Värillisten ja valkopyykin pesuaine erikseen?
Onko kauheasti merkitystä peseekö kaikki pyykit samalla pesuaineella, vai pitääkö valkopyykille olla omansa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras keino saada valkoiset harmaaksi, on pestä ne samalla pesuaineella kuin kirjavat. Lisäksi, jos laittaa kaikki värit samaan pyykkiin, lopputulos on taattu. Ratkaisevaa tietysti se, minkälaisen lopputuloksen haluaa. Pyykin harmaantuminen tapahtuu pikkuhiljaa, jos antaa sen tapahtua. Ihan on vapaa valinta.
Miten sen saa estettyä ettei harmaannu? Pesen aina valkoiset erikseen valkopesuaineella. Nykyään käytän niitä liinojakin mukana. Kyllä jossain vaiheessa näkyy selvä ero jos uuden pistäisi viereen. Puuvillaan voi käyttää valkaisuainetta (kloritea) mutta jos on keinokuituja niin ei niihin mikään auta. Varsinkaan jos vaatetta pitää ja pesee paljon. Reilun vuoden käytössä ollut gantin valkoinen huppari ei todellakaan hohda uudenvalkoista vaikka ihan oikein olen sen aina pessyt.
Pesen kaikki pyykit omilla pesuohjelmilla ja väreittäin. Sininen erikseen, musta erikseen
Ohis
En tiedä,mutta jokainen väri erikseen? Huh. Entäs monivärinen vaate :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi ja sama aine kaikelle pyykille. Käsittääkseni valkopesuaineissa ei ole enää valkaisevia ainesosia.
On niissä yleensä. Ne vaan vaativat n. 60 astetta lämpöä toimiakseen, viileämmässä ne eivät valkaise.
Vierailija kirjoitti:
Oletko rasisti?
On se. Jos valkoinen muka muiden joukossa se likaantuu tms. 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras keino saada valkoiset harmaaksi, on pestä ne samalla pesuaineella kuin kirjavat. Lisäksi, jos laittaa kaikki värit samaan pyykkiin, lopputulos on taattu. Ratkaisevaa tietysti se, minkälaisen lopputuloksen haluaa. Pyykin harmaantuminen tapahtuu pikkuhiljaa, jos antaa sen tapahtua. Ihan on vapaa valinta.
Miten sen saa estettyä ettei harmaannu? Pesen aina valkoiset erikseen valkopesuaineella. Nykyään käytän niitä liinojakin mukana. Kyllä jossain vaiheessa näkyy selvä ero jos uuden pistäisi viereen. Puuvillaan voi käyttää valkaisuainetta (kloritea) mutta jos on keinokuituja niin ei niihin mikään auta. Varsinkaan jos vaatetta pitää ja pesee paljon. Reilun vuoden käytössä ollut gantin valkoinen huppari ei todellakaan hohda uudenvalkoista vaikka ihan oikein olen sen aina pessyt.
Pesen kaikki pyykit omilla pesuohjelmil
Meillä on iso perhe niin kertyy helposti koneellinen joka väriä. Joslus pesen vajaita mutta yleensä on kone täysi. Moniväriset pesen siinä värissä mitä löytyy eniten. Silloin heitän värinkeräysliinan mukaan. Mä myös silitän vaatteet. En kaikkea mutta t-paidat ja muut jotka kaipaa silitystä.
Tuon värjäysongelman voi torpata liankerääjillä.