***Maalismasut perjantaihin***
Ihan ensin , suruvalittelu mammuliinille.Luin vasta nyt aamulla eilisen pinon loppuun. Me kaikki maaliset varmasti myötä elämme kanssasi, oikeita sanoja on vaikea löytää.
Eilisen pinon jos taas joku siirtäisi, kun ei tuo minulta ehkä luonnistu. Aamupala on tullut syötyä ja nyt oottelen mummia meille, kun on tuo neuvolassa käynti. Mies lähti käymään Tampereella, joten tänään minun ja lasten päivä.
Jos kävis nyt aamusta samantien kaupassa, niin ei tarvitse lasten kanssa sitten ryykäistä kauppaan.
Vähiin käy tuo aika ennen kuin vauva syntyy, toisaalta sitä odottaa jo kavasti ja toisaalta jännittää kovasti.Minä ehkä jännitän lasten puolesta kaikkein eniten, miten he suhtautuvat uuteen perheenjäseneen.Lapset odottaa kovasti vauvan syntymistä, mutta mitä on sitten todellisuus kun vauva on kotona.Esikoinen oli 1v 4 kk:ta kun kaksoset syntyivät ja silloin ei osaannut olla mustasukkainen, mutta entäs nyt kum ilää tulee jo 6 vuotta ja eskariin on lähtö. No jospa kaikki menisi hyvin.
Harvinainen yö, kun sain nukuttua todella hyvin, ehkä se johtuu siitä , että sain nukkua omassa sängyssä, eikä tarvinnut nukkua sohvalla.Olen nukkkunut nääs sohvalla monta yötä, kun lapset ovat olleet kuumeessa ja ovat siksi nukkuneet iskän vieressä.
Toivottavasti sunnuntaina ei olisi kovin huono sää, että pääsisi laskemaan lasten kanssa mäkeä ja eikä kukaan olisi kuumeessa enää silloin.
Nyt kahville.... terv.Kaksosmamma1 rv 36+1
Kommentit (45)
Hei Tap-tap-Tappert!
Oon muistaakseni kyllä tätä jo joskus udellut,mut arvaa vaan muistanko mitään...no en... Eilen katselin noita meidän listauksia ja huomasin sun asustavan Kymenlaaksossa...sitä vaan että missäs päin Kymenlaaksoa? Minä kun oon sieltä suunnalta kotoisin, noin 1,5vuotta sitten muutanut Hesan kautta Vantaalle ja nyt siis Keravalle. Itse syntynyt Kuusankoskella ja siellä lähes koko varhaiselämäni asunut, nuoruudessa loikkasin Lapissa Tervola- nimisessä kylässä opiskelemassa muutaman vuoden.
Masu-mamma 35+5
Ilon aiheita surunkin keskelle. Maalisvauvoja tupsahtelee maailmaan :)
Minulla on orastavaa päänsärkyä, verenpaine oli hieman koholla keskiviikkona mutta ei hälyttävästi. Täytyy seurailla ja käydä mittauttamassa jos päänsärky kovenee. Ettei oireile raskausmyrkytystä kun on tuota turvotustakin reilusti. Minulle oli 1,5 viikossa tullut 2 kg painoa!! Ja suurin osa nestettä, sormet ja nilkat on ihan pökkelöt.
Täällä oli sisaruksilla tappelu. Pikkusisko päätti purra veljeään olkavarteen josta jäi purukaluston kuva ja kaupanpäälle raapaisi mahasta ja paidan läpikin sai aikamoisen verinaarmun. Hitto mikä pippuripää! Tuo neiti on kyllä yhtä tulta ja tappuraa. Luulin, että 5-vuotiaana ollaan seesteisiä yms. mutta ei meillä ainakaan.
Ja sitten kun itse yrittää olla rauhallinen ja selvitellä välejä niin huh huh. *supistaa*
Lupasin hakea miehenkin töistä autolla, käydään samalla reissulla pojalle hiihtomonot kun entiset on pienet. Tuli ilmoitettua molemmat Hippokisoihin jotka ovat viikon päästä sunnuntaina. Sinne sitten lyllerrellen ;)
Z 36+6 (kohta poksuu taas...)
