Ihan kun suomalaisia kiinnostais mikään terveys, nyt ne viinit kauppoihin!
Totta puhuen,
alkoholilain muutosta ei suomalaispunkeroille kannata ajaa terveysvaliokunnan kautta.
Täyttä pahoinvointia äänestetty niin eiköhän viinitkin laiteta jo kauppoihin?
Kommentit (34)
Suomalaisten alkoholikulttuuri on kehittynyt kohti eurooppalaista. Alko on vanhanaikainen.
Ei suomalaisia kiinnosta talousasiatkaan, kun äänestetty Kokoomus tumpeloimaan raha-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten alkoholikulttuuri on kehittynyt kohti eurooppalaista. Alko on vanhanaikainen.
Mulle sopii oikein hyvin eurooppalainen päihdekulttuuri. Jo yli 20 euroopan maata sallii sen käytön.
Vielä jos sen viinipullon hinnan puolittaisi niin kelpaa mulle. En maksa 15 euroa kyykkyviinistä.
Kuka viinejä vastustaa: Krista Kiuru ja Mika Salminen, pulleroita kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä jos sen viinipullon hinnan puolittaisi niin kelpaa mulle. En maksa 15 euroa kyykkyviinistä.
Tervettä kilpailua tähänkin touhuun.
Suomen alkoholilaki on auttamattomasti vanhassa ajassa kiinni.
Minusta voisi jo myöntää että alkoholin kulutuksen tärkeimmät ohjaajat eivät ole hinta ja saatavuus vaan asenteet.
Alkoholin saatavuus on parantunut aivan valtavasti viimeisen 50 vuoden aikana ja hinta ei ole ainakaan noussut suhteessa ostovoimaan, pikemminkin laskenut. Silti kulutus ei ole noussut vaan laskenut.
Ja ainoa selittävä tekijä ovat asenteet.
Ei juoppoja edes kiinnosta viinit. Coop-olutta saa muutenkin ja Kossu haetaan Alkosta.
Onko tämäkin venäjän trollausta, vai pelkästään citymarketkauppiaiden lobbausta?
ALKO on erinomainen toimija omalla alallaan. Missään tapauksessa sitä ei pidä näivettää, tuomalla ruokakauppoihin jotain eteläeuroopan ylituotantopöykkyä.
Muun euroopan tulisi seurata Suomen ja Ruotsin mallia tässä. Ei koordinoimaton viinanmyynti ole mikään läntisen sivistyksen mittari.
Terveys ja viinin ostopaikka eivät korreloi. Mutta sinähän oletkin vain propagandan levittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta voisi jo myöntää että alkoholin kulutuksen tärkeimmät ohjaajat eivät ole hinta ja saatavuus vaan asenteet.
Alkoholin saatavuus on parantunut aivan valtavasti viimeisen 50 vuoden aikana ja hinta ei ole ainakaan noussut suhteessa ostovoimaan, pikemminkin laskenut. Silti kulutus ei ole noussut vaan laskenut.
Ja ainoa selittävä tekijä ovat asenteet.
Niinpä ja siitä syystä nämä voi huoletta vapauttaa myyntiin ruokakauppaan, jossa valvotusti kassa voi tarkistaa iän ja henkilöllisyyden. Siihen ei alkoa tarvita.
Alkossa saa laadukasta palvelua. Vaikka viinit vapautettaisiin kauppoihin, kävisin silti Alkossa palvelun takia. Monopoli ei ole nykyaikainen ratkaisu.
Mun puolesta voi kaikki alkoholit viedä pois kaupoista alkoon.
Kokoomukselle tuo alkoholin tuominen kauppoihin oli toisaalta yksityistämistä- Alkon katteilla on rahoitettu paljon. Nyt se raha siirtyisi yksityisen kaupan katteisiin.
Toisaalta se on suosittu aloite. Ihmiset kuvittelevat saamansa Alkon kaltaista hinta?laatusuhdetta ja neuvontaa lähimmästä k-kaupasta mutta tosiasiassa k-kaupqn kannattaa keskittyän 80/20- jakaumaan ja myydä ns kyykkyviinejä.
Alkoholin käyttö lisääntyy samalla kun alkoholisairauksien hoito yksityistyy. Hieno kokoomusunelma.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi, Päivi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämäkin venäjän trollausta, vai pelkästään citymarketkauppiaiden lobbausta?
ALKO on erinomainen toimija omalla alallaan. Missään tapauksessa sitä ei pidä näivettää, tuomalla ruokakauppoihin jotain eteläeuroopan ylituotantopöykkyä.
Muun euroopan tulisi seurata Suomen ja Ruotsin mallia tässä. Ei koordinoimaton viinanmyynti ole mikään läntisen sivistyksen mittari.
Venäjän trollit mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi, Päivi.
🤣
Ei viddu mikä...
"Missään tapauksessa sitä ei pidä näivettää, tuomalla ruokakauppoihin jotain eteläeuroopan ylituotantopöykkyä."
Nousisiko meidän ruokammekin laatu jos ruoan myynti keskitettäisiin jollekin valtion monopolille?
Eli en siis näe miksi K-kauppa toisi tarjolle vain huonoja viinejä kun kaupan tarkoitus on kuitekin myydä sellaista jota ihmiset haluavat ostaa.
Ylipainoiset ihmiset huolissaan suomalaisten terveydestä :D