapset eivät ole elatusvelvollisia suhteessa lapsiinsa. Lasten velvollisuus on siirtää geneettistä kapulaa *eteenpäin* ja jos vanhukset heittäytyvät huollettaviksi, heidät heitetään kärryistä. Hyvät vanhukset eivät tätä teekään, ennen kuin ovat kirjaimellisesti toimintakyvyttömiä
Kerrot, että
- aiemmin vanhemmat maksoivat suurimman osan kuluista
- tuntuu, että vanhemmat maksavat enemmän veljeni kuluja
Luulen, että vanhemmat ovat havainneet, miten kalliiksi tulee ruokkia kokonainen perhe. Lisäksi, jos siihen liittyy ruuanvalmistus ja lastenhoito, jota odotetaan automaattina, niin ei ihmekään, jos heitä on alkanut tympiä. Yhden ihmisen, veljesi, ruokkiminen on siihen nähden pikkujuttu.
Itse maksamme mielellämme lastemme kuluja, mutta heillä ei ole vielä omia perheitä. Jos heillä olisi perheet, niin emme pystyisi auttamaan samalla tavalla. Säästövaroilla ei mielellään ala elättämään muita, koska tässä iässä työ voi lähteä alta milloin tahansa eikä uutta saa tilalle.
Meillä vaimoni kanssa on aina mukavaa viettää aikaa aikuisten lastemme ja heidän puolisoidensa kanssa, että mielellämme aina maksamme kaikkien kustannukset matkojen ja ruokailuiden osalta. Usein lapsemme haluaisivat osallistua kustannuksiin mutta siihen emme ole suostuneet. Niin kauan kuin meillä on varaa tähän, näin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimoni kanssa on aina mukavaa viettää aikaa aikuisten lastemme ja heidän puolisoidensa kanssa, että mielellämme aina maksamme kaikkien kustannukset matkojen ja ruokailuiden osalta. Usein lapsemme haluaisivat osallistua kustannuksiin mutta siihen emme ole suostuneet. Niin kauan kuin meillä on varaa tähän, näin mennään.
Kuulostatte samanlaisilta kuin mieheni vanhemmat. Hieman hirvittää, kun mennään kerran vuodessa isolla porukalla syömään ravintolaan ja vanhemmat maksavat kaiken, vaikka lapsetkin ovat hyvin tienaavia. Voisivat lapsetkin joskus maksaa osansa! Näin päästäisiin useammin käymään ravintoloissa. Terv. miniä
Yksi syy muutokseen voi olla erilaiset kulutustottumukset. Jos vanhemmat itse viettävät "pihiä" elämää, niin tuhlaavampi elämäntapa voi ärsyttää. Jos he kokevat, että te käytätte rahanne esim kauneusoperaatioihin, - tarvikkeisiin, noutoruokaan, wolttaukseen, kallisiin vaatteisiin, niin he voivat ajatella, että miksi heidän pitää elää köyhää elämää ja samalla rahoittaa teidän elämäntyyliä. Se on heille viesti, että teillä itsellänne on varaa maksaa lomailut ruokailuineen.
Kertoisitteko muuten miten teidän perheessä jaetaan kustannukset aikuisten lasten ja vanhempien välillä? Se oli alkuperäinen kysymys.
Emme ole riippuvaisia vanhemmista ja vietämme tietenkin lomaa/aikaa myös oman perheen kesken ja ystävien kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kutsu se porukka ravintolaan ja tarjoa, ihan niin usein kun haluat.Kuulostatte samanlaisilta kuin mieheni vanhemmat. Hieman hirvittää, kun mennään kerran vuodessa isolla porukalla syömään ravintolaan ja vanhemmat maksavat kaiken, vaikka lapsetkin ovat hyvin tienaavia. Voisivat lapsetkin joskus maksaa osansa! Näin päästäisiin useammin käymään ravintoloissa. Terv. miniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kutsu se porukka ravintolaan ja tarjoa, ihan niin usein kun haluat.Kuulostatte samanlaisilta kuin mieheni vanhemmat. Hieman hirvittää, kun mennään kerran vuodessa isolla porukalla syömään ravintolaan ja vanhemmat maksavat kaiken, vaikka lapsetkin ovat hyvin tienaavia. Voisivat lapsetkin joskus maksaa osansa! Näin päästäisiin useammin käymään ravintoloissa. Terv. miniä
No vaikka ollaankin hyvätuloisia, olen sitä mieltä, että jokainen porukka voisi maksaa omat kulunsa. En ymmärrä, miksi jonkun pitäisi tarjota kaikille.