MASU-MAMMA;
Sä oot niin kaukaa..mä nökötän tässä Lappeenrannan ja Kouvolan välissä, Valtatie 6:n varrella..(Lpr:n n.30km ja Kvla:n n.50km matkaa, Taavettiin huisit 10km)..mut oon mä joskus Kuusankoskella käyny..no, ainaki ajanu läpi tai ohi :D
Taptap.
...joskus lapsena olin Palvaanjärven lomakylässä musiikkiluokkien leirillä, sit yks mun ex-elämään kuuluneen miehen sukulainen asui hetken Taavetissa aj sit lomailin muutamana kesänä siinä Taavetin lomakeskuksessa...niin ajoin aika usein siitä valtatietä kohti Lappeeta....
Kummasti sen vaan niinkuin jotenkin tekstistä(kin) saati sitten puheesta vaistoaa kuka on ns. samoilta kulmilta kotoisin... Oon aina tuntenut jonkin sortin heimosisaruutta sinua kohtaan sun viestejä lukiessani....
Ehkä sillä ei ole mitään merkitystä mistä ihminen on, sulla vaan kuulostaa elämän tyyli sellaiselta et siihen osaa samaistua...
=D
Tuulille onnea pikkuviikarin johdosta.
Miten voikin näin väsyttää, taisin nukkua 1½ tunnin päikkärit ja nyt vasta veto onkin pois. Oliskohan toi hemppa laskenut tai jotain, Enempää ei kyllä rautaa voi ottaa, ainakaan purkin ohjeen mukaan.
Mulla ei vieläkään oo turvotusta, aikaisemmista olen sormuksille sanonut jo puolivälissä hei, hei.
Z: nauratti tuo pippuripää, saas nähdä mitä tosta meidän neidistä (3v)kehkeytyy, tahtoa on ja poikia pitää jo nyt kovilla.
Oih ja voih tätä pitkästyneisyyttä.....
-m-
Syvimmät osanottoni suruunne.Olen todella pahoilani.
*Suuri halaus*
Voimia tulevaan.
NIIN ÄITI,
SINÄ SIELLÄ,
MINÄ TÄÄLLÄ,
NIIN KAUKANA,
KUISKAUKSEN PÄÄSSÄ TOISISTAMME.
Onpa ihanaa, kun pinosta löytyi ilouutinenkin! Paljon onnea Tuuli ja poika! Maamuliinin suru pyörinyt mielessä koko vuorokauden, samalla pelko omasta masukista. Mullakaan (kuten jollain toisellakin) sf-mitta ei ole kasvanut kolmeen viikkoon. ja ultrassa silloin rv 34 veikkasivat 3000g vauvaa, vauva olis silloin pieni, vain 1800g. Jotenkin juuri tuo, että istukka ei toimikaan kunnolla enää pelottaa.
Olin poikien kanssa päikkärillä ja näin unta, että tulin koneelle ja luin kuulumisianne ja äitiliini74 oli saanut pojan :) Ihan ei uni näköjään ollut ennettä ,koska äitiliinihän on yhdessä koossa, mutta oli sentään yksi maalisvauva syntynyt! Näin me vaan alamme jakautua!
meillä vietetään sunnuntaina kuopuksen 2v synttäreitä. Kauhulla jo nyt suren, että kuinka jaksan päivän. Tällä mahalla juhlien vetäminen on jo raskasta. Vieraita on tulossa liki 20. Anoppi lupas kyllä leipoa kakun, ja äitini jotain suolaista ja viinereitä. Ite jos ostais keksejä ja tekis vielä jonkun piirakan, vaikka omenapiirakan ja vaniljakastiketta. Eiköhän niillä eväillä sitten juhlista selvitä? MUtta kun siivotakin pitää, ja kaikki normaalit ruoan laitot ym vielä päälle, niin raskas päivä tulee!
Jos sitä karkaiskin synnyttämään huomenissa, niin ei tarttis järjestää juhlia! Ei kai, pitäähän pikku-kullalle juhlat järjestää! Rakas pieni poika.
Mutta nyt menoksi!
