Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut osaa alkaa yrittäjiksi?

Vierailija
19.10.2024 |

Itse en tajua mitä voisin edes yrittää ja ärsyttää olla näin tonttu.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ongelma taas ei olisi keksiä, mitä voisin yrittää. Ongelma on se, etten jaksa sellaista byrokratiaa, eikä ole taloudellista turvaverkkoa, joilla selviäisin, jos se ei onnistuisikaan. jälkiimäinen ongelma on isoin. Ja nyt kun sosiaaliturvaa leikataan entisestään niin ei todellakaan ole varaa ryhtyä aloittelevaksi yrittäjäksi.

Mitä byrokratiaa? Kevytyrittäjänä riittää kun osaat tyyliin lukea ja kirjoittaa.

Tämä palsta kuhisee ihmisiä joille lukeminen ja kirjoittaminenkin tuntuu olevan ylivoimaista, yhteiskunta maksaa elämisen ja voi kaikessa rauhassa makoilla kotona vuodesta toiseen hien ja paskan hajussa, hengitellä suun kautta ja päivitellä kuinka töitä ei löydy ja yrittäminen on liian hankalaa.

Vierailija
22/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen liian monta yrittäjäksi ryhtynyttä, joiden laskutaito on nolla. Heille olisi ollut parempi jos eivät koskaan olisi alkaneet yrittäjiksi. Yrityksen perustaminen, ja siinä menestyminen ovat kaksi ihan eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä täytyy varautua jättäytymään kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle. Yrityksen kannattavuus on sivuseikka, ja kannattamattoman yrityksen lopettamisesta joutuu tekemään työkkärille selvityksiä ja silti karenssi on pitkä.

Vierailija
24/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kevyt yrittäjyys vaihtoehto.

Pitää siinäkin olla se joku juttu mitä kevyesti yrittää 

Vierailija
25/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yritys voi olla ihan mitä tahansa! Esimerkiksi kotisiivousta. Tarvitsee siivousvälineet ja auton. 

Tai jos on esimerkiksi kampaaja, ompelija tai hieroja niin sitä voi tehdä yrittäjänä.  

auttaako hahmottamaan? Ei tarvitse keksiä mitään uutta ideaa vaan tehdä yritys jostain ammatista jonka jo osaa. 

Vierailija
26/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva "no minäpä teen taidetta, valan kynttilöitä ja kirjoitan runoja"-yrittäjistä elättää itsensä. Sen sijaan esim. rakennusalalla about jokainen kunnollinen yrittäjä tekee ihan hyvää tiliä. Kun ei ala hosumaan ja huijaamaan.

Rakennusalan yrittäjistä kolme neljäsosaa menee konkkaan, eikä se johdu siitä, että itse alkaisivat huijaamaan, vaan siitä, että asiakkaat kilpailuttavat urakkatarjoukset niin, että pienikin yllätys tai sairastuminen matkalla vie ne tappiolle - ja moni asiakas, etenkin isompi firma, jolle tehdään jotain aliurakoitsijana, jättää laskunsa maksamatta.

Vierailija
27/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt minäkään aluksi.Lukion jälkeen kouluttauduin fyssariksi, aloitin fyssarina, yksityisellä, pienessä yrityksessä. Kouluttauduin koko ajan lisää, suoritin yrittäjäkurssin kanssa jossain kohtaa.

Omistajat jäi eläkkeelle, ja siinä kohtaa olin ollut 10v talossa. Sain ostettua heiltä yrityksen kiinteistöineen, en toimi pk seudulla, joten oli ihan realistinen budjetti kaikelle. Nyt 7v myöhemmin iso valtakunnallinen terveysjätti on kiinnostunut ostamaan yritykseni, jota olen kasvattanut, ja kaikki saisi jatkaa heidän nimen alla. En vielä myynyt, mutta jätettiin ajatus hautumaan, ja talven jälkeen palataan.

Kaveri oli vuokratyövoimafirmassa töissä, 15-18v sitten, sai hyvät opit sieltä, sekä verkostoitui hyvin. Aloitti oman yrityksen, pyöritti sitä 8 vuotta, ja fuusioitui isompaan konserniin sitten. Teki hyvän tilin.

Elämän polku meillä kaikilla on erilainen, joskus tulee hyvä tilaisuus alkaa yrittäjäksi puolivahingossa. Joskus suunnitelmallisemmin. Joskus voi myös ostaa suoraan yrityksen, mutta tässä kannattaa olla hyvin hereillä, mitä ostaa, ja mitä nykyinen omistaja tekee, ettet saa homeista kiinteistöä ja huonoa laitteistoa, ja yrityksen myyjä perustaa uuden kilpailevan yrityksen ja vie ne tutut asiakkaat.

