Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te-palvelun virkailija piti kotisiivoustyötä kevyenä hommana

Vierailija
16.10.2024 |

Itse olen sitä tehnyt ja mitään helppoa ja kevyttä se ei ole.

Olisi tehnyt mieli sanoa että tuo sinun hommasi vasta helppoa ja kevyttä on. Istua ja näpytellä tietokonetta. 

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jotenkin vielä sen, että mattoja ei tampata mutta kai ne nyt ulos viedään tuulettumaan kuitenkin aika ajoin ja kun lattiat pestään. Ihana tuoksu kuin ulkona pakkasella tuuletettu matto ja ulkona kuivuneet pyykit tuo sisälle.

Ei viedä ellet ole erikseen maksanut mattojen raikkaasta tuoksusta. Perussiivoukseen kuuluu vain imurointi ja moppaus. 

Sovitaan siivoojan kanssa joka kerta etukäteen mitä ensi kerralla tehdään ja sitten sitä tehdään. Maksetaan tottakai tehdydtä työstä.

Vierailija
62/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivous on ihan järjettömän raskasta. Varsinkin vahusten kodit missä matot painaa 100kg. Joka ikinen kaluste on raskas eikä mitään ikean kennolevyä ja niitä perkeleen koriste-enkeleitä ja pitsiliinoja voi helvetti. Ja tietysti kaikki on lakattua, pitää varoa. Kaikkia 1dareita ne hommiin päästään laukomaan ääliömäisyyksiä.

Kotisiivoukseen ei kuulu mattojen kantamista tai huonekalujen nostelua. Koriste-esineiden pyyhkiminen taasen on äärimmäisen kevyttä hommaa. Vauvapalstailukin on fyysisesti raskaampaa kuin se, 

Olen koulutettu laitoshuoltaja ja tehnyt kotisiivousta, sitä tehdään mitä asiakas pyytää. Ja sinä voit vänkytellä mitä tahansa. Teet varmaan kaikki työt juosten kusten ja sinun kaltaisten takia ne kaikkien muiden työt on paljon raskaampia, kun tuollaista vetelää ripulia joutuu

Olet väärässä. Sitä tehdään, mistä asiakas MAKSAA. Vai pyyhitkö sinä asiakkaan perseenkin, jos hän vain pyytää? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jotenkin vielä sen, että mattoja ei tampata mutta kai ne nyt ulos viedään tuulettumaan kuitenkin aika ajoin ja kun lattiat pestään. Ihana tuoksu kuin ulkona pakkasella tuuletettu matto ja ulkona kuivuneet pyykit tuo sisälle.

Ei viedä. Se ei kuulu kotisiivoukseen. Sinä voit itse viedä omat mattosi ulos tuulettumaan, mutta kun ostat siivouksen kotiisi yritykseltä, siivoojan työhön ei kuulu niiden mattojen ulkoiluttaminen, eikä ole kuulunut enää ainakaan 10 vuoteen.

Olen huomannut ettei siihen kuulu nykyään yhtään mitään kun yhdessä kohteessa kävin siivouksen jälkeen. Imurilla oli roskat siirretty sohvan alle ja maton alle. Ei se kovin raskasta voikaan olla kun ovella vain huikataan heipat ja lähetetään siitä lasku.

Vierailija
64/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei viedä ellet ole erikseen maksanut mattojen raikkaasta tuoksusta. Perussiivoukseen kuuluu vain imurointi ja moppaus. 

Sovitaan siivoojan kanssa joka kerta etukäteen mitä ensi kerralla tehdään ja sitten sitä tehdään. Maksetaan tottakai tehdydtä työstä.

Se on eri asia. Nyt puhutaan peruskotisiivouksesta, ei erikseen maksettavista lisähommista. 

Vierailija
65/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivous on ihan järjettömän raskasta. Varsinkin vahusten kodit missä matot painaa 100kg. Joka ikinen kaluste on raskas eikä mitään ikean kennolevyä ja niitä perkeleen koriste-enkeleitä ja pitsiliinoja voi helvetti. Ja tietysti kaikki on lakattua, pitää varoa. Kaikkia 1dareita ne hommiin päästään laukomaan ääliömäisyyksiä.