Caius ja ilona 37+4
MASU-MAMMA;
Sulla on tainnu olla ankee lapsuus..palvaalla leirillä - voi raasua. Saati lomakylässä lomalla..ette ankeempaa paikkaa enää löytäny :) No, ehkä ne on joskus ollu in..mä oon niin nuori (siihen on hyvä vedota) että noi paikat on ollu auttamatta out kaiken aikaa.
Ei silti, tää paikka kertoo miks musta on vähän tälläne tullukkii...ei oo helppoo.
Mut on meil sentää rautatie! Naapurikunnas ei ookkaa - paitsi ettei täälkä enää junat pysähdy, mut menee ne sentäs ohi! *kotipaikkaylpeyttä*
Eilinen lenkki tais olla kyllä liikaa, tänää en sitte meinannu kyetä kahen kilsan tallustelulta koiran kanssa kotiin..jotenki tosi arka tuo alaosa masusta, liekö joku alkanu laskeutua vihdoin vai kuvittelenko mä vaan.
Vieläkään en oo saanu mitään aikaan - saako ton synnytys-synnytys-synnytys-nauhan katkeemaa jollain?? Pää on pelkkää synnytystä täynnä eikä ajatukset kestä ollenkaan kasassa. Raivostuttavaa!
Taptap..jos vaik niitä puita menis hakemaa tai jotain..
Ensin kuitenkin Tuulille paljon onnea pikku prinssistä!!!
Menin sitten eilen neuvolääkäristä suoraan kättärille päivystykseen.Ottivat siellä sen tunnin kestävän sydän käyrän, ja pitkän odotuksen jälkeen lääkäri tutki paikat ja katto ultralla vauvaa.
Lapsi vettä on kuulemma riittävästi, ja verisuonten virtauksissa ei pitäisi olla mitään vikaa.
Itse en nähnyt vauvaani ollenkaan,mikä jäi vähän vaivaamaan..mut kaipa sen sitten kohta näkee ihan livenä.
Lääkäri soitti vielä toiselle lääkärille ja varmisti tilannettani häneltä.Sain sitten luvan lähteä kotia.Lääkäri vielä muistutti että pitää seurata sitä 10x liike 1h, ja jos tilanne ei tunnu muuttuvan ni sitten vaan käyrälle uudestaan. Lääkäri sanoi,et tule vaikka joka päivä jos yhtään tuntuu siltä. Paino arvio muuten oli 2,2kg.
No tänään soitin sitten omalle neuvola tädilleni eilisen kuulumisia,ja sanoin ettei tänäänkään kyllä noita liikkeitä heru sitä10x/1h, joten olen sitten menossa huomenna aamulla uudestaan kättärille.
Nyt kun luin tuon teidän eilisen pinon,niin meni kyllä todella hiljaiseksi kaikki fiilikset.Olen niin sanattoman surullinen masuliinin puolesta, ja itku ei meinaa helpottaa ollenkaan.
Sitten kun oma vauva on nyt niin hiljaisella päällä,niin ei se paljon lohduta että eilen sydänkäyrä oli hyvä.
Aijon huomenna painaa päälle siellä kättärillä oikein kunnolla, että onko varmasti vauvani kunnossa,ei voi olla normaalia ettei toinen liiku vaikka tilaa pitäisi vielä olla.
Hanan ja hiljainen vauveli. Huomenna posahtaa rv35....
SF-MITOISTA;
Ajattelin mainita, kun moni on huolissaan kun ei mitat kasva. Mulle sano se toktori sillon kokoarviossa rv34 (tai jotain), että;
ensinnäkin sf-mitta ja lapsen koko ei riipu toisistaan, niinku ollaan jo huomattukin (mulla mm. iiiiiso masu ja normi vauva, kaverilla ei masua juur ollenkaan ja yli 4-kilonen muksu). Toinen mistä tohtori mainitsi, oli se, että loppupuolella sf-mitta ei enää kaikilla paljoa kasva, se tasottuu, ja lasiveden määrä aavistuksen vähenee, sen tilan taas täyttää lapsi kasvamalla. Lisäks kun muksu sitten laskeutuu ja kiinnittyy niin monesti sf-mitta laskee!
Ehkä näissä lääkärin antamissa selityksissä olis joku mikä sattuis kohdalleen (mikä kullekin).
Ja sehän on niin mittaajasta kiini se mitta, ja mittauskerrasta, ja siitä missä asennossa sun koivet sattuu niillä tellingeillä olemaan (huomasin yks kerta et siirtämällä jalkoja saa yli sentin heittoja mittaan!).
En mä tiedä helpottaako tuo nyt kenenkään oloa, mutta näin se tohtori sano..kai niissä jotain perääkin on.
Taatti
HANAN;
Voimia sullekin!!
Ota vaan tiukka asenne ja vaadi kaikki tieto itselles minkä irti saat. Ja muista jokaisen kokeen ja testin jälkeen kysyä onko vielä JOTAIN mitä vois testata tai tarkistaa..laita ne tekemään ihan kaikki! Onneks sulla on mahdollisuus mennä tosiaan käyrille vaikka joka päivä jos siltä tuntuu.
Tsemppiä!! Toivotaan että pikkunen ottaa vaan vauhtia kasvuun ja nukkuu enempi..ei sitten kulu turhaan liikkumiseen energiaa näät. :)
Taatti yhä vain
MAMMULIINILLE lämmin osanotto, aivan sanattomaksi veti viestisi, niin etten osannut eilen kuin itkeä. Todella surullista :-( Voimia ja jaksamista eteenpäin.
TUULILLE toisenlaista, eli onnittelut pienen pojan johdosta!
LYHYESTI omaa napaa: eilen neuvolassa ja olen 2kk valittanut väsymystä. Th ei ole mitannut hemoglobiinia, koska esikoisesta mulla pysyi loppuun asti 135-150 lukemissa, on vaan sanonut että sitä se on kun sulla on esikoinenkin hoidettavana. Eilen sitten VAADIN että se otetaan, koska olen niin lopen uupunut, että nukkuisin 12 tuntia ja olisin hereillä pari tuntia, ja taas voisin nukkua koko loppupäivän... mitään ei ole saanut aikaiseksi ja kaikki paikat huutaa siivousta, järjestelyä, jne jne, ei ole edes vauvan kamat paikoillaan ollenkaan vielä. No, hemoglobiini oli 98 että ei paljon naurattanut tätiäkään kun tajusi sen...... Obsidan-purkin nappas käteen ja " viisaammat" mua jo ohjasti, että äkkiä ostamaan Krauterblusaftia, jos haluan, että hemppa todella ehtii nousemaan ennen synnytystä. Joten sitä sitten hommasin tänään, toivottavasti olo ehtisi hieman virkistymään ennen synnytystä. Nyt on jo niin väsynyt ettei voi kuvitella kuinka paljon väsyneemmäksi ihminen voi taas tulla valvottuaan vauvan kanssa yöt.
Muuten ei ihmeitä, supistelee todella kipeästi välillä, eilen supisteli yli 2 tuntia 10min välein niin että ihan tulessa oli alaselkä, mutta loppuivat kuten arvelinkin. Ei tässä nyt vielä minnekään ehdi lähtemään, esikoisestakin oli tuota ennakoivaa viikkotolkulla. Mielenkiintoista nähdä viikon päästä perjantaina äitipolilla on sitten kokoarvio (että onko iso!) taas ja kuulla mitä nuo supparit ovat tehneet kohdunsuulle....
Viikonloppuja kaikille! Yritän tempaista tässä kinkkupiiraan ja mokkapaloja pakkaseen vielä niin on sitten jotain mitä tarjota kun vauvavieraita tulee :-)
Sandi 36+5
Mulla mitta kasva edelleen yläkäyrillä, eilen 36+4 oli 34,5cm. Esikoisesta oli samalla viikolla 36cm. Vauva on jo kiinnittynyt, ei päätä edes saanut tuntumaan enää neuvolassa eilen. Samoin oli esikoinen pitkän aikaa ennen synnytystä, mutta niin vain se sf-mitta mulla kasvoi loppuun asti, ollen 39+1 kun synnytin, huikeat 40cm!!! Eli ei mulla pudonnut saati edes pysähtynyt sen mitan kasvu koskaan. Eilen just neuvolan th sanoi että on jotenkin rakenteellista minulla, että kohtu ei selvästi yhtään " uppoa" minnekään lantioon tms, vaan koko vauva tuntuu hyvin selvästi tuossa pinnassa koko ajan, joka nostaa tuon mitan niin älyttömäksi.