Jos nyt pitäisi alkaa yrittäjäksi, rupeaisin autokauppiaaksi, ja verkostoituisin saksan ja ruotsin suuntaan, paremmin varusteltuja premium autoja, ehkä painopiste sähkö ja hybridi, tarjoaisin kanssa ulkoistettuna vuoden jatkoturvan jne. 

Tosin, ottaisin ehkä yrityskumppaniksi kokeneen autokauppiaan, koska minä olen fyssari kuitenkin;)

Vierailija
28/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ongelma taas ei olisi keksiä, mitä voisin yrittää. Ongelma on se, etten jaksa sellaista byrokratiaa, eikä ole taloudellista turvaverkkoa, joilla selviäisin, jos se ei onnistuisikaan. jälkiimäinen ongelma on isoin. Ja nyt kun sosiaaliturvaa leikataan entisestään niin ei todellakaan ole varaa ryhtyä aloittelevaksi yrittäjäksi.

Mitä byrokratiaa? Kevytyrittäjänä riittää kun osaat tyyliin lukea ja kirjoittaa.

Joo, mä en kuitenkaan puhunut kevytyrittäjyydestä, joka nyt låhinnä vastaa alipalkattua palkkatyötä. Mun toiminnalla ja toimialalla pitäisi perustaa ihan oikea yritys, jolla on ihan oikea kirjanpito ja ihan oikea laillinen tarkastelu ja ihan oikeat veroilmoitukset. Ja kuten sanoin, se ei kumminkaan ole se isompi ongelma, vaan se, että taloudellista riskinottokykyä ei ilman sosiaaliturvaa ole.

Vierailija
29/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä siitä että yrittäminen on Suomessa liian vaikeaa, miten sitä osaa kaiken byrokratian hoitaa. 

Yrittäminenhän itsessään on ihan luonnollinen tapa toimia. Kelle ei tulisi mieleen vaikka Virossa käydessään että olisi mukavaa kuin näin halpaa olutta saisi Suomestakin, kun molemmat ollaan vapaan liikkuvuuden EU:ssa. Että jos veisin vähän kotiin ja myyntituloilla saisin matkakulut katettua niin voisin vähän enemmänkin tuoda.

Vierailija
30/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yritys voi olla ihan mitä tahansa! Esimerkiksi kotisiivousta. Tarvitsee siivousvälineet ja auton. 

Tai jos on esimerkiksi kampaaja, ompelija tai hieroja niin sitä voi tehdä yrittäjänä.  

auttaako hahmottamaan? Ei tarvitse keksiä mitään uutta ideaa vaan tehdä yritys jostain ammatista jonka jo osaa. 

Osaamiselle pitää olla myös kysyntää. Ompelu on yksi hyvä esimerkki niistä aloista, mistä ei olla valmiita maksamaan edes kohtuullista korvausta. Suutarin työ taitaa olla vielä vähemmän arvostettua.

Vierailija
31/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kevyt yrittäjyys vaihtoehto.

Kevyt yrittäjyys on ihan samaa,kuin raskas yrittäjyys. Jos papereissasi lukee "yrittäjä", sosiaaliturvasi loppuu siihen. Rahaa et saa sen jälkeen edes sossusta, vaikka kuinka todistelet tulottomuuttasi. Jos alat yrittäjäksi, sinä olet silloin omillasi. Sairaanhoito toimii sittenkin, miten toimii.

Vierailija
32/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen liian monta yrittäjäksi ryhtynyttä, joiden laskutaito on nolla. Heille olisi ollut parempi jos eivät koskaan olisi alkaneet yrittäjiksi. Yrityksen perustaminen, ja siinä menestyminen ovat kaksi ihan eri asiaa.

Juurikin niin. Monella yrittäjällä on uskonto kymppi, ja matikka neljä.

Vierailija
33/33 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäminen perustuu siihen, että olet hyvä siinä mitä teet. Ja pysyt lestissäsi, etkä huido joka suuntaan. Vain yhdessä asiassa voi olla mestari.

Sen jälkeen on sama, teetkö juttuasi palkattuna työntekijänä, vai itsenäisenä yrittäjänä.

Yrittäminen tarkoittaa että hankit toimeksiannot itse, kannat vastuun, hoidat joka jutun itse. Vastavuoroisesti saat palkkaan nähden ison kassavirran, josta osa on palkkaasi.