Ensinnäkin sillä ei ole mitään väliä, kuinka raskaita ne matot ovat, koska niitä ei kuljeteta ulos eikä tampata. Kalusteita ei siirrellä. Ihan sama paljonko se kirjahylly painaa, koska sen siirtäminen ei kuulu siivoojalle. Jos sinä haluat, että sieltä takaa siivotaan, sinä tai sukulaisesi siirrätte sen ennen siivoojan tuloa. Asiakkaan kalusteisiin ei saa koskea senkään takia, ettei ne vahingoitu. Keittiön tuoleja saa siirtää, ruokapöytää taas ei. Sänkyä ei siirretä. Jos haluat, että sängyn takaa pyyhitään lattialistat, siirrät itse sen sängyn, siivooja ei saa sitä siirtää. Lattiaan voi tulla naarmuja. Pitsiliinoja ei poisteta siivouksen aikana. Jos haluat, että pitsiliinan alta pyyhitään pölyt, sinä itse asiakkaana otat sen liinan pois ja mielellään ennen siivoojan tuloa, jos se liina on pöydällä, siivoojan työhön ei kuulu sitä poistaa. 

Vierailija
66/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivoukseen ei kuulu mattojen kantamista tai huonekalujen nostelua. Koriste-esineiden pyyhkiminen taasen on äärimmäisen kevyttä hommaa. Vauvapalstailukin on fyysisesti raskaampaa kuin se, 

Olen koulutettu laitoshuoltaja ja tehnyt kotisiivousta, sitä tehdään mitä asiakas pyytää. Ja sinä voit vänkytellä mitä tahansa. Teet varmaan kaikki työt juosten kusten ja sinun kaltaisten takia ne kaikkien muiden työt on paljon raskaampia, kun tuollaista vetelää ripulia joutuu

No se on sinun henkilökohtainen ongelmasi, jos teet työajalla vapaaehtoistyönä asioita, jotka eivät sinulle kuulu. Turha siitä on hermostua tuolla tavalla, että muut siivoojat tuntevat oikeutensa eivätkä suostu esim. kantamaan painavia mattoja ellei asiakas ole erikseen tilannut mattojen tamppausta ja sitä kautta KAHTA työntekijää paikalle. Työturvallisuus on tärkeämpää kuin se, mitä asiakas keksii pyytää. Asiakkaathan teettävät sulla vaikka rempankin, jos suostut tekemään ihan mitä tahansa. 

Vierailija
67/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että siivooja suunnitelee pitemmällä tähtäyksellä asunnon siivousta, siis jos säännöllisesti käydään samoilla asiakkailla. Ei kai se siivous ole joka kerta sama vaan sovitaan mitä nyt ei tehty niin tehdään sitten ensi kerralla tai muutaman kerran vuodessa. Siivooja itse huomaa myös mitä pitää tehdä ja se neuvotellaan. Meille on turha tulla tiskaamaan kun on tiskikone, kylppäriäkään ei tarvitse siivota - teen sen mieluummin itse. Mutta matot viedään säännöllisesti ulos tuulettumaan ja pestään lattiat. Jos ei tällä kertaa niin ensi kerralla. Olen tainnut löytää oikean helmen - hän ei kyllä ole vuosiin ottanut enää uusia asiakkaita kun kalenterit on täynnä. Hän ei ole koskaan sanonut ettei kuulu tehtäviin tai pyytänyt apujoukkoja, ihan yksin hoituu hommat.

Vierailija
68/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että siivooja suunnitelee pitemmällä tähtäyksellä asunnon siivousta, siis jos säännöllisesti käydään samoilla asiakkailla. Ei kai se siivous ole joka kerta sama vaan sovitaan mitä nyt ei tehty niin tehdään sitten ensi kerralla tai muutaman kerran vuodessa. Siivooja itse huomaa myös mitä pitää tehdä ja se neuvotellaan. Meille on turha tulla tiskaamaan kun on tiskikone, kylppäriäkään ei tarvitse siivota - teen sen mieluummin itse. Mutta matot viedään säännöllisesti ulos tuulettumaan ja pestään lattiat. Jos ei tällä kertaa niin ensi kerralla. Olen tainnut löytää oikean helmen - hän ei kyllä ole vuosiin ottanut enää uusia asiakkaita kun kalenterit on täynnä. Hän ei ole koskaan sanonut ettei kuulu tehtäviin tai pyytänyt apujoukkoja, ihan yksin hoituu hommat.

Yksityisyrittäjän täytyy suostua eri tavalla kuin palkoillisen, koska asiakkaita pitää saada hinnalla millä hyvänsä, jotta firma pysyy pystyssä. Palkoillinen tekee tasan sen, mitä sopimukseen kuuluu eikä yhtään enempää, koska hänellä ei ole oma firma pelissä. 