Itse maksetaan oman perheen ruuat. Kysytään myös etukäteen, ostetaanko koko porukalle, mutta appivanhemmat haluavat ostaa omat ruuat.
Aloittajalle sopi mainiosti, että vanhemmat maksoivat aikuisten ihmisten sapuskat. Itse ei nyt vuorostaan ole valmis avaamaan kukkaron nyörejä.
Koska talo (ulkomailla) on meidän heidän ei tarvitse maksaa asumiskuluja jos me olemme paikalla. Jos tulevat oman perheen kesken tai kaverien kanssa maksavat mitä kuluttavat. Matkat tietty hoitavat itse
Viimeksi kun olivat täällä laittoivat meille tilille ruokarahaa josta maksoimme kaikki syömiset kotona. Extraherkut, omat viinit, ravintolasyömiset maksoivat enimmäkseen itse. Yhden sunnuntailounaan tarjosimme ravintolassa koko porukalle.
Milloin aloittaja ajattelit kasvaa aikuiseksi?
Säästöjä saa sillä että kasvatatte itse ne vauvat mitä syötte. Vaikka siellä mökillä.
Olen sitä mieltä, että silloin kun kutsutaan jonnekin noi kutsuja maksaa, mutta jos yhdessä sovitaan reissu tai mökkeily niin yhdessä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte samanlaisilta kuin mieheni vanhemmat. Hieman hirvittää, kun mennään kerran vuodessa isolla porukalla syömään ravintolaan ja vanhemmat maksavat kaiken, vaikka lapsetkin ovat hyvin tienaavia. Voisivat lapsetkin joskus maksaa osansa! Näin päästäisiin useammin käymään ravintoloissa. Terv. miniä
Kutsukaa ja tarjotkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitteko muuten miten teidän perheessä jaetaan kustannukset aikuisten lasten ja vanhempien välillä? Se oli alkuperäinen kysymys.
Emme ole riippuvaisia vanhemmista ja vietämme tietenkin lomaa/aikaa myös oman perheen kesken ja ystävien kanssa.
ap
En yhtään ihmettele, miksi aiheesta puhuminen saa riidan aikaan. Ilmeisesti et pysty hyväksymään sitä, että vanhempiesi velvollisuus ei ole maksaa teidän lomailua. Vetoat siihen, ettei vanhemmillasi ole velkoja ja että heillä on säästöjä, ja heidän pitäisi siksi maksaa kustannukset. Jopa täällä palstalla olet kieltämässä viestit, joiden mukaan teidän pitäisi ajatella asiaa myös vanhempien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En yhtään ihmettele, miksi aiheesta puhuminen saa riidan aikaan. Ilmeisesti et pysty hyväksymään sitä, että vanhempiesi velvollisuus ei ole maksaa teidän lomailua. Vetoat siihen, ettei vanhemmillasi ole velkoja ja että heillä on säästöjä, ja heidän pitäisi siksi maksaa kustannukset. Jopa täällä palstalla olet kieltämässä viestit, joiden mukaan teidän pitäisi ajatella asiaa myös vanhempien kannalta.
Entäs ne ihmiset jotka tekevät paljon töitä? Kyllähän heillä olisi varaa maksaa perheemme menoja. Tai jos ei ole niin tekisivät enemmän töitä.
Miksi tukiakin on leikattu??
Lakkaatte matkustelemasta yhdessä ja menette mökille eri aikaan. Vai miksi olette niin riippuvaisia vanhemmistanne ettette pärjää ilman heitä?