Hei, te muut 2. tyypin diabetekseen sairastuneet! Milloin tämä jatkuva virtsaamisen tarve oikein loppuu?
Sain viime kuussa diagnoosin tästä sairaudesta. Minulle määrättiin samassa yhteydessä Metforem-niminen diabeteslääke. Olen käyttänyt sitä nyt useamman viikon ajan, mutta aina vain joutuu käymään tuon tuostakin "potalla". Jo pelkkä vesi, jota juon nykyään enimmäkseen, saa aikaan tämän. Alkaa jo hieman nyppimään.
Kommentit (67)
Mitäpä sitä juuri juomaan vettäkään kun ei sekään auta janoon kuin hetkellisesti. Eikä tarvitse käydä vessassakaan niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Se oli mulle vielä isompi järkytys kun ilmoitettiin 2. tyypin diabeteksen yhteydessä että tulee lääkkeetkin. Olisin halunnut yrittää ensin itse mutta siihen ei annettu mahdollisuutta, suoraan pillerit vaan.
Tuliko toi diabetes niin äkkiä ettet jo sitä ennen ehtinyt yrittää muita keinoja esim liikunnan lisäämista, laihtumista ja terveellistä ravintoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli mulle vielä isompi järkytys kun ilmoitettiin 2. tyypin diabeteksen yhteydessä että tulee lääkkeetkin. Olisin halunnut yrittää ensin itse mutta siihen ei annettu mahdollisuutta, suoraan pillerit vaan.
Tuliko toi diabetes niin äkkiä ettet jo sitä ennen ehtinyt yrittää muita keinoja esim liikunnan lisäämista, laihtumista ja terveellistä ravintoa?
Se on siinä mielessä salakavala tauti ettei se pahemmin anna merkkejä ennakolta. Sitten kun se antaa (mm. jano, tihentynyt virtsailu ja selittämätön laihtuminen) niin se on jo iskenyt.
Ei minulla ole ikinä ollut mitään erityistä virtsaamisen tarvetta, ei ennen lääkitystä eikä lääkityksen aloituksen jälkeekään. Sama lääke käytössä kuin Sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole ikinä ollut mitään erityistä virtsaamisen tarvetta, ei ennen lääkitystä eikä lääkityksen aloituksen jälkeekään. Sama lääke käytössä kuin Sinulla.
Lisään vielä, että ei minulla diabetes kyllä oireillut mitenkään ikinä. Paastoverikokeet muutaman kerran yli viitearvojen ja sen jälkeen tehtiin sokerirasitustesti joka oli myös yli arvojen. Oireita ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Se jatkuva virtsaamisen tarve ei välttämättä edes johdu siitä diabeteksesta, vaikka yleinen oire onkin. Ihmisellä kun voi olla päällekkäisiä vaivoja. Esimerkiksi minun äitini virtsavaivat laitettiin diabeteksen piikkiin, mutta myöhemmin selvisi, että hänellä oli krooninen tulehdus virtsateissä.
No jos 2-tyypin diabetes on todettu, niin yhtäläisyysmerkki runsaaseen virtsaamiseen ja diabetekseen on selkeä. Muuten mahdollista tuo tulehduskin, virtsatietulehdukset diabeetikoilla ovat yleisiä. Mutta nesteen poistumista voisi rauhoittaa hiilihydraattien vähentäminen. Elimistö poistaa sokeria virtsan mukana. Ja hiilihydraatithan muuttuvat elimistössä verensokeriksi.
Veden juomista ei pidä vähentää, mutta voi ajoittaa sitä päiväsaikaan, niin ei ehkä tartte yöllä juosta niin paljon pissalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jatkuva virtsaamisen tarve ei välttämättä edes johdu siitä diabeteksesta, vaikka yleinen oire onkin. Ihmisellä kun voi olla päällekkäisiä vaivoja. Esimerkiksi minun äitini virtsavaivat laitettiin diabeteksen piikkiin, mutta myöhemmin selvisi, että hänellä oli krooninen tulehdus virtsateissä.
No jos 2-tyypin diabetes on todettu, niin yhtäläisyysmerkki runsaaseen virtsaamiseen ja diabetekseen on selkeä. Muuten mahdollista tuo tulehduskin, virtsatietulehdukset diabeetikoilla ovat yleisiä. Mutta nesteen poistumista voisi rauhoittaa hiilihydraattien vähentäminen. Elimistö poistaa sokeria virtsan mukana. Ja hiilihydraatithan muuttuvat elimistössä verensokeriksi.
Veden juomista ei pidä vähentää, mutta voi ajoittaa sitä päiväsaikaan, niin ei ehkä tartte yöllä juosta niin paljon pissalla.
Ja miksi ei?
Syö enemmän suklaata noin 200gr päivässä. Antaa hyvän olon ja vähentää vessakäyntejä.
Eiköhän diagnoosin yhteydessä ohjata diabeteshoitajalle perehdytykseen. Muista että silmien hyvinvoinnille on tärkeää noudattaa hoito-ohjeita. Kokonaan ei voi jättää hiilareita koska silloin lähtee voimat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on siinä mielessä salakavala tauti ettei se pahemmin anna merkkejä ennakolta. Sitten kun se antaa (mm. jano, tihentynyt virtsailu ja selittämätön laihtuminen) niin se on jo iskenyt.
Nukahtelu tuhdin aterian jälkeen on hälytysmerkki !
Vierailija kirjoitti:
Syö enemmän suklaata noin 200gr päivässä. Antaa hyvän olon ja vähentää vessakäyntejä.
200 g päivässä? 1100 kcal, rasvaa ja sokeria!
1,5 - 2 litraa juotuna nesteenä riittää ihmiselle. Muu latkiminen on ihan turhaa ja aiheuttaa vaan turhaa vessassa ramppaamista. Joku kuntoilija, joka kuluttaa tosi paljon tms. on sitten eri juttu.
Korkeat sokerit aiheuttaa tuota virtsaamisen tarvetta eli siinä vaiheessa kun ruokavalio on oikeanlaista ja verensokerit tasapainossa, niin jatkuva vessassa juokseminen loppuu. Jos ei lopu, niin vika on muualla kuin diabeteksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lopu. 16 vuotta sairastanut.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Muistakaa ajatella positiivisesti, negatiivisuus ei auta mihinkään. Ja jos tulee repsahduksia, se ei ole maailmanloppu. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ajatella positiivisesti, negatiivisuus ei auta mihinkään. Ja jos tulee repsahduksia, se ei ole maailmanloppu. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
Mitä repsahduksia? Ei niitä saa tulla. Pitää olla rautainen itsekuri.
Vierailija kirjoitti:
Eli sitä virtsaa tulee aina reilusti, kyse ei ole vain pissattamisen tunteesta?
Kyllä sitä tulee kun keho yrittää puhdistaa itseään verensokerin ollessa korkealla. Tilanne rauhoittuu kun sokerit on saatu normaalille tasolle.
Ei lopu. Vielä jos käy niin "onnekkaasti" että määrätään jardiance metforminin lisäksi niin sitten vasta saakin ravata pissalla. Jardiance poistaa sokeria virtsan mukana.
Minkälaisia hiilihydraattimääriä 2. tyypin diabeetikot nauttivat päivittäin?
Mikä on illan teema?