Vierailija
69/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä mahtoi tulla ilmi, että te-palvelujen virkailija piti kevyenä kotisiivousta? Tulkitsin nenä asennosta vai? Miksi hän olisi sanonut, että tuo kotisiivous se on kevyttä hommaa. Ei hänen työnkuvaansa kuulu arvioida työpaikkoja. Hänen työtään on auttaa työnhakijaa työnhakuun liittyvissä asioissa. Joskus aikoinaan te-palveluissa oli ammatinvalintaa palveluna, ja siinä käytiin läpi, millaisia ominaisuuksia tai toiveita työnhakijalla on ja mitkä ammatit olisivat hänelle soveltuvimpia. Ei silloinkaan arvioitu, mikä työ on kevyttä tai raskasta, vaan lähinnä profilointiin osaamisen kautta. Olen itsekin ollut 2000-luvun alussa ammatinvalintapalveluissa, kun oli ammatti, ja olin hakenut kymmeniä työpaikkoja, mutta en ollut saanut työtä. Kiinnosti, mitä muuta voisin tehdä tai olisiko jokin lisäkoulutus, joka auttaisi työnhaussa.

Vierailija
70/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat sanoneet myös että vanhaintyön avustaja olisi kevyttä työtä ja sopisi selkä- ja nivelvaivaiselle. Eivät sanoneet että työssä joutuisi nostamaan vanhuksia.

Mä olen lähihoitaja vanhuspuolella ja voin sanoa, että ei todellakaan ole mitään kevyttä työtä. Ei todellakaan sovi selkä- ja nivelvaivaiselle se työ.

Kun nuorena olin sairaalassa töissä, eräs hoitaja sai keskenmenon niissä "kevyissä" nostotehtävissä.

Vierailija
71/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivous on kaikkea muuta kuin kevyttä hommaa. Nuo virkailijat eivät oikeasti tiedä hippusen vertaa kuinka kovilla kroppa ja pää ovat siinä työssä ja kuinka paljon paskana sataa niskaan kun mihinkään ei olla tyytyväisiä ja tulee valituksia siitä, että unohdit pyyhkiä keittiön lampun kuvun... Joo enhan mä muuta tehnytkään ku kuurasin p*skasen keittiön jossa oli viikon tiskit, kuurasin vessan ja kylpyhuoneen ja sen kaakelit, imuroin ja moppasin lattiat 2 kerroksisesta talosta ja pyyhin kaikki ovenpielet ja tasot ja kaiteet... Ja 2 tunnissa.

Tämä täytyy pitää mielessä etten koskaan missään mielenhäiriössä ota vastaan mitään kotisiivoushommia. T: Rappusiivooja, tyytyväinen omaan hommaansa, vaikka kiirettä pitää ja on välillä aika raskasta

Vierailija
72/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat sanoneet myös että vanhaintyön avustaja olisi kevyttä työtä ja sopisi selkä- ja nivelvaivaiselle. Eivät sanoneet että työssä joutuisi nostamaan vanhuksia.

Mä olen lähihoitaja vanhuspuolella ja voin sanoa, että ei todellakaan ole mitään kevyttä työtä. Ei todellakaan sovi selkä- ja nivelvaivaiselle se työ.

Kun nuorena olin sairaalassa töissä, eräs hoitaja sai keskenmenon niissä "kevyissä" nostotehtävissä.

99% varmuudella ei liittynyt niihin töihin. Hyvinkin moni tekee raskaanaollessaan lähärin hommia ja kaikki menee ihan hyvin. 

Vierailija
73/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu siivoojan hommiin mikään suunnittelupalvelu. Sinä asiakkaana suunnittelet, mitä tehdään ja tilaat firmalta haluamasi palvelut, joista firma sitten laskuttaa hinnastonsa mukaisesti. Siivooja ei myökään päätä asiakkaan puolesta, mitä tehdään, vaan asiakas itse vastaa tehtävien listauksesta. Ei toisen kodissa voi ominpäin mennä tekemään asioita, joista ei ole sovittu. Eikä siivooja ole vapaaehtoistyöntekijä, joka tekee asioita, joista asiakas ei ole maksanut. 

Vierailija
74/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä kuulostaa. Tein 6 vuotta kotisiivouksia, lasten takia olin äitiyslomilla ja hoitovapailla, ja tein osa-aikatyötä kotisiivoojana kahdessa eri yrityksessä. Ei työhön kuulu kuljettaa yksin mattoja ulos ja se on työturvallisuustiskj. Jos et tiennyt, niin monenlaiset revähdysten ja venähdykset ja selän noidannuoli aiheutuvat usein vääristä työasennoista ja liikkeistä. Raskaiden mattojen ja huonekalujen liikuttelu on kiellettyä yksin. Imuria raskaampia esineitä ei saa siirtää yksin. Työnantajalle sairausloma on kallis, ja työtapaturmiin tulee lakisääteisesti olla ennalta ehkäisevä suunnitelma, riskikartoitus. Mietin tuossa sinun kuvaamassasi tilanteessa, kuka korvaa, jos teidän siivoojalle tapahtuu tapaturma, kun hän raahaa yksin isoja mattoja ulos. Menee vaikka selkä, nikama niksahtaa, tai kompuroi nurin niiden mattojen kanssa ja polvi vääntyy. Oletko kysynyt, kuinka se korvaus menee, jos hän tekee riskialttiita töitä yksin sinun pyynnöstäsi?