LIIKKEISTÄ olitte kanssa kirjoitelleet. Mulla on ainakin ihan selvästi nyt hiljentynyt vauva, päivisin tunnen vain harvakseltaan jotain pientä rapsuttelua tai pari potkuntyyppistä, mutta ei tosiaan enää mahdu mylläilemään kovin, ja taitaa tosiaan nukkua nyt paljon. Iltaisin noin klo 21 alkaa aina kovimmat jumpat jotka voi kestää tuntikausia, ja öiisn kun herää tuhat kertaa pissalle ja juomaan, vauva tuntuu aina olevan hereillä..... Eli tietänee taas mukavasti sitä, että aluksi valvotaan aina läpi yön ja päivät nukutaan :-) Mutta toki tarkkailla pitää, itsekin kyllä tässä kuulostelen tavallista tarkemmin nyt, että koskas vauva viimeksi liikkuikaan ja varmasti soitan heti äitipolille jos huolestuttaa. Ei oteta turhia riskejä enää näillä viikoilla kun vauva on ihan valmis syntymään!
Tuulille ekaks onnittelut!
Ja joo.. todellakin sf-mitta tipahti käyrällä! Vauva on siis laskeutunut aivan tuonne alas ja pää ei inahtanutkaan enää kun sitä koitti liikuttaa joten tulollaan on :)
Sf-mitta 31,5/32 (viimeksi oli 34 mut eri mittaajakin)
Painoa juu..löytyy ;) +900g/vko eli nyt noin 12kg oon plussalla
Paineet oli ok
Pissassa vähän sokerit plussalla (olin syönyt just makeaa)
Mitäs vielä.. ei kait mitään muuta kuin vauvan sydänäänet oli ihan vaihtelevat ja hyvät, eipä tullut kysyttyä sykettä mut sen nyt niin väliä..
Ens viikolla taas. Tästäkin oli ollut puhetta täällä aiemmin ja mulla ainakin viime viikosta jo sanottiin että viikon välein loppuun ja jos yli menee tms. tulee niin sitten ainakin 2krt/vko mutta tänään meinasi tuo terkka ettei taida ihan yli mennä mutta eihän sitä voi koskaan tietää! Mulla ei ole mitään hajua siitä minkä painoinen masukki on nyt, ei siis mitään tietoa!
Mutta nyt syömään, masu huutaa ;)
S 37+
Syvimmät osanottoni mammuliinille. Mitkään sanat eivät riitä kuvaamaan tunteitani teidän perheen puolesta.
Ja onnittelut Tuulille, mukavaa, että olette päässeet jo kotiin.
Minä tunnen vauvan liikkeet parhaiten kun omakäsi tunnustelee liikkeitä, jos en kokeile kädellä suurin osa liikkeistä jää tuntematta tai tuntuvat paljon epämääräisemmiltä. Onko muilla samanlaista, muistan että esikoiselta kävi samalla tavalla loppuajasta, en välttämättä tuntenut liikkeitä ollenkaan ilman omaa käsituntemusta? Ja mistähän ihmeestä tää voi johtua?
Tuulille ja perheelle paljon onnea vauvan johdosta! Täällä sitä on surua ja iloa sekaisin, mäkin oon vielä jotenkin järkyttynyt Mammuliinin eilisistä uutisista. Mikään ei todellakaan ole itsestään selvää.
Oon ahkeroinut tänään, leiponut jos jotakin piirakkaa ja pyykännyt urakalla ja järjestänyt vauvan vaatteita kaappiin. Huomenna tulee likkakavereita kylään ja niille piti noita herkkuja leipoo! Kiva että on jotain ohjelmaa kun mieskin on koko viikonlopun työreissussa.
(.) Vauva ei liiku niin vilkkaasti kuin ennen mutta tasaisin väliajoin kuitenkin, joten en ole huolestunut tai laskenut liikkeitä sen kummemmin. Ja majailee aina vaan tuossa oikealla puolella vatsaa, mikä lie vikana vasemmassa puolessa... Mun vatsaan on ilmestynyt hailakka viiva, hassun näköinen, varsinkin kun jatkuu navan jälkeen eri kohdasta! On niinkuin kaksi erillistä viivaa.
Tää eka äitiyslomaviikko on mennyt ihan siivillä! Jos tätä tahtia menee niin kohta ollaan jo maaliskuussa...
Nauttikaa viikonlopusta,
Despelote, rv 35+5
MÖHKÖF;
Mä meinasin kysellä tota ihan samaa asiaa joku pvä sitten mut unohtu. Monesti kun makailee sohvalla ja kuulostelee liikkeitä niin mitään erityistä ei ole tuntevinaan, mutta käden kun laittaa vatsan päälle niin kyllä siellä liikettä on. Ihan kun noi vatsanpeitteiden tuntohermot olis jotenki osin puutuneet ettei kaikki pieni liike tunnukaan, etenki nyt kun se on sellasta kääntyilyä ja möyrimistä..potkut kyllä tuntuu ja näkyy.
LIIKELASKENNASTA KYSSÄRI;
Mites on, kun väliin tosiaan lojuu sohvalla (juujuu, pitäs olla kyljellään mutta mitä väliä) ja kuulostelee, niin mistä se liike sitte otetaan? ihanko jokainen tunnettu liike on aina 1 liike?
Entä jos se muksu vaikka kääntyy ja hetkeen en tunne ja sitte taas kääntyminen jatkuu, (siis ihan sadasosasekunnin tauko välissä) niin onko se koko kääntyminen yhtä liikettä vai onko siinä jo kaks kun on aavistuksen katko välissä?
Väliin nimittäin tuntuu että Puksu myllertää niin ettei taukoja ole..olis niinku vartin yhtä liikettä! Ja sitte taas toisaalta, jos siinä pitää olla selkee tauko joka liikkeen välissä niin en mä saa varmaan koskaan kymmentä täyteen tunnissa!
Joskus laskin niin että vaan selkeen yksittäisen liikkeen laskin, eikä niitä montaa kyllä tullu..sitte taas toisella kertaa myllertää ja pyllertää ilman mitään taukoa..että miten se nyt sitte menee?
Ei silti, ei mua ollenkaa huolestuta sillon kun jatkuvasti pyöritään..mutta kuitenki.
Taataatti
Mä jo ajattelin, että minussa on jotain vikaa..
Jos puksu on noin aktiivinen niin ei sun tarvii liikkeitä laskea, mutta jos silti laskeskelet, niin kaikki liikkeet voit laskea, aina kun tulee selvästi tauko ja liike sit jatkuu niin on seuraava liike (hieman epäsevä sepostus, mutta yritä ymmärtää minua :)), Hikkaa ei tietenkään lasketa liikkeeksi...
Ihania uutisia TUULIlta :) onnea koko perheelle!! *vihertää kateudesta*
Mulla on ihan tylsää, just heitin peruna-jauheliha-paistoksen uunii kypsymää - ja funtsin lähtiskö koiran kanssa lenkille nyt, vai odottelisko josko se kaveri soittas ja lähtis vähän myöhemmin..ehkä odottelen soittoa..
Mitään ruoan lisäks en oo saanu tänään aikaseks..nuohooja kävi ja uuninki vois lämmittää, mutku ei kehtaa hakee puita ja loota on tyhjä. Josko illalla sitte..ei tääl viel palele.
Aamulla oli liitokset tai mitkälie niin pirun kipeet, ja nyt ei taas mitään! En ymmärrä omaa kroppaani, tykkäs ilmeisesti kyttyrää eilisestä kävelylenkistä, mutta armahti kuitenki. Kumma homma.
On jotenki kauheen turta olo. Mikää ei tunnu miltään ja mikään ei huvita..kirjaa yritin lukea mut ajatukset taas harhailee vaan kohti synnytystä ja vauvaa..mistään ei tuu mitään ku ajatukset on vaan siellä synnytyksessä ja vauva-arjen ekoissa kotiviikoissa..vähän kai siinä jokin pelottaa, en vaan tiedä mikä.
taptap