Vierailija
75/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kokeilla mennä varastolle heittelemään laatikoita ja miettiä uudestaan, mikä on kevyttä hommaa ja mikä raskasta.

Isot olohuoneen matot vetää kyllä vertoja laatikoille mennen tullen. Se pitää vielä saada ulkona tampattua.

Minkä ihmeen takia matot pitää viedä ulos? Ei normaalisiivouksessakaan sellaista tehdä.

Vierailija
76/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet löytänyt orjan, joka ei tunne sellaisia asioita kuin työturvallisuus, vastuu ja työntekijän oikeudet. Sääli työntekijää kohtaa, että on päätynyt sinun orjaksesi. Mietipä, mitä tapahtuu, jos hän joku päivä esim. kompastuu portaissa niiden sinun mattojesi kanssa? Onko kiva olla vastuussa työturvallisuuden laiminlyömisestä?

Vierailija
77/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitossiivous on kevyintä. Vielä inhimilliset mitoitukset, ammattivälineet, vähän kalusteita, nekin usein pyörillä, ei mattoja, asiakas ei huou niskaan.

No ei ainakaan päivystyksessä.

Kyllä meillä on päivystyksessäkin suurin osa kalusteista pyörillä. Tiedän kyllä, mitä ajat takaa, olen sairaalahuoltaja 20+ vuoden työkokemuksella, enkä ikimaailmassa tekisi kotisiivousta. Kouluaikoina oli pakko kokeilla.

Jatkanpa vielä perusteluja: meillä on myös aina siivousvaunu mukana, ei kynnyksiä, joka asian kuljetukseen apupöytä/vaunu ja hissit. Mitään ei kanneta, sähkösängytkin nostetaan pesu- ja petauskorkeuteen, jottei tarvitse kumarrella. Hyvät työohjeet ja ohjeen mukaanhan priorisointi on myös ammattitaitoa, eli kun ei ehdi, jätetään yksinkertaisesti vähemmän tärkeitä hommia (esim ne lattiat, mikään ei ns hyppää lattialta) tekemättä eikä juosta. Harvan koti on suunniteltu ergonomista siivousta ajatellen (ja hyvä niin!). Mielenkiintoista ja hyvä lukea, että kotisiivouksessakin tekijän oikeudet ovat parantuneet huomattavasti siitä, mitä ne joskus olivat, eikä enää odoteta siivoojan raatavan itseään rikki. 

Vierailija
78/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaat putkimiehen, sähkömiehen, laatoittajan, rakennusmiehen tms. hommiin, siellä se kyyhöttää tarvittaessa kontillaan lattian rajassa (tai tikkailta kurottelee katon rajaan). Ja laittaa laskun tehtyjen tuntien mukaan.

Jos tilaan siivoojan vaikka puhdistamaan keittiön alakaapit ja laatikot, alkaa narina, että työ pitää pystyä tekemään juostenkusten ergonomisesti kivassa pystyasennossa. Ja lasku tulee silti perässä.

Vierailija
79/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä kuulostaa. Tein 6 vuotta kotisiivouksia, lasten takia olin äitiyslomilla ja hoitovapail

Okei. Ja kuka sitten tekee ne hommat, joissa esim. kalusteita on siirreltävä? Tai kuroteltava. Lapseni vuokravakuuksia maksaneena tiedän, että tyypillisiä syitä pidättää vakuus ovat esim. : 

- liettä ei ole vedetty pois paikaltaan ja alustaa ja taustaa siivottu

- katonrajan tuuletusventtiileissä on pölyä

- sälekaihtimista aivan ylhäältä löytyy pölyhippunen

- olohuoneen kattolista on "pölyinen"

Ai niin: lapsi siivoaa työkseen rahoittaakseen opintojaan ja elämistään. 

Vierailija
80/113 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kokeilla mennä varastolle heittelemään laatikoita ja miettiä uudestaan, mikä on kevyttä hommaa ja mikä raskasta.

Isot olohuoneen matot vetää kyllä vertoja laatikoille mennen tullen. Se pitää vielä saada ulkona tampattua.

Totta. Siirrät ensin ison ja raskaan ruokapöydän ja tuolit. Sen jälkeen viet erittäin painavan ison maton ulos tampattavaksi.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän